Waterwaardes vijver optimaal houden


K

Khopstaken

Guest
Beste allemaal,

Het groei seizoen in de vijver is weer begonnen dus zijn goede waterwaardes toch van essentieel belang.
Nu ben ik zelf niet echt van de KH+ en GH+. Deze middeltjes vind ik nogal vrij duur en vind ze lastig doseer baar. Of het is alsnog te weinig wat je toevoegt of het is ineens teveel. Ook vind ik dat de waardes dan toch weer vrij snel zakken na gebruik van deze middeltjes. Ik Laat nu 1x per 2 weken een gedeelte van het water uit mijn vijver lopen en vul dit dan weer aan met gewoon kraanwater. De waardes van het kraanwater uit de leiding bij mij thuis zijn volgens Brabantd water: 8.18dH en 8.29 PH.
Weet niet of dit voldoende is om mijn vijverwater op pijl te houden of is er meer nodig?
Ik heb thuis druppel testsetjes voor KH en PH dus zou deze eventueel nog wel eens na kunnen meten.


Nu is dus mijn vraag wat adviseren jullie en wat doen jullie zoal om deze waardes goed te houden? Zijn er makkelijkere middeltjes of producten die ik kan gebruiken? Kreeg als tip van Ruben01 om eventueel kalkhoudende stenen te gebruiken maar werkt dit ook echt en is het dan haalbaar om de waardes langere tijd optimaal te houden?
Zelf ben ik van het principe zo min mogelijk doen maar weet dat niet altijd op gaat.

Hoor het wel :thumbs:

Gr. Kevin
 
Verversen hangt af van uw bezetting. Geen vis. Geen verversing.
Weinig vis. Verversen als het water daarom vraagt.
Teveel vis. Waterverversen om de onbalans op te heffen. Of moeder natuur zijn gang laten gaan. Dan kom je weer bij normale bezetting uit.

Na een periode van veel neerslag loopt de gh terug. Dan eenmalig toevoegen. Of kraanwater torvoegen.
Na een periode van droogte loopt de gh weer op. Dan heb je eigenlijk regenwater nodig.

Zie ook.
http://www.startpagina.nl/v/wonen/vraag/282979/vijverwater-verversen
 
Ik heb 10 vissen in mijn vijver zitten (sarasa's en shubinkins) Weet niet of dit teveel is.
Ben wel voornemens als het teveel is er een aantal uit te halen. Heb zover ik nu kan zien 7 mannetjes en 3 vrouwen. Wil dan de vrouwtjes verwijderen. Deze worden helemaal kapot gepaaid en vind dit zielig om te zien en daarbij komend gooien ze dan ook nog eens heel de vijver op zijn kop.

Dus als ik het goed begrijp is verversen met kraanwater nooit verkeerd? Enkel dan alleen nog de PH op pijl houden en je bent er of is dit te makkelijk gedacht?
 
Zal gelijk even alle informatie over techniek endergelijke vermelden is net zo makkelijk ;)

De inhoud van de vijver is 1000 liter.
Als pomp heb ik een hozelock bioforce 6000 met UVC.
Ik heb best veel zuurstofplanten namelijk 4 bossen hoornblad, 4 bossen waterpest en 3 bossen glanzend fontijnkruid. Ook heb ik er 2 minilelies in staan. Ook heb ik nog 2 bakjes met lidsteng in de vijver staan een waterhyancint en 3 bosjes dwerglisdodde(staan in de rand)
 
Om draadalgen zoveel mogelijk tegen te gaan raden ze op schonevijver.nl aan om 4 à 5 bosjes zuurstofplanten te stekken per kuub. Ikzelf voeg af en toe citroenzuur (poedervorm) toe, dit bindt fosfaten zodat algen minder kans krijgen. Wel opletten hiermee, het heeft effect op je Ph (verlagend).

Ikzelf ververs het water in mijn vijver niet. Laat ons zeggen dat ik de natuur zijn gangen laat gaan. Als het een tijdlang droog is en het watepeil zakt 10cm of meer dan vul ikzelf bij met kraantjeswater tot het waterpeil weer zo hoog staat dat het niet overloopt in de riool. (er zit een overloop op).

Als het weken aan een stuk hard regent loopt dus het overtollige water weg via een overloop. Op deze manier wordt er toch af en toe aan verversing gedaan maar alles hangt af van de weerelementen.
Jaarlijks meet ik de GH en KH 2x en die werk ik bij tot 8 à 10 voor de eerste en 4 à 5 voor de tweede als dat nodig is.

Mijn Ph staat nu rond de 7,5, fosfaten 0,2mg/l en nitraat 6mg/l.

De vijver is 4300 liter + 1600 biotoop. Er zitten ongeveer 14 goudvissen in, shubunkin-oranda-sarasa-zwarte moor-gewone goudvissen, 8 endlerritsen en 7 goudelritsen en een zonnebaars. (en als meneer reiger niet komt blijft dat aantal ongeveer zo want ondanks een reigernet blijft hij toch proberen)

10 shubunkins op 1000 liter is denk ik ietsje teveel maar als je voldoende ververst en filtert en de vijver beplant moet het wel kunnen peis ik.
 
Bedankt voor je reactie!
Ik zag vandaag al dat de alg-killer zijn werk goed doet. Je ziet de draadalg echt los komen.
Heb daarop vandaag de pomp en het filter eens gereinigd. Ik schrok me rot hoeveel troep er al in mijn filter zat :eek:
Zal echt niet van een dag zijn maar de bovenste 2 filter sponzen zaten helemaal vol met alg en rotzooi. Heb deze 2 zo goed als schoongemaakt (niet te grondig i.v.m. bacteriën) en heb de drek die onderin het filter lag eruit gegooid.
3 uur later zat de pomp die in het water ligt weer helemaal verstopt met alg dus zal deze zeker 1x per 2 dagen moeten reinigen.
Ik ga mijn visbestand iets omlaag brengen. Ik kan de 3 vrouwtjes naar een kennis brengen. Die heeft hetzelfde probleem kwa bezetting als dat ik heb. Die heeft 1/3 vrouwtjes en de rest mannetjes dus die is blij met wat extra vrouwtjes.
Zo houd ik nog 7 vissen over en dit lijkt me een goed bestand voor een 1000 liter vijver. Op deze manier hoop ik ook dat de vervuiling iets minder zal zijn en ik ben gelijk van het gejaag en gepaai in mijn vijver af :p
Zo hoop ik ook dat de planten beter ontwikkelen want die worden nu iedere keer helemaal plat gedrukt door het paaien en de 2 bakjes lidsteng hebben al een keer op de bodem gelegen. Word je al met al niet echt vrolijk van.
Vind de mannetjes ook net iets mooier met die lange sluiers :p\
Nu alles zijn gang laten gana en het filter regelmatig reinigen om de dode alg eruit te krijgen en over 6 dagen de UVc weer aanzetten want merk nu al dat het water iets groenig word. Dat is wel iets minder maar anders werkt de alg-killer weer niet optimaal dus het is het een of het ander:p

Zal van de week als alles weer naar behoren draait weer nieuwe foto's maken want de dwerg lisdodde groeit goed net zoals de lelie en de zuurstofplanten :p

Gr. Kevin
 

Terug
Bovenaan