Weer een nieuwe erbij!


Nee dat zand zakt erdoorheen op termijn, slimste is met een slang een deel van je bodem wegzuigen en dat vervangen voor zand
 
Ik ga de bodem vervangen wel prioriteren boven kreeftjes, want ik wil alles doen om mijn vissen elke seconde, elk uur, elke dag goed te laten voelen.
 
Heb je een aanrader qua zand? Filterzand of kan ik ook zand gebruiken uit mijn zandbak dat ik dat een paar dagen laat weken en dan een paar keer kook voor alle schadelijke bacteriën te doden?
 
Nee je kan niet zomaar een willekeurig zand gebruiken, veel zand is te scherp en dus af te raden, filterzand werkt het beste, te koop bij Wildkamp, Hornbach en de lokale vijverwinkel
 
Kan ik hier eventueel een mexicaanse dwergkreeft bij houden of is dat uit den boze?

Ik zeg niet dat dit altijd zo is, maar ik had ook een mexicaanse dwergkreeft en die heeft letterlijk al mijn garnalen opgevreten. Ik heb hem toen in mijn andere aquarium gedaan en daar viel hij de corydoras aan waardoor er twee zijn overleden. Ik zeg niet dat dit altijd gebeurd, maar ik zou er wel echt over nadenken voor je er eentje koopt, het zou jammer zijn als bij jou het zelfde gebeurd!
 
Ik heb zo'n beetje vernomen dat ze allemaal een verschillend karakter hebben. Het zou inderdaad heel erg spijtig zijn moesten andere visjes doodgaan door het kreeftje.
 
Ja inderdaad, al zijn er wel veel verhalen dat het kreeftje over tijd agressief word. Maar goed,misschien is dat bij jou helemaal niet het geval.
 
Ja, ik heb ondertussen een beetje gezocht en ik heb goed zand gevonden, ik zal dit eerst zeven, daarna een aantal keer wassen, en dan nog koken. Daarna zal ik op alle plekken waar nu grind ligt er een cm of 2 weghalen en dje 2cm vervagen met zand.
Dit zal heel prettig zijn voor de cory's
 
Het zand is klaar voor gebruik, dus wat nu? Met een slang wat grind uithevelen en dan zand eroverheen doen of alle bewoners eruit, alle hardscape en planten eruit en dan een deel van de bodem vervangen?
Ik wil niet de hele bodem vervangen aangezien ik dan bijna de hele bacteriecultuur eruithaal.
 
Ik heb destijds deeltje per deeltje met een gewone koker vervangen. Ik zoog het oude grind uit het aquarium.
Daarna met een koker het nieuwe zand keurig op zijn plaats laten vallen.
Dan moet je de bak niet leeg trekken enzovoort.
 
Bedankt, ik zal er straks aan beginnen. Heb je niet teveel problemen met algen op zand enzo?
 
Nee hoor. Als je water gaat verversen, moet je zorgen dat ook je bodembedekking actief blijft. Dus ook even met je handen doorgaan, en een beetje afzuigen.
Er ligt ook immers afval op he.
Zo vermijd je onder andere bodemrot en algen.
 
De operatie is geslaagd. Een paar minuten nadat ik het zand erin had gedaan kwamen opeens alle 5 corys vanonder het hout en nu zijn ze samen vrolijk aan het rondscharrelen op het nieuwe substraat. Alleen heeft de filter het nu wel wat moeilijk, maar dat komt volgens mij door al het neerdwarrelende zand enzo, ik ga hem straks nog eens uitkuisen en dan hopen dat het beter gaat.
 
Niet teveel aan je filter kuisen he want je filter is het hart van het aquarium en pruts je er teveel aan komt je aquarium in onbalans, met een filter is het eigenlijk: hoe viezer hoe beter
 

Terug
Bovenaan