weer terug op het forum met vragen ;)


GwenSwinkels

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2021
Berichten
202
Leeftijd
19
Hoi allemaal,

Het is een tijdje geleden, maar ik ben weer terug ;) Ik begon op dit forum een jaar of twee geleden. Ik had toen een bak van 54 L voor twee sluierstaarten. Al snel bleek in al jullie reacties dat dat écht niet kon en daar ben ik het nu helemaal mee eens! Ik heb toen een Juwel vision 180 aangeschaft via marktplaats. Ondertussen is Cleo (Ryukin) nu bijna 15 cm en echt super mooi (vind ik zelf :giggle:) en Abu (telescoopoog) is helaas niet veel gegroeid. Ik weet ook niet goed waar dit aan kan liggen. Cleo en Abu heb ik namelijk samen gekocht ongeveer 2 jaar geleden en Abu is echt niet veel groter en dikker geworden in tegenstelling tot Cleo. Misschien dat iemand weet waar dit aan kan liggen?

Verder heb ik de hobby wat uitgebreid! Er zit nog een Ryukin sluierstaart in de bak (Mollie) en nu sinds kort ook kleine visjes. Dit leg ik eerst even uit. Ik wilde heel graag een klein tropisch aquarium voor op mijn bureau. Al snel vond ik een compleet aquarium in de buurt via marktplaats. Deze heb ik overgekocht, maar toen ik thuis was bleek al snel dat er veel te veel vissen in zaten en ook veel vissen die in een school horen en in een groter aquarium. Om voor alle visjes het beste te doen heb ik de vier goude chinese danio's en de twee zebra danio's bij de sluierstaarten gezet. Ik heb er toen ook nog vier zebra danio's bijgekocht omdat ze zich beter voelen in een groter groepje. Ik weet dat het geen complete scholen zijn, maar in verband met de belasting van het aquarium is dit het beste wat ik kon doen denk ik. Het kleine aquarium doet het nu perfect en daar heb ik verder geen problemen mee.

Waarvoor ik eigenlijk graag jullie advies wil zijn Cleo en Abu. Vooral met Abu gaat het echt niet goed de laatste dagen. Ze hangt alleen maar bovenin bij het filter en zwemt eigenlijk alleen nog maar als ik langs het aquarium kom. Eerst deed ze dit 'hangen' alleen 's avonds of af en toe, maar ik merk dat ze nu ook helemaal op haar zij draait. Met Cleo is er iets soortgelijks aan de hand. Hij ligt het grootste deel van de tijd op de bodem. Nu zou dit kunnen liggen aan zn staart want deze is echt wel heel groot geworden. Ik las namelijk dat ze daar moe van kunnen worden. Ze happen ook weleens lucht, dus allebei deze problemen zouden kunnen liggen aan zuurstoftekort denk ik, maar ik weet echt niet hoe ik dit moet oplossen. Er zit een filter in die 1000L per uur filtert en er staan echt wel veel planten in. Ook zijn de waterwaarden helemaal prima als ik het test. Hebben jullie tips? Ik hoor het graag, want ik wil alleen maar het beste voor mn visjes!
 
Hoi @GwenSwinkels .

Kun je even wat foto's plaatsen? Graag wat meer informatie over welk filter je gebruikt, welke filter-materialen, niet te veel schoonmaken. En ook informatie over de wekelijkse waterwissel, hoeveel %. Misschien is het een idee om een luchtpomp te gebruiken.
 
Hoi allemaal,

Het is een tijdje geleden, maar ik ben weer terug ;) Ik begon op dit forum een jaar of twee geleden. Ik had toen een bak van 54 L voor twee sluierstaarten. Al snel bleek in al jullie reacties dat dat écht niet kon en daar ben ik het nu helemaal mee eens! Ik heb toen een Juwel vision 180 aangeschaft via marktplaats. Ondertussen is Cleo (Ryukin) nu bijna 15 cm en echt super mooi (vind ik zelf :giggle:) en Abu (telescoopoog) is helaas niet veel gegroeid. Ik weet ook niet goed waar dit aan kan liggen. Cleo en Abu heb ik namelijk samen gekocht ongeveer 2 jaar geleden en Abu is echt niet veel groter en dikker geworden in tegenstelling tot Cleo. Misschien dat iemand weet waar dit aan kan liggen?

Verder heb ik de hobby wat uitgebreid! Er zit nog een Ryukin sluierstaart in de bak (Mollie) en nu sinds kort ook kleine visjes. Dit leg ik eerst even uit. Ik wilde heel graag een klein tropisch aquarium voor op mijn bureau. Al snel vond ik een compleet aquarium in de buurt via marktplaats. Deze heb ik overgekocht, maar toen ik thuis was bleek al snel dat er veel te veel vissen in zaten en ook veel vissen die in een school horen en in een groter aquarium. Om voor alle visjes het beste te doen heb ik de vier goude chinese danio's en de twee zebra danio's bij de sluierstaarten gezet. Ik heb er toen ook nog vier zebra danio's bijgekocht omdat ze zich beter voelen in een groter groepje. Ik weet dat het geen complete scholen zijn, maar in verband met de belasting van het aquarium is dit het beste wat ik kon doen denk ik. Het kleine aquarium doet het nu perfect en daar heb ik verder geen problemen mee.

Waarvoor ik eigenlijk graag jullie advies wil zijn Cleo en Abu. Vooral met Abu gaat het echt niet goed de laatste dagen. Ze hangt alleen maar bovenin bij het filter en zwemt eigenlijk alleen nog maar als ik langs het aquarium kom. Eerst deed ze dit 'hangen' alleen 's avonds of af en toe, maar ik merk dat ze nu ook helemaal op haar zij draait. Met Cleo is er iets soortgelijks aan de hand. Hij ligt het grootste deel van de tijd op de bodem. Nu zou dit kunnen liggen aan zn staart want deze is echt wel heel groot geworden. Ik las namelijk dat ze daar moe van kunnen worden. Ze happen ook weleens lucht, dus allebei deze problemen zouden kunnen liggen aan zuurstoftekort denk ik, maar ik weet echt niet hoe ik dit moet oplossen. Er zit een filter in die 1000L per uur filtert en er staan echt wel veel planten in. Ook zijn de waterwaarden helemaal prima als ik het test. Hebben jullie tips? Ik hoor het graag, want ik wil alleen maar het beste voor mn visje
Is je stroming Misschien te krachtig welke filter gebruik je. Zo i zo is het raadzaam om een grote filter met behoorlijk wat inhoud op je bak te hebben met sluierstaarten aangezien het grote vervuilers zijn. Wat je ook nog kan proberen als je dat nog niet doet is doperwten geven wel het velletje verwijderen na het koken. En wat voor inrichting heb je wat planten in de bak is altijd handig voor wat zuurstof. Misschien is het handig om een aantal foto's te plaatsen zo kunnen we ook beter zien wat er mis kan zijn. Wat voer je zoal.
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat de nieuwe vissen iets bij zich hebben gedragen waardoor je eerdere vissen zich nu niet lekker voelen.
 
Het kan zijn dat de nieuwe vissen iets bij zich hebben gedragen waardoor je eerdere vissen zich nu niet lekker voelen.
Wat Edwin zegt het zou eventueel ook kruisbesmetting kunnen zijn maar alleen als je kortgeleden er een nieuwe vis aan hebt toegevoegd.
 
Ja dat schreef de topicstarter al maar ik weet weer niet hoe dan medicijnen etc na kunnen toegepast worden.
Kruisbesmetting heeft bij mij meermaals tot een decimering van me guppenpopulaties geleid
 
Ja dat schreef de topicstarter al maar ik weet weer niet hoe dan medicijnen etc na kunnen toegepast worden.
Kruisbesmetting heeft bij mij meermaals tot een decimering van me guppenpopulaties geleid
Daarom is het altijd raadzaam om een nieuwe sluierstaart eerst een tijdje apart in quarantaine te houden. Nooit meteen bij elkaar in helemaal met sluiers die al zwakker zijn dan de normale vissoorten.
 
Super bedankt voor alle reacties! ik zal wat foto’s toevoegen aan dit bericht.

In mijn bak zit de Juwel ecoflow 1000 als filter. Er zit zowel mechanisch als biologisch filtermateriaal in en ik verschoon het filter echt niet vaak. Als ik het verschoon is het ook in het water van het aquarium zodat er niet teveel bacteriën verloren gaan.

Wat de waterwissel betreft is mijn streven om weer 50% per week te gaan verversen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik dit de laatste weken niet heb kunnen bijhouden. Maar doordat ik nu deze problemen zie, weet ik dat ik dit echt wel moet doen.

Ik heb zelf ook weleens aan een luchtpomp gedacht en heb er ook 1 in huis omdat ik deze tijdelijk nodig had voor een ziek visje ooit, maar het ding maakt extreem veel lawaai. Aangezien het aquarium naast mn bed staat kan ik hier echt niet van slapen. Zijn er misschien stillere oplossingen of eventueel een stille luchtpomp die jullie aan kunnen bevelen?

Doperwten voerde ik ze in het begin ook maar hier nam ik de afgelopen maanden ook niet echt meer de tijd voor. Goeie tip om weer op te pakken! Verder voer ik ze met Bassleer voeding en dan variatie door verschillende potjes.

Dat ze misschien een besmetting hebben opgelopen van de andere vissen was gek genoeg nog niet in me opgekomen. Nu moet ik wel zeggen dat deze problemen ook al wel daarvoor speelde, maar het is wel erger geworden.

Ik hoor graag jullie reacties! :LOL:
 

Bijlagen

  • F2B5C3F9-049C-4BD1-BA21-C9D6D007B130.jpeg
    F2B5C3F9-049C-4BD1-BA21-C9D6D007B130.jpeg
    125 KB · Weergaven: 66
  • 615538EA-0283-40AE-9207-9D4E3FDA4EAC.jpeg
    615538EA-0283-40AE-9207-9D4E3FDA4EAC.jpeg
    134.7 KB · Weergaven: 62
  • 8351D775-1106-43DF-BB77-0AB44CFC98FD.jpeg
    8351D775-1106-43DF-BB77-0AB44CFC98FD.jpeg
    131.1 KB · Weergaven: 61
  • BD211B5F-9041-4A09-9B0C-027BB293859A.jpeg
    BD211B5F-9041-4A09-9B0C-027BB293859A.jpeg
    132.6 KB · Weergaven: 62
Het beste is ook geen luchtpomp maar een oxidator te nemen voor extra zuurstof vooral in de warme zomermaanden. En het voordeel is dat ze geluidloos zijn en als ze leeg zijn vul je ze weer. Ik ga deze ook nog kopen voor de aanstaande zomer is het altijd handig. Als het een kruisbesmetting zou kunnen zijn dan moet je je hele bak gaan behandelen en hopen dat je ze kunt redden. Wel is je filter dan helemaal dood door de medicatie. Die moet dan weer opnieuw ingedraaid moeten worden. Of je filter zolang op een emmer laten lopen en er een andere filter op aansluiten op de bak met de sluiers en medicatie. Plus een luchtsteentje erop tijdens de medicatie ook. Wel zie ik bij je telescoop dat zijn kieuw niet helemaal normaal is of had die dat al. Verder zie ik niks raars mask eens wat fotos als je ze ziet liggen of raar ziet doen. Sluiers slapen wel altijd op de bodem.
 
Wat ik zou doen als ik t onderhoud wat heb nagelaten, is een grote waterwissel komende tijd: 80% en dan kijken of ze opknappen. Schoon water is belangrijk en niet alles is te meten qua vervuiling.
 
Wat ik zou doen als ik t onderhoud wat heb nagelaten, is een grote waterwissel komende tijd: 80% en dan kijken of ze opknappen. Schoon water is belangrijk en niet alles is te meten qua vervuiling.
Ja zo i zo is elke week 50% minimaal. Maar dan ook elke week niet dan wel en dan niet. En wat Nathaliepip zegt zal ik eerst een aantal weken 80% te verversen
 
Yes bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag. Ik ga de komende weken het dan eerst aankijken met 80% verversen en ik ga opzoek naar een oxidator. Het klopt inderdaad dat de kieuwen van de telescoopoog niet helemaal goed staan. Ze staan wat naar buiten geklapt. Dit kreeg ze ongeveer een half jaar geleden volgens mij. Ik heb naar oorzaken gezocht, maar kon niks vinden wat er echt op leek.
 
Cleo en Abu heb ik namelijk samen gekocht ongeveer 2 jaar geleden en Abu is echt niet veel groter en dikker geworden in tegenstelling tot Cleo. Misschien dat iemand weet waar dit aan kan liggen?
Als ze allebei goed de kans hebben om te eten (= zelfde omstandigheden) en je ziet grote verschillen in groei, dan zal het vaak neerkomen op verschillen in genetische aanleg. Ik zie het zelf ook in mijn bak, met vissen die rond dezelfde tijd gekocht zijn en na 2 jaar erg verschillen qua grootte. En met een nestje goudvissen waarvan de grotere vissen nu na een jaar 2 tot 3 keer zo zwaar zijn als de kleine.

Waarvoor ik eigenlijk graag jullie advies wil zijn Cleo en Abu. Vooral met Abu gaat het echt niet goed de laatste dagen. Ze hangt alleen maar bovenin bij het filter en zwemt eigenlijk alleen nog maar als ik langs het aquarium kom. Eerst deed ze dit 'hangen' alleen 's avonds of af en toe, maar ik merk dat ze nu ook helemaal op haar zij draait. Met Cleo is er iets soortgelijks aan de hand. Hij ligt het grootste deel van de tijd op de bodem. Nu zou dit kunnen liggen aan zn staart want deze is echt wel heel groot geworden. Ik las namelijk dat ze daar moe van kunnen worden. Ze happen ook weleens lucht, dus allebei deze problemen zouden kunnen liggen aan zuurstoftekort denk ik, maar ik weet echt niet hoe ik dit moet oplossen.
Een zuurstoftekort is niet zo gauw. Dat is niet waar ik me op zou richten. Vaak is bij sluiers de zwemblaas niet goed ontwikkeld, of niet goed aangesloten op de slokdarm. Ze nemen dan gekke houdingen aan omdat stabiel in het water zwemmen ze te veel energie kost. Het luchthappen is dan vaak een poging om de vulling van de zwemblaas (via een verbinding met de slokdarm) aan te passen.

Verder zijn onvoldoende filtering en een slechte bouw van die sluiers hoofdoorzaken van het gedrag dat je beschrijft.

Verder voer ik ze met Bassleer voeding en dan variatie door verschillende potjes.
Hoe lang geleden heb je de oudste potjes geopend?
 
Super bedankt voor alle reacties! ik zal wat foto’s toevoegen aan dit bericht.

In mijn bak zit de Juwel ecoflow 1000 als filter. Er zit zowel mechanisch als biologisch filtermateriaal in en ik verschoon het filter echt niet vaak. Als ik het verschoon is het ook in het water van het aquarium zodat er niet teveel bacteriën verloren gaan.

Wat de waterwissel betreft is mijn streven om weer 50% per week te gaan verversen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik dit de laatste weken niet heb kunnen bijhouden. Maar doordat ik nu deze problemen zie, weet ik dat ik dit echt wel moet doen.

Ik heb zelf ook weleens aan een luchtpomp gedacht en heb er ook 1 in huis omdat ik deze tijdelijk nodig had voor een ziek visje ooit, maar het ding maakt extreem veel lawaai. Aangezien het aquarium naast mn bed staat kan ik hier echt niet van slapen. Zijn er misschien stillere oplossingen of eventueel een stille luchtpomp die jullie aan kunnen bevelen?

Doperwten voerde ik ze in het begin ook maar hier nam ik de afgelopen maanden ook niet echt meer de tijd voor. Goeie tip om weer op te pakken! Verder voer ik ze met Bassleer voeding en dan variatie door verschillende potjes.

Dat ze misschien een besmetting hebben opgelopen van de andere vissen was gek genoeg nog niet in me opgekomen. Nu moet ik wel zeggen dat deze problemen ook al wel daarvoor speelde, maar het is wel erger geworden.

Ik hoor graag jullie reacties! :LOL:
Sluierstaarten die zijn automatisch al niet zo zeer overlevend of fit.
Vooral bij dat soort kweekproducten kun je wel het een en ander verwachten gaan.
 
ik wist niet dat ze ook lucht gingen happen door problemen met de zwemblaas. Fijn om dit te weten. En over die Bassleer potjes voer. Ik geef alle potjes minimaal 1x in de week wel dus het is niet zo dat er een paar al lang in de kast staan en maar amper opengaan. En ik vind het fijn om te horen (ookal is dit natuurlijk wel juist heel vervelend) dat deze problemen sluierstaart eigen zijn. Zo voelt het toch iets minder alsof ik alles verkeerd doe. Maar aangezien het dus toch eerder wat met de zwemblaas is in plaats van zuurstoftekort veranderd de aanpak natuurlijk. Zal ik dan toch niet voor een oxidator kijken? En zijn er nog andere dingen die ik dan juist wel moet doen?
 
ik wist niet dat ze ook lucht gingen happen door problemen met de zwemblaas. Fijn om dit te weten. En over die Bassleer potjes voer. Ik geef alle potjes minimaal 1x in de week wel dus het is niet zo dat er een paar al lang in de kast staan en maar amper opengaan. En ik vind het fijn om te horen (ookal is dit natuurlijk wel juist heel vervelend) dat deze problemen sluierstaart eigen zijn. Zo voelt het toch iets minder alsof ik alles verkeerd doe. Maar aangezien het dus toch eerder wat met de zwemblaas is in plaats van zuurstoftekort veranderd de aanpak natuurlijk. Zal ik dan toch niet voor een oxidator kijken? En zijn er nog andere dingen die ik dan juist wel moet doen?
Een oxidator is altijd handig en beter voor zuurstof met warmte temperaturen. Ik ga het in ieder geval wel gebruiken. In plaats van luchtpomp.
 
hoi allemaal,

ik ging de sluiers net doperwten voeren en toen zag ik dat Abu (de telescoopoog) witte aanslag heeft op zn achterlijf en vinnen… een schimmelinfectie neem ik aan. echt balen, maar dit verklaard wel het lusteloze gedrag van de laatste tijd. ik heb dit nog nooit eerder gehad, dus kan wel wat hulp gebruiken! ik hoor graag jullie tips :)
 
hoi allemaal,

ik ging de sluiers net doperwten voeren en toen zag ik dat Abu (de telescoopoog) witte aanslag heeft op zn achterlijf en vinnen… een schimmelinfectie neem ik aan. echt balen, maar dit verklaard wel het lusteloze gedrag van de laatste tijd. ik heb dit nog nooit eerder gehad, dus kan wel wat hulp gebruiken! ik hoor graag jullie tips :)
Een zoutbad zou ik proberen wat precies de verhoudingen zijn is even opzoeken. Je moet zout gebruiken zonder jodium gebruiken.
 
Ik zal wel weer wijsneuzerig overkomen, maar dat beetje jodium in keukenzout doet helemaal niets. Het zou zonde van het geld zijn en van de tijd --zeker in een noodsituatie-- om iemand bij wijze van spreken erop uit te sturen om zout te zoeken zonder jodium. Terwijl die vis ziek zit te zijn.

Het is alleen wel slim om een idee te krijgen van wat er evt aan de hand is. Foto's of (beter nog) een video kunnen daarbij helpen. Vaak als een vis zich ellendig voelt (echt gaat hangen), is er meer aan de hand dan alleen een oppervlakkige uitslag.
 
Ja over het Jodium hoor en lees je verschillende meningen en het zou de ogen bijvoorbeeld kunnen aantasten maar als je snel iets moet doen dan zou ik me daar ook niet te druk om maken.
 

eSHa 2000​

Verschillende visziektes verspreiden zich snel in het water. Snel ontdekken met wat voor probleem u te maken heeft, kan het herstel van de vis bespoedigen. Als een vis zich niet goed voelt, kunt u dat meestal zien aan een van de volgende symptomen: veranderingen in de kleur van de huid, de vis houdt de vinnen dicht tegen het lichaam of de vis schommelt of maakt afwijkende zwembewegingen. eSHa 2000 draagt bij aan de behandeling van verschillende ziektes. Denk hierbij aandoeningen gerelateerd aan schimmels, vinrot, bacteriën en parasieten. Met eSHa 2000 kunt u uw vissen meteen behandelen. Dit middel is te gebruiken bij aquaria met tropische of koudwater vissen, niet voor zeewater vissen.

Indicaties
Schimmelziekte
Bacteriële slijmhuidinfectie
Wondheling
Parasitaire huid- en kieuwproblemen
Parasitaire infecties
Slijmhuidbescherming
Gebruik
U kunt het benodigde aantal druppels in het water druppelen. De tabel hieronder geeft een indicatie van het aantal druppels bij een standaard dosering voor een aquarium van 100 liter. Voor meer informatie over de dosering kunt u de hieronder bijgevoegde bijsluiter raadplegen.

Standaard dosering eSHa 2000
DagAantal druppels
125
212
312
Verschillende visziektes verspreiden zich snel in het water. Snel ontdekken met wat voor probleem u te maken heeft, kan het herstel van de vis bespoedigen. Als een vis zich niet goed voelt, kunt u dat meestal zien aan een van de volgende symptomen: veranderingen in de kleur van de huid, de vis houdt de vinnen dicht tegen het lichaam of de vis schommelt of maakt afwijkende zwembewegingen. eSHa 2000 draagt bij aan de behandeling van verschillende ziektes. Denk hierbij aandoeningen gerelateerd aan schimmels, vinrot, bacteriën en parasieten. Met eSHa 2000 kunt u uw vissen meteen behandelen. Dit middel is te gebruiken bij aquaria met tropische of koudwater vissen, niet voor zeewater vissen.

Indicaties​

  • Schimmelziekte
  • Bacteriële slijmhuidinfectie
  • Wondheling
  • Parasitaire huid- en kieuwproblemen
  • Parasitaire infecties
  • Slijmhuidbescherming

Gebruik​

U kunt het benodigde aantal druppels in het water druppelen. De tabel hieronder geeft een indicatie van het aantal druppels bij een standaard dosering voor een aquarium van 100 liter. Voor meer informatie over de dosering kunt u de hieronder bijgevoegde bijsluiter raadplegen.

Standaard dosering eSHa 2000
DagAantal druppels
125
212
312


Zal de vis dan een aantal dagen in een aparte bak houden met deze kuur als het nodig is. Wel goed beluchten met een zuurstof steentje.
 

Terug
Bovenaan