Welk Aquarium


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
721
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Beste allemaal,
Zoals sommigen hier wel weten verwachten we begin januari ons tweede kind en hebben we een aquarium van 100 cm. Het begint nu al in de weg te staan en Meneer Twee is er nog niet eens. Ik ben me aan het orienteren op een kleinere bak, al weet ik niet eens of de grote überhaupt weggaat, maar ik vind het ook leuk eens rond te kijken. Op zo'n klein aquarium ga ik dan wel alles aansluiten wat nu op het grote zit (eheim experience 250, co2).
Op welk aquarium kan ik een externfilter aansluiten? Ik heb al eens gekeken naar de aquatlantis 60, maar daar kunnen de buizen niet door. dan blijft eigenlijk alleen een aquarium zonder deksel over, maar of dat ideaal is?
Iemand die een aquarium in die grote weet waar dit wel mee kan, dan hoor ik het graag.
Gewoon om alvast eens rond te kijken.
 
Van harte met de tweede :) Ik heb nooit een deksel op mijn bakken eigenlijk. Hoe dan ook, als je toch wil (of moet) dan zou ik willen stellen dat ieder plastic deksel wel iets aan te passen is voor slangen/buizen. De cubes van Dennerle zijn lastiger wat dat betreft, daar zitten glazen deksels bij.
 
Die vind ik persoonlijk ook mooier, ben alleen bang dat ze er dan uit springen. 🤣
 
een aquarium zonder kap, mooie bakje van ILA bijv. met een losse lamp erboven twinstar of chihiros ofzo. de extra kijkruimte die het open oppervlakte biedt maakt zeker bij een klein aquarium imo een groot verschil.

de meeste vissen zullen er niet snel uitspringen als ze eenmaal gesetteld zijn. De eerste dagen afdekken met huishoud folie kan geen kwaad, maar daarna weinig problemen in mijn ervaring. Tenzij je killi visjes of halfsnavelbekjes oid hebt die zijn altijd gevoelig voor springen bij verstoring. In dat geval kan iedere willekeurig glashandel je voorzien van een dekruitje op maat, zodat je ook nog ruimte voor slangen e.d. hebt, maar de kans op vliegende vissen een stuk kleiner.
 
Bedankt voor de input. Idd een bak zonder klep en eventueel een glasplaat laten maken. :)
 
Laatst bewerkt:
Is een 80cm geen optie want ik heb een Juwel en Ferplast gehad waar een buitenfilter gewoon op kon. Ik bedoel maar die kleine die op komst is zal toch niet op 20cm meer of minder letten ;)
 
M'n vrouw neemt daar geen genoegen mee John. Het moet echt kleiner. 🤣🤣🤣. Geintje natuurlijk, gaat er meer om dat die kleine straks ook een speelhoek e.d. moet hebben en het grote aquarium eigenlijk nergens anders kan staan. Voorlopig staat deze nog en hopelijk nog vele jaren, maar dan weet ik iig wat de opties zijn, zonder al m'n spullen weg toe hoeven doen.
 
M'n vrouw neemt daar geen genoegen mee John. Het moet echt kleiner. 🤣🤣🤣. Geintje natuurlijk, gaat er meer om dat die kleine straks ook een speelhoek e.d. moet hebben en het grote aquarium eigenlijk nergens anders kan staan. Voorlopig staat deze nog en hopelijk nog vele jaren, maar dan weet ik iig wat de opties zijn, zonder al m'n spullen weg toe hoeven doen.
Ik snap hem (ja je vrouw niet hoor) maar ja tussen een 60cm en een 80cm zit maar weinig verschil terwijl je wel met een 80cm veel meer mogelijkheden hebt. Maar goed het was maar een gedachte en wil niet stoken in een goed huwelijk bij een bevriende Ajax fan ;)
 
Volgens de beschrijving zou hier een buitenfilter op kunnen.
 
Kinderen hebben toch geen speelhoek nodig.... geef ze gelijk een telefoon en nemen dan maar 1m2 plek op de bank in beslag... dus dan kan je een 120cm pakken :giggle: :giggle: ;) sorry kon het niet laten...

Je kan ook een 60cm pakken die wat dieper is. De meeste zijn 30 diep maar koop een volglas bak van 60 x 40 x 50 met mooie led balk erboven.
Of een Lido 120L is maar 60 breedte maar wel 120L en neemt niet veel ruimte in. Kan het weten. Heb tot vorige week 1 gehad toevallig sinds vorige week groter gegaan :giggle:
 
Dat volglas spreekt me inderdaad wel aan. Ik wil hem eigenlijk niet te hoog, dat vind ik persoonlijk niet zo mooi. 60*40*30 zou een mooi formaat zijn. :).
Voorlopig staat de Rio 180 nog en ga ik er morgen eens een beetje in snoeien. Voor hetzelfde geld laten we hem toch staan, maar ik vind het fijn om alvast wat opties te weten.

@jessicapilon van 100 naar 80 is niet veel verschil, maar van 100 naar 60 wel.

Iedereen bedankt. Fijn al deze input.
 
ik heb hier een juwel van 60cm waar een eden buitenfilter op zit, daar zitten uitsparingen in het deksel
 
ik heb hier een juwel van 60cm waar een eden buitenfilter op zit, daar zitten uitsparingen in het deksel
Is een mooie bak daar heb ik ook naar gekeken, maar.......die is niet in wit te krijgen. :LOL: :DD . En dat zo'n beetje de enige eis die mijn vrouw stelt aan het aquarium.
 
stomme vrouw ook :p

maar ff zonder gekheid, waarom perse wit ?
 
Ik viel voor het design van de Superfish Home 60. Misschien jouw vrouw ook wel. Is wel maar 57 liter (ik wil inmiddels groter, minstens een meter, misschien moeten we ruilen ;) ). Zit een buitenfilter op maar om dat mooi af te werken moet ik nog eens met de Dremel wat hoekjes van de dekplaat af slijpen. Ik laat het lekker even zo, voor het geval ik de 60 ga verkopen nog eens (al kun je er ook gewoon een nieuwe dekplaat op bestellen).
 
Is mijn aquarium kast niets voor jou? Twee aquaria met de footprint van een
 
Dat volglas spreekt me inderdaad wel aan. Ik wil hem eigenlijk niet te hoog, dat vind ik persoonlijk niet zo mooi. 60*40*30 zou een mooi formaat zijn. :).
Voorlopig staat de Rio 180 nog en ga ik er morgen eens een beetje in snoeien. Voor hetzelfde geld laten we hem toch staan, maar ik vind het fijn om alvast wat opties te weten.

@jessicapilon van 100 naar 80 is niet veel verschil, maar van 100 naar 60 wel.

Iedereen bedankt. Fijn al deze input.
Begrijp ik nu dat je de Rio gaat weg doen.... neenee je moet kunnen vluchten in je hobby!!

Heb bij mijn eerst de grote bak weg gedaan... binnen een half jaar na de geboorte gelijk weer terug... spijt!

Je vrouw een kind jij een aquarium.....

Sorry vrouwelijke lezers.....
 
Een witte Juwel Lido 120 is inderdaad een mooie bak met nog acceptabel volume voor de 61cm lengte en je kunt er met gemak een buitenfilter onder plaatsen.
 
Een witte Juwel Lido 120 is inderdaad een mooie bak met nog acceptabel volume voor de 61cm lengte en je kunt er met gemak een buitenfilter onder plaatsen.
voor 10cm meer breedte krijg je 80 liter inhoud extra...lido 200
 
voor 10cm meer breedte krijg je 80 liter inhoud extra...lido 200
En voor weer 10cm meer krijg je nog meer, zo kunnen we natuurlijk door blijven gaan. ;)

Ik had begrepen dat 60cm de max was en daar probeer ik ongeveer bij te blijven vandaar de Lido 120.
 
Hier was het onze zoon. Een half jaar heb ik me met hand en tand verzet tegen een aquarium......en wie is nu degene die de grootste awquafreak is thuis? Juist....ikkah
 
Grappig, dit heeft mij wel een beetje aan het denken gezet. Ik heb niet het idee dat een aquarium houden echt een mannenhobby is, jullie wel? In de viswinkel kom ik genoeg vrouwen tegen die vissen kopen of advies vragen. Hier op het forum zijn er ook genoeg vrouwen actief waar ze de hobby moeten 'verkopen' aan de man.
 
Grappig, dit heeft mij wel een beetje aan het denken gezet. Ik heb niet het idee dat een aquarium houden echt een mannenhobby is, jullie wel? In de viswinkel kom ik genoeg vrouwen tegen die vissen kopen of advies vragen. Hier op het forum zijn er ook genoeg vrouwen actief waar ze de hobby moeten 'verkopen' aan de man.
Inderdaad zijn er ook genoeg vrouwen met onze hobby bezig maar ik denk dat de grote meerderheid uit mannen bestaat.
 
Hier was het onze zoon. Een half jaar heb ik me met hand en tand verzet tegen een aquarium......en wie is nu degene die de grootste awquafreak is thuis? Juist....ikkah
HIer was het eerste bakje bedoeld voor jongste zoon. Hij voert met liefde nu zijn betta elke dag en praat er tegen, oudste wilde dat ook wel maar dan met garnalen. En ondertussen verzorg ik mijn 57 liter bak en de twee kleine bakjes er bij. Man ligt in een hoekje bij te komen van alle kosten die het met zich meebrengt, dus ik hou mijn wens voor een grotere bak (en het feit dat mijn artemia kweekschaal voor de baby cory die ik deze week ontdekte, vandaag wordt bezorgd) nog maar even voor me :p
 
Ik heb niet het idee dat een aquarium houden echt een mannenhobby is, jullie wel?
Nee dat niet, denk dat de meerderheid van aquarianen wel mannelijk is. Is hier in huis echt mijn ding en vriend vind het allemaal prima zolang hij er niks mee hoeft te doen. Hij vindt de bakken wel gezellig.
Is wel opvallend dat als we met z'n tweeën in een aquariumwinkel lopen of op Vivarium mijn vriend echt altijd wordt aangesproken door de verkopers en ik genegeerd.
 
@Shoto
Eigenlijk concluderen wij allen... de man en de vrouw dat je de bak moet houden.... :DD
 
Haha. Vandaag met vrouwlief door de woonkamer gelopen waar we de bak eventueel nog kwijt zouden kunnen. Voorlopig stellen we het nemen van verplaatsen/kleiner even uit naar het moment dat NummerTwee kan kruipen.
 
Moet ook zeggen dat de tijd dat ze beneden spelen in een speelhoek snel voorbij is. Keukentje; geef t een maandje. Daarna enkel gooien met de pannen. Tafeltje om te kleuren met schattige stoeltjes? Whaha! Met stiften op de muur is veel leuker! En kleuren doen we veel liever aan de grote tafel.
En vanaf drie, vier, willen ze op hun kamer spelen want dan kijkt mama niet op de vingers. Of in de achtertuin om beestjes te zoeken.
zo was het hier in ieder geval! Die mega box en al die andere grote kleurige bende is tijdelijk (gelukkig :LOL:)

maar anders is de Lido wel echt heel mooi!
 
IMG_20200716_085745.jpg


Blijft mooi (Lido 200), bij mij staat hij nogal pontificaal in de doorgang naar de keuken
Als die zwart zou zijn, nou lijkt de bak gelijk 2 keer zo lomp

Moet ook zeggen dat de tijd dat ze beneden spelen in een speelhoek snel voorbij is. Keukentje; geef t een maandje. Daarna enkel gooien met de pannen. Tafeltje om te kleuren met schattige stoeltjes? Whaha! Met stiften op de muur is veel leuker! En kleuren doen we veel liever aan de grote tafel.
En vanaf drie, vier, willen ze op hun kamer spelen want dan kijkt mama niet op de vingers. Of in de achtertuin om beestjes te zoeken.
zo was het hier in ieder geval! Die mega box en al die andere grote kleurige bende is tijdelijk (gelukkig :LOL:)

maar anders is de Lido wel echt heel mooi!

IMG-20181112-WA0009.jpg

:DD
 

Terug
Bovenaan