Welk aquarium goede keuze?


F

Fishlion

Guest
Goedendag aquarium liefhebbers,
Ik overweeg een 80cm aquarium en ben na veel zoeken/lezen etc bij de volgende twee blijven steken:
Akvastabil Family 80cm of de Eheim Vivaline 126 ltr, beiden met kast.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hoe de beide interne filters zijn en ook de led verlichting.
Ik weet dat hier nogal afwijzend wordt gedaan over interne filters maar zo slecht zullen ze toch ook niet zijn? Zeker over de Eheim lees ik best wel positieve reviews. Over de filter van Akvastabil kan ik niets vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beide aquaria heb ik niet dus kan er niets over vertellen. Over de interne filter wordt op het forum niet negatief gesproken, maar het zijn grote ruimtevullers, daarom gaat bij de meeste aquariahouders de voorkeur uit naar een extern filter. Bovendien in een extern filter kan meer filtermateriaal in.
Ik denk dat als je bent opgestart en je aquarium bekijkt dat je dan spijt hebt dat je geen extern filter hebt genomen. ik zou je aquarium droog inrichten met en zonder intern filter dan zul je het wel zien.
 
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Albert.K. Bij mijn Juwel Rio 180 heb ik er het intern filter ook uit gehaald. Was best een vervelend verhaal omdat Juwel het intern filter vastkit.
Waarom ze dat verkiezen begrijp ik niet. Maar ja, jij hebt het over andere merken. Eheim is gewoon goed qua pompen, dat weet ik wel... Deutsche grundlichkeit. ;)

Behalve dat er meer filtermateriaal in kan in een buitenfilter heb je ook meer mogelijkheden qua samenstelling van het filtermateriaal.
 
Ik heb geen van de genoemde merken maar heb wel een Aquatlantis staan en dat zijn echt mooie bakken dus wellicht ook het overwegen waard. Ik heb ook de binnenfilter er niet in en werk met een buitenfilter. Voor het oog is het ook jammer als je met een binnenfilter werkt.
 
Waar je rekening mee moet houden als je een kant-en-klaar kit koopt, is dat die maar voor beperkt gebruik geschikt zijn. Een intern filter heeft gewoon beperktere capaciteit dan een extern filter, los van het visuele aspect. Neem je weinig tot geen vissen, prima. Wil je je aquarium er vol mee, of neem je vissen die veel vervuilen, dan red je het daar niet mee. Zelfde verhaal voor de meegeleverde verlichting.
Verder heb ik geen ervaring met de genoemde bakken.
 
goedemorgen,

Bedankt zover voor de reacties.
Het is duidelijk dat een buitenfilter jullie voorkeur heeft.
Ik had gedacht dat de Eheim Biomaster juist een goede keuze zou zijn, mede omdat deze modulair is opgebouwd met ruimte voor meerdere filtermedia en zijn relatieve geringe omvang.
En ik moet dan toch een bedrag extra incalculeren voor een extern filter.
Maar ik zal jullie advies zeker ter harte nemen.
Verder misschien nog mensen die de genoemde aquaria in bezit hebben en hun ervaringen kunnen delen?
Fijne dag verder
 
Het is mij niet echt duidelijk wat voor filter Akvastabil erbij levert, maar de Biopowers zijn prima interne filtertjes. Je kunt daarmee ook uitstekend starten en dan eventueel later overstappen naar een extern filter, omdat de Biopower met zuignappen vast zit en je die dus heel eenvoudig kunt verwijderen. Een extern filter is (uiteindelijk) zeker een betere optie qua capaciteit en ruimte in je bak, maar je kunt een Biopower niet vergelijken met de Tardis uit de Juwel bakken.

Zelf zou ik altijd voor de Eheim gaan en je zou ook nog eens kunnen kijken naar de Vivaline Led+ 126, daar zit namelijk al een Experience 150 buitenfilter bij.
 
Ik had gedacht dat de Eheim Biomaster juist een goede keuze zou zijn, mede omdat deze modulair is opgebouwd met ruimte voor meerdere filtermedia en zijn relatieve geringe omvang.

Fijne dag verder

Ze zijn niet bij definitie slecht als je het mij vraagt; maar als je de filtercapaciteit vergelijkt met die van een gemiddeld buitenfilter, heb je het nakijken. Die BioPower 240 heeft een filter volume van 0,68 liter. Een Oase Biomaster 250 bijvoorbeeld heeft 4,4 liter filtervolume.
 
Ik wou ook eigenwijs zijn en werken met het binnenfilter in mijn Aquatlantis.
Ben er na 2 maand van terug gekomen. Te weinig stroming, watten zitten direct dicht, en dus krijg je de algen die je niet wil.
Nu met buitenfilter gaat het merkelijk beter.
 
Als je de Eheim overweegt neem dan de + uitvoering, 126+ dus. Die is een paar tientjes duurder maar dan krijg je er wel een Experience 150 buitenfilter bij. Het zijn mooie bakken, ik heb er zelf ook een.
 
Bedankt voor jullie adviezen tot dusver.
Ik zal de beide aquaria eens gaan bekijken (alhoewel de Eheim lastig is volgens mij)
Als ik zou besluiten tot een buitenfilter welke zou dan een optie zijn?
Bij de Eheim 126+ zit - zoals Jurgen69 al aangeeft - een experience 150.
Is dit voldoende of is het beter voor een grotere te gaan en zo ja welke?
Bedankt alvast voor de adviezen respectievelijk tips.
 
Over het algemeen klopt de capaciteit die Eheim aangeeft voor zijn filters priam, dus ik zou het met die Experience wel aandurven. Tenzij je, uiteraard, een enorm belastend bestand wilt, maar voor een normale bezetting kan dit prima.
 
Het ligt er ook aan wat je in gedachten hebt. Bij bijvoorbeeld JBL zitten poreuze balletjes en filtersponzen. Eheim heeft alleen een voorfilterspons en de rest is biologisch en zwarte soort van bioballen maar anders van vorm.

Om je een voorbeeld te geven.
JBL 700, 900 l/h scheelt aanmerkelijk in filtervolume. Stel je wilt ooit een grotere bak, dan ben je al voorbereid.
 
Ik koop nooit meer een kant en klaar aquarium en adviseer om alles los samen te stellen.
In mijn kant en klare aquarium heb ik uiteindelijk alles vervangen voor andere apparatuur dat beter past bij mijn wensen.
 

Terug
Bovenaan