Wel of geenverwarming?


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Omdat ik in januari mijn garnalenbakken opgestart heb en wel graag zsm jongen wilde heb ik de bakken verwarmd. Nu met het mooie weer overweeg ik toch om alle verwarmingsstaven eruit te halen en het zo te laten. Ik heb inmiddels weer drie bakken erbij die aan het indraaien zijn wat het totaal op 8 bakken brengt. De voordelen van geen verwarming kan ik zo opsommen maar zijn er ook nadelen? De bakken staan op een slecht geisoleerde zolderkamer en ik heb geen idee hoe laag de temperatuur daar in de winter is maar er is wel verwarming. Welke temperatuur is voor de winter het minimum en wat zou ideaal zijn?
 
Het grootste gros van de aquariumverwarmingen hebben een thermostaat dus deze zullen bij de bereikte temperatuur afslaan en dus geen extra warmte produceren.
 
Zal ook wel afhangen van de garnalensoorten?
Zelf hanteer ik een ondergrens van 17 graden oid, in de winternachten (niet afgelopen winter) wil die temp wel eens bereikt worden.
Maar gedurende de dag zal de temp toch weer omhoog gaan door de kachel/cv.
Ik zie geen problemen bij mijn crystal's althans bij dit soort lage temperaturen voor enkele uren hooguit schat ik in.
 
Ik heb alleen neocaridina soorten en de tangerine tiger wat een caridina soort is. Kellemes heb jij ook geen verwarming bij je garnalen? Het vervelende van verwarming vind ik dat ze nogal eens stuk gaan en dan kan de temperatuur ook enorm oplopen.
 
Welke soorten garnalen heb je? Voor de cardina soorten lijkt het me wel makkelijk te kunnen. je kan bijvoorbeeld de verwarmingen op 18-19 graden te zetten dat stel dat het toch kouder wordt snachts, de verwarming toch even aan gaat. Scheelt toch weer wat.
 
over het algemeen is meerdere bakken verwarmen met gas goedkoper dan met stroom.
zul je alleen in de winter altijd de kachel aan moeten hebben staan.

nadelen van het niet hebben van heaters, voor 8 bakken altans. zie ik niet.

zeker omdat garnalen ook wel wat lagere temperaturen kunnen hebben. alleen weet ik niet of het op en neer gaan van de temperatuur ze goed doet.
 
Neo s kunnen wat lager dan een TB bijvoorbeeld maar onder de 17-18 zou ik niet gaan.
Hier heeft men het over 15 graden:
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... uurgarnaal

Ik ken leden die ze veel kouder hebben teruggevonden op het balkon en die hebben het gewoon overleeft maar ja of ze dat als prettig hebben ervaren betwijfel ik. Ik heb alle bakken dan ook verwarmd op zo n 21-22 graden.
Bij wat hogere temperaturen schijnen ze ook makkelijker te kweken.
 
Yilleke zei:
Kellemes heb jij ook geen verwarming bij je garnalen? Het vervelende van verwarming vind ik dat ze nogal eens stuk gaan en dan kan de temperatuur ook enorm oplopen.

Nee, geen verwarming.
Tenzij de omgevingstemperatuur te laag is voor de betreffende soort, of je de voortplanting en groei wilt stimuleren zie ik het nut niet.
 
Ik ga toch maar voor verwarmde bakken. Er zitten te veel risico's aan de schommelingen in temperatuur op de zolderkamer in de winter en dat risico durf ik toch niet te nemen.
 
Ik vraag mezelf ook regelmatig de vraag of ik niet beter zonder verwarming zou kunnen, maar kom iedere keer weer tot de conclusie dat ik ze er wel graag in wil houden om te veel schommelingen te voorkomen. Onze kamertemperatuur komt m.b.v. cv nooit boven de 19,5 graad uit en wil mijn garnalen graag wat warmer hebben in de hoop op voldoende kweek.
 
Ik Jeb vuurgarnalen jaarrond in de vijver. Geen enkel probleem mee. Hoe het met anderen is durf ik niet te zeggen.
 
Kweken doen ze in de regel ook beter op wat hogere temperaturen. Buiten dat om kunnen enkele soorten best op redelijk "koud" water worden gehouden. Vooral de Vuurtjes zoals je bij Jelle al kunt opmaken.
 
Yilleke zei:
Ik ga toch maar voor verwarmde bakken. Er zitten te veel risico's aan de schommelingen in temperatuur op de zolderkamer in de winter en dat risico durf ik toch niet te nemen.

Heeft echt zin om deze schommelingen te meten..
Althans.. daar zou ik dan benieuwd naar zijn ;)

In hun natuurlijke habitat komen veel Neocaridina-soorten voor in wateren die kunnen fluctueren van 14 tot 30 graden, las daar pas een mooi artikel over wat ik spijtig genoeg niet meer kan vinden.
Schommelingen gedurende de dag/nacht van 3/4/5 graden worden prima verdragen en ik vraag me zelfs af of het misschien zelfs beter voor ze is als een 'te stabiele' temperatuur, ben zeer benieuwd of dit inderdaad zo is.
Schommelingen van temperatuur in de loop der seizoenen van 10/15 graden zijn blijkbaar ook acceptabel.
het moge duidelijk zijn dat de fluctuaties geleidelijk dienen te verlopen.

Verder is er nog de vraag wat het doel is met je garnalen..
Voor mij is dat een zichzelf in stand houdende populatie, dus niet perse dat ze zich snel voortplanten en ik om de haverklap moet gaan leuren met overschot.
Een vrij makkelijk voortplantende soort kun je door oa te spelen met de temperatuur ook misschien wat beter in toom te houden.
Als je wilt 'kweken' dan kun je daar logischerwijs met je temp en voedingspatroon op sturen.

Deze grappige rakkers houden ons wel lekker bezig ;)
 
Best een interessante vraag!

Ik heb hier drie bakken op 23 graden en 1 bak op 25 graden staan.
Morgen krijg ik er twee bij en wilde die ook weer op 23 graden zetten.

In de natuur schommelt de temp natuurlijk wel.
Maar ik vraag me af hoeveel het water in de nacht verschilt van die van overdag.

Overdag is het bij mij minimaal 21 graden, maar kan in de zomer dus oplopen.
In de nacht is het nooit kouder dan 16 graden.

Nu vraag ik me af hoe sbel het water in de ca. 40 liter bakjes in huis afkoelen in de nacht.
Als dat snel gaat dan zou het dus kunnen betekenen dat de temp van 25 overdag 9 graden kan zakken in de nacht en vice versa weer 9 graden terug naar de temp van overdag.
Heb twee open en twee dichte bakken.

Best veel stof om over na te denken en idd die vrolijke snuiters houden ons lekker van de straat
:p
 
Makkelijk te bekijken Sanneke, temperatuur meten zodra de lamp uitgaat (warmste moment) en meten vlak voor die aan gaat (koudste moment).
 
Ik wil mezelf geen kweker noemen hoewel met 8 bakken met verschillende soorten garnalen het wel een uit de hand gelopen hobby is. Als de populatie te groot wordt verkoop ik wel garnalen maar het is niet mijn doel. Doel is om gewoon leuke bakken met gezonde garnalen te hebben. In de afgelopen maanden vond ik het best frisjes op de zolderkamer. Het dak is zo slecht geisoleerd dat een buurvrouw mij, in een winter toen het wel vroor en sneeuwde, vroeg of wij wiet verbouwden. Verbaasd vroeg ik hoe ze daar nou bij kwam, nou de hele straat had een wit bevroren/besneeuwd dak behalve ons huis, daar was alles gesmolten. We hebben de kamer nooit zo in gebruik gehad dus ik heb geen idee hoe erg het is. Vandaar mijn keus om toch maar te verwarmen.

Jelle, heb je nog iets speciaals gedaan met de vijver waar de vuurgarnalen inzitten? Hoeveel schat je dat er nu inzitten? En zitten er ook vissen in de vijver? Blijven ze rood of worden ze meer de wildkleurvariant? Hoe diep is de vijver? Een hoop vragen, ik overweeg zelf ook om ze in de vijver te doen.
 
@Jelle, ja ik zou idd de temp kunnen meten om een uur of 9 in de avond en dan rond 7 in de ochtend. Of als ik het echt goed wil doen dan zet ik ieder uur mijn wekker :p
 
De garnalen zitten in een vijver van 3 x2 meter met een diepte van ongeveer 1.20. De vijver is dichtbegroeide met waterpest, hoornblad bronmos lelys en vallisineria. Jaarrond zitten er Chinese danios, corydoras paleatus, schijfbaarzen en europese bittervoorns in. In het zomer seizoen komen daar nog guppen, platys en prachtbarbelen bij. Garnalen zijn minder rood dan in het aquarium, maar wel.met heeeeeeel veel. Wij hebben in de zomer een populatie ingezet, en goor de zekerheid wat uitgevangen toen de vissen er ook uit gingen. Dat bleek achteraf niet nodig.
 
Thanks Jelle, onze vijver is ook diep genoeg maar er zitten wel goudvissen in. Of dat een succes is?
 

Terug
Bovenaan