Wat is er nieuw

welk filter voor 120x60x50 ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Snakeskin-breeder
  • Startdatum Startdatum
S

Snakeskin-breeder

Guest
hallo, ik heb een aquarium gekregen van 120*60*50 cm (360 liter toch?)
maar ik heb geen idee wat voor een filter ik erin moet doen.
er zit een ruimte in voor een bioloog, er zit geen materiaal bij en ik weet ook niet of ik dat wil. het neemt namelijk een redelijk groot stuk aquarium in.

wie kan me wat informatie geven over welk filter ik kan gebruiken? Dan kan ik aan de hand daarvan kijken of ik een binnen of buitenfilter nodig heb of verder ga met het bioloog.

url]

642878_0_82_27052014883.jpg

Zit er een lichtkap bij? als dat niet zo is zou ik zelf persoonlijk niet aan de bak beginnen want is niet echt ideaal zo...

Hoezo niet? Lichtkap van Juwel erop.
Bioloog zit er aan vast,alleen opvoerpompje nodig.

Alleen even kijken hoe de stroming is.
En geen filtermateriaal????
Zij dat dan de kosten?

Zie alleen zo de werking niet.

Smaken verschillen natuurlijk maar vind het zelf niet mooi gemaakt zo,achterkant zie je niks van met een achterwand maar dat stuk links wel.
Wat echte zwemliters betreft is het ook niet royaal zo en neemt wel veel ruimte in.

Kosten van de lichtkap en de rest zou mij het niet waard zijn iig.

Een bioloog is op zich wel gemakkelijk. Je stopt het vol met filtermateriaal en op het einde plaats je een opvoerpompje welke het water terug pompt in het aquarium.

er zit geen lichtkap bij, maar dat is het probleem niet, mijn vader wil die wel maken.

ik denk dat ik de diepte in verhouding met de breedte niet handig vind. en die linker zijkant ook niet mooi zo.
ik probeer een beetje uit te rekenen hoeveel he me gaat kosten als ik het filetmateriaal en de opvoerpomp moet kopen OF het bioloog eruit sloop(meer zwemruimte) en er een extern filter aan hang.

waar kan ik het beste kijken voor het materiaal voor het bioloog intern?

gister helemaal vol gedaan met regenwater en hij in iig niet lek 😛

als ik het goed begrijp gaat de stroming zo: links onderin aan de voorkant zit een vierkant metalen raamwerk met gaatjes. daar loopt het water naar binnen. tot het over het eerst half hoge schotje in het filtermateriaal loopt. tussen het filtermateriaal en de opvoerpomp zit een hoog schot met de onderkant open. achter dat schot helemaal achteraan komt dus de opvoerpomp. die het water met een slang naar boven moet pompen. dat loopt in een bak over de rest van de lengte van het aquarium boven het water oppervlak en loopt aan het eind door een gat het aquarium weer in.

Ik ben het zeker niet ermee eens dat dit 'niet ideaal is'. Dat is volkomen afhankelijk van hoe je ermee omgaat en wat je precies wilt bereiken met deze bak.

Ik ken iemand die een maatwerk bak met intern bioloog heeft laten bouwen... en dat doe je niet als het niet ergens goed voor is 😉

~ Ivo

ja dat klopt, alleen ik vind het niet mooi zo vol in het zicht. ik ga het bioloog er pas uit snijden zodra ik een extern filter heb gevonden die voor 360 liter geschikt is en niet al te duur.

Snakeskin-breeder zei:
ja dat klopt, alleen ik vind het niet mooi zo vol in het zicht.
Mooi afdekplaatje ervoor klussen?

hoe bedoel je afdekplaatje? het zit aan de linker kant aan het aquarium, ik kan het natuurlijk wel met zwart folie beplakken maar dan heb ik 20 cm aan de linker kant zwart. lijkt me niks.

Aan de buitenkant kun je iets doen zodat je niet tegen het aparte compartiment aankijkt. Aan de binnenkant van de bak zou een zijwandje kunnen.
Anders zit er denk ik weinig op dan het vak er inderdaad uithalen, maar dan zou ik eerst goed nakijken of de constructie daarmee niet wordt ondermijnd.

~ Ivo

ja dat is dan het plan, dan blijven de 4 buitenste glas platen over (gewoon 1 kaal aquarium), de rest zit er allemaal op gelijmd.

Verliest de bak dan niet zijn stevigheid?

Ik heb 3 aquaria (Stelling) waar ook een bioloog in zit, ideaal vind ik! Alleen jammer dat hij bij jou aan de zijkant zit, maar hier kun je toch een soort van ombouw om maken zodat je het niet ziet?

Binnenbioloog. voor 7 cm nar achter 10 cm.
Bioballen ,ceramisch,en gedeelte met lavabrokjes.
Water stroom vanuit de bodemafzuiging daar in.
gaat niet hard,wel goed.

-S4Rkk1OF2K8Gwx7tlDxklMObVEPOyCB.jpeg

url]

ik heb het bioloog eruit gehaald, de bovenste randen heb ik laten zitten voor extra steun, misschien ga ik langs de linkerkant nog een smalle rand maken oid. het is toch niet te zien als er een mooie kap op gemaakt wordt.

maar ik ben tevreden hoe de bak nu is. hopelijk komt hij heelhuids de trap op, hij is loeizwaar!

het word dus een keuze maken voor een buitenfilter...suggesties???

ze zeggen wel eens: je moet roeien met de riemen die je hebt.
ik heb een juwel binnenfilter staan voor, als ik het goed heb 300 liter en twee verwarmings elementen voor 150 liter ps.

ik maak een houten plaatje aan de voor en zijkant zodat ik er geen 360 liter in hoef te doen, dus het word ipv 50 hoog ong 40 hoog.

het aquarium in inmiddels leeg gepompt en klaar om naar boven te worden gesleept haha.

Ach ja, de een haalt hem eruit,en zet er een buitenfilter naast,voor het gemak.
En jij zet hem erin.

haha ja, het aquarium heb ik gekregen. ik heb wel gekeken naar buiten filter, maar de meeste zijn zo duur. er moet ook nog een hele lichtkap op wat waarschijnlijk wel wat gaat kosten. dus ik ga het proberen met wat ik heb. mocht het filter toch te zwak zijn kan ik het er altijd nog uithalen.

maar welke lijm kan ik het beste gebruiken voor het filter erin lijmen?

we hebben thuis nog gewone lijm crystal van het merk Pattex het kan op glas staat er,kan ik dat gebruiken?

Tuurlijk,als hij er NOOIT meer uit hoeft.
Dat is nou,zuinigheid,met vlijt,sloop je aquariums.
Krijg je dan nooit meer los.

Nee,Aquarium siliconen gebruiken!!!

Dotjes op de zij-achter kant ,dan aandrukken.

Hoe groot is het rechter vak? platte glas.

oke dat is een duidelijke nee, blij dat ik vraag voor ik iets doe haha

ik ben bezig met een tekening van hoe ik de kap zou willen hebben. de kap komt boven op de rand te liggen, die platte glazen stroken zijn voor de stevigheid die hij denk ik wel nodig heeft.

Ja.
Glaskit voor de bouw , bij de Gamma.

Gebruik Siliconenkit Glas voor je aquarium - Bison

Bouw een aquarium met Siliconenkit Glas. Veel mensen denken dat voor het
bouwen van een aquarium een zuurvrije lijm het meest geschikt is. Het product
wat ...
www.bison.nl/.../gebruik-siliconenkit-g ... -aquarium/

Of je koopt eeen tubetje(wel duurder)

Hou achter vlak op het glas, met 2 lampen. of 1.
En de voorkant kan je schuin houden.

Maak ook een u profieltje op het glas ,bovenop.

oke dank je, dit is mijn eerste aquarium waar ik wat aan mag knutselen, dus wat dat betreft ben ik nog echt een groentje. meer tips altijd welkom!

Denken we met je mee.

ik moest de bizon kit bestellen helaas komt het pas maandag binnen... wilde er in het weekend mee aan het werk.

maar Bertus wat bedoel me met dit stukje: citaat:

Omdat ik toch twijfel of de capaciteit van het binnenfilter goed genoeg is en ik het wil proberen in een keer goed te doen

Is mijn vraag nu welke capaciteit een buitenfilter zou moeten hebben om 300 liter goed te filteren.
echt ik heb hier hulp bij nodig! :stom:

Snakeskin-breeder zei:
ik moest de bizon kit bestellen helaas komt het pas maandag binnen... wilde er in het weekend mee aan het werk.

maar Bertus wat bedoel me met dit stukje: citaat:

Dan had je naar de bouwmarkt moeten gaan.
Staan ze in het rek.

Als je de kap maakt, heb je een rechte kant ,waar hij op rust.

schuine kan kan je een klep van maken.

Snakeskin-breeder zei:
Omdat ik toch twijfel of de capaciteit van het binnenfilter goed genoeg is en ik het wil proberen in een keer goed te doen

Is mijn vraag nu welke capaciteit een buitenfilter zou moeten hebben om 300 liter goed te filteren.
echt ik heb hier hulp bij nodig! :stom:

Lees nou eens bij FILTERS. 6 x 300l.=1800 .

ja ik ben bij gamma geweest, zij hadden ze niet meer hebben ze voor me besteld, komt maandag binnen.

juist met die schuine klep ben ik ook van plan :thumbs:

ga ik doen Bertus dankje

eheim 2128?

Kijk eens op Marktplaats.
Staan er genoeg.
Maar,ja. zijn niet voor niets ,he.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan