Welk algje is dit?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hallo!
Herkennen jullie deze alg? Zie rode pijlen.
Hij is heel erg donkergroen van kleur (bijna zwart) en ziet er uit als zachte sponsjes. Ik heb er nog niet aan getrokken om te zien of het los zit of niet.
Thanks
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-10-01 at 21.49.41.jpeg
    WhatsApp Image 2020-10-01 at 21.49.41.jpeg
    113.4 KB · Weergaven: 117
  • WhatsApp Image 2020-10-01 at 21.49.40 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-10-01 at 21.49.40 (1).jpeg
    344.6 KB · Weergaven: 109
Waarschijnlijk is dat zgn kiezelalg. Komt voor in water wat niet zo heel zuurstofrijk is of op de wat donkere plaatsen in de bak. Voelt een beetje vettig aan.
 
Ik vindt het nu erg lastig om te zien en dacht aan baardalg maar dan moeten het pluisjes zijn.
 
Ik gooi het ook op baardalg. Mede omdat ik hier plukjes in denk te zien.
Beetje vage foto.
Screenshot_20201018-093101_Chrome.jpg
 
Zo is het beter te zien en ik denk nu zeker aan baardalg. Vaak een co2 tekort of een slechte circulatie.
 
Ook ik denk dat het baardalg is. Bij een juiste belichting is er dan sprake van een Co2 tekort.

Nou dan is met 3 stemmen voor de algsoort en geïdentificeerd bestempeld ;)
 
Juryleden bedankt,
Baardalg it is. Ik heb het verwijderd. Misschien idd minder circulatie in die spleten vh hout.
 
Nieuwe informatie:
- het zijn idd pluisjes, een beetje zoals het haar van bert & ernie.
- de alg is makkelijk te verwijderen, als je aan een plukje trekt, komt het hele plukje in 1 deel los. Zit redelijk goed vast aan het hout.
- ik heb gekeken of het een roodwier is door het 24 uur in terpentine te leggen --> het wordt zwart en niet rood. Ook de stukjes die ik zonder terpentine heb laten uitdrogen worden gewoon zwart/groen en niet rood. Dan zou het dus geen roodwier zoals baardalg kunnen zijn.
- de stroming op die plek is goed. Het is wel een donkere spleet.

Op basis van internetomschrijvingen denk ik het meest aan penseelalg; echter schijnt dat bijna hetzelfde te zijn als baardalg...
Brengt bovenstaand jullie op nieuwe ideeen of maakt het het alleen maar moeilijker? De reden dat ik het weer ter sprake breng is omdat het op dezelfde plek weer teruggroeit. Indien gewenst kan ik kijken of ik betere foto's kan maken.
Groeten,
 
Mag ik vragen hoe je bij terpentine komt? Penseelalg heeft veel lagere haren net als een penseel en deze plukjes zijn baardalg.
 
Ik kon geen spiritus vinden... Dus terpentine gepakt. Leek me ook dodelijk voor de alg en dus geschikt voor de test.
 
Ja vast wel dodelijk maar vond het opmerkelijk ;)
 
Nieuwe informatie:
- het zijn idd pluisjes, een beetje zoals het haar van bert & ernie.
- de alg is makkelijk te verwijderen, als je aan een plukje trekt, komt het hele plukje in 1 deel los. Zit redelijk goed vast aan het hout.
- ik heb gekeken of het een roodwier is door het 24 uur in terpentine te leggen --> het wordt zwart en niet rood. Ook de stukjes die ik zonder terpentine heb laten uitdrogen worden gewoon zwart/groen en niet rood. Dan zou het dus geen roodwier zoals baardalg kunnen zijn.
- de stroming op die plek is goed. Het is wel een donkere spleet.

Op basis van internetomschrijvingen denk ik het meest aan penseelalg; echter schijnt dat bijna hetzelfde te zijn als baardalg...
Brengt bovenstaand jullie op nieuwe ideeen of maakt het het alleen maar moeilijker? De reden dat ik het weer ter sprake breng is omdat het op dezelfde plek weer teruggroeit. Indien gewenst kan ik kijken of ik betere foto's kan maken.
Groeten,
De test zal beter gaan wanneer je de baardalg bestrijd met Carbo. Het wordt, als het afsterft, wel rood. Heet water over baardalg resulteert eveneens in rode restanten. Terpentine is nieuw voor mij. Om de grondoorzaak van je probleem te ontdekken zou ik je willen adviseren om middels druppeltesten de waterwaarden te ontdekken. Grote kans dat je opmerkt dat je CO2 level te laag is.
 
De test zal beter gaan wanneer je de baardalg bestrijd met Carbo. Het wordt, als het afsterft, wel rood. Heet water over baardalg resulteert eveneens in rode restanten. Terpentine is nieuw voor mij. Om de grondoorzaak van je probleem te ontdekken zou ik je willen adviseren om middels druppeltesten de waterwaarden te ontdekken. Grote kans dat je opmerkt dat je CO2 level te laag is.
Easycarbo bedoel je? Dat heb ik staan. Volgende keer dat ik het weghaal ga ik dat testen en ook met kokend water.
Ik heb geen druppeltest voor CO2. De rest kan ik je wel vertellen, zie onder.
Maar gelden er geen andere CO2-referentiewaardes voor low-tech bakken? Mijn bak doet het over het algemeen heel goed en ik wil geen CO2 toevoegen.
Easycarbo gebruik ik ook niet in de bak, want ik ben bang dat ik de garnalen wat aandoe.

DatumpHKH
GH
NH3
NO2
NO3
PO4
17/107.76600
00.5
 
Baardalg duidt toch op een co2 tekort dus ondanks dat je het low tech noemt zal er een tekort zijn of een slechte circulatie. Volgens de tabel zit je zo rond de 3 mg co2 en dat is vaak te weinig (afhankelijk van je verlichting).
 
Easycarbo bedoel je? Dat heb ik staan. Volgende keer dat ik het weghaal ga ik dat testen en ook met kokend water.
Ik heb geen druppeltest voor CO2. De rest kan ik je wel vertellen, zie onder.
Maar gelden er geen andere CO2-referentiewaardes voor low-tech bakken? Mijn bak doet het over het algemeen heel goed en ik wil geen CO2 toevoegen.
Easycarbo gebruik ik ook niet in de bak, want ik ben bang dat ik de garnalen wat aandoe.

DatumpHKHGHNH3NO2NO3PO4
17/107.7660000.5
Een echte Low-Tech bak zoals wij die vroeger kende is er een met zeer weinig licht en geen CO2 toevoegingen. Waterverversingen zo een keer per twee, drie maanden. Zo'n bak heb je niet, denk ik. Hoe dan ook; je moet je plantenkeuze aanpassen aan hetgeen je aan kan en wilt bieden. Jouw Alternanthera bijvoorbeeld past daar niet bij. Welke dat wel zijn kan je ontdekken door bij de online planten aanbieders te googelen. Zij vertellen bij elke plant wat deze nodig is voor haar groei. Wel kan verteld worden dat alle planten zijn levende dingen die "eten"! M.a.w. plantenvoeding zowel via de waterkolom en bodem zijn onmisbaar!
 
Baardalg duidt toch op een co2 tekort dus ondanks dat je het low tech noemt zal er een tekort zijn of een slechte circulatie. Volgens de tabel zit je zo rond de 3 mg co2 en dat is vaak te weinig (afhankelijk van je verlichting).
Hoe merk je dit op? Ik heb geen pH waarde gezien?
 
Hoe merk je dit op? Ik heb geen pH waarde gezien?
De pH is 7.7, de kolommen van de tabel zijn een beetje raar verschoven.
 
Een echte Low-Tech bak zoals wij die vroeger kende is er een met zeer weinig licht en geen CO2 toevoegingen. Waterverversingen zo een keer per twee, drie maanden. Zo'n bak heb je niet, denk ik.
Ik heb Helialux op gem 20% vd sterkte staan, wel van 8-22u. Geen CO2. Ik heb laatst voor het eerst in sinds juli het water verversd (30%).
 
Welke dat wel zijn kan je ontdekken door bij de online planten aanbieders te googelen.
Op internet kan ik niet zo goed vinden of een plant geschikt is voor low-tech, ik vind de sites van de winkels hierbij niet echt nuttig. Het overzicht van cornelius is daarbij denk ik handiger. Maar het blijft alsnog een beetje gokken als je er zelf geen ervaring mee hebt. Maar als jullie denken dat de alternanthera kansloos is, dan beschouw ik hem als verloren en ga ik nadenken over een vervanger. Het was de allereerste plant die ik kocht en ook de enige waar ik niet over had nagedacht. De rest doet het goed.

Ik vroeg me af jullie denken of de nymphaea red lotus kans maakt.
 
Op internet kan ik niet zo goed vinden of een plant geschikt is voor low-tech, ik vind de sites van de winkels hierbij niet echt nuttig. Het overzicht van cornelius is daarbij denk ik handiger. Maar het blijft alsnog een beetje gokken als je er zelf geen ervaring mee hebt. Maar als jullie denken dat de alternanthera kansloos is, dan beschouw ik hem als verloren en ga ik nadenken over een vervanger. Het was de allereerste plant die ik kocht en ook de enige waar ik niet over had nagedacht. De rest doet het goed.

Ik vroeg me af jullie denken of de nymphaea red lotus kans maakt.
In je andere topic heb ik die vraag al beantwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
In je andere topic heb ik die vraag al beantwoord.
Bedankt Ben, ik haalde de topics even door elkaar. In een volgend leven ga ik CO2 ook een kans geven.
 
Ter info: ik heb de test herhaald met 70% alcohol. Hieronder het resultaat: donkerbruin/zwart.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-11-16 at 17.27.43.jpeg
    WhatsApp Image 2020-11-16 at 17.27.43.jpeg
    51.1 KB · Weergaven: 54
Gelet op de structuur en vorm hou ik het op baardalg.
 
Nog even over het voorkomen of bestrijden van baardalg: In mijn ervaring is CO2 tekort niet direct de oorzaak.
Meer CO2 betekent vaak dat de planten sneller groeien. En omdat baardalg langzaam groeit krijgt het dan minder kans. Zo zie je het vaak op Anubias, hout en achterwanden zitten. En bij de uitstroom van je filter, waar er in mijn geval ruim voldoende CO2 aanwezig is groeit het buitengewoon goed.
Het is gewoon een lastig algje. In de afgelopen 45 jaar dat ik aquaria heb gehouden kan ik zeggen dat ik hier meer last van had sinds ik CO2 ben gaan doseren zo'n 15 jaar geleden. In één van mijn bakken, die inmiddels 10 jaar draait met dezelfde inrichting (bodem, achterwand etc) steekt dit heel af en toe de kop op. De meeste effectieve behandeling is dan 3% H2O2 gericht aanbrengen met een spuitje. Binnen een paar uur is de alg rood en een paar dagen verdwenen. Easy Carbo lijkt minder effectief bij mij.
 
Ondanks de testuitslagen ben ik het met jullie eens. Lijkt echt baardalg.
Ik heb wel easycarbo hier, maar ik durf dat niet meer te gebruiken sinds ik garnalen heb. Het lijkt me niet eens nodig voor deze alg (die pluk ik gewoon af en toe weg), maar als booster voor de planten zou het leuk zijn.
 

Terug
Bovenaan