Welk alg is dit?

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hallo ik kamp sinds niet al te lang met de onderstaande alg. Ik heb werkelijk waar geen idee hoe ik aan dit kom.

Waterwaarde.
No2 = 0
NH3/4 = 0
Po4 = 0.5
FE = 0
No3 = 15
Ph = 7.6 volgens PEN

Waardes zijn met druppels gemeten.

Verversingsbeleid = 50% per week
Bak is Aquatlantis Horizon 150
Draait sinds eind Januari wel met 1 draaiende filter en de ander met media van vorige filter
1x JBL e1502 en 1x Eheim 2275

Dit is voormalijk rechts en middenbak
Middag komt er wel zon op.

Licht staat aan van 13.00 uur tot 23.00 uur maar dan met 4 uur op 95% en dan weer afbouwend.


Can someone help me please?

20200502_194222.jpg
 
Dat is Bladel is goed te verhelpen met drijfplanten
 
Oh sorry goed dat is blad-alg Goed te verhelpen met drijfplantjes omdat die Halen de slechte stoffen uit de bak/ aquarium en is nog mooi ook ik zou geen eendenkroos doen dat word snel erg groot ik zou platten kleine plantjes doen er mooi en ook voor babyvisjes een goede schuilplaats als ze wortels hebben PS je hebt een mooi aquarium
 
Ik heb Liran hier ook al even prive over gesproken en dit is volgens mij baardalg, zie ook dit artikel.

Drijfplantjes zou een oplossing kunnen zijn maar niet omdat ze 'slechte' stoffen uit het water halen maar omdat ze licht tegen houden. Baardalg wordt namelijk vaak veroorzaakt door een gebrek aan co2. Vooral bij low-tech aquaria waar je dus geen extra co2 toevoegt kun je eigenlijk alleen maar spelen met de hoeveelheid licht. Te veel licht zal voor dit soort problemen zorgen.

Veel water verversen wordt bij low-tech bakjes ook afgeraden omdat dit een grote schommeling in de co2 zal veroorzaken en hierdoor de planten 'in de war' brengt. De meeste planten kunnen namelijk prima op weinig co2 (een stuk langzamer) groeien echter vereist dit wel een aanpassing in de plant zelf. Als je een wisselend co2 gehalte hebt door wekelijks 50% van het water te verversen verstoor je die aanpassing. Ik ben hier zelf mee aan het testen geweest met een 60cm bakje van mij en sinds ik het water verversen van 50% per week heb terug gebracht naar 20% elke twee weken groeien de planten echt een stuk beter.

Een mooi artikel over tips voor een aquarium zonder co2 vind je hier:
 
Dat is baardalg inderdaad tgv te weinig co2. Wordt er co2 toegevoegd en wat is de kh want zo kun je een beetje de co2 in de tabel nagaan en een co2 indicator is ook wel aan te raden in mijn optiek.
 
Ik heb een zooi pistias erin.

Ik heb zelf geen co2 erin wel voed ik een uur voor het licht aan gaat Carbo toe. maar dat is geen co2.


Ik zal straks even de KH plaatsen.

Wel gek dat het maar aan de ene helft zit en andere helft van de bak niet,

en circulatie is goed. heb het met VFM getest
 
Dit
 

Bijlagen

  • 20200504_185238.jpg
    20200504_185238.jpg
    111.1 KB · Weergaven: 116
  • 20200504_185245.jpg
    20200504_185245.jpg
    128 KB · Weergaven: 106
Ik kan alleen maar bevestigen wat Danielhoogland ook post,
Baardalgen kan je op diverse manier te lijf gaan al is het wel een langdurige process om ze weg te krijgen zonder middeltjes.
Drijfplanten temperen het licht zodat planten minder hard willen gaan groeien en dan is de opname voeding en Co2 ook lager zodat je net voldoende Co2 in het water houd.
of temper je licht van 95% naar max 70% dit kan heel veel helpen.
Probeer niet teveel wateroppervlakte beweging te maken omdat dit juist snel Co2 verdrijft uit het water,ook een luchtpompje met bruissteen zijn vaak Co2 uitdrijvers door extra water oppervlakte beweging te maken.

Wil je er snel vanaf kan je easy-life Carbo gaan toedienen, deze bevat een stof waar algen slecht tegen kunnen maar de planten verder geen last van hebben als je de normale dosering aan houd die je dan dagelijk moet geven wat je al doet, maar je moet het toedienen wanneer het licht al 1 uur brand ..anders nemen algen het ook slecht op omdat de fotosynteze nog niet op gang is bij algen.
Nu lost dat niet je baardalgen helemaal op omdat ze na een poosje stoppen met Carbo omdat ze vaak weer terug komen dus aanpak minder licht en minder wateroppervlakte beweging zullen meestal wel de baardalgen problemen oplossen.
Zorg ook dat er geen zonlicht in een deel of kleindeel van het aquarium kan komen 1uurtje zon geeft hier ook meer algen aan 1 kant van de voorruit dan de anderezijde dus kan ook een veroorzaker zijn.
 
Wellicht zit er boven het deel met de algen minder drijvers waardoor daar meer licht invalt. Manen houden ook niet zo van veel licht dus ik zou ook de intensiteit anders verminderen. Zelf heb ik bij de Manen zo 15-17 Lumen per liter.
 
Minder oppervlakte beweging is -volgens mij- juist iets wat je wil als je co2 toevoegt. Bij een low-tech bak wordt de natuurlijke hoeveelheid co2 in het water verbruikt door de planten en wil je juist weer oppervlakte beweging hebben om via gasuitwisseling de co2 vanuit de lucht weer aan te vullen. Het herstellen van de natuurlijke balans. Ik ben geen expert hierin maar dit is wat ik vanaf dit forum begrepen heb.
 
Minder oppervlakte beweging is -volgens mij- juist iets wat je wil als je co2 toevoegt. Bij een low-tech bak wordt de natuurlijke hoeveelheid co2 in het water verbruikt door de planten en wil je juist weer oppervlakte beweging hebben om via gasuitwisseling de co2 vanuit de lucht weer aan te vullen. Het herstellen van de natuurlijke balans. Ik ben geen expert hierin maar dit is wat ik vanaf dit forum begrepen heb.

Hier ben ik het mee eens want door de beweging wordt het makkelijker om co2 in je water te krijgen.
 
Wellicht zit er boven het deel met de algen minder drijvers waardoor daar meer licht invalt. Manen houden ook niet zo van veel licht dus ik zou ook de intensiteit anders verminderen. Zelf heb ik bij de Manen zo 15-17 Lumen per liter.
Drijvers zitten juist wel boven waar de baardalg is.maar smiddags is zon aan die kant, zal het daar aan liggen?
 
Ja dat zou best kunnen want dan heb je een boel extra licht op die plek . Weinig co2 is niet zo n probleem als je weinig licht hebt maar bij veel licht en weinig co2 dan zijn de baardalgen er als de kippen bij.
 
Minder oppervlakte beweging is -volgens mij- juist iets wat je wil als je co2 toevoegt. Bij een low-tech bak wordt de natuurlijke hoeveelheid co2 in het water verbruikt door de planten en wil je juist weer oppervlakte beweging hebben om via gasuitwisseling de co2 vanuit de lucht weer aan te vullen. Het herstellen van de natuurlijke balans. Ik ben geen expert hierin maar dit is wat ik vanaf dit forum begrepen heb.

Nou die stelling is niet geheel juist, vissen produceren Co2 en afbraak bacterien die organische stoffen afbreken produceren Co2 en dat geeft meer Co2 af aan het water als wanneer je via de buitenlucht in het water wil krijgen daar zit namelijk niet genoeg Co2 voor in de lucht anders zouden we ook geen Co2 gaan toevoegen voor planten via bio of drukfles.
Truuk van lowtech is juist met minimal licht tochje planten op een natuurlijke manier te laten groeien en hoe meer wateroppervlakte beweging des te meer gas uitwisseling.
Je kan echt geen 5-10mg Co2 in het water krijgen wat je nodig hebt voor planten en algen weg te houden door waterbeweging aan de oppervlakte maar juist gas uitwisseling van dit gas dat vrijwel niet meer aanwezig is bij sterke water oppervlakte beweging van een spraybar of een bruisteen.

Daarom bevat langzaam of stilstaan water meer Co2 met vissen en afbraakbacterien dan in sterk stromende wateren in deze omstandigheden.
Dus wie dit verzonnen heft dat juist wateroppervlakte beweging Co2 in het water brengt weet ik niet maar dat klopt namelijk niet.
 
Ts heeft last van Baardalg. Diverse mensen spreken hier over een Low-tech bak. Ts heeft geen Low-tech bak. Dat is toch heel anders. Hij heeft een "gewone" bak maar voegt geen CO2 toe. In het verleden hebben wij, en met mij vele anderen, een "echte" Low-tech bak gehad. Om het probleem op te lossen is het denk ik belangrijk om dit in te zien. Te veel licht zorgt ook niet voor baardalg, CO2 tekort doet dit wel. Daarom zou het goed zijn om te bezien hoeveel licht er nodig is in de bak van Ts. Daarvoor is het goed om het plantenbestand te kennen. Even beginnen bij het begin dus. Op de foto zie ik een Echinodorus grisebachii 'Bleherae'. Deze plant vraagt om een gemiddelde lichtsterkte, hoewel ze ook van wat meer licht houdt, maar kent ook een grotere tolerantie wat dat betreft. De plant is voeding nodig bij de wortels, kleibolletjes dus. Er bestaat een mini versie, de Echinodorus grisebachii var. minor, van deze plant die ook weer wortel voeding vraagt. Een goed gevoede sterke plant kan, deels ook al zorgdragen voor een meer gezonde omgeving. Ts zegt in de beginpost dat de lichtsterkte slechts op vier uur 95% draait. De rest is dimtijd. Het is dan ook goed om naast de plantenkeuze de lamptypes en hun mogelijke lichtsterkte te kennen.
 
Nou die stelling is niet geheel juist, vissen produceren Co2 en afbraak bacterien die organische stoffen afbreken produceren Co2 en dat geeft meer Co2 af aan het water als wanneer je via de buitenlucht in het water wil krijgen daar zit namelijk niet genoeg Co2 voor in de lucht anders zouden we ook geen Co2 gaan toevoegen voor planten via bio of drukfles.
Truuk van lowtech is juist met minimal licht tochje planten op een natuurlijke manier te laten groeien en hoe meer wateroppervlakte beweging des te meer gas uitwisseling.
Je kan echt geen 5-10mg Co2 in het water krijgen wat je nodig hebt voor planten en algen weg te houden door waterbeweging aan de oppervlakte maar juist gas uitwisseling van dit gas dat vrijwel niet meer aanwezig is bij sterke water oppervlakte beweging van een spraybar of een bruisteen.

Daarom bevat langzaam of stilstaan water meer Co2 met vissen en afbraakbacterien dan in sterk stromende wateren in deze omstandigheden.
Dus wie dit verzonnen heft dat juist wateroppervlakte beweging Co2 in het water brengt weet ik niet maar dat klopt namelijk niet.
Ik begrijp jouw redenatie echter deze discussie is al meerdere keren voorbij gekomen. Ik had je graag de onderwerpen laten lezen maar de zoekfunctie op dit forum is te basic om deze onderwerpen terug te vinden (korte woorden zoals co2 mag je niet op zoeken..)

Om eerlijk te zijn. Ik weet niet wie er juist is. Beide kampen hebben denk ik valide punten. Persoonlijk denk ik dat je meer co2 het water in krijgt door gasuitwisseling (als de hoeveelheid co2 in het aquarium onder de natuurlijke balans zit) dan dat je vissen of bacteriën dat doen. Maar met zekerheid durf ik dat niet te zeggen. Ik blijf dus nog even een beetje in het midden ;)

Diverse mensen spreken hier over een Low-tech bak. Ts heeft geen Low-tech bak. Dat is toch heel anders. Hij heeft een "gewone" bak maar voegt geen CO2 toe.

Een aquarium zonder co2 toevoeging noemt men toch een low-tech bak? Ik in ieder geval wel sinds, uuh jaar en dag.

Quote van deze site: "The term 'low tech' has nothing to do with actual technology; it just refers to planted aquariums that run without injected Carbon dioxide (CO2) - this is to do with historical convention, when CO2 injection equipment was deemed high tech in the past."
 
Te veel licht zorgt ook niet voor baardalg, CO2 tekort doet dit wel

Er is inderdaad te weinig co2 bij de aangeboden hoeveelheid licht. Vandaar dat ik ook al stelde om het licht te dimmen want dan beperk je de vraag naar co2 en ook zullen de Manen het denk ik fijner vinden want ik vindt de hoeveelheid licht op de foto best veel voor manen maar goed dat is dan mijn mening aangezien liever wat gedempt licht hebben en dan beter uitkomen qua kleur. Daarbij zal invallend zonlicht ook zeer zeker een rol kunnen spelen.
 
Ja dat zou best kunnen want dan heb je een boel extra licht op die plek . Weinig co2 is niet zo n probleem als je weinig licht hebt maar bij veel licht en weinig co2 dan zijn de baardalgen er als de kippen bij.
Ja die vermoeden had ik dus ook.
 
Er is inderdaad te weinig co2 bij de aangeboden hoeveelheid licht. Vandaar dat ik ook al stelde om het licht te dimmen want dan beperk je de vraag naar co2 en ook zullen de Manen het denk ik fijner vinden want ik vindt de hoeveelheid licht op de foto best veel voor manen maar goed dat is dan mijn mening aangezien liever wat gedempt licht hebben en dan beter uitkomen qua kleur. Daarbij zal invallend zonlicht ook zeer zeker een rol kunnen spelen.
Precies. Door de waarneming van baardalg kun je de conclusie trekken dat er te weinig co2 aanwezig is. De co2 is dus verbruikt, en dit komt door het aanbod van licht. Ben haalt er voedingstoffen bij en die zijn nu niet zo van belang. De plant kan immers prima groeien maar op een gegeven moment is de co2 op en dan stopt de groei en neemt baardalg het over.

Ik vermoed dat de oorzaak hier vooral het wisselende co2 gehalte is door het vele water verversen en de plant hierdoor niet in de zogenaamde 'low-co2' mode terecht komt. Zodra je de planten laat wennen aan een laag co2 gehalte zullen deze uiteraard veel langzamer groeien maar krijgt baardalg geen kans meer. Nu wel, omdat de plant na een water verversing even de hogere co2 kan gebruiken en daarna stagneert. Mijn advies is dan ook proberen voorlopig veel minder te verversen. Natuurlijk wel het nitraat gehalte in de gaten houden.
 
Ts heeft last van Baardalg. Diverse mensen spreken hier over een Low-tech bak. Ts heeft geen Low-tech bak. Dat is toch heel anders. Hij heeft een "gewone" bak maar voegt geen CO2 toe. In het verleden hebben wij, en met mij vele anderen, een "echte" Low-tech bak gehad. Om het probleem op te lossen is het denk ik belangrijk om dit in te zien. Te veel licht zorgt ook niet voor baardalg, CO2 tekort doet dit wel. Daarom zou het goed zijn om te bezien hoeveel licht er nodig is in de bak van Ts. Daarvoor is het goed om het plantenbestand te kennen. Even beginnen bij het begin dus. Op de foto zie ik een Echinodorus grisebachii 'Bleherae'. Deze plant vraagt om een gemiddelde lichtsterkte, hoewel ze ook van wat meer licht houdt, maar kent ook een grotere tolerantie wat dat betreft. De plant is voeding nodig bij de wortels, kleibolletjes dus. Er bestaat een mini versie, de Echinodorus grisebachii var. minor, van deze plant die ook weer wortel voeding vraagt. Een goed gevoede sterke plant kan, deels ook al zorgdragen voor een meer gezonde omgeving. Ts zegt in de beginpost dat de lichtsterkte slechts op vier uur 95% draait. De rest is dimtijd. Het is dan ook goed om naast de plantenkeuze de lamptypes en hun mogelijke lichtsterkte te kennen.
Het zijn de standaard lampen van Aquatlantis gestuurd op een tc420.

Ik heb enkel 4x echinodorussen bleheris en HN.

Geen andere planten.

Elk echi heeft 3 a 4 ballen van JBL en ijzertabs van colombo 2x
 
Precies. Door de waarneming van baardalg kun je de conclusie trekken dat er te weinig co2 aanwezig is. De co2 is dus verbruikt, en dit komt door het aanbod van licht. Ben haalt er voedingstoffen bij en die zijn nu niet zo van belang. De plant kan immers prima groeien maar op een gegeven moment is de co2 op en dan stopt de groei en neemt baardalg het over.

Ik vermoed dat de oorzaak hier vooral het wisselende co2 gehalte is door het vele water verversen en de plant hierdoor niet in de zogenaamde 'low-co2' mode terecht komt. Zodra je de planten laat wennen aan een laag co2 gehalte zullen deze uiteraard veel langzamer groeien maar krijgt baardalg geen kans meer. Nu wel, omdat de plant na een water verversing even de hogere co2 kan gebruiken en daarna stagneert. Mijn advies is dan ook proberen voorlopig veel minder te verversen. Natuurlijk wel het nitraat gehalte in de gaten houden.
Ik ververs 1x in de week zo een 50%
Moet ik dat naar 1x in de 2weken doen? Of minder % per week?
 
Ik zou met Manen wel dit verversingsbeleid aanhouden.
 
Haha lastig, ik kan niet zo goed overzien hoe snel je nitraat stijgt maar dat kun je zelf natuurlijk meten. Zelf zou ik eens beginnen met 20% verversen per week en het nitraat in de gaten houden.
 
Er is inderdaad te weinig co2 bij de aangeboden hoeveelheid licht. Vandaar dat ik ook al stelde om het licht te dimmen want dan beperk je de vraag naar co2 en ook zullen de Manen het denk ik fijner vinden want ik vindt de hoeveelheid licht op de foto best veel voor manen maar goed dat is dan mijn mening aangezien liever wat gedempt licht hebben en dan beter uitkomen qua kleur. Daarbij zal invallend zonlicht ook zeer zeker een rol kunnen spelen.

Maar, John. Daar zit nu net het probleem. Wij wisten nog helemaal niet het lichtgebruik van Ts. Er werd dus zonder meer van uit gegaan dat dit te veel zou zijn. Hetgeen ik mij nog niet kan voorstellen gezien het feit dat, zoals ik al eerder schreef, Ts maar vier uur de volle sterkte, 95%, geeft. Daarbij weten we nu dat het wel om lichtvragende planten gaat. Een Hydrocleys nymphoides wil graag licht, gemiddeld tot veel. Het zelfde geldt voor de Echinodorus. Het licht nog meer verminderen zou ik hier niet aanraden. Wel om, als er geen CO2 toegevoegd kan worden om te kiezen voor de mogelijke alternatieven. Eigenlijk is dit vaak een eerste reactie, licht verminderen want dan is er minder bemesting nodig. Op zich juist maar de eerste behoefte van planten is nu juist licht wordt volkomen genegeerd waardoor het volgende probleem al weer in aantocht zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik ben geen expert maar mij is met Manen verteld om minimaal 50% te verversen en het eerste half jaar om dat 2x per week te doen zodat ze goed groeien en zich prettig voelen.
 
Maar, John. Daar zit nu net het probleem. Wij weten helemaal niet hoeveel licht Ts gebruikt. Er wordt dus zonder meer van uit gegaan dat dit te veel zou zijn. Hetgeen ik mij nog niet kan voorstellen gezien het feit dat, zoals ik al eerder schreef, Ts maar vier uur de volle sterkte, 95%, geeft. Daarbij weten we ook nog niet om welke planten het zoal gaat?

De Planten heeft Liran net aangegeven Ben en ik denk dat het invallende zonlicht ook er mee te maken heeft. Hij verteld zelf ook dat het in een deel van de bak aan de orde is en ik gok een beetje aan de kant waar de zon in de bak valt, maar goed dat gok ik dan.
 
Maar, John. Daar zit nu net het probleem. Wij weten helemaal niet hoeveel licht Ts gebruikt. Er wordt dus zonder meer van uit gegaan dat dit te veel zou zijn. Hetgeen ik mij nog niet kan voorstellen gezien het feit dat, zoals ik al eerder schreef, Ts maar vier uur de volle sterkte, 95%, geeft. Daarbij weten we ook nog niet om welke planten het zoal gaat?
heb je boven vermeld welke lampen en planten
 
De Planten heeft Liran net aangegeven Ben en ik denk dat het invallende zonlicht ook er mee te maken heeft. Hij verteld zelf ook dat het in een deel van de bak aan de orde is en ik gok een beetje aan de kant waar de zon in de bak valt, maar goed dat gok ik dan.
alg is indd precies aan de kant waar zon invalt, klopt John
 
Kan een test met zonwerende statische folie iets zijn? Niet te duur en dan kan je de zoninval in elk geval uitsluiten lijkt mij.
 
De Planten heeft Liran net aangegeven Ben en ik denk dat het invallende zonlicht ook er mee te maken heeft. Hij verteld zelf ook dat het in een deel van de bak aan de orde is en ik gok een beetje aan de kant waar de zon in de bak valt, maar goed dat gok ik dan.
heb je boven vermeld welke lampen en planten

Lees mijn (edit-) bericht hierboven nogmaals s.v.p. De berichten hebben elkaar gekruist.
 
Kan een test met zonwerende statische folie iets zijn? Niet te duur en dan kan je de zoninval in elk geval uitsluiten lijkt mij.
Zat ik ook aan te denken. alleen dan zie ik een helft aan mijn bak zo een folie aan voorkant.

geel is zon straling lol.

1588850390812.png
 
Maar, John. Daar zit nu net het probleem. Wij wisten nog helemaal niet het lichtgebruik van Ts. Er werd dus zonder meer van uit gegaan dat dit te veel zou zijn. Hetgeen ik mij nog niet kan voorstellen gezien het feit dat, zoals ik al eerder schreef, Ts maar vier uur de volle sterkte, 95%, geeft. Daarbij weten we nu dat het wel om lichtvragende planten gaat. Een Hydrocleys nymphoides wil graag licht, gemiddeld tot veel. Het zelfde geldt voor de Echinodorus. Het licht nog meer verminderen zou ik hier niet aanraden. Wel om, als er geen CO2 toegevoegd kan worden om te kiezen voor de mogelijke alternatieven. Eigenlijk is dit vaak een eerste reactie, licht verminderen want dan is er minder bemesting nodig. Op zich juist maar de eerste behoefte van planten is nu juist licht wordt volkomen genegeerd waardoor het volgende probleem al weer in aantocht zal zijn.
Wat zijn dan de mogelijkheden Carbo toevoegen?
dat is wat ik sinds een paar dagen doe.
 
Ik zal even proberen het geheim uit te leggen van een sucsesvol lowtech aquarium zonder Co2 toedienen

Hoe bouw ik een lowtech aquarium op met welke middelen en welke regels moet ik aanhouden voor sucses.
Om te beginnen heb je een Filter verwarming (bij sub en tropische) en licht als hulmiddelen.

De bodem is zeer belangrijk bij een lowtecht aquarium, hoe dikker het substraat zoals zand/grind des te beter het is om de bodem zijn natuurlijke werking te laten doen met bacterien.. die bestaan uit arearobe en anaerobe bacterien die een hele grote rol gaan spelen in de huishouding met Co2 en afbraak + afbraak Nitraat + wortels voeden van planten via kleibollen of voedings tabs/osmoscote etc etc..

Filter is ook onmisbaar maar in een lowtech aquarium minder van belang dat hij overcapaciteid heeft en sterke stroming omdat het substraat op de bodem het meeste werk doet met bacterien en een deel het filter en kan je enkel spons en filterwatten gebruiken om het water schoon en helder te houden dus biologische filtering is minder van belang.
Zorg dat er niet veel stroming is aan de oppervlakte om zo min mogelijk Co2 gas te verdrijven maar pas dit wel aan om wel voldoende zuurstof te behouden voor de vissen, dus wanner het licht uit gaat is een luchtpompje inschakelen soms wel een must en 2uur voor het licht aan gaat uitgeschakeld wordt om Co2 te gaan opbouwen.

Verlichting moet aangepast zijn op licht sterkte en Co2 verhouding daarbij moet je ook opletten welke planten je gaat nemen. rode planten zoals ludwiga hotiona en alle overige planten die veel licht vragen Eisen ook veel Co2 maar dat kan je ze niet geven met lowtech dus kijk je naar minder snel groeiende planten zoals Anubis soorten crypto's javavaren etc etc die met 10-20lumen de liter echt wel genoegen nemen.

Eenmaal alles geplant en opgestart en de opstartfase goed doorlopen komen er visjes in die niet allemaal teglijk worden toegevoegd maar elke week een aantal erbij om de bacterien zich te laten aanpassen en te laten groeien naar afval die wordt gerpoduceert.

Nu komt het na 2 a 3 maanden is je visbestand kompleet maar !! hier zit de adder de bodem is na 2 maanden echt nog niet volledig gerijpt dat kan 4 tot 6maanden duren voordat de bodem rijp is met bacterien, dat komt omdat de bodem nog weinig vuil en organische stoffen bevat van vissen en planten resten.
Eenmaal 4 a 6 maanden verder is de bodem gerijpt en ontstaan er in de 6-8maand ook anaerobe bacterien in onderste laag van de bodem waar weinig of helemaal geen zuurtsof aanwezig is.. deze bacterien gaan nitraten omzetten naar stikstofgas dat bij grind gewoon kan onstnappen maar bij zandbodems wel eens een flinke ophoping kan geven en plots een hele bel uit het zand los komt daarom is het bij zandbodems ook nodig eens in de 3-6maanden even het zand wat om te woelen met een stok of zoiets dergelijks om het overtollige gas te laten onstsnappen dat zich kan ophopen.

Nu het onderhoud, bij een lowtech prober je zo min mogelijk onderhoud te plegen dan enkel wat echt noodzakelijk is, water verversen pas doen als het water teveel fosfaten of nitraten gaat bevatten of de PH of KH zo laag gaat worden dat het voor een vissoort teveel afwijkt of te zacht en zuur wordt dat de kans op een PH crash toeneemt.(KH1-2 en PH lager dan 6.7)
Bodem onderhoud, enkel bovenste laagje afzuigen van vuil indien het echt noodzakelijk is en nooit het grind diep reinigen daar dood je vrijwel alle anaerobe bacterien mee en verstoor je ook de bacterie huishouding van aerobe bacterien wat een amonium en nitriet piek gaat opleveren.

Verder gewoon vissen met mate voeren en soms wel wat plantenvoeding geven 1x per week in lowtech aquarium is zat.

Hier een voorbeeld van mijn lowtech tank Juwel rio 180, dike lag grind veel planten geen Co2 en dankzij oppervlakte groei van planten tempert het licht, filter is orgineel internfilter van juwel met de uitstroom net onder het wateroppervlakte gericht voor beetje stroming door de bak heen en minimale gas uitwisseling aan de oppervlakte.
96370522_3754473287957364_8985400672216154112_n.jpg
 
Terug
Bovenaan