Wekelijks 'ruzie' met bioloog


Je kunt gerust je bioloog een tijd stil zetten hoor, die bypass vind ik wat overdreven.

Ze zeggen dat een bioloog nooit langer dan 30 minuten stil mag staan, bij veel onderhoud is 30 minuten vaak veels te kort. Jij mag het overdreven vinden, gebasseerd op.....? Ben benieuwd waar jij deze sterke veroordeling op basseerd uit je eigen uitgebreide kennis en ervaring......... Een extra slangetje en t-stukje is een stuk goedkoper en zinvoller dan iedere keer flessen met bacterien e.d. toe te voegen aan je water. Bijkomend voordeel, aangaande dit topic, is dat het balanceren van de bioloog bij opstart veel makkelijker is.

Ik lees daarnaast vooral reacties richting zwaardere opvoerpomp ipv knijpen overloop; het lijkt erop dat de algemene gedachte is 'meer is beter'. Dit is natuurlijk kant en klare onzin; dit is geheel afhankelijk van je vissen en dieren veel of weinig stroming. Maar goed, net als buiten de hobby; groter, meer, duurder is altijd beter (denken veel mensen)..... WRONG! ;)
 
Nu ben ik de laatste week weer ontzettend druk geweest en vandaag weer begonnen aan een ergenis waterwissel met deze rare constructie. Ik ga binnenkort verhuizen en pak dan ook meteen de hele pvc constructie opnieuw aan want ik kom er maar niet uit.
Me glastroken voor en achter de bak (voor versteviging van de bak) zitten ook altijd onder water... nu zelfs alle bioballen eruit gehaald misschien veroorzaakt dat enige verstopping maar er veranderd niks aan. De witte watten erboven uit gehaald en raad eens... ja werkt dus niet hahaha.. zelfs mn kraan volledig open gezet een uur met Niagara waterval in de woonkamer gezeten en nog waren me glasstroken onder water...

Dus ik heb eigenlijk helemaal geen idee meer en twijfel zelfs of een nieuwe constructie wel zal werken
Houd er rekening mee dat de lengte van de overloopkam bepaald hoeveel water je overloop kan verwerken. Een grotere diameter buis zal natuurlijk niks uitmaken als er niet genoeg water door de kam kan.
 
Ze zeggen dat een bioloog nooit langer dan 30 minuten stil mag staan, bij veel onderhoud is 30 minuten vaak veels te kort. Jij mag het overdreven vinden, gebasseerd op.....? Ben benieuwd waar jij deze sterke veroordeling op basseerd uit je eigen uitgebreide kennis en ervaring......... Een extra slangetje en t-stukje is een stuk goedkoper en zinvoller dan iedere keer flessen met bacterien e.d. toe te voegen aan je water. Bijkomend voordeel, aangaande dit topic, is dat het balanceren van de bioloog bij opstart veel makkelijker is.

Ik lees daarnaast vooral reacties richting zwaardere opvoerpomp ipv knijpen overloop; het lijkt erop dat de algemene gedachte is 'meer is beter'. Dit is natuurlijk kant en klare onzin; dit is geheel afhankelijk van je vissen en dieren veel of weinig stroming. Maar goed, net als buiten de hobby; groter, meer, duurder is altijd beter (denken veel mensen)..... WRONG! ;)

Daar is niks sterks aan, Ik wil het wel even bevestigen hoor!

Hier een keer de inhoud schoongemaakt incl de bodem vervangen in de 230x70x70. bioloog heeft 8uur stilgestaan.

nieuwe bodem erin, direct in het oude voer patroon terug zonder problemen.

heb ook wel eens potfilters gehad op bakken die per abuis een dag stil hadden gestaan... stekker erin en lekker doorgaan.

mag ik vragen wie jou die 30min heeft wijsgemaakt? Dat klinkt m.i. nogal sterk en uit het luchtledige gegrepen.
 
Ze zeggen dat een bioloog nooit langer dan 30 minuten stil mag staan, bij veel onderhoud is 30 minuten vaak veels te kort. Jij mag het overdreven vinden, gebasseerd op.....? Ben benieuwd waar jij deze sterke veroordeling op basseerd uit je eigen uitgebreide kennis en ervaring......... Een extra slangetje en t-stukje is een stuk goedkoper en zinvoller dan iedere keer flessen met bacterien e.d. toe te voegen aan je water. Bijkomend voordeel, aangaande dit topic, is dat het balanceren van de bioloog bij opstart veel makkelijker is.

Ik lees daarnaast vooral reacties richting zwaardere opvoerpomp ipv knijpen overloop; het lijkt erop dat de algemene gedachte is 'meer is beter'. Dit is natuurlijk kant en klare onzin; dit is geheel afhankelijk van je vissen en dieren veel of weinig stroming. Maar goed, net als buiten de hobby; groter, meer, duurder is altijd beter (denken veel mensen)..... WRONG! ;)
Grappig deze toon. Jij komt met "Ze zeggen..." en vraagt je vervolgens af waar ik mijn informatie vandaan heb. Ze zeggen wel meer. Ik heb gemerkt uit eigen ervaring, net als vele andere hier op het forum dat dit niet nodig is en nogal overdreven is, helemaal in een bioloog waar het water al zuurstofrijk is.

Als jij je er prettig bij voelt om je bioloog tijdens een uurtje onderhoud door te laten draaien is dat prima maar als je het vervolgens doet voorkomen alsof dit noodzaak is dan deel ik dus mijn eigen ervaring, en die zegt dat het niet nodig is.
 

Terug
Bovenaan