Wel of niet spraybar bij planten?


Uitstroom onderwater richten tot je rimpeling aan het oppervlak ziet .
Dan zit je meestal wel goed of je moet een bak hebben met een zware overbezetting aan dieren.
 
Klinkt op zich logisch. Maar ik vraag me af... Érgens moet er een omslagpunt zijn bij planten in het gebruik van CO2 (overdag) en zuurstof ('s nachts), waarbij het zinnig wordt om extra gasuitwisseling te stimuleren i.p.v. deze te beperken. Het lijkt mij aannemelijk dat als een volle plantenbak overdag flink productie loopt te draaien, het CO2-gehalte daalt en 's nachts omgekeerd, en dat dat op een gegeven moment nadelig uitpakt. Zuurstof schijnt makkelijker in water op te lossen dan CO2 maar zelfs daarmee rekening houdende moet er een punt zijn waarop inzet van luchttoevoer en/of oppervlaktestroming van toegevoegde waarde wordt. Maar hoe zou je dat punt kunnen bepalen...

Ik heb zelf in m'n low-tech bak in ieder geval een gedeelte waar flink wat oppervlaktestroming is; deels om de drijfplanten in toom te houden maar ook omdat ik vermoed dat het over het geheel bezien bijdraagt aan een evenwichtiger gasverdeling.

Volgens mij ligt dat punt dus bij het wel of niet kunstmatig toevoegen van co2.

Zodra je co2 gaat toevoegen zal meer oppervlaktebeweging er voor zorgen dat je dat eerder verliest. Wij gebruiken dat bijvoorbeeld wanneer onze bio-co2 te goed werkt voor de hoeveelheid water.

Er is sowieso uitwisseling, oppervlaktebeweging maakt de oppervlakte groter en versnelt de uitwisseling.
 
Klinkt zowel waar als ingewikkeld!
Afhankelijk van oa je visbestand streef je naar een bepaalde pH-waarde. Co2 toevoegen verlaagt de pH-waarde, dus als ie 's nachts uitstaat, stijgt de waarde. Wat je dus kan doen is je pH waarde meten gedurende co2, zonder co2 en het water dat je toevoegt (kraan, osmose of mix daarvan) om te weten wanneer je op welke waarde zit. De pH-waarde wil je graag redelijk constant hebben, dus je kunt spelen met die factoren om dat te bereiken. Je kunt dus je wateroppervlak vergroten/verkleinen middels de afstelling van je spraybar, je hebt poeders om de pH-waarde te verhogen of verlagen of je kunt je co2 aanpassen.
Normaliter echter is het verschil van 's nachts je co2 uit naar overdag aan, niet dermate groot dat je je enorm zorgen hoeft te gaan maken over éxtra stimulatie voor gaswisseling.
 
Afhankelijk van oa je visbestand streef je naar een bepaalde pH-waarde. Co2 toevoegen verlaagt de pH-waarde, dus als ie 's nachts uitstaat, stijgt de waarde. Wat je dus kan doen is je pH waarde meten gedurende co2, zonder co2 en het water dat je toevoegt (kraan, osmose of mix daarvan) om te weten wanneer je op welke waarde zit. De pH-waarde wil je graag redelijk constant hebben, dus je kunt spelen met die factoren om dat te bereiken. Je kunt dus je wateroppervlak vergroten/verkleinen middels de afstelling van je spraybar, je hebt poeders om de pH-waarde te verhogen of verlagen of je kunt je co2 aanpassen.
Normaliter echter is het verschil van 's nachts je co2 uit naar overdag aan, niet dermate groot dat je je enorm zorgen hoeft te gaan maken over éxtra stimulatie voor gaswisseling.

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik denk dat wanneer je een bepaalde ph-waarde moet hebben voor je vissen of andere bewoners, je dat op allerlei manieren kan bereiken, turf, osmose, enz., maar niet standaard met co2.

Co2 voeg je toe voor planten, en dan liefst in de mate waarin je planten het nodig hebben.

Er wordt aangegeven dat tot 30mg/ltr geen kwaad kan, maar ik hou het liefst zo laag mogelijk. Ook omdat dat een soort bufferzone geeft, een soort marge waarin je je bewoners nog niet direct om zeep helpt.
Uiteraard maakt iedereen daarin zijn eigen keuzes.

Wanneer je door toevoeging van co2 toevallig in de buurt komt van een betere ph van je bewoners kan dat mooi meegenomen zijn.
 
Tuurlijk kan het op tig manieren, ik wilde het niet onnodig extra ingewikkeld maken door er nog meer factoren bij te halen.
 
Klinkt zowel waar als ingewikkeld!
is niet zo moeilijk je hebt hiervoor ph-kh tabellen.
je moet zo'n tabel zien als een indicator net als zo'n continumeter trouwens.
want hoe goed zijn onze meetsetje , interpretatie kleur ,ander oorzaken van foute metingen
 
Ik plaats mijn spraybar ook niet direct onder het wateroppervlak, precies om de door jou geschetste situatie te voorkomen :) Als je kijkt naar lily pipes, die zitten ook ruim onder je wateroppervlak, precies om teveel beweging daar te voorkomen. Overigens, ik heb er nu überhaupt geen spraybar op zitten. Hoekfilter in de hoek rechtsachter, blaast overdwars naar linksvoor waar mijn diffusor nu zit en dat gaat aardig de bak rond nu.

Om misverstanden uit de weg te halen; mijn spraybar zit wél zo kort mogelijk onder het wateroppervlak. Juist doordat de gaatjes naar beneden gericht zijn zorgt dit niet voor directe maar indirecte beweging van je wateroppervlak. En dat blijkt juist genoeg.
 
Klinkt op zich logisch. Maar ik vraag me af... Érgens moet er een omslagpunt zijn bij planten in het gebruik van CO2 (overdag) en zuurstof ('s nachts), waarbij het zinnig wordt om extra gasuitwisseling te stimuleren i.p.v. deze te beperken. Het lijkt mij aannemelijk dat als een volle plantenbak overdag flink productie loopt te draaien, het CO2-gehalte daalt en 's nachts omgekeerd, en dat dat op een gegeven moment nadelig uitpakt. Zuurstof schijnt makkelijker in water op te lossen dan CO2 maar zelfs daarmee rekening houdende moet er een punt zijn waarop inzet van luchttoevoer en/of oppervlaktestroming van toegevoegde waarde wordt. Maar hoe zou je dat punt kunnen bepalen...

Ik heb zelf in m'n low-tech bak in ieder geval een gedeelte waar flink wat oppervlaktestroming is; deels om de drijfplanten in toom te houden maar ook omdat ik vermoed dat het over het geheel bezien bijdraagt aan een evenwichtiger gasverdeling.
Hierom blijkt een automaat ook zo plezierig. Er wordt nooit iets aan of uit gezet, wel voortdurend gemeten en alleen waanneer er een CO2 tekort is wordt er toegevoegd. Dag en nacht dus.
 
Ik weet niet of jij en ik het hebben over hetzelfde natuurlijk evenwicht.

Ik bedoel dat niet in de zin van een eco-systeem. Ik bedoel dat mbt de gasuitwisseling aan het wateroppervlak, op basis van de samenstelling van de lucht boven het water en de samenstelling van het water onder de lucht.

Dus zijn we het wél eens. Ik doelde ook op de situatie zoals wij die kennen in en om onze bakken. Juist daar kennen we geen natuurlijk evenwicht en is het nodig om middels kunstmatige aandelen een zo goed mogelijk milieu te bereiken.
 
Hierom blijkt een automaat ook zo plezierig. Er wordt nooit iets aan of uit gezet, wel voortdurend gemeten en alleen waanneer er een CO2 tekort is wordt er toegevoegd. Dag en nacht dus.

Nou ik werk op de nieuwe bak met een controller en ik moet zeggen dat het heel makkelijk is en je hebt er bijna geen omkijken meer aan en een vrij stabiele co2. Had ik dat maar eerder geweten dus :D :D
 
Nou ik werk op de nieuwe bak met een controller en ik moet zeggen dat het heel makkelijk is en je hebt er bijna geen omkijken meer aan en een vrij stabiele co2. Had ik dat maar eerder geweten dus :D :D
't Ja, je moet hier wél opletten, John. We kunnen niet blijven uitleggen.... Het kan even duren maar je gaat er straks ook nog over denken om een Arduino aan te schaffen om zo'n aquarium computer die ik heb te bouwen. Nóg meer automatisering... Mijn hart begint trouwens al weer snel te kloppen van jaloersheid op die nieuwe bak van je! :D:D:D
 

Terug
Bovenaan