Welk diepvries voer voor kleinere visjes


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Wat is handig diepvriesvoer voor kardinalen en cherry barbelen. Ik heb nu cyclops. Dat heb ik ooit van een LFS aangeraden gekregen omdat het kleine visjes zijn Maar die cyclops zijn wel heel erg klein. Ik dacht misschien aan iets van artemia of daphnia. Zijn muggenlarven te groot?
Het gaat om bijvoer. Ze krijgen meestal droog voer, en een keer per week diepvries
 
Ik wissel heel wat diepvriesvoer af. Mijn ervaring is dat ze het liefst artemia en rode muggenlarven hebben.
 
Welke vissen heb je dan? Zijn die in grootte vergelijkbaar?
 
Welke vissen heb je dan? Zijn die in grootte vergelijkbaar?
In de bak van de kardinalen heb ik nog platy's, diamantzalmen en panda's. En een goerami.

Mijn ervaring is dat ze cyclops, Daphnia, plankton wel eten (had dat speciaal voor de kleine vissen gekocht o.w.v. de grootte) maar ook snel weer uitspuwen. Er wordt nooit een volledig blokje snel opgegeten.

Van Artemia worden ze allemaal wild. De kardinalen eten daar de kleinste beetjes van op: ik geef 2 blokjes en is meteen op, kun je nagaan.

Van rode mug wordt ook iedereen wild en dan zeker de panda's. De kardinalen zwemmen dan soms wel eens met een halve rode mug rond uit hun bek maar het schuift uiteindelijk binnen.

Heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd ? Je ziet het voor je ? :ROFLMAO:

Dus geen nood om echt kleine voeding te kopen voor kardinalen, in mijn ervaring.

Ik geef trouwens in mijn andere bak met rashora Galaxy en blauwoogjes en guppy's ook die voeding en dat lukt even goed.

Ze zijn niet te onderschatten, de kleine visjes.
 
Dat blijkt! Bij mij worden de cyclops wel goed gegeten. Ze krijgen ze alleen niet altijd te pakken omdat ze zo klein zijn.
En je geeft ze dan dus 2 blokjes? Ik heb tot nog toe halve blokjes gegeven aan mij 30 stuks vis. Dat kan dus wel wat meer zijn?
 
Dat blijkt! Bij mij worden de cyclops wel goed gegeten. Ze krijgen ze alleen niet altijd te pakken omdat ze zo klein zijn.
En je geeft ze dan dus 2 blokjes? Ik heb tot nog toe halve blokjes gegeven aan mij 30 stuks vis. Dat kan dus wel wat meer zijn?

Enkel van de artemia geef ik 2 blokjes omdat de 10 diamantzalmen anders gegeten hebben en de rest nauwelijks.

Van de rest geef ik 1 blokje en dat is perfect.

De kleine voeding die je beschrijft was een blokje teveel. Ik heb dat niet meer opnieuw gekocht. Precies of ze geen moeite willen doen voor klein spul en dan gaat dat het filter in.
 
Ja, dat kan ik me voorstellen. Diamant zalmen lijken me ook wel grotere eters.
Goed om te weten. Ik zal van het weekend eens kijken wat ze hier bij de LFS hebben.
Bedankt voor de info!
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Als ik diepvries geef in de zeewaterbak dan drijft dat vanuit het theezeefje en dan zie ik snel wat ze rap opeten. Als het snel op is dan geef ik nog wat extra maar ja oppassen want ze eten vaak maar door.
 
Ik gooi het nu bevroren in het korfje. Ze kunnen er dan pas bij als het ontdooid is. En omdat het langzaam ontdooit wordt het ook niet allemaal in een keer opgeschrokt. Het enige nadeel is dat je dan niet kunt werken met de regel dat het binnen een minuut op moet zijn.
 
Ik gooi het nu bevroren in het korfje. Ze kunnen er dan pas bij als het ontdooid is. En omdat het langzaam ontdooit wordt het ook niet allemaal in een keer opgeschrokt. Het enige nadeel is dat je dan niet kunt werken met de regel dat het binnen een minuut op moet zijn.

Ik ontdooi het en gooi het dan zo in het water. Zo gaat het snel.
 
Het kan ook in zn geheel erin maar zelf ontdooi ik het in het zeefje met lauw water en dan gaat het erin. Schadelijk is het vocht uit de blister verder niet.
 
Vandaag een pak artemia gekocht. Dat gaat er wel in hoor! Ze zijn tonnetje rond. Morgen maar even niet voeren. En volgende keer een half blokje.
 
Ik koop ook af en toe bij de supermarkt zo'n zakje zeevruchtencocktail. En dan gewoon een hele mossel erin: perfecte bezigheidstherapie, want ze moeten het zelf kleiner maken en er hapjes van af knabbelen. Dat vinden ze erg lekker en ze zijn er heerlijk mee bezig, goed tegen verveling.
En dat geef ik aan mijn zwaarddragers, maar ook aan de keizertetra's, en iedereen doet zijn/ haar best om een hapje van de 'koek' te pakken te krijgen.
 
Vandaag een pak artemia gekocht. Dat gaat er wel in hoor! Ze zijn tonnetje rond. Morgen maar even niet voeren. En volgende keer een half blokje.
Dat is de volwassen artemia of de nauplien? Volgens mij kun je ze beide kopen.
 
Ik koop ook af en toe bij de supermarkt zo'n zakje zeevruchtencocktail. En dan gewoon een hele mossel erin: perfecte bezigheidstherapie, want ze moeten het zelf kleiner maken en er hapjes van af knabbelen. Dat vinden ze erg lekker en ze zijn er heerlijk mee bezig, goed tegen verveling.
En dat geef ik aan mijn zwaarddragers, maar ook aan de keizertetra's, en iedereen doet zijn/ haar best om een hapje van de 'koek' te pakken te krijgen.
kook je de mossel van tevoren?
 
Dat is de volwassen artemia of de nauplien? Volgens mij kun je ze beide kopen.
goede vraag. dasr heb ik eigenlijk niet op gelet. op de verpakking stond artemia.
 
Ik vermoed dat het de gewone zijn en die geef ik ook aan de manen.
 
Die zakjes zeevruchten zijn al geblancheerd, en kun je dus zó geven.
Maar krijgen ze dat echt op voor het gaat rotten want een mossel is best vrij fors toch?
 
Ja dat hangt natuurlijk af van hoe groot en hoeveel visjes het zijn. En hoe groot de mossel is, die zijn best klein in die zakjes. En anders geef je de helft.
Bij mij krijgen ze 'm aardig weg, behalve de sluitspier, maar daar kan weinig aan rotten (is pees) en dat geeft nog een dag extra vermaak...
 
? Dat is de spier waar de mossel zijn schelp mee sluit.
 
? Dat is de spier waar de mossel zijn schelp mee sluit.
Haha, ik weet het niet want ik vindt het al griezels om te zien. En dan zijn er ook mensen die ze opeten:eek::eek:
 
  • Haha
Waarderingen: F.
Haha, ik weet het niet want ik vindt het al griezels om te zien. En dan zijn er ook mensen die ze opeten:eek::eek:
Of die ze semi-vrijwillig dissecteren:pp Die sluitspier is wel echt verschrikkelijk om los te krijgen, zelfs met een scalpel.

Meer on-topic, bij mij aten de kardinalen ook vlotjes van vanalles mee, behalve mosselvlees eigenlijk (ik had wel diepvriesblokjes ipv hele mosselen). Muggenlarven (wit, zwart, rood), artemia, mysis, cyclops en tubifex aten ze allemaal. Het waren wel geen jonkies meer, maar mooi volwassen exemplaren.
 
Rotifer diepvries is ook prima voer voor kleine vissen.

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan