Wat is er nieuw

Weer terug op het forum

Cindy77

New member
Lid geworden
19 augustus 2024
Berichten
0
Leeftijd
46
Hallo beste forumleden,

Een heel aantal jaren geleden was ik hier ook lid van het forum, onder dezelfde naam. Ik had toen op den duur 3 bakken staan, een juwel Rio 125 bak, een 60 cm bakje en een klein bakje van 20 liter. Helaas kreeg ik op den duur last van blauwalgen in alle bakken, en was ik door medische redenen ook niet echt goed in staat om de bakken goed te verzorgen. Dus heb ik toen de Rio en de 60 cm bak weg gedaan, en alleen de 20 liter bak leeg gemaakt en die heb ik bewaard.
Onlangs gaf een vriendin aan dat ze wat kleinblijvende endler gupjes over had, of ik die wilde hebben. Twijfel, twijfel, of ik weer een bakje op wilde starten. Maar vooruit, ik start de 20 liter bak wel op. Toen die eenmaal stond, met hout, planten en alles erin dacht ik; dit gaat hem echt niet worden haha. Hij was al bijna vol en er zat nog geen vis in. Ik zag het echter vanwege mijn gezondheidsredenen ook niet zitten om weer een hele grote bak te nemen, dus ik heb een tussenmaatje gekocht. Een bakje van 50 cm breed, 38 hoog en 31 diep. Er gaat 53 liter water in dus qua hoeveelheid water is het vergelijkbaar met een 60 cm bakje. Wel vind ik het zelf leuker dat ie wat hoger is zodat je er goed in kan kijken, iets beter dan in de wat lagere 60x30x30 bakjes.
De bak is afgelopen vrijdag opgestart, de filter heb ik echter al 2 weken draaien omdat ik die uit de 20 liter bak heb over gezet. Wel heb ik nu voor een grind bodem gekozen. Voorheen had ik zand, ivm de corydoras visjes die ik ooit had, maar zand schijnt toch snel dicht te slibben en dan krijg je dus problemen zoals blauwalg. Daarom nu voor grind gekozen. Er komen geen corydoras in nu, alleen de endler gupjes en wat garnalen als de bak goed draait. Ik hoop hier weer wat meer info te krijgen mocht er iets mis zijn of gaan met de bak. Ben er een aantal jaren uit geweest haha dus moet de kennis weer even opnieuw krijgen zeg maar.
Ik ga morgen nog een kleinblijven de echinodorus plant erbij halen, en een paar snelgroeiers met fijn blad. Beiden voor achterin. Ik had voor de 20 liter bak alleen midden en lage plantjes genomen maar omdat deze wat hoger is, kunnen er ook wat snelgroeiers en hogere planten in, deze komen dus achterin te staan.

Groetjes,
Cindy.
 

Bijlagen

  • 20240818_210021.jpg
    20240818_210021.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 9
  • 20240818_210026.jpg
    20240818_210026.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 6
  • 20240818_210029.jpg
    20240818_210029.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 5
  • 20240818_210031.jpg
    20240818_210031.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 7
Welkom terug! Die visjes blijven toch trekken hè?!😊
 
Welkom terug! Die visjes blijven toch trekken hè?!😊
Haha ja klopt! Het blijft leuk, visjes. En uiteraard hoop ik geen problemen meer te krijgen met blauwalgen maar dit bakje is voor mij fysiek gezien net even iets beter schoon te houden dan een grotere bak dus ik denk dat het wel moet gaan lukken.
 
Oke, dan nu meteen de volgende vraag: Kunnen endler guppen en garnalen eigenlijk wel samen? Ik weet dat gewone guppen karperachtigen zijn en dus de jonge garnalen op zullen eten, maar zou dat de kleinere endler gup ook lukken?
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan