PO4. 0 maar dat heeft te maken met silicat-ex denk ik.
Dat haalt van JBL inderdaad je fosfaat ook uit het water.
PO4. 0 maar dat heeft te maken met silicat-ex denk ik.
Vanmorgen heb ik maar eens een paar nieuwe na-vullingen besteld bij bij Wesdijk. Ik heb eigenlijk een koffer van Colombo. Wanneer ik een navulling bestel bij Intratuin kost me dat 13,95 euro. Bij Wesdijk kost een flesje 2,95 euro! Een aantal oudere flesjes vertrouw ik niet meer die ga ik dus vervangen. Als voorbeeld het water uit de kraan heeft meestal een gemiddelde KH van 6 nu meet ik 3. Wij hebben "mengwater" hier en daar zitten weleens verschillen in maar nu plots zoveel? Een aantal testen gebruik ik nauwelijks en zijn dus erg oud. Voor de waterhardheden zoals GH en KH en ook de PH heb ik dan nieuwe evenals de fosfaat en de nitraat testen.
Dat verklaard wellicht ook die vreemde kh van je Ben die opeens zo was veranderd.
Dat was inderdaad om mijn gedachte en daarom wil ik zekerheid en heb ik dus nieuwe test besteld. Omdat je, bijvoorbeeld, KH niet elke dag meet worden dat soort test vaak ook ongemerkt ouder en zouden zomaar op een dag kunnen omslaan en bedorven zijn.
Volgens mij kom je met een toevoeging van 15 ml fosfo op een bak van 180 liter uit op een verhoging van 0,41 mg/l fosfaat. Dat is niet bijzonder veel.Fosfo 15 ml.
vanmorgen 25 ml Profito. Zojuist 20 ml ferrocell, Fosfo 15 ml.
NO3 lijkt 10 te zijn, maar ik vertrouw de test niet echt.Grappig dat jouw waardes zo anders zijn dan die van mij. Mijn GH waarde ligt op 12 (zorg ik zelf voor). Mijn PO4 zit op 1,5 - 2 mg/l (zorg ik ook zelf voor) en mijn nitraat niveau ligt op 20 mg/l (kraanwater). De KH waarde ligt bij mij rond de 4 - 5 dat komt omdat ik de GH waarde omhoog haal naar 12 en daarmee ook de KH wat omhoog haal. Ik vraag mij af waarom je de NO3 (nitraat) waarde niet gemeten hebt. De verhouding tussen nitraat en fosfaat speelt een rol bij algen voor zover ik weet. Dit is de reden namelijk dat ik daar een verhouding in probeer te handhaven van 20 mg/l nitraat en 2 mg/l fosfaat.
Klopt Daan en vaak is licht ook erg belangrijk zijn zijn meer metalen van invloed op de kleur behalve het ijzer.
Dat is natuurlijk mede afhankelijk van de planten die je hebt. De beste beoordeling ligt dus bij jezelf! In z'n algemeenheid kan gezegd worden dat Juwel niet scheutig is met informatie over de gebruikte materialen.Bedankt heren! Ik stel dan toch graag even de vraag.
Ik heb de standaard led verlichting van bij aankoop aquarium. Juwel Rio 180 - Nature en Day - led buizen. Is dit goede verlichting voor de planten?
Wat ik dus ervaar als een groot nadeel. Maar goed, dat heeft weinig met dit topic te maken verder."In z'n algemeenheid kan gezegd worden dat Juwel niet scheutig is met informatie over de gebruikte materialen."
10 ml per 500 liter verhoogt de PO4-concentratie met 0.1 ppm (mg/l)Ik weet niet met hoeveel je dan de po4 hebt verhoogd. Ik vermoed niet zoveel want anders is het snel op.
Bij gebruik van Kaliumfosfaat van Aquariumbemesting is de advies dosering 10 ml. per 100 liter en dit zou leiden tot een verhoging van 0,5 ppm. (Kalium wordt 0,2 ppm hoger. Wat een verschil met jouw gegevens? Overigens wanneer je fosfaat zo snel verdwenen is kan dit zijn door een grotere vraag.10 ml per 500 liter verhoogt de PO4-concentratie met 0.1 ppm (mg/l)
Ja, ik moest elke keer 75ml toevoegen 🙂 dure aangelegenheid werd dat10 ml per 500 liter verhoogt de PO4-concentratie met 0.1 ppm (mg/l)
En dus....wat doe je nu @LaLizzerd ?😳
Drijfplanten nemen met name veel nitraat op heb ik begrepen. Vooral mosselplant.Dankjewel beiden. @Lalizzard en @jessicapilon ik ga het allebei vergelijken. Het fijne van het testen vindt ik het heldere beeld.
Als drijfplanten heb ik Salvina natans en dat zal zeker meespelen.
CO2 tekort?Waterwaardes 10/8/2020
pH 8
KH. 9
GH. 9
NH3 0,0
NO2. 0,0
NO3. 10
PO4. 0,5.
Klopt Ben. Ik zie dat ook op de dropchecker. Maar dat ben ik geleidelijk aan het verbeteren met de drukregelaar die ik nu beter kan instellen.CO2 tekort?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.