Wat is er nieuw

Waterwissel Nano aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Crispandora
  • Startdatum Startdatum
C

Crispandora

Guest
Ik ben gestart met een klein 20Liter aquarium met een groep vuurgarnalen en ben benieuwd hoe voorzichtig je moet zijn met een waterwissel.

Bij het overwennen van nieuwe garnalen wordt aangegeven dat je hierbij voorzichtig te werk moet gaan (bijv. druppelmethode).

Wanneer je een waterwissel uitvoert op een 200liter aquarium kost dit proces tijd en gaat dit een stuk geleidelijker dan bij een 20liter aquarium.

Een 25% waterwissel met een hevelslang vanuit een emmer kost misschien 1 minuut tijd, zorgt dit niet voor een te snelle schommeling?

Veelal is een 10% voldoende per week, iets koeler water vinden ze niet erg.

Bij onze waterwissels, die doorgaans tussen de 25 en 50% zitten, halen we het water er in 1 keer uit, maar bijvullen doen we in een keer of 5, verdeeld over een half uur tot een uur.

Dat o.a. om de vissen en garnalen de gelegenheid te geven te wennen aan de veranderende waterkwaliteit.
Het zal vast ook wel ineens kunnen maar wij vinden dit zelf prettiger voor de vissen en vooral de garnalen.

Als we niet in de gelegenheid zijn om water (bijna) op temperatuur toe te voegen, laten we langere pauzes tussen het bijvullen om de thermostaat de gelegenheid te geven het water weer op temperatuur te brengen.

Ik ververs wekelijks 15% bij de garnalen en dan blijven de schommelingen heel erg beperkt.

Nou, misschien wel vloeken in de kerk, maar ik neem het allemaal niet zo nauw.:sorry:

Heb al jaren een 15L bakje vol met garnaaltjes, haal 1x per maand alle hardscape eruit en vang daarna alle garnaaltjes eruit met een schepnetje.
Bak helemaal leeg maken en schoonmaken, vullen met water uit de iets verwarmt kraan. Heb geen idee hoe warm/ koud dit is.
En dan gaan alle garnaaltjes linea-recta het schone bakje in.
Zonder problemen, zonder uitval en de garnaaltjes gaan direct weer verder waar ze mee bezig waren: eten.
Populatie is gezond, goed op kleur en fokken als konijnen.

Welke soort heb je daarin Corne?

Ook ik gedraag me blijkbaar niet netjes 😉 Bij een waterwissel van 30/40 % plons ik zo het schone water erin vanuit een emmer. Nooit geen problemen gezien. Bakken zijn 45 en 75 liter.

Edit: heb ook vissen vandaar een grotere waterwissel.

Grappig om de verschillende ervaringen te horen. Dus misschien overdrijven we ook een beetje met de aankoop van nieuwe vissen/garnalen?

Ja de Neocaridina is een vrij makkelijke en sterke soort maar dat is denk ik dan wel het punt hier. Bij dit soort kun je vaak wat minder moeilijk doen met verversen en onderhoud maar bij de Taiwan Bee garnalen zou ik dat maar weer niet doen en zo zie je maar weer dat het echt ook van de soort garnaal afhangt😉

Ja de Neocaridina is een vrij makkelijke en sterke soort maar dat is denk ik dan wel het punt hier.
Ik heb Caridina's hoor 😀 Maar zitten gewoon op kraanwater zonder speciale bodem dus zijn ook makkelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan