Waterwaardes niet helemaal okee


Alexke

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2012
Berichten
605
Locatie
Itegem, Heist op den Berg, België
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in mijn aquarium Inpaichthys kerri en Apistogramma steindachneri's te houden en ik heb vandaag mijn waterwaarden eens gemeten en ik kwam uit op

GH 8
KH 6
pH 7.5-8!!
NH3/NH4: 0
PO4: 0
Fe: 0.1 mg/l
En een zuurstoftekort

Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn pH omlaag wil naar ongeveer 7, mijn zuurstofwaarde wil ik omhoogkrijgen door een zuurstofplantje bij in het aquarium te zetten. Ook aan mijn ijzerwaarde moet ik iets doen.
Zouden jullie mij kunnen helpen om mijn waarden op punt te krijgen?

Alvast bedankt!
 
Hoe lang staan de lampen aan? Tekorten kunnen ook ontstaan door te lang te verlichten.

Voeg je al iets van voeding toe, of heb je bijvoorbeeld kleibollen bij je wortels gestoken? Bijvoorbeeld Profito bevat Fe, maar ook kleibollen kunnen soms helpen bij de ijzervoorziening voor je planten. Volgens mij zal je dat aan je water niet kunnen meten omdat met kleibollen de voedingsstoffen in de bodem zitten.

PH omlaag kan bijvoorbeeld met CO2, op basis van je pH en KH schat ik je CO2 gehalte op >5 mg/l en zou wat meer CO2 denk ik geen kwaad kunnen.
 
De lampen staan een kleine 12u aan.

Verder heb ik al wel eens kleibolletjes bij mijn planten gestoken, maar daar ben ik mee gestopt omdat mijn planten er eigenlijk heel goed uitzien. Ze groeien goed en blijven mooi groen. Profito heb ik ook een tijdje gegeven, maar ook daar ben ik mee gestopt toen ik zag dat de plantjes goed groeiden zonder.

Wat is de beste manier om CO2 toe te voegen? En zou het eventueel kunnen helpen om over turf te filteren?
 
Als je planten het goed doen dan zou ik niks veranderen. Ik geef in mijn 60cm bakken ook alleen wat plantenvoeding momenteel.
Hoeveel liter s je bak? 12 uur is wel vrij lang, maar als alles goed draait dan kan het zo zijn dat er toch voldoende voeding vrijkomt in je bak. Als er tekorten waren dan zou je waarschijnlijk wel algen krijgen namelijk.
 
Mijn bak is 180l, 92cm x 41cm x 55cm

Wat zou de beste manier zijn om de pH naar beneden te krijgen? Want 7.5-8 is toch vrij hoog...
 
En wat voor verlichting heb je daarboven?? 12 uur is wel lang boven zo n bak met jouw waarden denk ik. Po4 mag in de regel geen 0 zijn en de nitraat ook niet. Het kan zijn dat je bak zelf net genoeg produceert. Maar plantenvoeding zou ik zelf toch wel toevoegen.
Hoe heb je de waarden gemeten?
 
Alexke zei:
Mijn bak is 180l, 92cm x 41cm x 55cm

Wat zou de beste manier zijn om de pH naar beneden te krijgen? Want 7.5-8 is toch vrij hoog...

Lekker blok nieuw kienhout er in of filteren over turf, maar ik zou persoonlijk naar Co2 neigen.

Wel zijn je nitraat/fosfaat waarden echt te laag (0) voor een beplante bak. Vraag me af hoe lang dat goed gaat.
 
Toevoeging, ik ging uit van een beplante bak, maar dat blijkt niet zo te zijn? Dan gaat mijn nitraat/fosfaat niet helemaal op.
 
Alexke, waarom zo'n focus op pH alleen?

Je GH en KH waarden zijn ook aan de hoge kant voor de vissen die je wilt en dat hangt allemaal samen.
CO2 toevoegen zoals geopperd is dan ook niet de juiste oplossing, daar dit niets doet aan KH en GH.
Een blok kienhout gaat met deze KH waarde nauwelijks iets doen aan de pH.
Filteren over turf heeft wel nut, brengt alle drie de waarden omlaag. Bijmengen van regen- of osmosewater zou ook een goede optie zijn. Of een combinatie van die twee.
 
Ja Mascha&Ivo, ik dacht ongeveer hetzelfde. De pH leek me gewoon het grootste probleem op het eerste zicht. Wat is de beste manier om over turf te filteren?
 
In een netje in de bak hangen of in het turf stoppen is doorgaans de gekozen methode.
 
Zelf heb ik turfgranulaat dus in een panty in de bakjes en dat werkt prima. Even uitproberen hoeveel je nodig hebt en hoelang het werkt.
 

Terug
Bovenaan