Wat is er nieuw

Watvoor alg is dit?

DrDirk

Well-known member
Lid geworden
8 maart 2025
Leeftijd
40
Hai, ik streep de hele algen bingo af denk ik. Deze had ik nog niet eerder gezien, het lijken een soort lange haren die uit het hout groeien. Vrij hardnekkig ook, met een tandenborstel is het niet weg te vegen.

Welke alg hebben we hiermee van doen?

Bijlagen

• IMG_5554.mov
    12.2 MB
Draadalg?

Bijlagen

• IMG_5556.jpeg
    IMG_5556.jpeg
    274.9 KB · Weergaven: 21
Lijkt er veel op inderdaad. Vaak een tekort en hoelang draait de bak en wat geef je aan voeding en weet je de waterwaarden?

Bak draait nu 'n maand of 2.

Waterwaarden zijn:
125 L
23 C
CO2 25
KH 5
GH 8
PH 6.5
NH4 0
NO2 0
NO3 30
PO4 0.25

Voeding was beetje experimenteren, mogelijk is dat de oorzaak geweest. Ik wil nu vooral PO4 verhogen naar 1.0 mg/l.

En ik doe een lokale blackout 😅

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Weergaven: 13
Je kan het hout er ook uithalen en dan even schoonschrobben.

Je kan het hout er ook uithalen en dan even schoonschrobben.
Dat zou een idee zijn, maar het zit vastgelijmd aan de stenen ^^
Water laten zakken even insmeren met (easy)carbo, 2 minuten in laten trekken en weer vullen
Dat zal ik doen als de lokale blackout geen effect heeft gehad!

Mijn vermoeden is wel een tekort aan iets. Er is NO3 zat, er is SO4 zat (want kraanwater), maar PO4 en Fe heb ik sinds deze week als losse ingredienten aangeschaft. De all in one fertilizers hebben ook NO3, waardoor dat naar vrij hoge waardes ging steeds (>30 ppm). Ik was steeds bang teveel NO3 toe te voegen vanwege de garnalen. Nu kan ik PO4 en Fe los toevoegen, hiermee hoop ik alles meer in balans te krijgen en de algen voor te zijn. Je ziet ook aan de bladkleur dat er wat te kort is, nieuwe blaadjes zijn wat lichtgroen/gelig met groene nerven. Als ik het goed heb, duidt dit PO4 of Fe tekort aan.

https://www.aquariumcoop.com/blogs/...3PLon0IkjAxNhqtX-7LagFFFYLDBqLt6yg9ZBe31e-oiZ
Fe tekort:
1745403757848.png

PO4 tekort:
1745403768325.png

Gebruik je een dropchecker om te bepalen of je CO2 level op orde is?

Dat is een mooie kleur voor de co2. Ik zit niet zo in een ph drop maar de kleur van de dc is prima.

En hier vind ik een soort grijze donzige fluf. Heb 't al een paar keer weggeboend, maar komt steeds terug. Is dat nog zo'n schimmel die bij kienhout in 't begin groeit? Heb het nu al 2 maanden, zou dat niet vanzelf weg moeten gaan?

IMG_5624.jpeg

Grijze donzige fluf? Het gaat hier om bacteriën die in het hout zitten en nu met zuurstof in aanraking komen waardoor ze een afbraakproces beginnen met een restproduct als gevolg. En dat restproduct is een wit goedje wat je nu ziet op je hout. Dat afbraak proces stopt vanzelf waarmee ook je probleem verdwijnt. Overigens is dit spul niet giftig, garnalen maar ook sommige vissen knabbelen er graag aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan