Wat is er nieuw

Welk 60cm aquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Splash
  • Startdatum Startdatum
S

Splash

Guest
Hi allemaal!

Dit is mijn eerste post op dit forum, hoop dat jullie experts mij kunnen helpen. Ik heb al erg veel geleerd door verschillende topics te lezen, erg fijn! 🙂

Ik ben van plan een 60x30 aquarium op te starten. Ik heb momenteel een 30cm bakje met enkele gupjes erin, bij de Intratuin vertelden ze mij dat dit makkelijk kon. Totdat ik enkele dagen geleden erachter kwam, mede door dit forum dat dit veelste klein was! Schuldig dat ik me voel, heb ik uiteraard snel besloten een groter aquarium voor ze te kopen en dit wil ik in de komende dagen gaan doen.

Ik heb momenteel twee aquariums op het oog, en vroeg mij af of iemand ervaring heeft met deze aquaria en welke jullie mij aanraden:
Marina 54l
https://www.petsplace.nl/vis/dierenverb ... 0cm~559005

Fishome 60cm
http://www.aquarium-voordeel.nl/home/fi ... 60-cm.html

Of misschien zijn er wel andere aquaria die aan te bevelen zijn, graag niet te duur. Ook ben ik gebonden aan de maat 60cm, aangezien mijn kast niet groter is.

Alvast hartelijk dank! 🙂

Je kan bijvoorbeeld ook een Rio nemen, die hebben een eigen onderkast.dan kun je ook een 80 cm doen en kun je veel meer in kwijt 😉

Helaas gaat dat niet passen in mijn kamer. Anders had ik het graag gedaan. 🙂

Dan zou ik zoveel mogelijk liters proberen te kopen voor je 60 cm bak. Ik heb nu een merkloze 60 cm bak en die draait al 4 jaar zonder ziektes of kapot glas of wat dan ook. Heb mn filter wel vervangen voor een grotere en stillere.

Ik heb zelf de fish home gehad en was niet tevreden met het licht. We hebben er toen een TL ingebouwd dus al met al een stuk duurder uit.

Een vriend van mij heeft de Marina en had er last van dat de bak zonder verwarming ook erg warm werd. Stond bij hem wel in een warme huiskamer. Ik hoor ook positieve verhalen hierover...

En Juwel werkt altijd goed, heb daar zelf de 80cm van gehad en die heeft bijna 10 jaar probleemloos gestaan (totdat ik groter wou/kon)...

Ik heb hier een Marina staan en een Juwel van 54 liter en nog een bakje van MP.
Ik moet zeggen dat ik over alle 3 wel tevreden ben als je kijkt naar de bak alleen.
Wat me verder opvalt en wat ik persoonlijk wel belangrijk vind is hoe toegankelijk de bak is wanneer je de deksel openzet.
Ik vind die ruimte bij de Juwel behoorlijk beperkt omdat dit een vrij smalle opening is.

Die van Fishhome uit de link heeft dan wel weer een kap die in zijn geheel open kan en zo heb je veel werkruimte. Echter heeft die geen tl buis maar een spaarlamp. Dus ik denk minder goed licht.
In deze bak heb ik hier de krabjes en de kap zit niet echt geweldig bevestigd aan de bak.
De kap kan er vrij snel afvallen als die niet goed ergens tegenaan leunt.

Ik zou zelf dus erop letten in hoeverre de bak toegankelijk is en hoe de kap is bevestigd.

Persoonlijk zou ik voor de Marina gaan. Die kap gaat in het geheel open en is vrij goed qua constructie. Ik heb deze zonder problemen staan al 2 jaar.
Enige kleine nadeel is dat als je hem iets te ver vult dat je water krijgt dat via de voorkant wegstroomt. De rand op de bak kun je hier afnemen namelijk en daar gaat dan water onder komen wat weer wegstroomt via de voorruit.
Maar als je hier even op let is het een fijne bak verder en erg makkelijk bijkomen als je onderhoud wilt plegen.
En de Marina is gunstig geprijsd.

Hartelijk dank voor alle reacties!

Van de spaarlamp wist ik niet, maar zie het nu op de website ook staan. Fishome wordt het dus niet en maar voorkeur gaat momenteel uit naar Marina. Ook fijn dat de klep in zijn geheel open gaat.

Ga ook zeker nog even kijken naar de Juwel bakken, vind ze erg mooi en strak vormgegeven.
Ik laat jullie weten welke het uiteindelijk is geworden. 🙂
Nogmaals bedankt!

Lido 120 is er ook nog, behoorlijk diep en hoog vergeleken met heel veel andere 60 cm bakken. Resultaat: v��l liters voor een 60 cm bakje.

Wanneer je wel voor een 60cm wil gaan die 54 liter inhoud heeft dan is toevallig nu bij de Pets Place in de aanbieding voor 49 euro.
Scheelt je 10 euro. Het is maar even een tip hoor.

Ik heb een Fishome gehad, maar ook ik was niet blij met de verlichting. Planten deden het slecht. Later heb ik de lichtkap vervangen voor een Juwel Monolux waardoor er een TL op zit, dat werkte voor mij meteen beter.

Eigenlijk maakt het niet uit wat je koopt, zo lang er maar een TL balk boven zit en geen ander soort lamp is mijn ervaring.

Let wel op het filter, ook die heb ik later vervangen voor iets beters dan de fabrieksfilter.

@Mascha&Ivo, De Lido is een prachtige bak, alleen wat te duur voor mij voor nu. Maar bedankt voor de tip!

@jessicapilon, Thanks voor de tip! �49,95 is echt een koopje.

@Larske, Bedankt voor je input! Dan weet ik zeker dat het niet de Fishome wordt. 🙂

Ben vandaag even naar de Intratuin geweest om voor Juwel's te kijken. Ik zag toevallig een Juwel Korall, �79,95. Vrijdag is er een kortingsactie met 20%, dus dan zou het aquarium uitkomen op �64. Wat denken jullie, zou ik voor de Marina gaan, �14 goedkoper. Of is de Juwel Korall 60 van betere kwaliteit en is het de �14 waard? 🙂

Corydorasfan zei:
Korall 60
Artikelnummer 23860
Productnaam Korall 60
Beschikbare decors
Afmetingen 61 x 31 x 38 cm

?
Dat is denk ik inclusief de kap meegerekend. Ik weet dat de bak zelf 60x30x30 is. 🙂

kellemes zei:
Korall is wel 60x30x30.. tis maar dat je het weet.
Heb er zelf ook 1, is een leuk bakje.
Zijn er ook nadelen aan de Juwel Korall? 🙂

Vind de bak prima.. mooi glas, mooi afgekit, keurige lijsten aan de onderkant.
De kap is voor verbetering vatbaar.. geen pulp.. maar voerklepje was bij mij vrij snel stuk. De binnenfilter heb ik nooit gebruikt, kan ik niets over zeggen dus.

Ik weet niet hoe de Korall er verder uitziet maar bij de gewone Juwel heb je zo n smalle ingang om in je bak te kunnen werken terwijl de Marina de hel kap heeft die omhoog kan.

http://www.dierenverblijf.com/aquaria/1 ... ll-60.html

Dit is hem en die heeft dacht ik dus zoals ik al zei een smalle deksel om door te werken.
Maar ja je moet zelf een keuze maken natuurlijk.
Juwel is vertrouwd maar ik heb met de Marina verder geen ellende gehad en zou daarvoor gaan gelet op de mogelijkheid om de hele kap makkelijk te kunnen openen.

Al met al denk ik dat ik het best voor de Marina kan gaan. De kap is uiteraard een belangrijk onderdeel en het feit dat ie geheel geopend kan openen is wel zo handig. Plus hij is �14 goedkoper!

Nogmaals dank allemaal. 🙂

Ja het is je eigen beslissing natuurlijk 😉 . De mogelijkheid om in de bak iets te kunnen doen telt voor mij erg zwaar mee. Als ik mn pols door de opening van die Juwel kap druk dan kom ik snel klem te zitten. Mijn quarantaine bak is namelijk een Juwel.

Dat klinkt inderdaad niet praktisch! Tijd dat Juwel zijn design aan gaat passen. 🙂

jessicapilon zei:
Ja het is je eigen beslissing natuurlijk 😉 . De mogelijkheid om in de bak iets te kunnen doen telt voor mij erg zwaar mee. Als ik mn pols door de opening van die Juwel kap druk dan kom ik snel klem te zitten. Mijn quarantaine bak is namelijk een Juwel.
Ik heb vanochtend de Marina 54l gehaald, erg blij mee en de klep is geweldig!
Klein vraagje; er zit aan de onderkant van de bak papier, kan ik dit eraf trekken of is het de bedoeling dat dit eronder blijft? 🙂

Splash zei:
jessicapilon zei:
Ik heb vanochtend de Marina 54l gehaald, erg blij mee en de klep is geweldig!
Klein vraagje; er zit aan de onderkant van de bak papier, kan ik dit eraf trekken of is het de bedoeling dat dit eronder blijft? 🙂

Dat kun je er wel afhalen, is denk ik voor bescherming tegen krassen van onder af?

Nou ik heb het er dacht ik niet onderweg gehaald maar dat heeft denk ik verder geen enkel nut en is denk ik ook meer iets van bescherming.
Veel plezier met de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan