Waterwaardes RIO 180 (Friesian)

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,099
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Vandaag weer waterwaardes getest. NO3 poeder is nu op. Zat er maar weinig in. Wespro.

pH 7.5
GH 8
KH 9
NH3 0
NO2 0
PO4 0.5
NO3 10
 
Ik zou zeggen te weinig co2 Andre.

 
Klopt, ik wil het eerder op 7 met de pH.
Zit er eigenlijk altijd zo weinig NO3 poeder bij?
 
Nee ik heb al diverse setjes van Wesdijk/Colombo gehad en nog nooit dat probleem met die poeder gehad.
 
Heb je het NO3 poeder wel correct gebruikt? Er zit een schepje bij met een super klein scoopje van een milimeter o.i.d. en dat is 1 'schepje'. Bij mij is het flesje met druppels eerder op.
 
Nee maar het schepje is amper fatsoenlijk te gebruiken. Doseren viel me echt tegen.
 
Ik heb daar geen problemen mee en gebruik deze al jaren. Gewoon rustig in het buisje doen en een schepje nemen. Vaak heb je een kopje erop maar dat is geen probleem.
 
Klopt, ik wil het eerder op 7 met de pH.
Zit er eigenlijk altijd zo weinig NO3 poeder bij?
Er hoeft ook maar heel weinig in bij een meting, zo'n puntje met dat plastic "lepel" staafje wat er bij zit. Dus misschien speelt je verbruik een rol?
 
Ik heb daar geen problemen mee en gebruik deze al jaren. Gewoon rustig in het buisje doen en een schepje nemen. Vaak heb je een kopje erop maar dat is geen probleem.
Bij mij was het ook ruim. Maar echt een handig, uhh, schepje. Nee. Maar dan weet ik dat ook weer.
 
Screenshot_20201007-214803_Aquarium Assistant.jpg
 
prima fosfaat / nitraat zo. Er mag zelfs een tikje mee rfosfaat in.

Volgens de theorie is je CO2 momenteel 100mg/L, bij een pH van 6,5 en een KH van 10. Ik ga er van uit dat je pH eerder 7 is dan 6,5. Dit scheelt weinig qua kleur, maar scheelt enorm in CO2. Dit is wel iets om in de gaten te houden. Mocht dit namelijk wél zo hoog zijn, dan ben je de vissen aan het vergassen (;
Heb je ook een dropchecker?
 
prima fosfaat / nitraat zo. Er mag zelfs een tikje mee rfosfaat in.

Volgens de theorie is je CO2 momenteel 100mg/L, bij een pH van 6,5 en een KH van 10. Ik ga er van uit dat je pH eerder 7 is dan 6,5. Dit scheelt weinig qua kleur, maar scheelt enorm in CO2. Dit is wel iets om in de gaten te houden. Mocht dit namelijk wél zo hoog zijn, dan ben je de vissen aan het vergassen (;
Heb je ook een dropchecker?
Bedankt voor je reactie. Ik heb een dropchecker.
 

Bijlagen

  • 20201007_224656_compress86.jpg
    20201007_224656_compress86.jpg
    248.8 KB · Weergaven: 106
Dropchecker is mooi groen! Dat ziet er goed uit! Waar staat deze tov je diffuser? andere kant van de bak of aan dezelfde kant?
 
Niks mis mee Andre al zou ik zelf de po4 iets hoger doen op bv 1mg.
 
Dropchecker is mooi groen! Dat ziet er goed uit! Waar staat deze tov je diffuser? andere kant van de bak of aan dezelfde kant?
Ik heb een inline diffuser van JBL op de terugvoerslang maat de gaatjesbuizen. Over de achtergrond de gaatjes, licht naar beneden 3 cm onder oppervlakte. Rechtsonder, zijruit zit de dropchecker.
 
Oeps, waar zijn de po4 en de no3 nou dan Andre?
 
Ik snap er niks van. Gisteren nog beiden 20 cc toegevoegd.
 
En hoeveel mg is dat van beide dan ? Wat me ook opvalt is dat je erg laag zit volgens de tabel met de co2 en volgens mij rond de 6-7 mg.
 
Ik laat eerst de centrifuge een dag werken voor een nieuwe meting. Met CO2 ben ik vooral voorzichtig. Genoeg meegemaakt.... Ik vermeld nog de beschrijving, nu eerst bitterballen koning, keizer, admiraal maken... Of burgemeester.
 
Fosfo
Gebruik: 10 ml per 500 liter verhoogt de concentratie met 0.1 ppm (mg/l).

Nitro:
Gebruik:
10 ml per 500 liter verhoogd de concentratie met 2 mg/l en K-concentratie met 1.3 mg/l.
 

Bijlagen

  • 20201108_181148.jpg
    20201108_181148.jpg
    232.4 KB · Weergaven: 87
Raar dat je checker zo n gele gloed heeft want volgens de co2 tabel zit je zover ik kijk vrij laag:

 
Zou de checker niet goed zijn? Eens ff de vloeistof voor de zekerheid vervangen en de checker elders plaatsen.
 
Goed plan en wat me opvalt is een nogal wisselende kh van 10, 8 en 7 dacht ik.
 
Of je continu test eens een dag uit het aqurium zetten dan zou die blauw moeten worden
 
Terug
Bovenaan