Weer kromme guppen


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Het ene probleem is nog niet achter de rug of het volgende dient zich aan. Inmiddels ben ik zover dat ik overweeg om alle guppen de deur uit te doen ondanks dat ik het een heel leuk visje vind. Vanaf dat ik een aquarium heb heb ik al guppen. Ik heb veel fouten gemaakt en ik vermoed dat kruisbesmetting de reden is van alle problemen. Mijn eerste guppen kwamen van twee verschillende adressen. De 15 baby's van het tweede adres groeiden allemaal in v-vorm en omdat ik dacht aan inteelt heb ik ze allemaal verwijderd. Nu ben ik door kruisbesmetting in de afgelopen weken 75% van mijn volwassen guppen verloren en is de rest van mijn bestand gelukkig weer gezond. De baby's leken er niet onder geleden te hebben maar nu zie ik steeds meer jonge vissen in v-vorm groeien. Inteelt kan niet want er is weinig tot geen verwantschap onderling en de jongen zijn van verschillende ouders. Nu heb ik een vermoeden dat de kruisbesmetting hier de oorzaak van is (zou bij de eerste lichting jongen ook de reden kunnen zijn). Herkent iemand dit? Is het mogelijk dat de jongen door ziekte krom zijn gaan groeien? Kan ik ze gewoon laten zwemmen en kijken wat er met hun baby's gebeurt? Ik heb een heel jong zwanger vrouwtje die ook licht in v-vorm is gegroeid de afgelopen weken, ze lijkt er geen last van te hebben. Waterwaarden zijn niet de oorzaak die zijn altijd al goed geweest, ik test met een druppeltest. Mijn platy's doen het perfect.
 
Yilleke zei:
Waterwaarden zijn niet de oorzaak die zijn altijd al goed geweest, ik test met een druppeltest. Mijn platy's doen het perfect.

Ik vraag dan altijd naar die goede waardes, want niet duidelijk is welke waardes je bedoelt. Handig is het als je dat er meteen bij vertelt
 
Laatste keer dat ik getest heb is drie dagen geleden en de waarden waren net als alle keren daarvoor:

Gh-8
Kh-6,5
Ph-8
No2-0
No3- tussen 10 en 25
Ammoniak- kleiner dan 0,3
 
Dat groeien in een v vorm heb ik tot nu toe bij 1 gup meegemaakt, dat was een vrouwtje dat ik al zwanger meekreeg uit de winkel.
Een paar weken nadat ze gejongd had begon zij opeens krom te trekken en een paar dagen daarna legde zij het loodje.

Van de +- 15 jonkies zijn er nu nog maar zo'n 7 over. wat mee opvalt is dat onder de jonkies de vrouwtjes sterker lijken dan de mannetjes.
Tot nu toe zijn ze nog niet krom (afkloppen)

Zit er veel stroming in je bak?, heb gehoord dat baby guppen dat niet graag hebben.
 
Heb hier juist dat de vrouwtjes kromtrekken en ze leggen niet het loodje tenzij ik ze zelf een handje help. Bij de eerste serie gupjes die kromtrokken dacht ik ook aan inteelt maar dat kan nu bijna de reden niet zijn omdat de baby's van verschillende ouders zijn. Zowel de moeders als de vaders komen van verschillende adressen. Stroming heb ik wel in mijn bak maar of dat veel is betwijfel ik want ik had er alleen maar een juwel filter inzitten (inmiddels wel een tweede) en de vorige guppen die krom groeiden zaten in een andere bak. Ik had trouwens gehoord dat je van stroming juist sterke gezonde guppen krijgt. Segamon had je dat vrouwtje uit de winkel ook bij je al bestaande guppenbestand geplaatst? Dan kom ik nl toch weer uit op kruisbesmetting. Bij mij ging het nl ook een tijdje wel goed en dat was in de periode dat er geen nieuwe guppen bij geplaatst zijn. Mijn kromme zwangere vrouwtje is nog jong en moet nog wat groter groeien maar ze was een gewone rechte gup tot de kruisbesmetting pas daarna groeide ze krom. Ze was toen al zwanger en of dit goed zal gaan met de bevalling is maar afwachten.
 
Ik heb mijn guppen in totaal 7 stuks (2 mannen en 5 vrouwen) allemaal samen in dezelfde winkel gekocht.
De kromme vrouwtjes gup is tot nu toe de enigste die ik verloren heb (aantal jonkies niet meegerekend)

Ik heb heb het eens nagevraagd in de winkel wat dat kromtrekken kan zijn, de medewerker zei dat dit veschillende oorzaken kan hebben maar dat als je kromme guppen hebt je ze het beste meteen kan verwijderen(of appart zetten) omdat het een besmettelijke infectie kan zijn of een vitaminetekort en ze dan toch meestal sterven. ;(

Ik heb 3 dagen geleden 2 nieuwe guppen gekocht, een electric blue strain triangel staart mannetje en bijbehorend vrouwtje, ik vond deze zo mooi dat ik er geen weerstand aan kon bieden. :D
Ik heb nu 8 volwassen guppen.
 
Ik weet niet goed hoe je een link moet plaatsen maar als je kijkt onder mijn berichten zie je een reactie van mij bij het topic inteelt vissenkom en daar staan twee foto's bij van mijn eerste lichting kromme guppen. Die van nu zien er precies hetzelfde uit. Als iemand de link hier kan plaatsen graag.

Mijn aquarium is een juwel panorama 1 meter breed, 170 liter. De bewoners: 8 platy's en hun jongen die allemaal op of na 31 december geboren zijn (ca 30 stuks), 1 mannen gup en 4 vrouwtjes guppen met ca 40 jonge guppen allemaal in de leeftijd van pas geboren tot ca 3 maanden. Vooral de pas geboren guppen kan ik niet plaatsen waar die vandaan komen. Er zijn twee maanden geleden vuurgarnalen ingegaan ca 25 en ik weet niet hoeveel het er nu zijn, de garnalen hebben overigens wel problemen met vervellen want ik vind bijna elke dag wel een dode garnaal. Verder heb ik twee filters een juwel binnenfilter en een jbl buitenfilter. Water verversen doe ik zeker 2 maal per week 20%. Ik heb veel planten in de bak en mijn salvinia natans moet ik elke twee dagen een hand vol uithalen want dat blijft maar groeien.
 
Segamon naar wat ik begrepen heb kun je elke keer als je nieuwe vissen bijplaatst het risico op kruisbesmetting lopen. Als ik een mooie gup zag kocht ik die ook. Ik had ook zoiets van: vers bloed erbij is niet verkeerd maar het is uiteindelijk helemaal fout gegaan hier. Zo fout dat ik bijna niets meer durf te veranderen aan mijn aquarium.
 
Tsja, dat risico loop je altijd als je nieuwe visjes koopt.
Koop je jouw visjes in een winkel of bij een particulier?

Als ik je een tip mag geven, koop ze niet bij iemand die toevallig eens jonge visjes heeft, je weet immers nooit of diegene zijn aquarium wel goed op orde heeft.
Heb ergens op een forum gelezen dat iemand zijn hele vissenbestand gratis weggaf ivm een ziekte in zijn bak. Nou dan weet je al genoeg.

Koop ze bij een kweker of een goede winkel.
En koop geen vissen uit een bak die smerig is en waar dooie of verdacht uitziende vissen in zitten.

(Ik vertel je waarschijnlijk niks nieuws, maar ik typ nou eenmaal graag. :)
 
Haha die laatste zin is leuk.

Volgens mij kun je guppen het best bij een goede kweker kopen. Via de dierenwinkel zijn het meestal zwakke antibiotica bommen en vooral bij guppen is een huisadres ook niet alles want guppen fokken toch wel door ook als ze ziek zijn. Ik vermoed dat wij er meer verstand van hebben dan de meeste mensen die via mp hun baby guppen te koop aanbieden. Tenzij deze mensen ook hier op af zitten uiteraard ( ik dek me nu in voor het geval dat).
 
Ik ben in het begin op zoek gegaan naar kwekers maar die zijn er in Limburg niet zoveel. (De jongste "kweker" was 9 jaar) :rolleyes:
En om stad en land af te reizen gaat me net wat te ver.

Mijn eerste 7 guppen kwamen van Pets Place, deze had een redelijk nette aquarium afdeling maar dat kan verschillen van zaak tot zaak.
Nu heb ik een nieuw vast adres in Geleen waar ik voortaan altijd naar toe ga, de vissen daar zijn niet het goedkoopst, maar het ziet er wel allemaal piekfijn uit.

(Heb mijn electric blue koppeltje daar gekocht) :D
 
Segamon, de meeste vissen in de winkel zijn ook niet ziek hoor maar hebben wel hun eigen bacterien. Juist omdat ik als ik een mooie gup in een winkel kocht en die in mijn bak deed begonnen ze elkaar te besmetten. Daarom is een vast adres voor je guppen zo belangrijk. Als je bij een ander adres de prachtigste vis/gup van de hele wereld ziet heb ik maar 1 raad: laten zwemmen daar! Voor je het weet zijn al je guppen ziek.
 
Gisteren is mijn zwangere kromme gup bevallen van 5 baby's. Ik ga ze nauwlettend in de gaten houden want als het erfelijk is zouden ze ook krom moeten groeien en dan verwijder ik ze direct, ze hebben toch geen kans. Als het door de kruisbesmetting komt zouden ze ook krom kunnen worden omdat tijdens de zwangerschap de kruisbesmetting er was maar er bestaat een kansje dat ze mooi recht blijven. Gisteren zag ik een jonge kromme gup van een paar maanden die steeds op de zijkant zwom en de neiging had om op de kop te hangen, deze gup hebben wij uit zijn lijden verlost. Vanochtend toen ik het licht aandeed zag ik het vrouwtje dat gisteren bevallen is ook op de kop hangen, ik vond het vreselijk sneu maar ook zij heeft het niet gered en ook haar hebben we uit haar lijden verlost. Ik zal zo via de laptop even een foto plaatsen van de kromme guppen.
 
343629yilleke_0_82_vis_gup.jpg

227915yilleke_0_82_kromme_gup.jpg
 
Vind het bij misvormde vissen altijd moeilijk om te bepalen waar je aan goed doet.

Maar wat de reden ook is, ik zou nooit met kromme guppen gaan kweken. Soms kan een erfelijke afwijkingen ook een paar generaties overslaan, maar soms hoeft een afwijking niet erfelijk te zijn. Desondanks zou ik nooit met misvormde dieren kweken, ook voor de gezondheid van de ouderdieren zelf.

Wat betreft de vrouwen op je foto, die vind dermate misvormd dat ik het haast zielig vind om daar mee te kweken.
 
De vrouwen op de foto zijn nadat ik de foto gemaakt heb op humane wijze uit hun lijden verlost hoor. Het zwangere vrouwtje groeide pas krom nadat ze zwanger was en ik kon het niet over mijn hart krijgen om een hoogzwangere gup dood te maken. Ik houd de kleintjes goed in de gaten en bij de eerste tekenen van krom groeien zal ik ook deze uit hun lijden verlossen. Klopt idd wel dat het hoofdzakelijk de vrouwen zijn die krom groeien. vinden jullie dat ik de baby's ook moet verwijderen (dood maken dus)? Zelf heb ik nog steeds een vermoeden dat de kruisbesmetting de oorzaak is. Vooral omdat de kromme guppen van allemaal verschillende ouders waren van verschillende adressen. Hoe groot is dan de kans dat ik allemaal guppen heb met dezelfde erfelijke afwijking?
 
Yilleke even een vraag, hoe vaak per dag voer jij je vissen?

Het antwoord kan misschien ook voor de hand liggen, vooral omdat het voornamelijk jonge guppen zijn die krom groeien.

Een collega van mij heeft namelijk ook guppen, en heeft ook om de zoveel tijd jongen in haar bak, zij voert haar vissen (als er jongen in zitten) soms wel 5x per dag met stofvoer en in de zomer met levend voer.
Tot nu toe had ze nog geen kromme gup.

Misschien een idee om je voederpatroon aan te passen?
(i.p.v 1x per dag 3x per dag voeren)
 
Als er jongen inzitten? Met guppen heb je toch altijd jongen?

Ik voer de vissen vier keer per dag. Ik wissel af tussen diepvriesvoer, gevriesdroogde muggenlarven, algentabletten, guppyvoer/voor de baby's stofvoer en af en toe komkommer. Ik heb ook platy's (8 stuks tegelijk aangeschaft) en daar zwemmen ook baby's van rond sinds oudjaarsdag en die doen het super. Geen enkele kromme en ook geen uitval. Bij de guppenbaby's wel uitval maar zoals verwacht gaat het hier vooral om de kromme guppen. Ik vind het heel fijn dat je meedenkt segamon maar helaas aan het voeren kan het ook niet liggen want dat is gevarieerd en 4 maal per dag. Dat het met de guppen nog steeds niet goed gaat is een feit want alleen de overgebleven 3 volwassen guppen ogen nu weer gezond en vitaal met mooie gespreide vinnen en heldere kleuren, het enige overgebleven halfwas vrouwtje gaat soms goed en dan ineens toch weer minder en de jonge guppen groeien krom en/of gaan dood.
 
Ok, dan kan het daar niet aan liggen.

dan zal je idd een ziekte in je bak hebben gehad.
Of je guppen hebben een erfelijke aandoening, dat kan natuurlijk ook.

Hoe dan ook, geef het houden van guppen nog niet op, het had ook met een aandere vissoort kunnen gebeuren je hebt gewoon pech gehad.
 
Dat erfelijke heb ik juist proberen te voorkomen door mijn guppen bij verschillende adressen te halen met als gevolg de kruisbesmetting. Wel jammer dat er verder niet zo veel bekend is over kruisbesmetting. Opgeven? Soms denk ik echt ik stop met de guppen maar als ik dan mijn bak schoonmaak en vergeet een sponsje in de uitlaat van mijn ingebouwde juwelfilter te doen waardoor ik het hele filter vol heb zitten met rondzwemmende gupjes weet ik weer wat ik zo leuk aan de gupjes vind. Of nadat het licht uit is mijn mannetjesgup als een bezetene alle planten zie slopen. Of als je hand in het aquarium zit al het geknabbel aan je hand dan denk ik ach , ik blijf proberen.
 
Mag ik hier even inhaken?

Ik heb van mijn ca 50 guppen nog 2 mannetjes en 4 vrouwtjes overgehouden.
Uiteraard zit ik regelmatig mijn vissen te bewonderen/observeren en nu zag ik bij twee vrouwtjes dat ze een beetje een gekke bocht in hun staart hebben. Iets dat me eerder nog nooit opgevallen is, ook niet bij eerdere guppen. Nu wil ik natuurlijk graag voorkomen dat het iets erfelijks is dat doorgegeven gaat worden, maar ik kan die mannen helaas niet wijsmaken dat ze niet met deze twee dames mogen paren.
Zou het dan toch beter zijn deze visjes uit hun lijden (lijden ze er �berhaupt onder?) te verlossen?
Apart zetten vind ik ook niet echt een optie want dan heb ik weer overal 'zwerfguppen'.
 
Hmm bij nader bestuderen ontdekte ik bij ��n van de scheve guppen toch een gonopodium (lastiger te zien door de kromming van zijn staart). Zou hij dan door zijn lichamelijke beperking sowieso geen aantrekkingskracht hebben op de vrouwtjes, of maken die helemaal geen onderscheid tussen zwakke geslachten oid?
 
Nee, dat is idd ook mijn idee.
Maar het geeft toch ergens een dubbel gevoel om levendige en gezond ogende visjes dood te maken.
Maar als er meer zijn die er zo over denken..
 
Heel gezond zijn de scheve guppen niet hoor. Vaak worden ze ook niet zo oud hoor maar wel oud genoeg om als het om erfelijkheid gaat hun slechte genen door te geven. Niet mee doorfokken dus en "verwijderen". Hoe komt het dat je nog maar zo weinig guppen hebt?

Het scheve baby probleem hier lost zich vanzelf op trouwens. Ze gaan allemaal dood. Eens in de zoveel dagen kijk ik goed om de scheve te verwijderen maar heel vaak gaan ze ineens dood. Elke dag verwijderen geeft te veel stress voor de andere vissen.
 
Ik had guppies, eerder generatie had ik mooie jonge. Bij een generatie x hield het op.
Ik vermoeid dat het bij mij toen inteelt was.
 
Ow sorry, dat was idd niet echt duidelijk. De anderen hebben ik aangeboden via MP.

En uiteraard zijn ze niet volledig gezond, daarom schreef ik ook 'gezond ogende', want ze zwemmen net zo vrolijk rond als de andere visjes en lijken vooralsnog geen last te hebben van die kromming. Maar dat het niet zo hoort is duidelijk.

Maar ik zal er voor gaan zorgen dat deze twee niet voor nageslacht kunnen zorgen, alleen moet ik nog even de moed verzamelen om dat te doen.. :(
 
Nee, ik geef mijn guppen geen levend voer om twee redenen. Levend voer kan bacterien en ziektes overbrengen vooral omdat levend voer gekocht in de winkel vaak niet meer zo levend is. Ik heb eens watervlooien gekocht en toen ik het zakje opendeed kwam er toch een gore lucht uit en er zaten veel dode vlooien tussen. De andere reden dat ik geen levend voer geef is omdat ik het jachtinstinct niet wakker wil maken want dan zullen ze ook meer achter de jongen aanjagen.
 
Oke
Ik denk dat ze niet voldoende vietamine c hebben
Vitamine c kunnen ze namelijk niet aanmakken.
Als je vitamine c koopt doe er daan een drupel in
Dan kommen de krommen rugentjes warschijnelijk
Niet meer terug
 
Mascha&Ivo zei:
Waarom denk je aan een vitaminetekort Aron?

Vissen kunnen vitamine c niet aanmakken
In het wild jagen ze op levend voer en daar zit
Vitamine c in.
Bij een vitamine c te kort heeft dat meestal in vloed op kwekken
En dan krijgen ze krommen rugen.
 

Terug
Bovenaan