Welk aquarium? 60cm breedte


Ik zag het ook als een manier om het nuttige met het aangename te verenigen. Ik heb nu ook temperatuurmeting op mijn telefoon en statistiekjes. Mijn Nerd-hart is weer gevoed :)

Maar het voordeel van zo'n controller is dat een mechanische thermostaat wat gevoeliger is voor vastplakken, waardoor de verwarming niet meer uitgaat. Dat gebeurt natuurlijk zelden, maar als het gebeurt dan heb je vissensoep.
Zo'n temperatuurcontroller schakelt veel minder vaak, waardoor dat risico al kleiner is. Daarnaast zit er alarmering op voor als de temperatuur buiten een bepaald bereik komt.

Terugbrengen voor garantie kan natuurlijk ook.
 
Heaters ijken ze niet, het is geen meetinstrument tenslotte
Dat klopt, maar dan vind ik het raar dat ze er wel een schaalverdeling in graden celsius op zetten. Zet er dan gewoon iets op van 1 tot 5 ofzo. Wat je ook weleens in koelkasten ziet. Als het eruit ziet als graden dan verwacht je ook dat het klopt. En als het er dan een graad naast zit. Maar 3 graden!
 
Dat klopt, maar dan vind ik het raar dat ze er wel een schaalverdeling in graden celsius op zetten. Zet er dan gewoon iets op van 1 tot 5 ofzo. Wat je ook weleens in koelkasten ziet. Als het eruit ziet als graden dan verwacht je ook dat het klopt. En als het er dan een graad naast zit. Maar 3 graden!
Dat die temperatuur zo verschilt komt omdat het warmte-element nog een hele tijd doorwarmt als de stroom eraf is, daardoor warmt de bak dus nog verder op dan de ingestelde temperatuur
 
Dat lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk. In 100 liter water kun je heel veel energie kwijt. Het verwarmingselement is hooguit aan paar graden warmer dan het water. Een beetje restwarmte zal er nog in zitten, maar in de verste verte niet genoeg om zoveel water 3 graden op te warmen.
 
Dat klopt, maar dan vind ik het raar dat ze er wel een schaalverdeling in graden celsius op zetten. Zet er dan gewoon iets op van 1 tot 5 ofzo. Wat je ook weleens in koelkasten ziet. Als het eruit ziet als graden dan verwacht je ook dat het klopt. En als het er dan een graad naast zit. Maar 3 graden!
Eheim heeft daar wat moois op verzonnen…
Je kan zelf de heater calibreren door de schijf met het pijltje erop te verdraaien.
 
Eheim heeft daar wat moois op verzonnen…
Je kan zelf de heater calibreren door de schijf met het pijltje erop te verdraaien.
Dat kwam ik ook tegen inderdaad. Denk dat ik maar een Eheim jäger 75 watt ga aanschaffen. Kost 20 euro. Het lukt me met de huidige heater namelijk niet om de temp naar beneden te krijgen. En wil uiteindelijk wat koeler.

 
Daar heb ik ook naar gekeken. De temperatuur wordt daar niet geregeld met een mechanische, maar door een elektronische thermostaat. Wel een optie die ik serieus overwogen heb.
 
Daar heb ik ook naar gekeken. De temperatuur wordt daar niet geregeld met een mechanische, maar door een elektronische thermostaat. Wel een optie die ik serieus overwogen heb.
Ik heb er 1 besteld. Wel een tientje duurder dan de Jäger... Laat weten hoe het bevalt. Dank nog voor het meedenken!
 

Terug
Bovenaan