Wat is er nieuw

waterwaardes regenwater

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Schaive78
  • Startdatum Startdatum
S

Schaive78

Guest
Welke waterwaardes moet je meten als je regenwater wilt gebruiken bij een waterwissel.

En het moet dan ook nog over kool gefilterd worden toch?
 
net een aantal metingen gedaan.

PH 6.5
KH 0-1
GH 2
NH3 0.5
PO4 0
 
Hangt helemaal af van wat voor waardes je in je bak wilt hebben. Als de waardes van het water niet zijn wat je zoekt, dan zul je bij moeten gaan sturen.

Ik filter wel, maar puur omdat ik nog een filter had liggen. De noodzaak ervan is me namelijk, om heel eerlijk te zijn, nog steeds niet duidelijk...
 
maar die NH3 waarde 0,5 is niet goed toch. Of gat dat met filteren eruit
 
Waarmee heb je de waarden gemeten? Vaak filtert men over kool om schadelijke stoffen nog te verwijderen.
 
colombo druppeltest
 
ik zie dat actieve kool ammonia niet filtert. en daar zat 0,5 van in. Hoe krijg ik dit eruit dan
 
weet niet of het normaal is dat regenwater een meetbare NH3 heeft... lijkt me nogal gek.

je hebt geen dooie duif in je regenton zitten :S
 
weet niet of het normaal is dat regenwater een meetbare NH3 heeft... lijkt me nogal gek.

je hebt geen dooie duif in je regenton zitten :S
De intensieve veehouderij stoot oa ammoniak uit.
 
zal zo gauw het weer gaat regenen weer eens wat opvangen en dan opnieuw de nh3 meten
 
zal zo gauw het weer gaat regenen weer eens wat opvangen en dan opnieuw de nh3 meten
Ik ben benieuwd! Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zoveel NH3 in regenwater zit maar het moet ergens vandaan komen. Ik heb net wat zitten Googlen op (zure) regen en ammoniak(uitstoot) maar ik werd niet veel wijzer.

Ik heb een paar weken geleden iets op de radio gehoord hierover, het thema was dat onze bossen nog steeds schade ondervinden door ammoniakuitstoot. Ik zit mijn hoofd te breken bij welk programma dat was. Ik zou bijna zeggen "Vroege Vogels" op de zondag. Ik probeer het terug te vinden maar nog niet gelukt helaas.
 
ik ook, let it rain let it rain
 
Gevonden, het is een zeer lang item.

Ammoniak in regenwater wordt heel even aangestipt vlak na 5.03 minuten en tussen 10 minuten en 12 minuten. Ze vertellen dat het naast uit de uitstoot van intensieve veeteelt ook uit verbranding van diesel komt.

Heel eerlijk, het is amper de moeite waard om te beluisteren wat betreft jouw onderwerp.

http://www.nporadio1.nl/vroege-voge...of-veroorzaakt-kalkgebrek-bij-jonge-vogeltjes

Het gros van de uitzending heeft geen betrekking op jouw onderwerp.

Maar... twee weken later was nog een uitzending die ik niet gehoord had en daarin wordt een en ander gerelativeerd.

http://www.nporadio1.nl/vroege-vogels/onderwerpen/414046-is-stikstof-ver-zuurstof

Deze uitzending heb ik nog niet teruggeluisterd.

Als je het nog eens gaat meten, ik kan me voorstellen dat uitstoot zich op het dak verzamelt en met een regenbui wegspoelt naar je regenton. Je zou dan een relatief hogere concentratie NH3 kunnen krijgen dan als je een schoon teiltje in de tuin zet en daar regenwater in opvangt. Bedacht ik me net ;-)
 
NH3 bij een pH van 6,5? Ik meen vroeger geleerd te hebben dat NH3 niet bestaat bij een pH lager dan 7,0-7,5.
 
Ik meet:
PH :7
GH: 2
KH :2
NO2 : 0
NO3 : 1 (is niet erg aangezien dit plantenvoeding uitspaart! 😛 )
 
Net even opnieuw regenwater 2 x getest. En beide groen, dus ammonia in het regenwater.
ammonia.jpg
 
nee opgevangen in emmer en/of regenton
 
ja klopt.
 
Interessant!

Veel verkeer (diesel) of intensieve veehouderij in de buurt? Alhoewel, luchtvervuiling kan door de wind ver gedragen worden. Limburg heeft bijvoorbeeld last van vervuiling uit het Roergebied.

Seachem Purigen filtert het eruit, kool niet.
 
nou ik woon boven in nederland waar geen fabrieken staan, en geen snelweg in de buurt
 
nou ik woon boven in nederland waar geen fabrieken staan, en geen snelweg in de buurt
Je regen komt van heel ver hoor! 😉 zoek even windkaarten op van Drenthe kan je oriënteren uit welke richting de regen het vaakst komt.

Edit: In deze periode Zuid-Zuid westen uiteraard! Heb je de vervuiling aan je buren meer naar het zuiden te danken! In de winter oost-Noord oost. Ik vermoed dat je winterneerslag minder vervuiling zal bevatten omdat er meer zee tussen zit...
 
ik denk dat ik het hele regenwater plan maar uit mijn hoofd zet
 
dat kan ik nog even uitproberen, maar die purigen zijn ook niet goedkoop.
 
Heb je echt geen grote megastal in de buurt? Kip, varken, geit?

Daar komt echt heel veel stikstof uit!

Off topic. Die megastallen zijn levensgevaarlijk. Zowel voor dier als mens. Virus en bacteriën veel te hoog door teveel dieren. Mensen krijgen last van de luchtwegen.
 
Het is aan jou maar dat zou ik ook doen. Best bewerkelijk de NH meten vooraf en achteraf (na het
dat kan ik nog even uitproberen, maar die purigen zijn ook niet goedkoop.
Je kunt ze wel regenereren, ze gaan een hele tijd mee. Zeker omdat je het waarschijnlijk maar 1 keer per week gebruikt. Maar... Purigen mag niet uitdrogen, dat moet je nat bewaren. Ik had twee zakjes, 1 in het aquarium, het ander in de koelkast in een pastic zakje. Ik was altijd bang dat het ging schimmelen, gebeurde niet maar toch, het is iets wat je extra in de gaten moet houden.

En nee het haalt geen luchtjes uit de koelkast 😀
 
Heb je echt geen grote megastal in de buurt? Kip, varken, geit?

Daar komt echt heel veel stikstof uit!

Off topic. Die megastallen zijn levensgevaarlijk. Zowel voor dier als mens. Virus en bacteriën veel te hoog door teveel dieren. Mensen krijgen last van de luchtwegen.
ja er zijn in het dorp wel 2 megastallen, 1 met varkens op 7 km afstand en 1 met koeien op 5 km
 
ja er zijn in het dorp wel 2 megastallen, 1 met varkens op 7 km afstand en 1 met koeien op 5 km

Daar is je bron van de ammonia!!

Kijk maar uit. Zal veel astma en longaandoeningen zijn in jou gemeente. Met zoveel ammonia.
 
ja er zijn in het dorp wel 2 megastallen, 1 met varkens op 7 km afstand en 1 met koeien op 5 km

Daar heb je het hem... De regen zal de uitstoot (want stallen worden geventileerd!) uit een bovenliggende luchtlaag terug naar beneden brengen...

Ik heb tijden gefilterd dmv een afvoerbuis van 120 af te sluiten. Hier enkele nylon kousen van de vriendin in met zakjes kool. en al het water hier gewoon licht in rondgepompt. Werkt perfect!
 
Heb je echt geen grote megastal in de buurt? Kip, varken, geit?

Daar komt echt heel veel stikstof uit!

Off topic. Die megastallen zijn levensgevaarlijk. Zowel voor dier als mens. Virus en bacteriën veel te hoog door teveel dieren. Mensen krijgen last van de luchtwegen.

Ik wilde idd precies hetzelfed zeggen.
Men denkt dat de randstad meer vervuilde lucht heeft dan het platteland, maar helaas is dat niet het geval in de buurt van megastallen.

Ik woon vlakbij de plek waar de Q koorts is uit gebroken bijvoorbeeld, dus zelfs dei lieve geitjes kunnen ziektes hebben die schadelijk kunnen zijn voor mnesnen
 
Ik wilde idd precies hetzelfed zeggen.
Men denkt dat de randstad meer vervuilde lucht heeft dan het platteland, maar helaas is dat niet het geval in de buurt van megastallen.

Ik woon vlakbij de plek waar de Q koorts is uit gebroken bijvoorbeeld, dus zelfs dei lieve geitjes kunnen ziektes hebben die schadelijk kunnen zijn voor mnesnen

Ja het gaat vooral om de grote aantallen bij elkaar, dat de ziektes doet uitbreken. We moeten echt weer terug naar kleinschalige boerderijen. Oke, is wat duurder. Maar op gezondheid en welzijn moet je niet bezuinigen.
En vlees is toch te goedkoop. In vergelijk wat er allemaal bij komt kijken.

Sorry. Was weer off-topic.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan