Waterwissel


W

Willian

Guest
Hoi! Ik heb een vraagje over de waterwissel bij mijn garnalen aquarium. Kan dit gewoon met het koude water uit de kraan of moet het op de temperatuur lijken van het water?

Alvast bedankt!

M.v.g.
 
Ik ververs met water uit de kraan en dan zo n 10% waardoor het verschil niet zo groot zal worden. Anders kun je het ook even op temperatuur laten komen in de winter maar ik doe dat niet.
 
Ik ververs met water dat iets koeler is dan het aquariumwater. Zolang je maar nooit ververst met water dat warmer is.
 
Wat zuurstof betreft maakt dat niet uit want ik las in een post van Marcel dat in zowel warm als koudwater evenveel zit als ik het goed heb.
 
Wat zuurstof betreft maakt dat niet uit want ik las in een post van Marcel dat in zowel warm als koudwater evenveel zit als ik het goed heb.

Niet goed gelezen, hij zei dat dat in de cv-ketel zo zou zijn, dat dit echter niet klopt is een feit want zijn theorie was waar dan die zuurstof naartoe moet als dat uit het warme water verdwijnt, wel: je hebt niet voor niks diverse schoorstenen op je dak. En het koude water uit de kraan komt niet uit de cv-ketel en heeft derhalve een hoger zuurstofgehalte

Anyway, verversen met koud water direct uit de kraan is juist aan te raden, dat stimuleert de vervelling
 
O jee dan heb ik het vast niet goed gelezen dus:sorry:
Jawel hoor. Hier nog even het antwoord van Marcel over zuurstof in kraanwater. En wie gelijk heeft.....dat mogen jullie zelf uitzoeken ;)

Screenshot_20190202-122104_Chrome.jpg
 
Volgens mij neemt de oplosbaarheid van zuurstof in water af bij stijging van de temperatuur.

Maar het is al opgelost in het water. Onder druk in de leiding.

Komen geen bellen uit de kraan. Dus het zal er wel in zitten dan.
 
Die lucht verdwijnt via de schoorsteen, je cv-ketel heeft namelijk een luchtafvoer

Ik wist niet dat ik naar de leukste thuis aan het kijken was.:S:S

Ooit eens geprobeerd om een tuinslang uit je dakraam te hangen, en de kraan aan te zetten?

Bij mij komt er dan water uit.

Dus als je waterleiding een open verbinding heeft met je schoorsteen, dan kwam er toch iets anders uit je schoorsteen.
 
Ik wist niet dat ik naar de leukste thuis aan het kijken was.:S:S

Ooit eens geprobeerd om een tuinslang uit je dakraam te hangen, en de kraan aan te zetten?

Bij mij komt er dan water uit.

Dus als je waterleiding een open verbinding heeft met je schoorsteen, dan kwam er toch iets anders uit je schoorsteen.

Ooit al eens water gekookt met een fluitketel? die dampen verdwijnen via de tuut, zo is het ook met je cv-ketel, die lucht is gewoon waterdamp via het expansievat
 
Ooit al eens water gekookt met een fluitketel? die dampen verdwijnen via de tuut, zo is het ook met je cv-ketel, die lucht is gewoon waterdamp via het expansievat

Hoe het precies zit vraag ik me nu ook af maar bovenstaande klopt natuurlijk niet.
Enkel rookgassen die vrijkomen door de verbrander om het water te verwarmen verdwijnen door de rookgasafvoer.
Het expansievat is enkel om het drukverschil op te vangen omdat warm water uitzet en is een gesloten systeem anders zou je om de haverklap je cv ketel bij moeten vullen bv.
 
Ik ga het nog sterker zeggen.

Door juist vers kraanwater (warm of koud of gemengd) te tappen en direct te gebruiken heb je juist MEER zuurstof in je water.

Dit komt door de hoge waterdruk.

Tap maar eens een vers glas water. Zet dit een paar uur in de huiskamer.
Er komen dan spontaan belletjes aan het glas te zitten.
Dit is oa opgelost zuurstof. Dit gaat uit het water. Omdat de druk lager is.

Dus ga je het water va te voren laten staan, dan heb je minder zuurstof erin, dan direct uit de kraan.
 
Denk dat we dat dan samen moeten doen want je dampen van het warme water van je cv-ketel verdwijnen wel degelijk via de schoorsteen
Geloof er niks van. Dan zou je om de haverklap de CV opnieuw moeten bijvullen. Daarnaast zit mijn schoonsteen midden in de kamer, verre van in de buurt van de CV-ketel. Daar zit alleen de rookgasafvoer. Speciaal gaan kijken. Er komt 1 afvoer uit de ketel en 'that's it'.
 
Geloof er niks van. Dan zou je om de haverklap de CV opnieuw moeten bijvullen. Daarnaast zit mijn schoonsteen midden in de kamer, verre van in de buurt van de CV-ketel. Daar zit alleen de rookgasafvoer. Speciaal gaan kijken. Er komt 1 afvoer uit de ketel en 'that's it'.

Zo eens in de zoveel moet moet je ook de ketel bijvullen...., zit niet voor niks een kraanaansluiting bij de ketel en een vulslang
 
Denk dat we dat dan samen moeten doen want je dampen van het warme water van je cv-ketel verdwijnen wel degelijk via de schoorsteen

Ja, dat is het water wat uit de verbranding van aardgas komt. Bij een HR ketel laten ze dit water ook weer condenseren voor een hoger rendement.

CH4 + 2 O2 —> warmte + CO2 + 2 H2O

In lekentaal. aardgas + zuurstof geeft warmte + koolzuurgas + water.

Water gaat uit de schoorsteen.

Maar laat de cursus maar. Gas is zooooooo achterhaald. We moeten er vanaf. Dus aan de warmtepomp.
 

Terug
Bovenaan