Wat is er nieuw

Waterwaardes niet stabiel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kenan
  • Startdatum Startdatum
Als ik het goed heb is deze steen kalkhoudend en kan dus je waterwaardes beïnvloeden.

Zoals @quistero zegt: Seiryu steen geeft wel wat kalk af. De ene 'variant' al wat meer dan de andere.
Je voegt geen co2 (echte co2 bedoel ik, geen carbo) toe? (Onder invloed van co2 lost de kalk namelijk nog iets sneller op)

Maar je zegt dat je veel stenen hebt in een relatief kleine bak dus het is zeker mogelijk dat ze de kh (vrij snel) doen oplopen.
Heb je misschien een totaalplaatje van je bak en eventueel een detail foto van wat stenen?
Bij sommige stenen zie je de 'kalkaders' zitten wat bvb kan wijzen op vrij veel kalk...

Zo ziet het bakje er uit. Ik voeg geen co2 toe

Bijlagen

• 15776177582468875738058108202471.jpg
    15776177582468875738058108202471.jpg
    42 KB · Weergaven: 135
Ik lees dat je osmosewater zonder toevoegingen al 12 is wat ik vrij hoog vind.
Voorheen toen ik osmose zonder DI filter maakte verving ik de filters als de tds meter de 10 aantikte.
Nu met DI filter erbij kom ik op een tds van 0.

Ook vind ik een TDS waarde van 65 erg laag voor garnalen.
Voor mijn caridinas zit ik op een TDS van 110 en de neoncaridinas op 1/2 osmose 1/2 kraanwater aangevuld met GH/KH+ tot 200.
Ook onze tijger garnalen zitten op deze mix.

Ik denk dat je TDS meter niet goed is.
Ik heb 3 verschillende TDS en een US meter ter controle en calibreer deze om de 6 maanden.

Hoe doen je garnalen het in je bak?
Heb je regelmatig jong spul?
Dat zou je graatmeter moeten zijn.

Ik heb net 3 dagen geleden voor het eerst jonge garnaaltjes gezien. Heb wel wat uitval gehad in de tijd dat de garnaaltjes volwassen zijn geworden

Ik lees dat je osmosewater zonder toevoegingen al 12 is wat ik vrij hoog vind.
Voorheen toen ik osmose zonder DI filter maakte verving ik de filters als de tds meter de 10 aantikte.

Kraanwater is hier 550 uS en het osmosewater zonder DI filter rond de 20 en dat is verder prima. Met DI filtier is het 0-1 uS. Een osmoseapparaat moet er minimaal 95% uithalen dus het hangt van je kraanwater af wat er in het osmosewater zit.

We hadden het over TDS niet us.
De us waarde is altijd hoger dan de TDS.

Als mijn osmose zonder DI 10 TDS is vervangen van de filters echt noodzakelijk.

Kraanwater is hier 550 uS en het osmosewater zonder DI filter rond de 20 en dat is verder prima. Met DI filtier is het 0-1 uS. Een osmoseapparaat moet er minimaal 95% uithalen dus het hangt van je kraanwater af wat er in het osmosewater zit.

TDS is toch hetzelfde als ppm? Dat is met de uS een omrekenfactor van 1,56 dacht ik. 10 ppm is dus zo n 15 uS. Ik vervang niks met een uS van 20 of zeg maar 13 ppm.
Of gooi ik nu afkortingen door elkaar?

Ja dat heb je goed TDS is PPM 🙂
Maar ik vind een uS van 15 fors voor schoon osmosewater.
Met een goed filter zonder DI had ik altijd een TDS van 5 á 6 en die loopt dan langzaam op zodra die de 10 bereikt is het bij ons tijd om de filters te vervangen.
Drinkwater is onbehandeld hier in Hoofddorp TDS 290 PPM

Van osomoseapparaat.nl:

Osmosewater zal altijd nog enige restwaardes bevatten. Onder de test omstandigheden welke door de diverse fabrikanten worden gehanteerd zuiveren de meeste membranen minimaal 95 tot 97 procent van de opgeloste stoffen uit het toevoerwater (Dit zijn minimum waardes en in de praktijk zal dit veelal hoger zijn). De meeste osmosetoestellen welke op de markt te krijgen zijn, zijn met deze membranen uitgerust.

Even een vraagje tussendoor. De TS gebruikt de GlasGarten Environment soil. Is dat het enige wat je als bodem gebruikt, of doe je hieroverheen nog een toplaag? En voor plantengroei moet je neem ik aan ook nog een toevoeging gebruiken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan