Wat is er nieuw

Wavemaker of toch een filter bijplaatsen?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik heb op mijn Juwel Rio 180, een extern filter.
De Oase Biomaster 350 thermo.

Hoe ik dit filter ook installeer en hoe ik de buizen ook plaats, er is een stukje wateroppervlak wat niet in beweging is.
Geen kaamlaag te zien gelukkig, maar het wateroppervlak in dat hoekje beweegt niet.

Omdat er geen kaamlaag te zien is, kan ik het gewoon zo laten?
Of beter een wavemaker of kleine filter bijplaatsen om zo dat stukje wateroppervlak in beweging te krijgen?

Indien een wavemaker geadviseerd is, welke sterkte kies ik?
Ik hoef namelijk geen golfslagbad.
Het gaat mij er puur om dar dat stukje wateroppervlak (hoek) in beweging komt.

Als er verder geen problemen zijn zou ik me hier ook niet druk om maken.
Maar als jij er wakker van ligt kun je iets proberen om dit te veranderen.

Idd, geen problemen dan niets doen.

Een wavemaker/streamer in een zoetwaterbak is meer geschikt om dead-spots onderin te verhelpen om opeenstapeling van vuil te verhelpen.
Of voor vissen die van sterke stroming houden.

Ik zelf werk het liefst met 2 filters. Maar een Wavemaker kan je gebruiken.
Ik heb 2 wavemakers aangesloten op een smart tijdsklok en die gaan aantal uren aan dan weer paar uur uit en dan weer aan en de nacht uit.

Ik heb op mijn Juwel Rio 180, een extern filter.
De Oase Biomaster 350 thermo.
Ik heb' dat ook, zelfde soort aquarium en zelfde soort filter. Alleen staat bij mij het filter onder het aquarium. 😀

Maar serieus 😉
Wat is het resultaat als je enkele gaatjes, ik ga uit van een spraybar, dichtplakt met isolatietape bijvoorbeeld?

Je hebt gecontroleerd neem ik aan of elk gaatje een straaltje geeft?

Even ter illustratie, spraybar diy over de lengte gaf met 1,5 emm boor elke 3cm meer power qua uitstroom dan met 2 mm. Daarom ben ik benieuwd, jouw methode, enkele gaatjes dicht of dan al een verbetering, verandering zichtbaar is.

Ik heb' dat ook, zelfde soort aquarium en zelfde soort filter. Alleen staat bij mij het filter onder het aquarium. 😀

Maar serieus 😉
Wat is het resultaat als je enkele gaatjes, ik ga uit van een spraybar, dichtplakt met isolatietape bijvoorbeeld?

Je hebt gecontroleerd neem ik aan of elk gaatje een straaltje geeft?
Elk gaatje komt water uit.
Als ik met mijn vingers gelijktijdig wat gaatjes blokkeer, dan gebeurd er vrij weinig.
Misschien iets hardere straaltjes uit de niet geblokkeerde gaatjes.

Eerst had ik één spraybar op de zijkant, maar toen kwam de beweging van het wateroppervlak maar tot de stabilisatie-strip van het aquarium (het midden).

Nu heb ik twee spraybars aan elkaar op de achterkant, op de achterwand zeg maar.
Wel meer wateroppervlak wat in beweging is, maar net niet alles.

Er is op dat stukje geen kaamlaag en drijfplantjes bewegen wel op dat stukje, ze drijven rustig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan