Weet iemand wat dit is? En wat ik ertegen kan doen?


K

Katarou

Guest
Hallo,

Weet iemand toevallig wat dit is? Het ziet eruit als vuil en ik heb het ook meerdere keren proberen schoon te maken, maar het komt steeds terug.
Tips worden gewaardeerd!

Groetjes Tim
 

Bijlagen

  • 8AB9B314-0B61-4634-8473-9F47966AE911.jpeg
    8AB9B314-0B61-4634-8473-9F47966AE911.jpeg
    155.8 KB · Weergaven: 120
  • F1931E87-F8F9-42FC-9209-2A10D713B84E.jpeg
    F1931E87-F8F9-42FC-9209-2A10D713B84E.jpeg
    148.7 KB · Weergaven: 124
Op m'n smartphone bezien lijkt het me bruine slijmalg.
Afkuisen heeft idd geen zin. Je moet het z'n gang laten gaan en vroeg of laat verdwijnt het.
(het is mijn theorie dat het uiteindelijk z'n voedingsbron opgebruikt en zo zichzelf doet afsterven)
 
Wat zijn je waterwaarden en wat geef je aan voeding? Om wat voor bak gaat het en kun je iets over het licht zeggen. Ik kan er niet zo snel bruinalg van maken.
 
Het is inderdaad slecht te zien. Het gaat denk ik eerder om baardalg, want zie ik daar ook plukjes?, en ik meen ook wat wittige vlekjes op te merken wat weer kan wijzen op kalk. Je zou denk ik in eerste instantie moeten denken aan een CO2 tekort maar om zeker te zijn zouden we je waterwaarden moeten weten. pH, KH, NO3, PO4 zijn in ieder geval interessante waarden maar meet, druppeltest, het liefst zoveel mogelijk.
 
Het zou mogelijk ook bijdragen aan een zinvol antwoord om te vermelden hoeveel en hoe vaak je een waterwissel uitvoert. Ik vind het iets weghebben van baardalgen namelijk.
Voeg je CO2 toe? En hoe lang, hoe fel staat je verlichting aan?

Hoe meer informatie je mee kunt geven des te gemakkelijker en eenduidiger de antwoorden waarschijnlijk zullen zijn. :petjeaf:
 
Mijn waterwaardes volgens de teststrip die ik gebruik.

Nitraat: Tussen de 25-50 mg/l. Wat aan de hogere kant is.
Nitriet: 0 mg/l
GH: > 14 tot > 21 dH
KH: Tussen 10-15 dH
pH: Rond de 7
Chloor: 0

Behalve Nitraat, vallen deze waardes volgens de meting binnen de goede waardes.

Verder voer ik mijn vissen voornamelijk vlokkenvoer, diepvries rode muggenlarven, HS Aqua artemia pellets, soms spirulina wavers en af en toe doe ik er een stukje groente in.
Hierbij voer ik nu al minder voer dan ik voorheen deed.

Mijn bak is een Superfish Tropical 70L bak. Ik ververs wekelijks ongeveer 18L van dit water en voeg hierbij Easylife Aquamaker aan toe, bij het nieuwe water wat ik toevoeg en niet het totaal van mijn aquarium. Er zit een 12 Volt, 8 Watt LED-verlichting in en deze heb ik 8 uur per dag aan.

Ik voeg dagelijks Colombo FloraGrow Carbo toe, maar ik heb ook nog een nieuwe fles van Easylife Carbo liggen.
Voor plantenvoeding gebruik ik nu Colombo FloraGrow Plant Fertilizer, hiervan heb ik ook nog een nieuwe Easylife Profito liggen.

Ik heb in mijn aquarium Oto's en Japonica garnalen erin en die doen hier niet zoveel mee.

Ook merk ik inderdaad dat er iets van kalk in het aquarium zit en dit zich afzet op de verlichting van het aquarium sinds kort, zo'n 1/2 weken.

Hierbij voeg ik ook nog 2 nieuwe foto's die hopelijk duidelijker zijn dan de vorige 2.

Hopelijk geeft dit nu meer duidelijkheid voor jullie om mij te helpen en nogmaals bedankt voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • DSC_4897.JPG
    DSC_4897.JPG
    135.8 KB · Weergaven: 77
  • DSC_4895.JPG
    DSC_4895.JPG
    147.6 KB · Weergaven: 73
Mijn waterwaardes volgens de teststrip die ik gebruik.

Nitraat: Tussen de 25-50 mg/l. Wat aan de hogere kant is.
Nitriet: 0 mg/l
GH: > 14 tot > 21 dH
KH: Tussen 10-15 dH
pH: Rond de 7
Chloor: 0

Behalve Nitraat, vallen deze waardes volgens de meting binnen de goede waardes.

Verder voer ik mijn vissen voornamelijk vlokkenvoer, diepvries rode muggenlarven, HS Aqua artemia pellets, soms spirulina wavers en af en toe doe ik er een stukje groente in.
Hierbij voer ik nu al minder voer dan ik voorheen deed.

Mijn bak is een Superfish Tropical 70L bak. Ik ververs wekelijks ongeveer 18L van dit water en voeg hierbij Easylife Aquamaker aan toe, bij het nieuwe water wat ik toevoeg en niet het totaal van mijn aquarium. Er zit een 12 Volt, 8 Watt LED-verlichting in en deze heb ik 8 uur per dag aan.

Ik voeg dagelijks Colombo FloraGrow Carbo toe, maar ik heb ook nog een nieuwe fles van Easylife Carbo liggen.
Voor plantenvoeding gebruik ik nu Colombo FloraGrow Plant Fertilizer, hiervan heb ik ook nog een nieuwe Easylife Profito liggen.

Ik heb in mijn aquarium Oto's en Japonica garnalen erin en die doen hier niet zoveel mee.

Ook merk ik inderdaad dat er iets van kalk in het aquarium zit en dit zich afzet op de verlichting van het aquarium sinds kort, zo'n 1/2 weken.

Hierbij voeg ik ook nog 2 nieuwe foto's die hopelijk duidelijker zijn dan de vorige 2.

Hopelijk geeft dit nu meer duidelijkheid voor jullie om mij te helpen en nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Deze metingen geven geen duidelijker beeld. KH, bijvoorbeeld tussen 10 en 15 is een veel te grote ruimte om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Probeer je water eens te (laten?) testen met een druppeltest. Strips zijn zeer onbetrouwbaar. Je zou, als je zelf niet over zo'n test beschikt eens kunnen vragen bij je Lfs. Overigens is zo'n testdoos niet eens zo duur en erg nuttig bij je aquarium. Deze heb ik zelf:
 

Terug
Bovenaan