Wel of geen ph verlagende of voedingsbodem blauwe tijgergarnalen


R

Rebecca

Guest
Hoi!

Al ruim een jaar wil ik erg graag blauwe tijgergarnalen en wil graag een tweede bak zodat ik ze ook kan selecteren. Ik ben een lijst aan het maken met spullen die ik nodig heb voor het aquarium maar twijfel enorm wat voor bodem ik aan moet schaffen. Als ik op internet zoek lopen de meningen uiteen; de een heeft ze op een Ph van 8 en de ander op een Ph van 6.5 en bij beiden kweken ze goed, maar ik weet nu niet wat ik zelf moet doen!
En op welke kleur bodem komen ze het mooist uit? zwart of bruin?
 
Ondanks dat ze idd vaak wel kweken met een ph verlagende bodem is het in ieder geval niet nodig dus zou het ook niet onnodig duurder maken.
Persoonlijk vind ik ze zelf op gewoon filterzand het mooist uitkomen.
 
Is er nog een maximale hoogte dat de Ph mag zijn?

Aan filterzand had ik nog niet gedacht, maar het ziet er erg mooi uit en de prijs valt ook reuze mee! Maar slibt het niet snel dicht, of dat de wortels van de planten gaan rotten?
 
Geen idee wat de maximale ph voor deze garnalen is maar gewoon kraanwater is prima.
Er zijn gevallen van dichtgeslibd zand maar komt door verkeerd onderhoud,normaal gesproken zijn er geen problemen met filterzand.
Zijn verschillende maten en tot en met de middelste maat is wel mooi in combinatie met dwerggarnalen.
 
Blauwe tijgergarnalen.

Geen PH verlagende bodem / Gewoon kraanwater 22-24 C / Niet verversen met koud water !

Voor de rest prima garnalen heb ze al heel lang

615616_0_82_blauwe_garnalen_bak.jpg


426975_0_82_bewoners.jpg


371695_0_82_bewoners_2.jpg
 
@Seabait
Hoe moet filterzand onderhouden worden?

@Martin vd V
Wat voor bodem heeft u?
 
Ik had ze eerst op zand maar ben nu voor de planten overgestapt op Manado

In het zand had ik ooit per ongeluk tubifex gemorst en dat werd een plaag.

Het zand hield ik open dmv torenslakjes
 
Mooie bak en garnalen!

Ik heb zelf nog een zak met zwart grind voor garnalen liggen, maar ik vraag me of de garnalen dan niet meer of moeilijk zichtbaar zijn.
 
Zou ik niet doen komen ze niet mooi op uit.

Zak Manado is 12.50 is in het begin een beetje erg zweverig maar als alle lucht eruit is prima.

Planten kunnen er goed in wortelen en wat me het meeste verraste ze komen er veel mooier op uit dan op zand. Het is ook een stuk rustiger voor de ogen.

Maar goed ieder heeft zijn eigen smaak.
 
Dat dacht ik inderdaad ook al.
Manado vind ik ook mooi! Ik heb genoeg tijd om nog een beetje rond te kijken, ik wil eerst zeker weten wat ik wil kopen, ik wil het niet overhaast doen :)
 
Dat is heel verstandig Rebecca! ;)
Er zijn zoveel verschillende dingen met elk een voor en nadeel maar je moet het voor jezelf nooit lastiger maken dan nodig.
 
Ik denk dat ik voor de Mamado bodem ga, ik vind die heel mooi :)
Nu moet ik van mezelf wachten tot 24 januari, dan is mijn tentamenweek voorbij en kan ik alles bestellen :D
 
Op een donkere bodem komen de kleuren niet mooi uit van de bt.
Op een zwarte bodem zie je ze bijna niet.
Heb ze hier op fijn afgerond grind zitten en de lichtste bodem die er is.
445888erna_esmeijer_0_82_erna_164.jpg


Maar als de kweker waar je ze van koopt ze op een ph verlagende bodem heeft zou ik ze daar ook op zetten.
Zitten ze daar op gewoon kraanwater en gewoon grind moet je dat ook doen.
Dan heb je de minste kans van sterfte door het overzetten naar jou bakje.
 
Wauw jij hebt er veel! :D

Ik weet alleen nog niet waar ik de garnalen dan ga kopen.
 
Dan zou ik me dat eerst even uitzoeken ;)
 
Is misschien wel een goed plan ja, haha.
Er zijn alleen niet zo veel mensen die ze verkopen.
Op marktplaats is er iemand maar die woont in Friesland, dat is me een beetje te ver.
 

Terug
Bovenaan