Wel of geen voedingsbodem


Marja E

Member
Lid geworden
27 februari 2021
Berichten
6
Leeftijd
39
Hallo allemaal,

ik ben bezig met het opzetten van een Juwel Rio 350 (124x69x53) aquarium. De hoofdbewoners worden maanvissen (scalare). Qua beplanting zit ik te denken aan o.a. Echinodorus, Cryptocoryne Wendtii, Vallisneria en javamos. Nu lees ik veel verschillende dingen over wel of geen voedingsbodem gebruik. Wat is jullie ervaring met voedingsbodems, vloeibare voeding etc? Wat zouden jullie adviseren? Ik ben benieuwd :) Andere tips zijn ook welkom;)

groetjes,
Marja
 
Persoonlijk zeg ik geen voedingsbodem. Gewoon wat kleibolletjes / voeding bolletjes bij de wortels steken. Javamos heeft geen voedingsbodem nodig, Vallisneria ook niet. Echinodorus en Cryptoe willen wel wat bij de wortels hebben. Zie geregeld dat men problem met een voedingsbodem heeft en geeft ook troep as je planten wil verplaatsen.

Oh ja welkom op het forum. :))
 
Eens met bovenstaande. gewoon Klei/leem/lateriet aanschaffen om onder je bodem te doen, dan heb je een goede basis, en dat aanvullen met kleibolletjes bij de plantenwortels. Je kunt het hier bestellen:

 
Top, dank jullie wel Lex en Albert. Daar kan ik wat mee :)(y):DD
 
Ik sluit me aan bij het advies en heb zelf ook een bak met Manen en gebruik vloeibare voeding icm voeding bij de wortels voor de planten die dat vragen.
 
Ik sluit me aan bij het advies en heb zelf ook een bak met Manen en gebruik vloeibare voeding icm voeding bij de wortels voor de planten die dat vragen.
Top, heb je als ervaringsdeskundige nog andere tips waar ik absoluut aan moet denken, of juist niet?
 
Waar ik hele goede ervaring mee heb is ALL-IN-ONE vloeibare besmesting van PLANTED-BOX. 1x per week een kleine hoeveelheid toevoegen.
Zowel voor bak met CO2 als zonder.

Hier een link ALL-IN-ONE
 
Waar ik hele goede ervaring mee heb is ALL-IN-ONE vloeibare besmesting van PLANTED-BOX. 1x per week een kleine hoeveelheid toevoegen.
Zowel voor bak met CO2 als zonder.

Hier een link ALL-IN-ONE
Dat is algemeen bekend, maar geen bodemvoeding waar dit topic over gaat, sommige planten hebben extra voeding bij de wortels nodig i.c.m. voeding in het water.
 
Dat is algemeen bekend, maar geen bodemvoeding waar dit topic over gaat, sommige planten hebben extra voeding bij de wortels nodig i.c.m. voeding in het water.
Nodig is een groot woord. Onder de juiste omstandigheden doen ze het ook prima zonder. Alles hangt af van hoeveel (licht)energie ze krijgen.
 
Klopt, het is ook een combi van beide, dus bodemvoeding en vloeibare.
 
Waar ik hele goede ervaring mee heb is ALL-IN-ONE vloeibare besmesting van PLANTED-BOX. 1x per week een kleine hoeveelheid toevoegen.
Zowel voor bak met CO2 als zonder.

Hier een link ALL-IN-ONE
Even terzijde maar met de AIO kun je lastig bijsturen en daarom werk ik liever met losse stoffen/poeders.
 
Ja daar zit wat in.
 
Klopt, het is ook een combi van beide, dus bodemvoeding en vloeibare.
All-In-One voeding is geen combinatie van bodemvoeding en vloeibare voeding mocht je dat bedoelen. :petjeaf:
 
Hallo allemaal,

Diir de verschillende topic's had ik deze nog niet gezien.
Ik wil er corydoras-en en kuhli loach-en in mijn bak, die houden van vroeten en woelen
Zit zelf nu al te kijken voor grind maar nu de grootte van de korrels, ga ik voor 1 tot 2 mm (Dennerle Kristal Grind Reebruin) of kan ik iets groter. (Aquatic Nature Dekoline Jungle), ik denk dat deze net wat groter zijn dan 1 mm ik denk meer richting de Mandano
Ik zou ook voor JBL Mandano kunnen gaan, deze vind ik ook wel mooi en volgens de verhalen diet het de planten goed.
Hoe voorkom je bodemrot.

Hoor graag van jullie
vriendelijke groeten
Marc
 
Hallo allemaal,

Diir de verschillende topic's had ik deze nog niet gezien.
Ik wil er corydoras-en en kuhli loach-en in mijn bak, die houden van vroeten en woelen
Zit zelf nu al te kijken voor grind maar nu de grootte van de korrels, ga ik voor 1 tot 2 mm (Dennerle Kristal Grind Reebruin) of kan ik iets groter. (Aquatic Nature Dekoline Jungle), ik denk dat deze net wat groter zijn dan 1 mm ik denk meer richting de Mandano
Ik zou ook voor JBL Mandano kunnen gaan, deze vind ik ook wel mooi en volgens de verhalen diet het de planten goed.
Hoe voorkom je bodemrot.

Hoor graag van jullie
vriendelijke groeten
Marc
De keuze om voor zand te gaan is een hele goede, daar zijn de cory's enorm blij mee! Of de JBL Mandano perse een positieve bijdrage levert aan de groei van de planten vraag ik mij af maar ik weet daar niets over. Bij mijn weten zitten er geen voedingsstoffen voor de planten in die bodem. Op jouw vraag hoe bodemrot te voorkomen zou ik je graag verwijzen naar de zoekfunctie hier op het forum. Er is enorm veel informatie te vinden hier op het forum. Met andere woorden: het is al eens eerder besproken hier op het forum. :DD :petjeaf:
 
De keuze om voor zand te gaan is een hele goede, daar zijn de cory's enorm blij mee! Of de JBL Mandano perse een positieve bijdrage levert aan de groei van de planten vraag ik mij af maar ik weet daar niets over. Bij mijn weten zitten er geen voedingsstoffen voor de planten in die bodem. Op jouw vraag hoe bodemrot te voorkomen zou ik je graag verwijzen naar de zoekfunctie hier op het forum. Er is enorm veel informatie te vinden hier op het forum. Met andere woorden: het is al eens eerder besproken hier op het forum. :DD :petjeaf:
Ik bedoelde met Mandano dat de wortels er makkelijk doorheen kunnen. In mijn bijde bakken groeide de planer er goed in.
Mijn cory's vind het gewledig slup, zie ze vaak bijna hun halve kop onder het spul te steken terwijl er voedsel gewoon op de bodem ligt. De Mandano korrtels wegen ook bijna niets.
Dank voor de tip om even op bodem tot te zoeken, had ik zelf kunne bedenken sorry ;-)
 

Terug
Bovenaan