Weer een hoop licht vragen

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Beste mede leden,

Voor mijn hopelijk toekomstige bak, zoek ik nog verlichting.
De soort is al duidelijk voor mij => T5 balken.
De bak wordt een 500L (200x50x50).
Mijn doel is om een bak zoals deze op te bouwen:


Mijn vragen hierover zijn, naar hoeveel W per liter moet ik gaan om dit te bereiken?

Zal dit mij lukken met onderstaande lampen?
https://onlinetopgarden.com/nl/verl...n-green-t5-neon-4-x-24-watt-62-x10-x-41-.html
 
Staan helemaal geen specs bij die lamp...
Je moet weten hoeveel PAR je op de bodem krijgt. Als je een PAR hebt tussen de 40 en 50 kun je eigenlijk alles opkweken. In andere woorden: medium light. Ada zit bijvoorbeeld op 50 PAR op de bodem. George Farmer heeft bakken die zelfs lager zijn dan 30
Dutch tanks doen het best met een PAR van 70. De meeste rode planten (zoals de Ludwigia) groeien het best op 100 PAR, met 70 gaat ook. Ze worden alleen veel mooier van kleur en vorm bij 100 PAR.

Maar je hebt dure meetapparatuur nodig om dit te kunnen meten, daarom ben je feitelijk aangewezen op het aantal Lumen. Want dit is meestal wel bekend als je een belichting aanschaft
En als je een bak wilt hebben zoals hierboven heb je al snel 50 Lumen per liter nodig.
 
Om het optisch zo mooi te krijgen zal je meerdere buizen nodig hebben.
Rood, blauw, warm wit en koud wit.
Alle 4 in hetzelfde cluster
Minimaal, misschien nog wel meer kleuren..

Denk niet dat je het met dat ene type lamp red, ik meng ook gekleurde leds in om een mooi vol plaatje te krijgen.


Kijk ff naar deze hardware set-up:
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=1117642

Het is denk ik niet tom Barr zelf maar komt in de buurt qua hardware
 
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik zou graag op de 100+PAR zitten , maar aangezien ik geen par meter ga ik dit niet te weten komen. Dus ga ik dan niet meer dan 50lumen per liter nodig hebben ?
Ik heb een mail gestuurd naar de winkel en heb gevraagd voor de specificaties van de lamp.

Ze zeggen dat je de 24W balken kan vervangen voor deze: https://onlinetopgarden.com/nl/verlichting-elektra/5655-t5-tube-6400k-54watt-daylight.html
Ze hebben dezelfde maar dan met 2700K .


Denk niet dat je het met dat ene type lamp red, ik meng ook gekleurde leds in om een mooi vol plaatje te krijgen.


Kijk ff naar deze hardware set-up:
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=1117642

Het is denk ik niet tom Barr zelf maar komt in de buurt qua hardware

Wauw ! Deze kleuren zijn echt een ultiem doel voor me! Hij gebruikt inderdaad verschillende soorten kleuren. Maar nieuwe buizen kopen is geen probleem.
Hij gebruikt deze setup: Amazon product ASIN B002TJQ61W
Wat ik eigenlijk echt goedkoop vind voor wat hij ermee bereikt heeft!

De setup houdt 6 54W lampen , dus in totaal 324 W op 450L en 66lumen per liter!
 
Algenfestijn in 3, 2, 1... :D

Dat is dan weer een ander verhaal :D

Maar daar gaat het nu niet om, ik heb gewoon hulp nodig bij deze keuze...
 
ik heb gewoon hulp nodig bij deze keuze...
Ga je dan 3 van die units kopen? Want ze zijn maar 60cm.
Zoals anderen al hebben aangegeven kan je best verschillende kleuren nemen.

Jou filmpje en de link van Tuinkabouter verschillen wel sterk qua opzet. De ene is een scape die in vorm moet blijven, en de andere is redelijk statisch en heeft enkel als bedoeling de planten hard/goed te doen groeien.
Ga je een scape bombarderen met licht ga je veel moeten snoeien om die in vorm te houden. En dat snoeien moet je dan ook op de juiste manier doen, anders krijg je niet hetzelfde effect.

Je kan het altijd proberen om met een PAR van rond de 100 op het substraat te werken. Maar ik vrees dat je alleen maar de elektriciteitsmaatschappij een plezier gaat doen en je voornaamste taak het weghalen van algen gaat zijn.
 
Ga je dan 3 van die units kopen? Want ze zijn maar 60cm.
Zoals anderen al hebben aangegeven kan je best verschillende kleuren nemen.

Jou filmpje en de link van Tuinkabouter verschillen wel sterk qua opzet. De ene is een scape die in vorm moet blijven, en de andere is redelijk statisch en heeft enkel als bedoeling de planten hard/goed te doen groeien.
Ga je een scape bombarderen met licht ga je veel moeten snoeien om die in vorm te houden. En dat snoeien moet je dan ook op de juiste manier doen, anders krijg je niet hetzelfde effect.

Je kan het altijd proberen om met een PAR van rond de 100 op het substraat te werken. Maar ik vrees dat je alleen maar de elektriciteitsmaatschappij een plezier gaat doen en je voornaamste taak het weghalen van algen gaat zijn.

Ik dacht de unit van 8 24W lampen en 6 54W lampen te komen. Dan hangt er 500+ W boven de bak en 40000+lumen.
Ook ga ik dan de originele lampen vervangen voor verschillende kleuren. Maar denk je dat ik met zo een setup 100PAR op de bodem ga bereiken?

Mijn plan was om gewoon wat plantjes in potjes te steken en te kijken wat het beste gaat, en zo mijn licht afwegen en eventueel dimmen of buizen wegnemen.
Niet gewoon een hele scape er in, want zoals je zegt 3..2..1.. algen ;) . Ik wil gewoon zo een mooie bak , en ik weet dat het een hele uitdaging is. Maar ik leg mijn lat graag hoog, en ik kan er alleen maar van leren ! :D
 
100+ PAR op de substraat is wel te doen opzich..
Je hebt alleen heel veel CO2 en overige voeding nodig om je planten het licht te laten "gebruiken"

En ik denk wel dat je met zoveel licht een heerlijke algen fabriek hebt...
Ff voor jouw beeldvorming, ik heb niet eens 500W in gebruik op mijn bak
Mijn bidgelux (5600K) verbruiken net aan 150, lopen op 130Lm/w en dan zijn ze nog gedimt tot 20% ongeveer...
De overige leds is 300W denk ik met 110lm/w en dat loopt gemiddeld op 60%

Laatst had ik het uitgerekend en dacht op nog geen 4000lm uit te komen maar dat zal ik nog ff moeten checken.
 
100+ PAR op de substraat is wel te doen opzich..
Je hebt alleen heel veel CO2 en overige voeding nodig om je planten het licht te laten "gebruiken"

En ik denk wel dat je met zoveel licht een heerlijke algen fabriek hebt...
Ff voor jouw beeldvorming, ik heb niet eens 500W in gebruik op mijn bak
Mijn bidgelux (5600K) verbruiken net aan 150, lopen op 130Lm/w en dan zijn ze nog gedimt tot 20% ongeveer...
De overige leds is 300W denk ik met 110lm/w en dat loopt gemiddeld op 60%

Laatst had ik het uitgerekend en dacht op nog geen 4000lm uit te komen maar dat zal ik nog ff moeten checken.

Ja maar jij gebruikt LED, en dat is toch spaarzamer dan t5? De t5 geven stukken minder lm/w , ik denk dat rond de 90 ligt.
Ik ben er me heel bewust van dat ik alg zal hebben als ik het niet goed aanpak. Verder kan ik ook nog altijd dimmen en buizen gewoon uitschakelen voor als het teveel.
En ik heb liever teveel licht dan te weinig. Want licht verminderen is makkelijk, vermeerderen is doenbaar maar moeilijker .

Het belangrijkste voor mij , bij de aankoop van mijn lichten, is dat ze het niveau van 100par op de bodem kunnen bereiken, of in de buurt komen.
 
Ongeacht de efficiëntie blijft het aantal lumen hetzelfde..
 
Feit blijft dat ik geen 40.000+ lumen me bak in druk.
ik heb ff wat gemeten en gerekend, maar de totale opbrengst van enkel de bridgelux komt net aan op 4000 lumen uit.

op de bodem meet ik 567 LUX, dit vermenigvuldig ik met 1,4 (bodem oppervlak in m2) houd ik 793,8 over, dat is dus "slechts" 793 lumen op de substraat
als ik de gegevens bij benadering in spectra zet kom ik ongeveer op een PAR van 91

geen eerlijke meting gezien ik allerhande licht vervuiling heb van buitenaf en alle lampen tegelijk meet op het gehele oppervlak van me aquarium.
 
Hoeveel raad jij me dan aan om een bak zoals in dat filmpje te krijgen?
 
Ja, dat vroeg ik mezelf eigenlijk ook af. Deze tabel gebruik ikzelf als leidraad:

6XIv1qVkT0msbbCXOJDCqGMY8IzENz6D.jpeg
 
Zal vanavond ff opnieuw kijken, miss dat ik verkeerd hed gekeken..

Wel geinig die tabel, waar heb je die gevonden?
 
Hoeveel raad jij me dan aan om een bak zoals in dat filmpje te krijgen?
Denk dat je meer iets in de richting van 20.000 moet gaan zitten.
Ik kan met mijn licht 40.000+ halen maar dat is echt heel fel, ik verlichte de halve straat ermee
 
Zal vanavond ff opnieuw kijken, miss dat ik verkeerd hed gekeken..
Wel geinig die tabel, waar heb je die gevonden?
Die ben ik ergens tegengekomen op een forum en zulke dingen worden natuurlijk direct opgeslagen in de database :thumbs:
Maar nogmaals; deze lijst is een leidraad en zijn geen absolute waarden. Er zijn nog meer factoren die meespelen die de uiteindelijk gemeten lichtwaardes bepalen. Het zegt nml niets over het lichtspectrum.
 
Laatst bewerkt:
Handige tabel @Cornelius !
Een lux meter is een stuk goedkoper dan een PAR meter, dus deze komt goed van pas :D .
Denk dat je meer iets in de richting van 20.000 moet gaan zitten.
Ik kan met mijn licht 40.000+ halen maar dat is echt heel fel, ik verlichte de halve straat ermee

Haha :) .
Ik zal dan wat lager starten, en me ook een lux meter kopen zodat ik het mooi kan opmeten.
 
Bedoel je dan dat het met de gsm kan ?
 
Je kan natuurlijk ook wat anders gaan redeneren. Ik bedoel; bepaal eerst welke bewoners er in je bak zouden moeten komen en welke planten je zou willen. Uiteraard is het van belang om zodanig te kiezen dat e.e.a. ook bij elkaar past. Dan zou je kunnen bezien welke licht intensiteit nodig is voor een optimale groei van je planten in aanmerking nemend dat er toereikende voeding/bemesting nodig is. Zelf heb ik een plantenbak met led verlichting waar ik lang niet de hierboven genoemde waardes haal. Gelukkig doen mijn planten het prima en heb ik geen alg problemen.
 
Hoe heb je dat berekend, of welke tabellen heb je gebruikt? Kom zelf rond de 10-15 uit.

Heb een boekje uit de eighties waar ze al waardes gebruiken en je dient altijd de afstand erbij te noemen.. en met of zonder water..

Als het gaat om een leidraad, voor led, kun je de waardes van de Arcadia classic OTL gebruiken..
 
Feit blijft dat ik geen 40.000+ lumen me bak in druk.
ik heb ff wat gemeten en gerekend, maar de totale opbrengst van enkel de bridgelux komt net aan op 4000 lumen uit.

op de bodem meet ik 567 LUX, dit vermenigvuldig ik met 1,4 (bodem oppervlak in m2) houd ik 793,8 over, dat is dus "slechts" 793 lumen op de substraat
als ik de gegevens bij benadering in spectra zet kom ik ongeveer op een PAR van 91

geen eerlijke meting gezien ik allerhande licht vervuiling heb van buitenaf en alle lampen tegelijk meet op het gehele oppervlak van me aquarium.
Hoe meten jullie dit eigenlijk?
Mijn balken (led) zouden totaal 7550 lumen moeten geven op een Rio 180. (1 meterbak)
Overigens heb ik, behalve in mijn IPhone, geen luxmeter. En mijn IPhone werkt niet echt goed onder water...

;)
 
Terug
Bovenaan