Waterwissel en plantenvoeding


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Het water van het discus aquarium wordt om de 2 dagen met ca. 50% gewisseld.

Het zal duidelijk zijn dat dit zijn weergave heeft op de planten, hoe gaan jullie hiermee om!
 
Ik heb geen Discussen maar dan zul je rekening met de plantenvoeding moeten houden denk ik. planten slaan een deel op dus ik zou het anders verdelen over de hele week.
 
Wat heb je voor planten en wat is je "doelstelling"......?

Als je veel echinodorussen en crypto's hebt, kan je voeden via de bodem en heeft de grote waterwissel niet zo heel veel invloed.

Mogelijk kan je een beetje een totaal plaatje geven, dan is wat makkelijker om meer info te kunnen geven.
 
Wat heb je voor planten en wat is je "doelstelling"......?

Als je veel echinodorussen en crypto's hebt, kan je voeden via de bodem en heeft de grote waterwissel niet zo heel veel invloed.

Mogelijk kan je een beetje een totaal plaatje geven, dan is wat makkelijker om meer info te kunnen geven.

Denk dat het voor discus hoe dan ook beter is, om de waterkolom niet te belasten met voeding.
En als het toch moerasplanten betreft, kun je met voedingcapsules en kleibollen volstaan.
 
Bedankt voor de reacties.

Even ter aanvulling: Voor het schoonhouden zit er in deze bak geen bodem en zijn de planten op een wortelhout gebonden. Het gaat om een (1) echinodorus en 2 anubiassen.

We merken dat de echinodorus voeding te kort komt maar juist omdat om de 2 dagen een waterwissel plaats vind vroegen we ons af wat het effect van vloeibaar planten voeding is/heeft op de planten.
 
De echinodorus heeft iets van klei bollen, lateriet of bodemcapsules nodig, maar dat wordt lastig zonder bodem.

De echinodorus en Anubias haalt niet veel voeding uit het water, maar juist via de wortels.

Dus ik denk dat plantenvoeding aan het water toevoegen niet veel gaat ondersteunen.

Misschien de planten in een pot zetten, zodat je kan bemesten, met de nadelen van dien of voor lief nemen dat ze het niet super doen

Of een klein laagje zand op de bodem. Wel makkelijk schoon houden, maar ook wat mogelijkheden misschien

Succes bij je keuzes
 
In een bak wat je vissen groot "trekt" is dat niet belangrijk, mede daarom de 50% water wissel om de dag.... En de pomp bevat wel wat......
 
In een bak wat je vissen groot "trekt" is dat niet belangrijk, mede daarom de 50% water wissel om de dag.... En de pomp bevat wel wat......

Dan is mijn inziens zo'n plantje ook overbodig. Alleen kienhout volstaat.
 
Met de bacterie cultuur zit het wel goed, er wordt regelmatig gemeten.

Om zowel de echinodorus als de Anubias te kunnen laten groeien zou ik beide in een pot kunnen zetten welke is voorzien van een voedingsbodem, toch!
 
Anubias hoeft toch niet via een bodem? Deze plant wordt toch bij uitstek vastgebonden op hout oid. Heb er eentje gehad en heeft het prima gedaan, altijd met de wortels boven de bodem gebleven.

Edit: altijd profito gebruikt als bemesting
 
Anubias hoeft toch niet via een bodem? Deze plant wordt toch bij uitstek vastgebonden op hout oid. Heb er eentje gehad en heeft het prima gedaan, altijd met de wortels boven de bodem gebleven.

Edit: altijd profito gebruikt als bemesting

Er zijn meer plantenvoedingsstoffen welke daarvoor geschikt zijn.

De Anubias haalt inderdaad de voeding uit het water en de Echonidorus meest uit de grond.
 

Terug
Bovenaan