Weer een nieuwe erbij!


V

Vsn15

Guest
Gegroet mede-aquarianen,

Laat ik me even voorstellen, mijn naam is Daan.
Ik woon in België en (wou wat een verassing) ik hou van het waterleven. Ik heb mijn bakje een tijdje verwaarloosd (school, vakantie, etc.) maar ik ben terug om mijn aandacht te richten op mijn aquarium. Het is een leddy 60 (standaard 60x30x30) en het word momenteel bewoond door 1 guppy man en 2 vrouwtjes, er zijn ook 4-5 guppy baby's aanwezig. Verder nog 4 corydora's panda en 5 japonica garnalen. Het is een redelijk standaard bakje, niet echt iets speciaals maar ik vind het gewoon enorm rustgevend om naar te kijken. Mijn droomaquarium is een predator aquarium met een asian arowana. Daar ga ik natuurlijk nog laaaang niet aan beginnen. Dat was eigenlijk alles wat er over mij te zeggen valt

Groeten,
Daan
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb meteen al een vraagje. Kan ik hier eventueel een mexicaanse dwergkreeft bij houden of is dat uit den boze?
Het huidige bestand js trouwens 3 guppy's (en 4-5 baby's), 4 corydorassen en 5 japonica garnalen. Ik ben vooral bezorgd over de cory's omdat ze in de zelfde waterlaag zouden rondscharellen als de kreeft.
 
Welkom, ik had hier cpo'tjes (ook een dwergkreeft) samen met corydorasjes en andere visjes en dat is altijd goed gegaan.
 
Bedankt voor de reactie, waren het leuke diertjes met een interessant gedrag? Ik heb gehoord dat ze komkommer etc. eten. Is dat waar? Het laatste wat ik wil hebben is dat het diertje zich hier ongelukkig voelt.
 
CPO'tjes (eigenlijk alle kreeftensoorten eten vlees en dierlijk voer, daarnaast is komkommer niet aan te raden als voedsel omdat dat voor 98% uit water bestaat en dus totaal niet voedt maar enkel vult. En ja, half internep staat vol met "leuke" foto's van komkommeretende dieren maar dat zegt erg weinig of het ook goed is voor ze
 
Wat kan ik ze dan wel voeren?
Ik heb gehoord dat mensen ze goed laten leven op een dieet van algentablets en speciaal kreeftenvoer. Dat dieet wil ik ook geven maar met aanvulling van af en toe (gekookte) groenten.
 
Ja die gekookte groenten moet je dus ook niet geven, en ook geen algentabletten, gewoon dierlijk voer dat heb je in tabletvorm en ook diepvriesvorm of gedroogd, het zijn vleeseters, geef je ze dat niet gaan ze achter je vissen aan, simpel zat
 
Ok, dus ik geef dierlijke tabletten. Moet ik af en toe ook een stukje vlees geven?
 
Nee vlees in een aquarium is niet handig, gewoon in tabletvorm geven, je hebt ook dierlijk voer in granulaatvorm (korrels) dat doseert wat makkelijker, op www.voervoorvis.nl kun je diverse soorten dierlijk voer vinden voor een schappelijke prijs.
 
Ok, dus ik koop dierlijke tabletten etc. hoeveel kreeftjes kan ik houden? Ik heb gehoord dat ik het best in 1m/2v verband kan houden, maar is dat niet teveel voor mijn aquarium?
 
Patrix, ik ben een beetje te beschaamd over mijn aquarium om nu al fotos te posten.
 
Patrix, ik ben een beetje te beschaamd over mijn aquarium om nu al fotos te posten.
Moet je nooit zijn, juist foto's kunnen goede tips opleveren voor je en je helpen om een nog mooiere bak te krijgen :deal: ;)
 
Ok, ik zal het wagen :)
Ik zal later betere fotos posten maar dit geeft je een klein idee.
Weet wel dat ik echt 0 ervaring heb met fotos nemen, deze zijn dan ook verschrikkelijk amateuristisch
 

Bijlagen

  • 15635329887742636668557528857334.jpg
    15635329887742636668557528857334.jpg
    35.8 KB · Weergaven: 62
Ok, ik zal het wagen :)
Ik zal later betere fotos posten maar dit geeft je een klein idee.
Weet wel dat ik echt 0 ervaring heb met fotos nemen, deze zijn dan ook verschrikkelijk amateuristisch
Een beetje veel weerspiegeling maar verder ziet het er niet verkeerd uit, veel stenen zie ik en een plant in het midden welke wat bodemvoeding zou kunnen gebruiken zo te zien, maar verder een mooi begin.
 
Een beetje veel weerspiegeling maar verder ziet het er niet verkeerd uit, veel stenen zie ik en een plant in het midden welke wat bodemvoeding zou kunnen gebruiken zo te zien, maar verder een mooi begin.
Ja, die weerspiegeling vind ik super irritant bij het fotos nemen. Je ziet het niet als je er gewoon naar kijkt maar als fotos probeert te nemen...
 
Ja, die weerspiegeling vind ik super irritant bij het fotos nemen. Je ziet het niet als je er gewoon naar kijkt maar als fotos probeert te nemen...
Probeer foto's te nemen als de zon weg is, dus in de avond, dat geeft vaak een beter resultaat.
 
Zal ik zeker doen!
Nu jullie het bakje hebben gezien, zou het eventueel mogelijk zijn om hier een kreeftje(s) in te houden? Of moeten er meer schuilplaatsen zijn? Ik meen gelezen te hebben dat er minimum 2 schuilplaatsen moeten zijn per kreeft, ik tel ong 4 schuilplaatsen, maar volgens mij moeten kreeftjes (mexicaanse dwergkreeftjes toch) in een harem gehouden worden, of is dat compleet fout? Voordat ik überhaupt kreeftjes ga kopen ga ik me toch minstens een paar weken inlezen, want ik wil alles weten i.v.m. kreeftjes houden.
Het diertje moet de zorg krijgen die het verdiend denk ik toch en ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor kreeftjes is het ook belangrijk dat er oppervlaktebegroeiing is, daar kun je drijfplanten voor nemen of bijv. een valisneriaplant in je bak doen (zet hem dna in een hoek dan komtie het best tot zijn recht), dit omdat kreeften niet speciefieke bodembewoners zijn en ook graag bovenin zitten, of halverwege.
Je kan ze solitair houden of als koppel/trio/kwartet/groep, daar zijn geen maatstaven voor, het is geen groepsdier en doet het ook prima in zijn uppie.
Qua aantallen zou ik er max een koppel in doen gezien het formaat van je bak.
Ik wil je niet teleurstellen maar corydorasjes kunnen niet in deze bak, je bodem is compleet ongeschikt voor ze, corydorasjes hebben toch echt een zandbodem nodig
 
Ja, dat van de corydorassen heb ik al vaker vernomen. Helaas is dat gebeurd door het standaard viswinkelpraatje...
 
Ja, dat van de corydorassen heb ik al vaker vernomen. Helaas is dat gebeurd door het standaard viswinkelpraatje...
Dat betekend niet dat je dan alsnog corydorasjes in je bak moet doen, daar ben je zelf verantwoordelijk voor wat je in je bak doet, dus of je laat het plan corydorasjes varen, of je vervangt d ebodem alsnog voor filterzand (klusje van niks nu er nog geen bewoners inzitten)
 
Het ding is, er zitten al bewoners in. Ik ben nu wel van plan dat als ik nog eens naar de aquariumwinkel ga, aquariumzand ga kopen en dan een grondige rescape doen.
 
Zou wel zolang er geen zand in zit, geen corydorasjes erin doen dat is gewoon erg dieronvriendelijk als je het wel zou doen
 
Het volledige bestand zit nu wel al in het aquarium, inclusief de cory's :(
 
Nee, bakje gekocht, hardscape, planten, 3 weken laten indraaien en dan visjes erbij.
 

Terug
Bovenaan