Wel of niet filter verschonen.


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,577
Leeftijd
59
Ik lees hier veel over het al of niet verschonen van het filter.
Niet verschonen geniet de voorkeur, meesttijds.
Dit in verband met de zorgvuldig opgebouwde bacteriecultuur.

Dit allemaal gelezen hebbende besloot ik mijn filter (Eheim 2211) dan ook maar gewoon te laten draaien.
Maar na een week of drie had dat ding bijna geen uitstroom meer omdat hij helemaal verstopt zat.

Dus, watten eruit, schone erin, en ja hoor: de mini rivier zorgde als vanouds weer voor een fitnesscentrum voor vissen.
( Waar met name de guppen regelmatig gebruik van maken, die spelen er zelfs mee lijkt het soms wel)
En ik merk eerlijk gezegd niets aan de bak.
Planten groeien gewoon.
Vissen happy.
Niks aan de hand.
Lijkt het.

Dus, hoe zit het nou?
Filter met rust laten of niet?
 
Je hebt enkel de watten verschoond en daar zitten weinig bacterien in en die doen meer dienst om fijnvuil af te vangen. Deze kun je prima om de week verschonen of vervangen en de rest van de filter pas aanpakken als de uitstroom merkbaar minder wordt.
 
Was dat de eerste 3 weken na start aquarium?

Heb hier de ervaring dat tijdens de opstart de watten ook snel verstoppen.

Als er eenmaal balans is, blijft het gewoon goed stromen.
 
In het begin gaat het inderdaad sneller vervuilen dan na de opstartperiode maar ondanks dat spoel of vervang ik de filterwatten toch om de paar weken (volgens mij).
 
Opzich, op een ingedraaide bak kan het niet veel kwaad als je het filter uitspoelt.
Veel bacteriën leven ook in de bodem niet enkel en alleen in het filter
 
Was dat de eerste 3 weken na start aquarium?

Heb hier de ervaring dat tijdens de opstart de watten ook snel verstoppen.

Als er eenmaal balans is, blijft het gewoon goed stromen.
Neuh, dat is altijd.
 
Het hangt ook (mede) van de belasting van de bak af en ik heb hier na 2-3 weken ook behoorlijk bruine filterwatten.
 

Terug
Bovenaan