Waterwaardes testen (Nieuw)


Vanmorgen heb ik maar eens een paar nieuwe na-vullingen besteld bij bij Wesdijk. Ik heb eigenlijk een koffer van Colombo. Wanneer ik een navulling bestel bij Intratuin kost me dat 13,95 euro. Bij Wesdijk kost een flesje 2,95 euro! Een aantal oudere flesjes vertrouw ik niet meer die ga ik dus vervangen. Als voorbeeld het water uit de kraan heeft meestal een gemiddelde KH van 6 nu meet ik 3. Wij hebben "mengwater" hier en daar zitten weleens verschillen in maar nu plots zoveel? Een aantal testen gebruik ik nauwelijks en zijn dus erg oud. Voor de waterhardheden zoals GH en KH en ook de PH heb ik dan nieuwe evenals de fosfaat en de nitraat testen.

Dat verklaard wellicht ook die vreemde kh van je Ben die opeens zo was veranderd.
 
Dat verklaard wellicht ook die vreemde kh van je Ben die opeens zo was veranderd.

Dat was inderdaad om mijn gedachte en daarom wil ik zekerheid en heb ik dus nieuwe test besteld. Omdat je, bijvoorbeeld, KH niet elke dag meet worden dat soort test vaak ook ongemerkt ouder en zouden zomaar op een dag kunnen omslaan en bedorven zijn.
 
Dat was inderdaad om mijn gedachte en daarom wil ik zekerheid en heb ik dus nieuwe test besteld. Omdat je, bijvoorbeeld, KH niet elke dag meet worden dat soort test vaak ook ongemerkt ouder en zouden zomaar op een dag kunnen omslaan en bedorven zijn.

Juist en zover ik weet is het ook juist de kh die niet lang open houdbaar is.
 
16-5-20 druppeltest.

PH 7.5
KH 9
GH 12
NH3 0
PO4 0
NO3 0

Profito extra 5 ml
Fosfor 20 ml
Nitro 20 ml
 
7/6 water getest nu er nog tijd is.

pH 7.5
KH 11
GH 12
NH3 0
NO2 0.5
PO4 0.5

Graag jullie mening. :)
 
Is de no2 0,5? Die moet 0 zijn.
De co2 ligt rond de 10mg is geen echte vetpot maar het kan wellicht genoeg zijn.
 
Ik heb weer eens enkele waardes getest van het 180 liter aquarium.
pH 7
GH 8
KH 10
PO4 0
NH3 0
NO2 0

vanmorgen 25 ml Profito. Zojuist 20 ml ferrocell, Fosfo 15 ml.
 
Laatst bewerkt:
Grappig dat jouw waardes zo anders zijn dan die van mij. Mijn GH waarde ligt op 12 (zorg ik zelf voor). Mijn PO4 zit op 1,5 - 2 mg/l (zorg ik ook zelf voor) en mijn nitraat niveau ligt op 20 mg/l (kraanwater). De KH waarde ligt bij mij rond de 4 - 5 dat komt omdat ik de GH waarde omhoog haal naar 12 en daarmee ook de KH wat omhoog haal. Ik vraag mij af waarom je de NO3 (nitraat) waarde niet gemeten hebt. De verhouding tussen nitraat en fosfaat speelt een rol bij algen voor zover ik weet. Dit is de reden namelijk dat ik daar een verhouding in probeer te handhaven van 20 mg/l nitraat en 2 mg/l fosfaat. :petjeaf:
 
Volgens mij kom je met een toevoeging van 15 ml fosfo op een bak van 180 liter uit op een verhoging van 0,41 mg/l fosfaat. Dat is niet bijzonder veel.
 
Voor extra kleur van de totale.

Totale = rotala.
Pfffew woordsuggestie.:stom:
 
Grappig dat jouw waardes zo anders zijn dan die van mij. Mijn GH waarde ligt op 12 (zorg ik zelf voor). Mijn PO4 zit op 1,5 - 2 mg/l (zorg ik ook zelf voor) en mijn nitraat niveau ligt op 20 mg/l (kraanwater). De KH waarde ligt bij mij rond de 4 - 5 dat komt omdat ik de GH waarde omhoog haal naar 12 en daarmee ook de KH wat omhoog haal. Ik vraag mij af waarom je de NO3 (nitraat) waarde niet gemeten hebt. De verhouding tussen nitraat en fosfaat speelt een rol bij algen voor zover ik weet. Dit is de reden namelijk dat ik daar een verhouding in probeer te handhaven van 20 mg/l nitraat en 2 mg/l fosfaat. :petjeaf:
NO3 lijkt 10 te zijn, maar ik vertrouw de test niet echt.
 
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar als je al Profito toevoegd denk ik dat het voldoende moet zijn voor de kleur van de rotala. Daarnaast zijn er flinke discussies gaande of het toevoegen van ijzer daadwerkelijk de kleur bepaald in de mate waarin dat vaak gesteld wordt.

Als de NO3 10 mg/l lijkt te zijn zou ik zelf streven naar een fosfaat gehalte van 1 mg/l. Als je de test niet vertrouwd kun je overwegen deze te vervangen voor een nieuwe, dan zou je het met meer zekerheid kunnen stellen. :petjeaf:
 
Klopt Daan en vaak is licht ook erg belangrijk zijn zijn meer metalen van invloed op de kleur behalve het ijzer.
 
Bedankt heren! Ik stel dan toch graag even de vraag.
Ik heb de standaard led verlichting van bij aankoop aquarium. Juwel Rio 180 - Nature en Day - led buizen. Is dit goede verlichting voor de planten?
 
Klopt Daan en vaak is licht ook erg belangrijk zijn zijn meer metalen van invloed op de kleur behalve het ijzer.

Meestal de het licht de grootst bepalende factor. In een aantal gevallen speelt nitraat en ijzer wel een rol maar die is veel geringer. De rol die men met name ijzer toedicht komt uit het verleden toen de factor licht veel moeilijker realiseerbaar was en er dus naar andere manieren zocht om kleuren te beïnvloeden.
 
Bedankt heren! Ik stel dan toch graag even de vraag.
Ik heb de standaard led verlichting van bij aankoop aquarium. Juwel Rio 180 - Nature en Day - led buizen. Is dit goede verlichting voor de planten?
Dat is natuurlijk mede afhankelijk van de planten die je hebt. De beste beoordeling ligt dus bij jezelf! In z'n algemeenheid kan gezegd worden dat Juwel niet scheutig is met informatie over de gebruikte materialen.
 
"In z'n algemeenheid kan gezegd worden dat Juwel niet scheutig is met informatie over de gebruikte materialen."
Wat ik dus ervaar als een groot nadeel. Maar goed, dat heeft weinig met dit topic te maken verder. :juggle:
 
Klopt Daan, maar omdat verlichting genoemd wordt vroeg ik het.
 
]Gisteren een kleine test gedaan op nitraat en fosfaat.
]Nitraat 10
Fosfaat 0

Juwel Rio 180. Enkele dagen eerder 15 ml fosfo en Nitro toegevoegd. Gisteren 25 ml fosfo toegevoegd. Morgen weer testen. Adviezen zijn welkom.:)

Bedankt alvast.
 
Ik weet niet met hoeveel je dan de po4 hebt verhoogd. Ik vermoed niet zoveel want anders is het snel op.
 
10 ml per 500 liter verhoogt de PO4-concentratie met 0.1 ppm (mg/l)
Bij gebruik van Kaliumfosfaat van Aquariumbemesting is de advies dosering 10 ml. per 100 liter en dit zou leiden tot een verhoging van 0,5 ppm. (Kalium wordt 0,2 ppm hoger. Wat een verschil met jouw gegevens? Overigens wanneer je fosfaat zo snel verdwenen is kan dit zijn door een grotere vraag.
 
Zojuist PO4 getest, druppeltest.

0,5 mg/l.
 
En dus....wat doe je nu @LaLizzerd ?:oops:

Als eerste een rekensommetje:

Jouw aquarium is 200 liter (afgerond).
Fosfo verhoogt: 0,1 ppm fosfaat wanneer je 10ml op 500 liter toevoegen.

Omgerekend naar 200l: 4 ml fosfo verhoogd het fosfaat met 0,1 ppm. (500/200= factor 2,5. 10/2,5= 4).

Je moet van 0 naar 1. Dat is een factor keer 10 (0,1*10=1)

10*4= 40ml fosfo per keer toevoegen.

(Waarschijnlijk kan bovenstaande berekening veel sneller, maar zo kan ik het makkelijk uitleggen).

Je hebt 25ml toegevoegd en je waarde is 0,5 omhoog gegaan.
Dus dat klopt wel ongeveer.
(Je hebt ook nog verbruik en de nauwkeurigheid van de testen).


Ik heb geleidelijk heel veel veranderd in mijn bak.

Disclaimer: Dit hoeft voor jouw niet te werken.

Ik ben overgestapt op een AIO plantenvoeding. Ik gebruik hier die 'kant en klare' van plantedbox. Die heeft een iets andere samenstelling dan die van aquariumbemesting.nl

Ik dosseer deze elke dag d.m.v. een doseerpomp.

Door de AIO ging mijn fosfaat wel omhoog, maar kreeg ik een nitraat te kort.
Dus een tijdje heb ik nog los nitraat toegevoegd, had het toch nog staan. Maar daar wilde ik juist vanaf!

Dit heb ik opgelost door:
- iets meer vissen toe te voegen,
- elke dag doseren ipv 2x per week,
- minder drijfplanten (had genoeg andere planten over het wateroppervlak hangen).

En als laatste heel tegenstrijdig misschien: minder verversen. Ik deed elke week 35/40% water verversen. Maar ik heb niet veel vis.
Nu doe ik minder water verversen (max 20/25%), maar wel heel goed de bodem meenemen :)
 
Nou een heel gereken hier maar ik gebruik de poeders die ik oplos in water. Ik voeg 4 gr kaliumfosfaat toe op 500 ml en dan moet je er 100 liter water 40mg toevoegen om met 2 mg te verhogen. Omdat ik ook de kaliumnitraat gebruik en het in 1 fles heb voeg ik dan geen 4 maar 8 gr toe zodat ik net als van de nitraat ook 20ml fosfaat per 100 liter moet toevoegen.
Maar wanneer je alleen de fosfaat neemt los je 4 gram op in 500 ml en voeg je 40ml toe per 100 liter en dat verhoogd de po4 met 2 mg.
 
Dankjewel beiden. @Lalizzard en @jessicapilon ik ga het allebei vergelijken. Het fijne van het testen vindt ik het heldere beeld.
Als drijfplanten heb ik Salvina natans en dat zal zeker meespelen.
 
Dankjewel beiden. @Lalizzard en @jessicapilon ik ga het allebei vergelijken. Het fijne van het testen vindt ik het heldere beeld.
Als drijfplanten heb ik Salvina natans en dat zal zeker meespelen.
Drijfplanten nemen met name veel nitraat op heb ik begrepen. Vooral mosselplant.
Opzich denk ik dat het wel klopt, aangezien ik na de AIO geen problemen had met te weinig fosfaat..

Nog een toevoeging aan mijn verhaal: het kraanwater hier heeft maar 3 mg nitraat. Dat verschilt per regio.

Maar goed, een tijdje iets proberen (lees minimaal een maand) en goed blijven testen en naar je planten kijken :)
 
Waterwaardes 10/8/2020

pH 8
KH. 9
GH. 9
NH3 0,0
NO2. 0,0
NO3. 10
PO4. 0,5.
 
Klopt Ben. Ik zie dat ook op de dropchecker. Maar dat ben ik geleidelijk aan het verbeteren met de drukregelaar die ik nu beter kan instellen.

Komt goed, alles is beter dan te weinig zuurstof en dode vissen.
 

Terug
Bovenaan