Wel of geen phytoplankton doseren in een zoutwater aquarium?


Als je het toevoegt , kweek hem zelf met de goede fertilizer f/2 of wallnes .
Met kan en klare mixen uit de winkel bereik je mijn inziens niet hetzelfde resultaat .
Ik heb het altijd dagelijks toegevoegd , meestal 3 soorten , cyano-diatomen-gewone nannochloropsis .

Nu niet meer nodig , maar ben nu wel bezig met iets anders , dat eigenlijk wel dezelfde richting opgaat , namelijk EM micro-organismen , dat zijn schimmels-(melkzuur)bacterien-gisten .
Ik sta er van versteld wat dat teweeg brengt in het water .
En het is echt overal toepasbaar , niet enkel in je vijver of aquarium .
 
Ik heb lang de zakjes van Colombo gebruikt en nu al enige tijd niet meer en merk weinig verschil. Ik zal het artikel eens lezen.
 
Ik heb lang de zakjes van Colombo gebruikt en nu al enige tijd niet meer en merk weinig verschil. Ik zal het artikel eens lezen.

Dat klopt , volgens mij is die ook niet door te kweken (bewerkt?)
Ik heb ze vaak bekeken in de winkel , maar de kleur beviel me al niet , te vaal van kleur voor de soort = weinig voedingswaarde .
 
Die van colombo heb ik ook wel eens geprobeerd (omdat ik het gekregen had van de LFS om te proberen) maar ook ik heb toen geen verschil gemerkt. Ben er dus weer mee gestopt toen het op was.

Na het lezen van dit artikel wil ik het wel weer een keer proberen maar dan wel zelf kweken. Het kweken lijkt ook niet heel ingewikkeld te zijn en kost ook nog eens weinig, alleen even uitzoeken wat een goede soort is om te kweken en waar f/2 tekoop is in Nederland.

Een mooi uitzoek klusje voor de komende vakantie weken :DD
 
En staat het al te borrelen ?
Als je nog kweekflessen (erlenmeyers) zoekt , ik heb er nog genoeg ;)
 
Hmm, dat klinkt absoluut het proberen waard. Leuk projectje voor over een maand.
 
Ik kom net deze beschrijving tegen waardoor het kweken wel heel eenvoudig lijkt te zijn.
Post in topic 'Shallow Rock Flower Reeftank' https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/shallow-rock-flower-reeftank.192077/post-1469513

Dat is maar een dun aftreksel van planktonkweek . Dat zijn heel weinig cellen per ml , een startcultuur is nog dikker .
Het feit dat er ook bruine smurrie bij komt kijken , wil zeggen dat je kweek niet zuiver is of verkeerd gekweekt wordt .
Je moet zeer hygienisch werken , lucht uit de luchtpomp filteren , ...
 

Terug
Bovenaan