Weet iemand wat er met mijn garnaal aan de hand kan zijn?


M

Marianne P

Guest
Hoi! Ik heb een japonicagarnaal waar ik me een beetje zorgen om maak. Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn, als jullie meer foto's/informatie nodig hebben, vraag gerust.

Sinds anderhalve week heb ik een groepje van 15 japonicagarnalen in mijn aquarium zitten. Ze lijken het goed te doen: ze zijn heel actief, eten erop los, vervellen goed en zijn sociaal richting de andere bewoners (een L129, voor zo ver die sociaal kunnen zijn, en een schooltje guppen). In ruim een week tijd hebben ze redelijk wat algen weggewerkt en een enorm stuk kienhout met biofilm kaalgevreten. Bijvoeren doe ik heel af en toe met Sera Shrimps Nature en een stukje geblancheerde groente. Ook pakken ze wel eens een algenwafel van de ancistrus mee.

Nu is er een garnaal die er een beetje vreemd uit begint te zien. Hij wordt langzaam steeds meer bruinrood, met wat rare plekken aan de zijkant achter zijn kop. Ook is zijn "racestreep" op zijn rug veel breder en lichter van kleur dan bij de andere garnalen. Tot slot zijn zijn ogen veel kleiner dan die van de andere garnalen. Hij eet redelijk normaal, maar zit af en toe lang achter elkaar stil. Naar mijn weten is hij ook nog niet verveld, want ik kan hem sinds ik hem heb eigenlijk altijd wel ergens zien zitten (hij heeft zich nog niet verstopt).

Wat kan er met hem aan de hand zijn? Ik heb een foto bijgevoegd met een van de vrouwtjes ernaast, ter vergelijking. De andere garnalen zien er allemaal zo uit als het vrouwtje. Er zit ook een foto bij van de bewuste garnaal op een mosbal, misschien handig voor de kleur.

Waterwaarden (getest met JBL Pro 7-in-1)
Temperatuur: 24.1
NO2: 0
NO3: 0
GH: tussen >7 en >14 op de teststrip
KH: 6
pH: 7.2
CI2: 0

Alvast enorm bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • 20210117_211501.jpg
    20210117_211501.jpg
    118 KB · Weergaven: 108
  • 20210116_141216.jpg
    20210116_141216.jpg
    112 KB · Weergaven: 114
Op deze website hebben ze het over verkleuring bij wildvang garnalen (en dat zijn de jouwe want kweek is erg lastig van jouw soort) https://sites.google.com/site/crustahobby/problemen-en-ziekten
Dank! Ik heb me tot nu toe rot gezocht op internet, maar had tot nu toe niks gevonden. Dit helpt zeker. Er staat volgens mij geen naam van de infectie bij maar daar kan ik nog verder op zoeken. Heb je dit zelf ook wel eens gehad? En denk je dat ik hem moet isoleren van de rest?
 
Die van mij worden ook rood/bruin als ze gaan vervellen en als de vrouwtjes eitjes hebben.
Als de eitjes zijn afgezet (die worden opgegeten aangezien ze in brakwater alleen kunnen ontwikkelen tot larven) dan kleuren ze weer doorzichtig.

macro-shot-of-freshwater-amano-shrimp-caridina-multidentata-2CAEK60.jpg
 
Dank! Ik heb me tot nu toe rot gezocht op internet, maar had tot nu toe niks gevonden. Dit helpt zeker. Er staat volgens mij geen naam van de infectie bij maar daar kan ik nog verder op zoeken. Heb je dit zelf ook wel eens gehad? En denk je dat ik hem moet isoleren van de rest?
Ik heb er zelf geen ervaring mee helaas
 
Top, dankjulliewel! Ik zal hem in de gaten houden. De waarden zijn nog goed en hij ziet er actief uit, dus ik zal me waarschijnlijk zorgen maken om niets. Bedankt voor jullie hulp!
 

Terug
Bovenaan