Wel of niet spraybar bij planten?


Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Berichten
392
Leeftijd
42
Hoi, ik heb sinds gisteren een nieuwe lading planten in mijn bak. Nu gaan ze meestal dood na een tijdje. Planten en ik zijn geen combi. Nu heb ik een behoorlijke spraybar die bubbels in het water spuwt. Is dit nu wel of niet goed voor de planten. Hoorde van een vriend dat dit niet goed is. Dat ik hiermee juist de zuurstof voor de planten eruit haal.
15754739324818911319091522950330.jpg


Ook heb ik nu een fles easylife profito gekocht. Hopen dat dit de groei bevorderd
 
Nou, zoals je het nu doet, breng je juist extra zuurstof in je aquarium en haal je de CO2 eruit. CO2 is voor veel planten een belangrijke bouwstof zegmaar, dus dat wil je niet. Je zoekt de juiste balans tussen licht, co2 en voedingsstoffen. Als je van 1 meer toevoegt, heb je ook meer van de andere 2 nodig. Om ervoor te zorgen dat alle voedingsstoffen en CO2 bij je planten komen, doe je (vaak) je spraybar onder je wateroppervlak, wellicht íetsjes omhoog gericht en op zo'n manier dat je water de andere kant van de bak bereikt, een rondje maakt en in de buurt van je spraybar weer bij de toevoer naar je filter komt.
 
Kan hem er ook afhalen. Dat de stroming rechtdoor gaat zegmaar
 
Dat kan ook; er zijn een aantal factoren (en voorkeuren) over wat goed werkt per bak, afhankelijk van je visbestand, formaat, filter, indeling, watertoevoegingen, etc. Als je bijvoorbeeld dit filmpje kijkt, kun je bij veel van hun aquaria zien waar de in- en outflows van hun filters geplaatst zijn. Zij hebben overigens sowieso veel tutorials over aquaria, filters, etc.
 
Heb de spraybar eraf. Uitgang gaat nu tegen de zijwand aan ( Anders gaat het te hard) zit nu lichte stroming in mijn bak. Het maakt een mooi rondje nu
 
Het is even uitproberen wat het beste werkt maar de circulatie moet goed zijn. Welke filter heb je op welke bak?
 
Een juwel rio 120. Met een sera 120l binnenfilter
 
Nou, zoals je het nu doet, breng je juist extra zuurstof in je aquarium en haal je de CO2 eruit. CO2 is voor veel planten een belangrijke bouwstof zegmaar, dus dat wil je niet. Je zoekt de juiste balans tussen licht, co2 en voedingsstoffen. Als je van 1 meer toevoegt, heb je ook meer van de andere 2 nodig. Om ervoor te zorgen dat alle voedingsstoffen en CO2 bij je planten komen, doe je (vaak) je spraybar onder je wateroppervlak, wellicht íetsjes omhoog gericht en op zo'n manier dat je water de andere kant van de bak bereikt, een rondje maakt en in de buurt van je spraybar weer bij de toevoer naar je filter komt.

Bijna goed! ;) Je moet inderdaad een spraybar net onder het wateroppervlak zetten maar de gaatjes moet je zo'n 30 graden naar beneden zetten! Je water oppervlak mag wel bewegen maar niet meer dan dat. Juist ook weer om de uitwisseling van CO2 met de bovenwereld te verkleinen. Verder is het zinvol om te zorgen voor de kortste overbrugging. Dit om de kracht van je stroming te benutten voor je waterdistributie. Mijn advies zou dan ook zijn om je spraybar op de achterwand te bevestigen. Een volle lengte over de achterkant zou het mooist zijn . Wanneer je de bar hangt zoals ik hierboven omschreven heb krijg je een kaatsing met de voorruit die de stroming op die plek naar beneden dwingt en over de bodem, altijd een moeilijke plek, weer naar achter voert en naar boven brengt. Zo zal je een spiraalvormige beweging richting je aanzuig krijgen waardoor alle plekken in je bak bereikt en bemest worden. Voor Ts; bemesting voor je planten is nodig! Profito is een goed product maar bevat geen Nitraat of Fosfaat mogelijk wel nodig voor je plantjes.
 
Bijna goed! ;) Je moet inderdaad een spraybar net onder het wateroppervlak zetten maar de gaatjes moet je zo'n 30 graden naar beneden zetten! Je water oppervlak mag wel bewegen maar niet meer dan dat. Juist ook weer om de uitwisseling van CO2 met de bovenwereld te verkleinen. Verder is het zinvol om te zorgen voor de kortste overbrugging. Dit om de kracht van je stroming te benutten voor je waterdistributie. Mijn advies zou dan ook zijn om je spraybar op de achterwand te bevestigen. Een volle lengte over de achterkant zou het mooist zijn . Wanneer je de bar hangt zoals ik hierboven omschreven heb krijg je een kaatsing met de voorruit die de stroming op die plek naar beneden dwingt en over de bodem, altijd een moeilijke plek, weer naar achter voert en naar boven brengt. Zo zal je een spiraalvormige beweging richting je aanzuig krijgen waardoor alle plekken in je bak bereikt en bemest worden. Voor Ts; bemesting voor je planten is nodig! Profito is een goed product maar bevat geen Nitraat of Fosfaat mogelijk wel nodig voor je plantjes.
30 graden naar beneden is best veel! Maar in mijn mening, ook afhankelijk van de rest van je bak. En hoe hoog je je spraybar hebt hangen, die van mij zit relatief laag met geen al te hoge druk ivm Betta, dan kan het op mijn manier prima :)

@ Margreet, van verkeerde verhoudingen voedingsstoffen / licht / co2 krijg je algen. Bouwstoffen hebben je plantjes gewoon nodig. :)
 
30 graden naar beneden is best veel! Maar in mijn mening, ook afhankelijk van de rest van je bak. En hoe hoog je je spraybar hebt hangen, die van mij zit relatief laag met geen al te hoge druk ivm Betta, dan kan het op mijn manier prima :)

@ Margreet, van verkeerde verhoudingen voedingsstoffen / licht / co2 krijg je algen. Bouwstoffen hebben je plantjes gewoon nodig. :)

30 graden is, wanneer je de kortste afstand kiest, een goede maat maar daar kan je uiteraard mee spelen mits je een benedenwaardse richting aanhoudt. Een naar boven richting zorgt voor onnodig CO2 verlies en ook je bovenlaag komt veel te veel in beweging en versterkt zelfs zo'n verlies. Zeker bij CO2 toevoeging is dit erg belangrijk maar juist bij géén CO2 toevoeging is dit cruciaal. We spreken hier over een spraybar direct onder het wateroppervlak. In ieder geval de gaatjes zitten onder het oppervlak. Deze positie zorgt ook voor voldoende oppervlakte beweging.
 
Is het dan handig om flesjes easylife fosfo en nitro er bij aan te schaffen? Kan morgen ook even mijn nitraat en fosfaat meten.
 
Het is best een gecompliceerd onderwerp en we gooien nu wat termen zoals nitraat, fosfaat en EI over de schutting en ik begrijp dat dit nogal verwarrend werkt. Je zegt dat je plantjes altijd dood gingen, heb je voorheen wel eens plantenvoeding gebruikt? Nu heb je profito gekocht en dat is opzich prima, al mist het nog een aantal elementen zoals Ben al heeft aangegeven. Alleen de spraybar aanpassen zal er mijn inziens niet voor zorgen dat je plantjes nu wel blijven leven.

In het kort (en correct me if I'm wrong) hebben je planten de volgende zaken nodig: Licht (voor de energie), co2 als bouwstof om te kunnen groeien, micro-voedingstoffen voornamelijk ijzers(wellicht kun je die zien als vitaminen?) en macro voedingsstoffen de reeds genoemde nitraat (eindproduct van je filter) en fosfaat (komt vaak mee met visvoer). Omdat de laatste twee elementen vaak 'automatisch' (maar vaak niet automatisch in de juiste verhoudingen nl 10:1) in je aquarium komen zit dit niet standaard in elke plantenvoeding. Bij een onbalans van de eerder genoemde zaken kun je alg krijgen, voornamelijk bij tekorten. De EI methode is eigenlijk een soort brute-force methode en zal er voor zorgen dat je nooit tekorten hebt maar altijd een overschot en hierdoor kunnen je planten altijd optimaal groeien. Het is een makkelijke manier om zonder te veel te meten er voor zorgen dat je planten goed groeien.

De grote plant links is overigens een Echinodorus soort en heeft ook voeding bij de wortels nodig in de vorm van een voedingsbodem of extra klei/voedingscapsules. Die haalt namelijk niet veel voedingsstoffen uit het water zelf.
 
Gebruikte vroeger altijd easy cargo maar dat is niet goed voor mijn vallisneria
 
Easy-carbo is een soort koolstofbron (net als co2) en dan mis je dus nog erg veel, alleen carbo is niet genoeg. Profito en Carbo samen is al een stap in de goede richting, al heb je een punt en vindt vallisneria dit niet fijn. Je kunt er ook voor kiezen om geen carbo of extra co2 te gebruiken alleen dan zul je inderdaad moeten zorgen voor weinig oppervlakte beweging zodat je zoveel mogelijk van het co2 wat standaard in je water zit te behouden. Met waterverversingen voeg je dan ook weer co2 toe. Ik zit hier zelf ook nog mee te stoeien.
 
Gebruikte vroeger altijd easy cargo maar dat is niet goed voor mijn vallisneria

Easy Carbo is een vloeibare CO2 vervanger. Vallisneria houdt van wat harder meer alkalisch water dus dat klopt precies. Je kan dit trouwens niet vergelijken met bijvoorbeeld Profito want het zijn twee totaal verschillende producten met elk hun eigen doel.
 
Heb geloof ik nog.wel wat voeding klei bolletjes. En als ik.het goed begrijp moet mijn stroming meer naar beneden gericht worden. Zodat de co2 niet verdwijnt.
 
Wat ik me afvraag... Ik lees vaak dat bewegend oppervlak de gasuitwisseling vergroot en daarmee co2 uit het water drijft.
Maar is het niet zo dat dat vooral gebeurt wanneer je het co2-gehalte kunstmatig hebt verhoogd door het toevoegen van co2?

Als je geen co2 toevoegt heb je toch gewoon een co2-gehalte volgens het natuurlijk evenwicht, en dat verandert niet door een bewegend oppervlak toch?
 
Als je geen co2 toevoegt heb je toch gewoon een co2-gehalte volgens het natuurlijk evenwicht, en dat verandert niet door een bewegend oppervlak toch?
Ik zie niet waarom het verschil zou maken of je co2 kunstmatig toevoegt of dat het al in het water zat. Zodra de co2 in aanraking komt met het wateroppervlakte zal dit gas ontsnappen en zich mengen met de lucht boven het aquarium. Hoe meer je het water in aanraking laat komen met het oppervlakte hoe vaker dit zal gebeuren. Denk ik :)
 
Wat ik me afvraag... Ik lees vaak dat bewegend oppervlak de gasuitwisseling vergroot en daarmee co2 uit het water drijft.
Maar is het niet zo dat dat vooral gebeurt wanneer je het co2-gehalte kunstmatig hebt verhoogd door het toevoegen van co2?

Als je geen co2 toevoegt heb je toch gewoon een co2-gehalte volgens het natuurlijk evenwicht, en dat verandert niet door een bewegend oppervlak toch?

Volgens mij heb je hier gelijk in.
 
Als je geen CO2 toevoegt en je voegt extra zuurstof toe aan het water dan verdrijft dit nauwelijks de CO2.
Dit komt omdat de natuurlijke CO2 waarden snel worden herstelt omdat we te maken hebben met een natuurlijke balans (equilibrium).
Een extra oppervlakte rimpeling (wat teweeg word gebracht door bijvoorbeeld een waterstraal) zorgt ervoor dat dit proces word versneld.
Dit geld voor zowel de opname van CO2 uit de atmosfeer als de afgifte van CO2 uit het water als er teveel inzit.

Als je op een kunstmatige manier CO2 in het water gaat brengen gaat dit automatisch weer snel je bak uit: het keert altijd terug naar een natuurlijk evenwicht. (equilibrium).
Dat is ook de reden dat we de gehele dag CO2 moeten voegen om op een bepaalde waarde uit te komen of te blijven.
 
Interessant. Met die kennis zou je dus wellicht voor aquaria waar co2 aan wordt toegevoegd kunnen kiezen om zodra het licht uit gaat extra oppervlakte beweging te creëren om er zo voor te zorgen dat er extra o2 wordt opgenomen door het water (want snachts is er meer vraag naar o2)? En in aquaria zonder extra co2 is het dan juist beter om altijd oppervlaktebeweging te hebben zodat de co2 die wordt gebruikt sneller wordt aangevuld met co2 uit de lucht?
 
Wat ik me afvraag... Ik lees vaak dat bewegend oppervlak de gasuitwisseling vergroot en daarmee co2 uit het water drijft.
Maar is het niet zo dat dat vooral gebeurt wanneer je het co2-gehalte kunstmatig hebt verhoogd door het toevoegen van co2?

Als je geen co2 toevoegt heb je toch gewoon een co2-gehalte volgens het natuurlijk evenwicht, en dat verandert niet door een bewegend oppervlak toch?

Maar er is geen echt natuurlijk evenwicht in je aquarium. Normaal zijn de water oppervlaktes veel groter en zal er een zeker evenwicht zijn of bereikt worden in de gasuitwisseling tussen bovenlaag en wateroppervlak . Bovendien hebben wij in onze bakken veelal moerasplanten waarboven wij een lichthoeveelheid zetten die ook niet de verhouding staat zoals we die in de natuur kennen. Om nu in die misverhouding toch een redelijke groei te verkrijgen om te kunnen voldoen aan de door de plant gevraagde lichtintensiteit moeten we vaak CO2 toevoegen. De plant zal de benodigde hoeveelheid opnemen. Maar er zal ook een verlies zijn. Het is daarom dat men bij gebruik van een diffuser adviseert deze onder de instroom te zetten om zoveel mogelijk CO2 in het water op te lossen en het ook zo lang mogelijk in het water te houden. Je CO2 heeft namelijk de neiging om te verdwijnen in je bovenlaag. Wij hebben geen evenwicht tussen water en de lucht daarboven. Wanneer je dus géén CO2 toevoegt probeer je zoveel mogelijk van dit spul in je bak te houden. Dus liefst geen bellenstroom van zuurstofpompjes of heftige stromingen.
 
Interessant. Met die kennis zou je dus wellicht voor aquaria waar co2 aan wordt toegevoegd kunnen kiezen om zodra het licht uit gaat extra oppervlakte beweging te creëren om er zo voor te zorgen dat er extra o2 wordt opgenomen door het water (want snachts is er meer vraag naar o2)?
Dat wordt idd vaeel gedaan in de aquascapewereld. Maar alleen tijdens de opstart van een nieuwe bak. Juist in die periode is extra zuurstof hulpzaam in de ontwikkeling van een goede bacteriehuishouding.
Als een bak eenmaal ingedraaid is (voor zover dat kan) is extra zuurstof absoluut niet nodig.
En in aquaria zonder extra co2 is het dan juist beter om altijd oppervlaktebeweging te hebben zodat de co2 die wordt gebruikt sneller wordt aangevuld met co2 uit de lucht?
In vind persoonlijk een goede oppervlakte agitatie cruciaal voor een gezonde bak. En net wat je zegt: zeker ook bij een 'low-light om zowel de CO2 als O2 te optimaliseren. :thumbs:
 
30 graden is, wanneer je de kortste afstand kiest, een goede maat maar daar kan je uiteraard mee spelen mits je een benedenwaardse richting aanhoudt. Een naar boven richting zorgt voor onnodig CO2 verlies en ook je bovenlaag komt veel te veel in beweging en versterkt zelfs zo'n verlies. Zeker bij CO2 toevoeging is dit erg belangrijk maar juist bij géén CO2 toevoeging is dit cruciaal. We spreken hier over een spraybar direct onder het wateroppervlak. In ieder geval de gaatjes zitten onder het oppervlak. Deze positie zorgt ook voor voldoende oppervlakte beweging.
Ik plaats mijn spraybar ook niet direct onder het wateroppervlak, precies om de door jou geschetste situatie te voorkomen :) Als je kijkt naar lily pipes, die zitten ook ruim onder je wateroppervlak, precies om teveel beweging daar te voorkomen. Overigens, ik heb er nu überhaupt geen spraybar op zitten. Hoekfilter in de hoek rechtsachter, blaast overdwars naar linksvoor waar mijn diffusor nu zit en dat gaat aardig de bak rond nu.
 
Interessant. Met die kennis zou je dus wellicht voor aquaria waar co2 aan wordt toegevoegd kunnen kiezen om zodra het licht uit gaat extra oppervlakte beweging te creëren om er zo voor te zorgen dat er extra o2 wordt opgenomen door het water (want snachts is er meer vraag naar o2)? En in aquaria zonder extra co2 is het dan juist beter om altijd oppervlaktebeweging te hebben zodat de co2 die wordt gebruikt sneller wordt aangevuld met co2 uit de lucht?

Wanneer je dat toevoegen van lucht (en daarmee wat zuurstof) doet in een bak waarin co2 wordt toegevoegd, en dmv iets wat het oppervlak extra gaat bewegen, dan is het zinnig de ph goed in de gaten te houden.
 
Maar er is geen echt natuurlijk evenwicht in je aquarium. Normaal zijn de water oppervlaktes veel groter en zal er een zeker evenwicht zijn of bereikt worden in de gasuitwisseling tussen bovenlaag en wateroppervlak . Bovendien hebben wij in onze bakken veelal moerasplanten waarboven wij een lichthoeveelheid zetten die ook niet de verhouding staat zoals we die in de natuur kennen. Om nu in die misverhouding toch een redelijke groei te verkrijgen om te kunnen voldoen aan de door de plant gevraagde lichtintensiteit moeten we vaak CO2 toevoegen. De plant zal de benodigde hoeveelheid opnemen. Maar er zal ook een verlies zijn. Het is daarom dat men bij gebruik van een diffuser adviseert deze onder de instroom te zetten om zoveel mogelijk CO2 in het water op te lossen en het ook zo lang mogelijk in het water te houden. Je CO2 heeft namelijk de neiging om te verdwijnen in je bovenlaag. Wij hebben geen evenwicht tussen water en de lucht daarboven. Wanneer je dus géén CO2 toevoegt probeer je zoveel mogelijk van dit spul in je bak te houden. Dus liefst geen bellenstroom van zuurstofpompjes of heftige stromingen.

Ik weet niet of jij en ik het hebben over hetzelfde natuurlijk evenwicht.

Ik bedoel dat niet in de zin van een eco-systeem. Ik bedoel dat mbt de gasuitwisseling aan het wateroppervlak, op basis van de samenstelling van de lucht boven het water en de samenstelling van het water onder de lucht.
 
Wanneer je dus géén CO2 toevoegt probeer je zoveel mogelijk van dit spul in je bak te houden. Dus liefst geen bellenstroom van zuurstofpompjes of heftige stromingen.
Klinkt op zich logisch. Maar ik vraag me af... Érgens moet er een omslagpunt zijn bij planten in het gebruik van CO2 (overdag) en zuurstof ('s nachts), waarbij het zinnig wordt om extra gasuitwisseling te stimuleren i.p.v. deze te beperken. Het lijkt mij aannemelijk dat als een volle plantenbak overdag flink productie loopt te draaien, het CO2-gehalte daalt en 's nachts omgekeerd, en dat dat op een gegeven moment nadelig uitpakt. Zuurstof schijnt makkelijker in water op te lossen dan CO2 maar zelfs daarmee rekening houdende moet er een punt zijn waarop inzet van luchttoevoer en/of oppervlaktestroming van toegevoegde waarde wordt. Maar hoe zou je dat punt kunnen bepalen...

Ik heb zelf in m'n low-tech bak in ieder geval een gedeelte waar flink wat oppervlaktestroming is; deels om de drijfplanten in toom te houden maar ook omdat ik vermoed dat het over het geheel bezien bijdraagt aan een evenwichtiger gasverdeling.
 

Terug
Bovenaan