Weer starten met Aquarium. advies gevraagd!


De_Bouwer

Member
Lid geworden
24 januari 2022
Berichten
17
Leeftijd
39
Goedemiddag allemaal.

Ik ga weer na jaren afwezigheid starten met een aquarium.
Mijn oog is gevallen op een Oase highline 175.
Ik heb een deal kunnen sluiten en krijg er 2x een JBL 1905 bij ( 1 voor reserve)

Verlichting is nog een onbekende voor me met alle led technieken.
Ik kan er een aan/uit Oase Verlichtingsset HighLine 175 Classic LED bij doen? maar heb ik dan 1 of 2x dit nodig?
Of kan ik beter gaan voor de Oase LED highline premium 65? Dit is alleen wel een veel grotere uitgave. en als dat niet hoeft is het zonde.

Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een biotoop met 2 koppels dwergcichliden ( welke nog nader te bepalen)
en dan wat zalmachtige erin. Zuid Amerikaanse bio dacht ik.

Hebben jullie mooie voorbeelden hoe en wat ik het zou kunnen inrichten?
En wat voor vissen er hier nog meer bij zouden kunnen?

Ik lees tuurlijk ook dit fora door, maar enkele handvaten zou wel mooi zijn.
 
Ik heb zelf geen ervaring met meerdere koppels, ik heb (helaas) nooit een aquarium gehad groter dan 80 cm.

Maar ik heb wel wat ervaring met Apisto's en de inrichting van biotoop bakken. Heb er toevallig gisteren nog een korte introductie op geschreven die hier te vinden is (klik).

Hun natuurlijke habitat beslaat een groot gebied waardoor er veel variabelen ontstaan, dus voor exacte info zullen we moeten inzoomen op de soort.
Maar over het algemeen komen ze voor in blackwater beekjes en poelen, gekenmerkt door beperkte variatie en hoeveelheid van plantensoorten en veel organisch afval. Kenmerkend zijn ook de witte zand bodems en iets verder van de oevers de humusrijke flooded forest (Igapó).

Een minimale eis is echter wel wat bladeren in het aquarium met een zandbodem. Eventueel aangevuld met wat wortelhout.
Beplanting hangt erg af van het exacte gebied, maar Echinodorus soorten en Sagittaria subulata kom je in een groot gebied tegen.
 
Goedemiddag allemaal.

Ik ga weer na jaren afwezigheid starten met een aquarium.
Mijn oog is gevallen op een Oase highline 175.
Ik heb een deal kunnen sluiten en krijg er 2x een JBL 1905 bij ( 1 voor reserve)

Verlichting is nog een onbekende voor me met alle led technieken.
Ik kan er een aan/uit Oase Verlichtingsset HighLine 175 Classic LED bij doen? maar heb ik dan 1 of 2x dit nodig?
Of kan ik beter gaan voor de Oase LED highline premium 65? Dit is alleen wel een veel grotere uitgave. en als dat niet hoeft is het zonde.
verlichting is vooral afhankelijk voor wat je wilt kwa beplanten, een paar echinodorussen of een plantenbak met tapijtjes maakt nogal uit wat je nodig hebt kwa verlichting.

Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een biotoop met 2 koppels dwergcichliden ( welke nog nader te bepalen)
en dan wat zalmachtige erin. Zuid Amerikaanse bio dacht ik.

twee verschillende soorten dwergcichliden is lastig denk ik. Veel soorten dulden geen andere vissen in hun buurt als ze jongen hebben. Sommige vreedzamere soorten zou je wellicht wel twee koppels van kunnen houden.
Hebben jullie mooie voorbeelden hoe en wat ik het zou kunnen inrichten?
En wat voor vissen er hier nog meer bij zouden kunnen?

Ik lees tuurlijk ook dit fora door, maar enkele handvaten zou wel mooi zijn.
Paar sites voor inspiratie:

 
Ik zou twee koppels dwergcichliden ook af willen raden in een bak van deze afmeting. Dat gaat 9 vd 10 keer wel botsen. Een trio zou nog wel kunnen.
 

Terug
Bovenaan