Wat is er nieuw

Welk aquarium heb ik nodig?

timboektoe

New member
Lid geworden
18 januari 2023
Leeftijd
33
Beste forumleden,

Ik heb een vraagje. Ik wil een aquarium starten en deze graag plaatsen in een (stevige) kast in de woonkamer. Het vak in deze kast is geschikt voor een aquarium met de maximale afmetingen 34 cm hoog, 50 cm breed en 38 cm diep. Hoe groter het aquarium hoe beter, want ik wil natuurlijk zo stabiel mogelijke waterwaarden en ook wat visjes in mijn tank herbergen. Heeft iemand een goede suggestie voor een aquarium dat hier in past? Ik kwam zelf uit bij een Dennerle 55 liter (l 45xd 36xh 34), echter weet ik niet welke aquarium ledverlichting ik dan kan gebruiken vanwege de hoogte. Deze zou dan bijvoorbeeld aan de onderkant van de afdek kap van het aquarium bevestigd moeten worden ipv er boven op. Iemand een met tips?

Ook een dennerle van 55 liter is te klein voor visjes, jij zou ook zwaar ongelukkig worden als jij je leven moet slijten in de doucheruimte en nooit eens lekker kan bewegen, zo werkt het met visjes ook, ook die zogenaamde nanovisjes (leuke verkoopnaam maar ook nanovisjes zwemmen in grote rivieren) die hebben toch echt zwemlengte nodig, een bak van minimaal 60 cm breed is het minimum om vissen in te houden

Hou je er wel rekening mee dat je met onderhoud van bovenaf in de bak moet kunnen want als de ruimte in de kast slechts 34 cm hoog is dan..................
Er zijn wel kant en klare 50 liter bakjes maar veelal hoger dan 30cm.

Ook een dennerle van 55 liter is te klein voor visjes, jij zou ook zwaar ongelukkig worden als jij je leven moet slijten in de doucheruimte en nooit eens lekker kan bewegen, zo werkt het met visjes ook, ook die zogenaamde nanovisjes (leuke verkoopnaam maar ook nanovisjes zwemmen in grote rivieren) die hebben toch echt zwemlengte nodig, een bak van minimaal 60 cm breed is het minimum om vissen in te houden
Laten we niet te snel oordelen. Chilli rasbora zouden prima kunnen. Een betta is 55l ook ruim voldoende voor. De opties zijn gering, maar ze zijn er.

Wat de bak betreft zou ik hem op maat maken. Het is een klein volume, dus 5mm glas is genoeg. Je kan de benodigde panelen bestellen bij de lokale glasboer. Zorg ervoor dat je pure siliconenkit gebruikt. Standaard siliconenkit is niet geschikt.

Bedankt voor jullie tips. Ik ga er over nadenken.

Deels met je eens maar vind het eigenlijk wel grappig waar mensen dan het idee vanaf halen dat opeens 60cm in vergelijking met grote rivieren wél genoeg is..

Ik denk ook dat dit niet gaat werken. Als de ruimte in je kast 34 cm is moet je ook ruimte overhouden om in je bak te kunnen werken.
Je kunt ook niet zomaar een bak van zo'n 50 kilo eruit tillen.

Ben ik het niet mee eens, zelfs de muskietrasbora die maar max 1 cm word verlangt toch wel de nodige zwemlengte
Boraras Brigittae is geen langzwemmer. Kleine horten en stoten. Ze zwemmen enkel snel wanneer ze ergens van schrikken. In het wild worden ze vaak ingesloten in moeraspoelen, waar ze soms net zo weinig, of zelfs minder, ruimte hebben. Dit is juist waarom ze over de jaren heen zo klein zijn geworden. Het wonder der evolutie.
Je mag het er niet mee eens zijn, maar stel dat dan niet als hard feit.

...overigens worden die tot wel drie keer zo groot. Waar haal je het in hemelsnaam vandaan?

Boraras Brigittae is geen langzwemmer. Kleine horten en stoten. Ze zwemmen enkel snel wanneer ze ergens van schrikken. In het wild worden ze vaak ingesloten in moeraspoelen, waar ze soms net zo weinig, of zelfs minder, ruimte hebben. Dit is juist waarom ze over de jaren heen zo klein zijn geworden. Het wonder der evolutie.
Je mag het er niet mee eens zijn, maar stel dat dan niet als hard feit.

...overigens worden die tot wel drie keer zo groot. Waar haal je het in hemelsnaam vandaan?
Ik heb het niet over de brigitea he (dat is het nadeel als ik nederlandse benamingen gebruik) maar ik bedoelde de rasbora urophthalmoides (mij ooit verkocht als de muskietrasbora) https://www.seriouslyfish.com/species/boraras-urophthalmoides/

Ik heb het niet over de brigitea he (dat is het nadeel als ik nederlandse benamingen gebruik) maar ik bedoelde de rasbora urophthalmoides (mij ooit verkocht als de muskietrasbora) https://www.seriouslyfish.com/species/boraras-urophthalmoides/
1674072785678.png

Zelfde pagina claimt dat de beschikbare ruimte voldoende is.

Je hebt ook nog het formaat 50x30x30, ietsje minder liters en meer lengte. Je bent inderdaad wel behoorlijk beperkt in viskeuze, ruim is het niet. Misschien Dario Dario? Of Heterandria Formosa? Ik zou vooral naar het gedrag kijken en niet zozeer de grootte van de vis (tot op zekere hoogte dan :))). Ik ben zelf net overgestapt van eerdergenoemd formaat aquarium naar groter en de Danio margaritatus die ik heel eventjes in de oude bak had, gedragen zich echt wel anders nu. Ze worden wel eens aangeprezen als nanovissen omdat ze zo klein zijn, maar ze zijn de hele dag overal in de bak te vinden en zijn soms echte sjeeskezen. Dus klein als ze zijn is het toch niet de eerste vis die in me opkomt als geschikt voor een klein aquarium

Laatst bewerkt:
Je hebt ook nog het formaat 50x30x30, ietsje minder liters en meer lengte. Je bent inderdaad wel behoorlijk beperkt in viskeuze, ruim is het niet. Misschien Dario Dario? Of Heterandria Formosa? Ik zou vooral naar het gedrag kijken en niet zozeer de grootte van de vis (tot op zekere hoogte dan :))). Ik ben zelf net overgestapt van eerdergenoemd formaat aquarium naar groter en de Danio margaritatus die ik heel eventjes in de oude bak had, gedragen zich echt wel anders nu. Ze worden wel eens aangeprezen als nanovissen omdat ze zo klein zijn, maar ze zijn de hele dag overal in de bak te vinden en zijn soms echte sjeeskezen. Dus klein als ze zijn is het toch niet de eerste vis die in me opkomt als geschikt voor een klein aquarium
Heb de Danio margaritatus nu ook in een 60 CM. Vroeg mij af hoe groot jouw aquarium is en of ze dan in groep rondzwemmen of ook eerder hier en daar zwemmen ?

De maat die past kun je bestellen of zelf maken, hou maar rekening met wat werkruimte erboven 15 cm+/- dus dan word je werkbare hoogte 20cm en x 50 x38 heb je bruto 38liter om iets in te laten leven.
Garnalen zijn dan een makkelijke keuze. Bv.

Heb de Danio margaritatus nu ook in een 60 CM. Vroeg mij af hoe groot jouw aquarium is en of ze dan in groep rondzwemmen of ook eerder hier en daar zwemmen ?

Ik heb nu 80x50, maar bij mij zwemmen ze inderdaad ook verspreid. Meest ieder voor zich en zo nu en dan even achter elkaar aanjagen of samen op zwemmen. Een soort levendig rondscharrelen zeg maar, aldoor op zoek naar een lekker hapje tussen de stenen/planten of in het zand. Dat deden ze in de oude bak ook wel, maar ik heb het idee dat de levendige manier waarop ze het doen nu meer tot zijn recht komt. En de sprintjes die ze nu soms trekken konden in de oude bak gewoon niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan