Weer draadalg......


Update: na het opnieuw installeren van de inline CO2 diffusor nam het debiet van de filter duidelijk toe. Er was meer beweging in de planten zichtbaar. Ik heb de naaldventiel van de CO2 installatie niet aangeraakt en al snel bleek het CO2 niveau, te oordelen aan de kleur van de checker, gewoon hetzelfde te blijven. Al snel zag ik de draadalg niet meer toenemen. Na verwijderen van het meeste draadalg en snoeien van de planten en goed reinigen van de bodem zie ik helemaal geen draadalg meer ontstaan. De planten doen het prima. Het lijkt dan ook de goede kant op te gaan en had ik (eigenwijs.....) toch de juiste oorzaak bij de kladden.

Nu ik zie wat een invloed de stroming heeft overweeg ik toch om een extra buitenfilter aan te schaffen. Mijn aquarium heeft een inhoud van ongeveer 280-300 liter. Ik heb er nu een JBL cristalprofi e1502 greenline op draaien die als uitlaat een spraybar heeft langs de achterwand. Volgens de fabrikant heeft deze een debiet van 1400 liter per uur. Ik overweeg een tweede JBL filter toe te voegen die ik dan via een lilypipe wil laten uitstromen in de hoek waar duidelijk de minste stroming is. Is dit wel verstandig? Hoe zou het debiet van deze tweede filter moeten zijn om flink wat bij te dragen zonder dat het water "klotsend door het aquarium" stroomt? Ik twijfel tussen een e402 en e 702, maar misschien is dat toch wel weer wat te weinig...?
Ik heb op de juwel rio 350 (350 liter) 2 jbl 1502 pompen staan. Op advies van hier. Is nog maar 2 weken in bedrijf maar mooie stroming. Ik heb nu atomizer maar ga ook naar eactor toe. Denk dat ik dan net genoeg filterstroming over heb.
 
Ik heb op de juwel rio 350 (350 liter) 2 jbl 1502 pompen staan. Op advies van hier. Is nog maar 2 weken in bedrijf maar mooie stroming. Ik heb nu atomizer maar ga ook naar eactor toe. Denk dat ik dan net genoeg filterstroming over heb.
Okay, bedankt voor je reactie. Hoe heb je de uitstroom van die filters? Met spraybars of met een lilypipe? Of nog anders? Ik heb een Eheim Incpiria 330 dus qua inhoud iets minder dan jouw bak en ook iets andere maatverhoudingen denk ik (ik heb 100 bij 60 en 55 cm waterhoogte). Succes met je nieuwe bak trouwens!
 
Okay, bedankt voor je reactie. Hoe heb je de uitstroom van die filters? Met spraybars of met een lilypipe? Of nog anders? Ik heb een Eheim Incpiria 330 dus qua inhoud iets minder dan jouw bak en ook iets andere maatverhoudingen denk ik (ik heb 100 bij 60 en 55 cm waterhoogte). Succes met je nieuwe bak trouwens!
Hoi, nee ik heb de gewone uit en inlaat erin. In de ene hoek uitlaat laag en invoor hoek andere hoek vice versa. Ik hen 121 bij 55 bij 66 hoog. Bedankt💪
 

Bijlagen

  • 16088896032996743666673038002520.jpg
    16088896032996743666673038002520.jpg
    595.7 KB · Weergaven: 81
Update; het gaat hier nog steeds de goede kant op. Ik heb de belichtingsduur ook nog teruggebracht naar 8 uur per dag op advies van George Farmer (ik heb zijn boek gekocht namelijk 😊). Dat zet echt zoden aan de dijk. Draadalg vindt dat niet leuk maar mijn planten vinden het prima. Verder heel secuur onderhoud en extra filter. Ik ben erg tevreden! Allemaal bedankt weer voor de reacties!
 

Bijlagen

  • 36033419-2E65-4403-90B7-ECA8782E2893.jpeg
    36033419-2E65-4403-90B7-ECA8782E2893.jpeg
    525.6 KB · Weergaven: 86
Update; het gaat hier nog steeds de goede kant op. Ik heb de belichtingsduur ook nog teruggebracht naar 8 uur per dag op advies van George Farmer (ik heb zijn boek gekocht namelijk 😊). Dat zet echt zoden aan de dijk. Draadalg vindt dat niet leuk maar mijn planten vinden het prima. Verder heel secuur onderhoud en extra filter. Ik ben erg tevreden! Allemaal bedankt weer voor de reacties!
Kijk, dit wordt een mooie bak. Wel met slakken, dat dan wel weer... :):);) Ook in mijn bak zitten slakken. Ze doen kennelijk dingen die konijnen ook doen, het barst van de eitjes op m'n voorruit. Uiteraard staat er in mijn bak ook een slakkenval. De slakken willen er nog niet ingaan. Dat is hun geluk want wreed als ik ben, ik zal ze doden!
 
Kijk, dit wordt een mooie bak. Wel met slakken, dat dan wel weer... :):);) Ook in mijn bak zitten slakken. Ze doen kennelijk dingen die konijnen ook doen, het barst van de eitjes op m'n voorruit. Uiteraard staat er in mijn bak ook een slakkenval. De slakken willen er nog niet ingaan. Dat is hun geluk want wreed als ik ben, ik zal ze doden!
Slakken hebben dan op konijnen als “voordeel” dat ze tweeslachtig zijn en twee slakken dus elkaar kunnen bevruchten en ze beide eitjes leggen... dat gaat dus tweemaal zo hard. Maar ik maak me daar niet zo druk om. Het zijn er wel eens meer geweest 😊
 
Weer een poets-, snoei- en waterwisselbeurt verder.... veel gedoe voor je die algen er weer onder hebt zeg...
 

Bijlagen

  • DC6A3760-6D7C-49C2-BB57-4F7B23C9E302.jpeg
    DC6A3760-6D7C-49C2-BB57-4F7B23C9E302.jpeg
    641.9 KB · Weergaven: 76
Inmiddels bijna draadalg vrij!

Wat heb ik nu veranderd?

-elke week secuurder onderhoud: bodem afhevelen, ruiten helemaal algvrij maken, met oude creditcard voorzijde grind schoonmaken, 50-60% waterwissel, zoveel mogelijk algen verwijderen (2 maal per week), erg aangestaste en beschadigde plantendelen verwijderen.

-filtratie: extra filter toegevoegd, mechanische filtermateriaal regelmatig schoonmaken, filtersponzen voor grootste deel vervangen door biologisch filtermateriaal

-stug doormesten met EI methode met de poeders van aquariumbemesting

- CO2 injectie middels inline diffusor “gefine tuned “: 2 uur voor start belichting aan, een uur voor donker uit.

-Verlichtingsduur teruggebracht naar 8 uur per dag.

Met dit regime zie ik wekelijks minder draadalg. Ook de baardalg die aan het ontstaan was verdwijnt gestaag. Sowieso heb ik veel minder alg, ook op de ruiten. De planten groeien prima, ze zien er blakend uit. De vissen zijn ook gezond en levendig.
Ik ben weer een tevreden aquascaper 🤣
 

Bijlagen

  • 867E1992-1B3C-4F20-B826-EF032E9FE583.jpeg
    867E1992-1B3C-4F20-B826-EF032E9FE583.jpeg
    592.6 KB · Weergaven: 96

Terug
Bovenaan