Wat is er nieuw

Waterwaardes niet stabiel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kenan
  • Startdatum Startdatum
K

Kenan

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb nu een tijdje een garnalenaquarium van 55 liter met taiwan bee panda garnaaltjes. Mijn waterwaardes gingen in het begin heel lekker alleen ineens gaat het minder. Mijn waardes waren:
GH: 6
PH: 7
KH: 0-1
TDS: rond de 80

Alleen nu ineens is mijn KH naar 3 gegaan en mijn PH naar 8 en GH naar 8. Ik snap er niks van. Ik werk met osmosewater wat ik op een GH breng van 6 met GH+. En er zit een PH verlagende bodem in. Hoe kan het dan ineens dat mijn waardes omhoog zijn gegaan. Ik ververs elke week ongeveer 30 procent. De garnaaltjes blijven het wel gewoon goed doen. Ik meet met een druppeltest.

Hopelijk weet iemand van jullie waar dit aan kan liggen. Alvast bedankt.

Hoelang zit de bodem erin en welke gebruik je? Heb je die voor het gebruik gespoeld met kraanwater?

Ik gebruik de GlasGarten Environment soil. Deze zit er nu denk ik nog net geen half jaar in. Ik heb hem niet gespoeld met kraanwater voor gebruik.

Ja die heb ik ook en die kan hier zeker 2 jaar mee. Deze verlaagd vaak tot 5.8 in het begin. Ik heb deze al meerdere malen gebruikt in de bakjes.

Hoe oud is dat osmose membraan?

Ik zou liever de uS waarde weten van het water wat er uit de osmose komt. Leeftijd zegt niet alles want als je hem kort maar intensief gebruikt dan zal de uS ook al kunnen zijn opgelopen.

Precies.
Ik denk dat in die richting gezocht moet worden.

Blind net gh+ werken is niet slim.
Altijd vooraf en achteraf effe die geleidbaarheid meting doen

Ik denk eerder dat je testen verouderd zijn en je beter nieuwe druppeltests kan halen en dan verwacht ik dat ze gewoon weer goed zijn je waterwaardes

De TDS waarde van mijn osmose water is 12. Dat is toch gewoon goed? De druppeltedt is nog geen jaar oud. Dus denk niet dat deze verouderd is. Als ik een waterverversing doe doe ik er GH+ bij tot het water wat ik erbij ga doen een TDS waarde heeft van 65, omdat het dan een GH heeft van 6. Dit heb ik nooit anders gedaan en toch is mijn GH waarde hoger geworden.

De GH en KH van het osmose water zijn 0 en de PH is 7

Weet 100% zeker als je testen een jaar oud zijn, ze verouderd zijn en niet meer accuraat

Als ik een waterverversing doe doe ik er GH+ bij tot het water wat ik erbij ga doen een TDS waarde heeft van 65

Ik heb dacht ik die van Salty Shrimps en dan is 1 Gh ongeveer zo 35uS dus zeg maar 23 ppm. Als je tot Gh 6 toevoegt dan zit je volgens mij veel hoger dan 65 ppm.

Weet 100% zeker als je testen een jaar oud zijn, ze verouderd zijn en niet meer accuraat

Na aanleiding van dit bericht heb ik eens even een pH test van Colombo gebruikt die zeker wel een jaar oud is. Die testen gebruik ik eigenlijk nooit doordat ik een automatische pH meting heb. De metingen blijken gewoon goed overeen te komen.

Volgens mij is het ook zo dat de kh en/of gh sneller "bederven" als ze eenmaal open zijn.

Er zit toch niets organisch in die testen?

Na aanleiding van dit bericht heb ik eens even een pH test van Colombo gebruikt die zeker wel een jaar oud is. Die testen gebruik ik eigenlijk nooit doordat ik een automatische pH meting heb. De metingen blijken gewoon goed overeen te komen.
Mij ging het om de Kh en Gh testen, die zijn niet meer goed na 1 jaar

Ik heb in het verleden al een probleem gehad dat mijn TDS waarde. Het is heel raar dat mijn TDS waarde 65 is bij een GH van 6. Ik gebruik ook salty shrimp en het blijft gewoon raar. Ik heb ook nog even gemeten met een teststrookje. Deze kwam aardig overeen met de druppeltest. Wat raden jullie aan? Nieuwe test kopen voor KH en GH? Ik snap er echt niks meer van

Volgens mij staat het ook wel op het potje met hoeveel ppm je verhoogd per gh.

Hier staat het ook:

dosering

Geschikt voor osmose water, regenwater, gedemineraliseerd water, enz. Voeg 3 gram Bee Shrimp Mineral GH+ toe aan 20 liter water. De waterwaarden zijn dan: 6 ° dH en / of een geleidbaarheid van ongeveer 200 (microsiemens). Een volle maatlepel is ongeveer 3 gram.

Die TDS meting gaat ergens niet goed, die moet toch eerder in de buurt liggen van 150.

KH maar vooral GH testen gaan relatief snel over de datum na openen (zoals @Nicolientje-W al aangaf), max een jaar houdbaar.

Ik heb in het verleden al een probleem gehad dat mijn TDS waarde. Het is heel raar dat mijn TDS waarde 65 is bij een GH van 6. Ik gebruik ook salty shrimp en het blijft gewoon raar. Ik heb ook nog even gemeten met een teststrookje. Deze kwam aardig overeen met de druppeltest. Wat raden jullie aan? Nieuwe test kopen voor KH en GH? Ik snap er echt niks meer van
Ik zou inderdaad investeren in een nieuwe druppeltest van genoemde waardes, en ze zijn los te koop dus je hoeft geen hele koffer te kopen

Hier staat het ook:

dosering

Geschikt voor osmose water, regenwater, gedemineraliseerd water, enz. Voeg 3 gram Bee Shrimp Mineral GH+ toe aan 20 liter water. De waterwaarden zijn dan: 6 ° dH en / of een geleidbaarheid van ongeveer 200 (microsiemens). Een volle maatlepel is ongeveer 3 gram.

Ik voeg dat denk ik wel ongeveer toe. Toch is mijn TDS waarde dan rond de 65. Is mijn TDS meter dan soms kapot?

Dat is maar een derde van wat het moet zijn en dat lijkt me dan niet correct.

Ik voeg dat denk ik wel ongeveer toe. Toch is mijn TDS waarde dan rond de 65. Is mijn TDS meter dan soms kapot?

Heb je de TDS meter wel eens geeikt ?
Elke TDS of Geleidbaarheid meter moet om de zoveel tijd geeikt worden met vloeistof. , vaak bij 25graden moet je met de vloeistof 500us of 500tds meten.

Osmose water of schoon regenwater heeft vaak een TDS can 20-100 of 20-100us als je dat meet dan is hij in orde.
Maar met een GH6 en KH4 en PH7 kan je nooit onder de 600TDS komen of 600us omdat er volop nog kalk,magnesium,calsuim in het water zit.

kan je nooit onder de 600TDS komen of 600us

Maar een uS van 600 staat toch gelijk aan rond de 400ppm? Daar heb je een omrekenfactor van vaak 1,56 voor nodig. Volgens mij heb ik via Ali goedkope TDS meters gehad maar die zijn niet te kalibreren.

Het gekke is dat mijn TDS met bij osmose water gewoon 12ppm aangeeft. En dat lijkt me toch gewoon logisch

Ik snap er echt niks meer van. Heeft iemand een idee hoe ik het kan oplossen. Is er trouwens een plant of iets dergelijks wat je waterwaardes kan beïnvloeden?

Is er trouwens een plant of iets dergelijks wat je waterwaardes kan beïnvloeden?
Plant voor zover ik weet niet. Bodem en stenen wel.

Het gekke is dat mijn TDS met bij osmose water gewoon 12ppm aangeeft. En dat lijkt me toch gewoon logisch

Ik snap er echt niks meer van. Heeft iemand een idee hoe ik het kan oplossen. Is er trouwens een plant of iets dergelijks wat je waterwaardes kan beïnvloeden?

Het nadeel van een TDS of een Geleidsbaarheid meter is dat hij niet alleen zouten en mineralen meet die geleiden, maar Fosfaat en nitraat + plantenvoeding worden ook gemeten in een aquarium dus je kan er eigenlijk niet echt op bouwen.
Waneer je hem alleen inzet om regenwater of osmose te meten zal hij lage waarde aangeven omdat er geen nitraten en zouten en andere spoor elementen meer in zitten en dus ook bijna geen mineralen.
Dus feitelijk heb je aan een TDS of geleidsbaarheid meter geen bal als je Aqaurium water gaat meten waar planten en vissen in zitten.
Je kan beter gewoon je osmose meten en als je het hebt vermengt met leidingwater kan je een grove meting krijgen hoeveel TDS water je aan de bak gaat toevoegen bij een waterwissel zonder alle stoffen die in je aquarium aanwezig zijn.

Het nadeel van een TDS of een Geleidsbaarheid meter is dat hij niet alleen zouten en mineralen meet die geleiden, maar Fosfaat en nitraat + plantenvoeding worden ook gemeten in een aquarium dus je kan er eigenlijk niet echt op bouwen.
Waneer je hem alleen inzet om regenwater of osmose te meten zal hij lage waarde aangeven omdat er geen nitraten en zouten en andere spoor elementen meer in zitten en dus ook bijna geen mineralen.
Dus feitelijk heb je aan een TDS of geleidsbaarheid meter geen bal als je Aqaurium water gaat meten waar planten en vissen in zitten.
Je kan beter gewoon je osmose meten en als je het hebt vermengt met leidingwater kan je een grove meting krijgen hoeveel TDS water je aan de bak gaat toevoegen bij een waterwissel zonder alle stoffen die in je aquarium aanwezig zijn.
Ik gebruik het ook niet om het in mijn aquarium te meten. Ik gebruik het tijdens het mengen van osmosewater met Gh+

Plant voor zover ik weet niet. Bodem en stenen wel.
Ik heb wel veel stenen in mijn bak. Zou dat de Gh telkens omhoog halen?

Ik gebruik het ook niet om het in mijn aquarium te meten. Ik gebruik het tijdens het mengen van osmosewater met Gh+
Is het dan niet misschien om te proberen osmose met leidingwater te Mengen tot de gewenste GH waarde ? en dan meten wat de TDS dan aan geeft ?
Misschien is dat GH+ goedje wel niet helemaal schoon of zitten er allerlei oplosmiddelen in kwa samenstelling of een poeder waar andere bestanddelen in zitten om te conserveren etc etc...

Stenen kunnen ook je water hard maken als het kalk afgeeft.. geld ook voor een zandbodem of grindbodem die nog relatief nieuw is dan zijn alle silicaten en kalk nog niet uitgewaterd,, komt nog steeds voor bij relatief nieuwe ingerichte aquaruims met name silicaat.

Ik heb wel veel stenen in mijn bak. Zou dat de Gh telkens omhoog halen?
Welke stenen heb je?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan