Weeraal en kikkers?


E

Emmbillie

Guest
Hallo iedereen,
Een kennis van mij heeft 2 weeralen (misgurnus anguillicaudatus gold) die hij weg wil doen.
Deze zijn nu zo'n 10-15 cm groot en ik denk er over na om deze twee van hem over te nemen.
Ik weet dat ze vrij groot worden, op internet vind ik dat de een zegt min. 90 cm breedte van aquarium, anderen 1.20 meter.
Nu vroeg ik me af of dat wel slim is met mijn bak, ik heb een 1mx40cmx50 cm aquarium, goed buitenfilter met goede stroming, filterzand op de bodem, alle visjes krijgen diepvriesvoer/pellets/gekookte groenten. En iedereen die er nu in zit doet het super. Ik ververs 2x in de week, per week ongeveer 20-25 procent water.

De bewoners nu zijn:
6 dwergklauwkikkers
6 kuhlii's
3 betta splendens
6 corydoras
2 ancistrus
9 anatome helena's

Kunnen daar deze 2 weeralen bij, en in vrede met deze vissen samenleven?
Ik heb een 60 cm bakje erbij staan waar alle vissen in kunnen die niet met de alen samen kunnen. Ik vind ze echt super, maar wil ze wel een goed thuis kunnen bieden, anders moet hij helaas een ander adres voor ze zoeken.
Kwa verzorging snap ik wel wat ze nodig zijn, maar heb geen flauw idee of ze wel met deze vissen samen kunnen, of de bevolking dan te groot is, of de lengte van de bak die ze dus nodig zijn.
Ik heb gelezen dat ze in het wild zo'n 50 cm groot kunnen worden, en in aquaria max. 25-30 cm, maar overal lees ik andere dingen. Niet handig dus!
Op internet vind ik tegenstrijdige informatie dus probeer ik het hier maar even, voor de ervaringsdeskundigen onder ons :)


Fijn weekend vast!
Groetjes, Emma.
 
Of dat goed gaat met je Dwergklauwkikkers betwijfel ik dan een beetje.
 
Hmm, ik zie net dat ze gewoonlijk 15 cm lang worden op deze site: http://www.iucngisd.org/gisd/species.php?sc=1537
Erg raar al die verschillende verhalen!
Ik heb net contact gehad met de jongen die ze weg wil doen, en hij zei dat als hij voor maandag geen huisje voor ze heeft hij ze laat inslapen (!!).
Die jongen gaat wel vaker heel slecht om met zijn vissen. Heb hem al vaak aangesproken maar hij doet er maar erg laconiek over. Bah.
Ik denk dat ik ze morgen maar gewoon ophaal, al is het alleen om ze tijdelijk een onderkomen te bieden, en de dwergkikkertjes in de 60 cm bak doe, en als de alen rond de 20 cm zitten breng ik ze naar een hobbyist hier in de buurt toe die ze kan doorverkopen naar een betere eigenaar.

Wat betreft de kikkers twijfel ik wel; ik lees dat ze enkel rode muggenlarven, daphnia en al dat kleine spul eten, nergens gelezen dat ze ook visjes o.i.d. pakken. Maar ik weet niet of ik het aandurf bij de kikkers. Volgens beschrijvingen zijn ze wel vreedzaam
 
De paling-achtig lichaam is lang, zijdelings samengedrukt, meestal rond het meten van 15 cm, maar het bereiken van een maximale grootte in de buurt van 30 cm.

Dat staat er inderdaad . Misschien een goed idee om de DKK dan over te zetten want ze eten graag levend lees ik ook en de DKK is niet al te groot. Wellicht dat er leden al ervaring mee hebben maar ik heb de DKK ook hier en die hebben iele pootjes en dat past vast wel in de bek van de aal.
 
Dan krijgen die lekker hun eigen bakje :) De 60 cm staat in ieder geval al klaar en ingedraaid.
Ik zal morgen wel een paar kiekjes maken van de aaltjes. Ik hoop alleen dat ze in een goede staat zijn, aangezien ik de vorige keer ook corydorassen van die jongen heb gekregen die geen snorretjes meer hadden. Zijn overigens wel netjes teruggegroeid.
 
Ik heb er ook 6 in een 60cm en daar voelen ze zich erg thuis dus prima idee verder:thumbs:.
 
Ik heb even geresearched, en blijkbaar is dit aaltje in Amerika veel gewoner dan hier. Daar heten ze Dojo Loaches. En die kunnen blijkbaar prima samen met DKK's! Sterker nog, mijn visbestand is vrijwel perfect voor dit aaltje en andersom. Op de anatome helena's na, die heb ik vanavond overgezet in de 60 cm bak.
Ik heb net contact gehad met die jongen, morgen haal ik ze definitief op, en de hobbyist waar ik het over had vind het prima dat ik ze kom brengen als ze 20+ cm worden (al zegt hij dat die kans niet groot is).
Als ik merk dat het niet klikt of andere vissen te onrustig worden kan ik later altijd nog besluiten een aantal over te zetten naar de 60 cm. Al lijkt het tot zover wel positief!
 
Ik ben dan benieuwd of het goed gaat met de DKK;).
 
Ik ook! ik vertrouw er eigenlijk wel op. Heb ook op youtube al een heel aantal filmpjes gezien waar de DKK's en de aaltjes gewoon lekker naast elkaar aan het rusten zijn. Ik zal in de loop van de dagen wel even laten weten hoe ze het met elkaar kunnen vinden.

een mooi linkje waar meer informatie over de aaltjes is!
 
Ik ook! ik vertrouw er eigenlijk wel op. Heb ook op youtube al een heel aantal filmpjes gezien waar de DKK's en de aaltjes gewoon lekker naast elkaar aan het rusten zijn. Ik zal in de loop van de dagen wel even laten weten hoe ze het met elkaar kunnen vinden.

een mooi linkje waar meer informatie over de aaltjes is!



:thumbs:.
 
Tot nu toe is het erg vreedzaam in het aquarium. Kikkers klimmen over de aaltjes, aaltjes zwemmen over de kikkers, niks aan de hand!
 
Bij deze wat foto's!
Grappig feitje over degene die met z'n poeperd naar boven hangt, het blijkt dus dat deze vissen boertjes en scheetjes laten. Dus deze heeft nog werk te doen :D

HokTJf79KGkeNSborCICwcSjey1DFE4s.jpeg


HokTJf79KGkeNSborCICwcSjey1DFE4s.jpeg


HokTJf79KGkeNSborCICwcSjey1DFE4s.jpeg
 
Leuke foto s en straks zul je de DKK ook wel horen "kwaken" . Het zijn dan net krekels die je hoort:D:D.
 
Leuk dat ze het goed met mekaar kunnen vinden!
Leuk he! Ik had gelezen dat ze slakjes ook eten, dus had een hoop anatoompjes overgezet, maar een paar vergeten. Zag ik ze gisteren gewoon lekker naast elkaar zitten rusten op de bodem zonder enig gedoe. Wat een leuke beestjes.

Leuke foto s en straks zul je de DKK ook wel horen "kwaken" . Het zijn dan net krekels die je hoort:D:D.
Dat zou ik heel leuk vinden! Heb tot nu toe nog nooit echt veel van ze gehoord, maar heb er ook pas 6 sinds anderhalve week ofzo. Daarvoor had ik er 3. Ben erg benieuwd :)
 
Het moet dan wel echt stil zijn want anders hoor je ze niet. het is niet vergelijkbaar met de kwaak van een echte kikker;).
 
Ik ben erg benieuwd! Ik zal eens heel goed gaan luisteren :)
 
De weeralen hebben maar een klein mondje, lijkt me niet dat daar een volwassen dwergklauw kikker in past... jonge kuhlis passen er misschien wel in
heb ook weeralen met DKK samen in 600 liter en dat gaat erg goed! Weeralen hebben wel de neiging om andere vissen te 'betasten' maar dit vinden de meeste vissen niet zo erg en wennen hier wel aan..
Ze worden wel ongeveer 30cm lang gemiddeld. Ik vind het zelf de meest coole vissen die er zijn, absoluut niet schuw en zodra je met je hand in de bak gaat komen ze je hand afknabbelen of tussen je vingers door zwemmen. Ze zijn ook vrij actief en de hele dag door leuk om naar te kijken
 
Leuk he! Ik had gelezen dat ze slakjes ook eten, dus had een hoop anatoompjes overgezet, maar een paar vergeten. Zag ik ze gisteren gewoon lekker naast elkaar zitten rusten op de bodem zonder enig gedoe. Wat een leuke beestjes.
Dan heb je er zeer vredelievende;).
 
Ondertussen drie maanden verder kan ik veilig de conclusie trekken dat weeraaltjes en kikkers prima samen gaan. Laten elkaar lekker hun eigen ding doen en zijn heel tolerant.

Misschien een beetje laat deze post, maar wie weet heeft iemand er ooit nog wat aan! Dus vond het de moeite waard om even te vermelden
 
Ondertussen drie maanden verder kan ik veilig de conclusie trekken dat weeraaltjes en kikkers prima samen gaan. Laten elkaar lekker hun eigen ding doen en zijn heel tolerant.

Misschien een beetje laat deze post, maar wie weet heeft iemand er ooit nog wat aan! Dus vond het de moeite waard om even te vermelden


Mooi dat het toch zo goed gaat samen:thumbs:
 
Bij deze wat foto's! Bij mij zitten ze in een Juwel Rio 125, wellicht wat klein voor 30 cm lange vissen maar deze zijn nu zo'n 12 centimeter. Als ze te lang worden, tja.. dan moet ik maar een nieuwe bak erbij kopen. Zo erg vind ik dat niet ;) Zal toch nog wel een aantal jaren duren voordat ze echt te groot worden. Tot nu toe zijn ze beide zeer tevreden en gezond.
Zelfs de anatome helena's zijn allemaal nog intact, die worden gewoon genegeerd.
Ze betasten andere vissen wel, vinden ze geen probleem gelukkig.
Ze komen inderdaad 'knuffelen' bij mijn hand als ik die in de bak steek. Dat voelt zo grappig.

Dus Loaches, ik begrijp je passie voor ze en die deel ik zeker met je :D
1 word nu duidelijk goud, ze kwamen 'albino' bij me binnen. De ander is nog vrij wit, maar begint heel langzaam aan ook goud te worden.
Leukste vissen die ik nu heb, heel interactief en intelligent.

Ook nog even een foto van mijn nieuwe Florida kreeft, dat is ook al zo'n leukerdje. Komt letterlijk je gezicht opzoeken als je voor de bak staat.
Groetjes!


Po4tjEwyNFEvwccdKmpdObjAyzzNrnJp.jpeg


Po4tjEwyNFEvwccdKmpdObjAyzzNrnJp.jpeg


Po4tjEwyNFEvwccdKmpdObjAyzzNrnJp.jpeg
 
Waarom tinypic ze omdraait weet ik trouwens niet. Dus hoofd even schuin houden.. :p
 
Ohhh jij hebt echte albino's!! (Met rode ogen) ik geloof dat die minder vaak voorkomen dan de gewone goud variant..
Bij mij blijven de gouden trouwens een stuk kleiner dan wildkleur..
Haha die middelste foto reflecteert precies de ondeugt van deze clowns!:Dgeweldig
Ben best wel benieuwd naar hoe je hele bak eruit ziet nu?
80cm wel wel wat krap ja, maar dan heb je een goede reden om een keer een mooi 120cm bakje oid te halen :p
Met een zandbodem zijn het net corydoras en zitten ze graag met hun snuit door het zand te woelen.

Ik hoop trouwens dat die kreeft de bodembewoners niet te pakken krijgt, mooie beesten, maar rotzakken met hun scharen..
 
Het is een meterbak waar ze inzitten, ik vertypte me, bedoelde eigenlijk Rio 180. dus kan nog wel eventjes mee!

Hier een foto van de bak, ik heb toevallig vandaag een leuk spotje binnen gekregen wat een beetje op maanlicht lijkt. Voor wanneer de lichtkap uit moet maar ik toch verder wil genieten de rest van de avond.
De achtergrond heb ik zelf gemaakt, heb ik nog een heel topic over van begin tot eind.
Mooi werk om te doen joh, vind het bijna jammer dat ik niet 10 andere bakken heb, puur om de achterwanden te maken.
De boom heeft een hele holte waar de corydorassen altijd lekker in zitten, de rechtertak is het plekje van de ancistrussen, en de kikkertjes zitten altijd achter de anubiassen.
De kuhli's zitten in en rondom de wortels van al de planten. Leuk om te zien hoe iedereen zijn eigen stekje heeft.
Behalve de aaltjes, die zijn overal en nergens.

De kreeft heeft haar eigen bakje, wat minder mooi dan de grote, maar aangezien het maar een Capri60 is zou zo'n achterwand verspilling van water zijn helaas. Misschien in de toekomst als ik een grotere bak goedkoop op de kop kan tikken, en er plek voor kan vinden.

En inderdaad ze waren echt knalwit toen ik ze kreeg, 1 is nu behoorlijk geel aan het worden, niet zo intens als de échte gouden variant maar veranderd wel duidelijk van kleur. De ander heeft nu slechts een gelige waas, maar begint ook te verkleuren.
Ziet er wel apart uit, gekleurd lijfje en alsnog rode oogjes.
Ze blijken inderdaad vrij zeldzaam te zijn, ik kreeg ze per toeval wanneer ik gewoon de gouden variant besteld had. Blijkbaar geluk mee gehad! Al vind ik de zwarte oogjes ook wel héél schattig hoor, wilde ze bijna nog omruilen maar toen was ik al te gehecht geraakt ;)

Nu ben ik ook wel benieuwd naar jouw bak voor je aaltjes!

gm_fP12z2UuSw2gw9mQ03pDuKUBbobPm.jpeg


gm_fP12z2UuSw2gw9mQ03pDuKUBbobPm.jpeg
 
Prachtige bak heb je en heel knap en kunstzinnig hoe je die achterwand gemaakt hebt! Die holle boomstam lijkt me erg prettig voor de vissen, is het wel een beetje schoon te houden?
Ik denk trouwens dat de gouden variant en de albino uiteindelijk vrijwel dezelfde kleur hebben, alleen de gouden mogen geen albino heten vanwege de zwarte ogen..
Als je het zo leuk vindt om achterwanden te maken kun je er misschien een handeltje van maken? Weet zeker dat er wel animo voor is..
Leuk idee dat spotje, het geeft wel een mysterieuze sfeer.
Hieronder zie je trouwens het verschil in grootte tussen de gouden en de wildkleur
IMG_1049.JPG

IMG_1050.JPG
 
Dankjewel!
Ja hoor, valt prima schoon te maken. Hij is van boven ook open, dus de inlaat van de filter en verwarming zitten er ook in, mooi uit het zicht.
Ze vinden het inderdaad erg prettig om daar rust te kunnen zoeken.

Ik zou er best een handeltje van willen maken, maar aangezien deze achterwand mij 4 weken tijd heeft gekost en ongeveer 100 euro voor alle materialen weet ik niet of het uiteindelijk wat kan gaan opleveren. En dan moet ik ook garantie kunnen geven dat ie jarenlang goed blijft.

Wat een knots zeg, die wildkleur! Heel erg gaaf. Inderdaad enorm stuk groter dan de anderen, is hij ouder of van dezelfde leeftijd?
 
Ik was benieuwd of ze ook samen kunnen met dwerg garnalen en dwerg kreeften in een 130cm bak met voldoende schuil platsen voor de weeraalen en de garnaalen
 
Hoi beetje laat na 3 jaar. Maar de info is nog steeds handig. Ik was benieuwd hoe het samen met kuhlii ging en de weeral samen. De dierenwinkel zegt dat ze opgegeten kunnen worden door de weeral. Maar hier lees ik dat het samen ook kan. Iemand anders nog ervaring.
 

Terug
Bovenaan