Wat is er nieuw

Welk filter voor de Juwel Lido 120?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne

Guest
Ik denk erover om de Juwel Lido 120 aan te schaffen, maar twijfel nog over of ik het binnenfilter wel of niet wil laten verwijderen. Wat denken jullie? Ik zelf vind het filterhuis vrij groot voor in de bak, er verdwijnen garnalen en/of kleine visjes in en ik heb er al wel vaker problemen mee gehad dat hij het niet meer goed deed. Aan de andere kant doet hij zijn werk wel heel goed als hij het doet. Maar als het een los filter en een losse verwarming wordt, welke kan ik dan het beste kopen? Wel graag een binnenfilter. Ik hoop op goede adviezen!

Ik vind daarnaast ook dat een externefilter een betere stroming geeft. Ik werk in de grotere bakken dan ook met Eheim filters en heb op de 125 liter bak een 2213 draaien die het prima kan doen.
Dus de Eheim kan ik je aanraden al zullen de meeste bekende merken prima zijn hoor.

jessicapilon zei:
Ik vind daarnaast ook dat een externefilter een betere stroming geeft. Ik werk in de grotere bakken dan ook met Eheim filters en heb op de 125 liter bak een 2213 draaien die het prima kan doen.
Dus de Eheim kan ik je aanraden al zullen de meeste bekende merken prima zijn hoor.

De 2213 is een buitenfilter? Lijkt me erg ingewikkeld en heb er ook helemaal geen ervaring mee. Ben als de dood dat er iets mee gebeurt en er dan lekkage komt of iets als kortsluiting oid. Is er van de binnenfilters ook een speciale die je aanraadt als ik een buitenfilter echt niet aan durf?

Als je hem er uit haalt zou ik hem altijd vervangen door een buitenfilter, anders kun je hem qua filterkwaliteit echt beter laten zitten. Bij mij kropen er wel altijd garnalen in, maar visjes heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ik heb er nu een Eheim Ecco Pro 200 op draaien en dat is perfect - filtert goed, prima stroming en mooi weg te werken in het kastje. Ik vind het echt stukken plezieriger dan een binnenfilter.

Lecturer in Recent Runes zei:
Als je hem er uit haalt zou ik hem altijd vervangen door een buitenfilter, anders kun je hem qua filterkwaliteit echt beter laten zitten. Bij mij kropen er wel altijd garnalen in, maar visjes heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ik heb er nu een Eheim Ecco Pro 200 op draaien en dat is perfect - filtert goed, prima stroming en mooi weg te werken in het kastje. Ik vind het echt stukken plezieriger dan een binnenfilter.

Weet niet of ik dat aan durf, ben zo bang voor kortsluiting en/of lekkage en heb ook helemaal geen ervaring met buitenfilters...

Maar waarom wil je hem dan vervangen voor een ander binnenfilter??
Ok, hij is wat groot. Ik heb bij de buitenfilters nog nooit problemen gehad hoor.
Ik denk dat je daar echt niet bang voor hoeft te zijn.
Ook een binnenfilter kan mankementen vertonen.

De buitenfilters zijn ook wel duur zeg! Zijn ze echt zoveel beter dan een binnenfilter en dan het binnenfilter van de Juwel Lido 120 in het bijzonder? Wordt wel eerst sparen dan, het aquarium zelf is zeker met de achterwand erbij ook niet goedkoop...

jessicapilon zei:
Maar waarom wil je hem dan vervangen voor een ander binnenfilter??
Ok, hij is wat groot. Ik heb bij de buitenfilters nog nooit problemen gehad hoor.
Ik denk dat je daar echt niet bang voor hoeft te zijn.
Ook een binnenfilter kan mankementen vertonen.

Omdat een binnenfilter nog altijd een stuk kleiner is dan het filterhuis die er standaard in zit. Is een buitenfilter niet erg ingewikkeld om te installeren? Dat is waar, maar dan zit hij in het aquarium, dus lekkage en kortsluiting is dan sowieso uitgesloten.

jessicapilon zei:
http://www.aquaplantsonline.nl/p/651:c:33_177/filtertechnieken/eheim/eheim-classic-250-2213-buitenfilter/

Deze zou prima kunnen en op MP heb je deze soms voor niet al teveel geld hoor. Ik heb er ook 2 via MP gekocht namelijk.
Tja ik vind dus de stroming beter en je hebt wat meer filtermassa.

Zal eens op MP kijken, dat is inderdaad wel een goede. Dat is wel wat waard natuurlijk, wil het echt goed doen dit keer en het water zal met een buitenfilter helderder zijn zeker?

Qua filtercapaciteit is voor de Lido het standaardfilter zat. De enige reden om het te vervangen is (vind ik) meer ruimte in de bak doordat die Tardis weg is. Kortsluiting is iets wat je ook met een binnenfilter kunt krijgen, maar is wel erg onwaarschijnlijk. Overigens zou ik dat liever buiten de bak dan er in hebben, maar dat terzijde. Lekken kan, inderdaad, maar als je alles goed aansluit (volgens de handleiding) is dat geen punt. En mocht hij lekken dan druppelt het, dus je hebt echt niet direct je bak leeg.

Ze zijn inderdaad duurder, maar je krijgt er ook heel wat meer voor. Ik vind het gebruiksgemak veel groter (kranen dicht, losschroeven en schoonmaken in de keuken, niks geen waterballet meer), de filtermassa is groter en je hebt meer mogelijkheden qua in en uitstroom. Oh, en beduidend meer ruimte in de bak. 😉

De ruimte is ook de grootste reden dat ik overweeg om hem te laten verwijderen.

De kans op kortsluiting is met een buitenfilter niet groter dan met een binnenfilter? Ik ben veel thuis, dus mocht het buitenfilter gaan lekken dan heb ik dit waarschijnlijk ook wel snel in de gaten.

Filtert een buitenfilter ook beter zodat het water schoner en helderder is?

De voordelen van een buitenfilter zijn dan wel erg duidelijk, toch nog maar even een maandje langer sparen. ;-) Is het zo te horen zeker waard, moet mijn onzekerheid erover dan maar gewoon opzij zetten en het gewoon doen!

Qua filtercapaciteit is voor de Lido het standaardfilter zat.

Meer dan zat zelfs, ik heb in de uitlaat van het standaardfilter een spons zodat hij niet zo erg hard stroomt 😀

Een filter met voldoende capaciteit zal je bak zeker goed helder houden verwacht ik.
Het is natuurlijk ook van andere factoren afhankelijk 😉.

jessicapilon zei:
Een filter met voldoende capaciteit zal je bak zeker goed helder houden verwacht ik.
Het is natuurlijk ook van andere factoren afhankelijk 😉.

Gaat een buitenfilter dit beter doen dan het filter dat standaard bij het aquarium komt?

Corydorasfan zei:
Qua filtercapaciteit is voor de Lido het standaardfilter zat.

Meer dan zat zelfs, ik heb in de uitlaat van het standaardfilter een spons zodat hij niet zo erg hard stroomt 😀

Gaat dit met een buitenfilter niet ook het geval zijn dan?

Tja.. ik heb momenteel ook zo'n 2213 draaien op een bakkie.
Met binnenfilters heb ik weinig ervaring.. maar ik heb soms de neiging om deze potfilter eens te gaan vervangen door een goede kwaliteit binnenfilter.. ok, kost je wat ruimte, ok, tis misschien lelijk in je bak, maar als ik (onhandige Harry) weer eens aan het kloten ben met de slangen en de pot naar de gootsteen aan het slepen ben.. dan lijkt me een (goede) interne pomp prettiger te onderhouden, schoonmaken etc..
Ik heb wel een klein intern filterpompje in gebruik op een nano-bak en dat vind ik qua onderhoud toch best eenvoudig.. vooral geen gepruts met slangen, aanzuigbuizen, uistroombuizen etc.. ervaar ik als voordeel.
Maar goed, ik ben dus onhandige Harry 😉

Doorstroming wordt voornamelijk bepaald door het vermogen van de pomp, hoeveelheid vuil en het gebruikte filtermedium.. Dat kleine interne pompje wat ik momenteel heb draaien heb ik gevuld met allerlei filtermedium en een mini-laagje spons (maar dus vooral weinig spons).. en stroomt perfect, heb 'm nu 3 maanden in gebruik en sindsdien nog niet hoeven uitspoelen.

Als je toch voor intern gaat.. ik lees toch voornamelijk positieve geluiden over die aquaballs van Eheim.. google daar even op, lees ervaringen etc..

kellemes zei:
Tja.. ik heb momenteel ook zo'n 2213 draaien op een bakkie.
Met binnenfilters heb ik weinig ervaring.. maar ik heb soms de neiging om deze potfilter eens te gaan vervangen door een goede kwaliteit binnenfilter.. ok, kost je wat ruimte, ok, tis misschien lelijk in je bak, maar als ik (onhandige Harry) weer eens aan het kloten ben met de slangen en de pot naar de gootsteen aan het slepen ben.. dan lijkt me een (goede) interne pomp prettiger te onderhouden, schoonmaken etc..
Ik heb wel een klein intern filterpompje in gebruik op een nano-bak en dat vind ik qua onderhoud toch best eenvoudig.. vooral geen gepruts met slangen, aanzuigbuizen, uistroombuizen etc.. ervaar ik als voordeel.
Maar goed, ik ben dus onhandige Harry 😉

Doorstroming wordt voornamelijk bepaald door het vermogen van de pomp, hoeveelheid vuil en het gebruikte filtermedium.. Dat kleine interne pompje wat ik momenteel heb draaien heb ik gevuld met allerlei filtermedium en een mini-laagje spons (maar dus vooral weinig spons).. en stroomt perfect, heb 'm nu 3 maanden in gebruik en sindsdien nog niet hoeven uitspoelen.

Als je toch voor intern gaat.. ik lees toch voornamelijk positieve geluiden over die aquaballs van Eheim.. google daar even op, lees ervaringen etc..

En door dit soort verhalen ga ik dus weer heel erg twijfelen, ik ben namelijk ook niet bepaald handig haha.

Welk pompje heb jij dan en wat voor filtermedium heb je er in?

Maar als ik voor een intern filter ga, dan wordt me toch aangeraden om het filterhuis met de inhoud gewoon te laten zitten, dan is het blijkbaar niet de moeite waard om het filterhuis eruit te laten halen.

Mark,
Je kan kranen tussen de slangen kopen waardoor hij makkelijk is af te koppelen en dan kun je zo ermee naar de keuken lopen.
Handig hoef je daarvoor ook niet te zijn want als er 1 twee linker handen heeft dan ben ik het wel hoor.

@Suzanne
Waarom adviseert men de inhoud in de bak te laten dan?? Dat kan er toch uit als je een buitenfilter neemt??
is mooier om te zien en je hebt meer ruimte.

jessicapilon zei:
Mark,
Je kan kranen tussen de slangen kopen waardoor hij makkelijk is af te koppelen en dan kun je zo ermee naar de keuken lopen.
Handig hoef je daarvoor ook niet te zijn want als er 1 twee linker handen heeft dan ben ik het wel hoor.

@Suzanne
Waarom adviseert men de inhoud in de bak te laten dan?? Dat kan er toch uit als je een buitenfilter neemt??
is mooier om te zien en je hebt meer ruimte.

Hoe weet je dan hoe dat koppelen van de kranen moet en hoe ziet dat er dan uit? Heb je er een foto van?

Ik bedoelde als ik een ander binnenfilter zou nemen.

jessicapilon zei:
Mark,
Ja, die heb ik ook, zonder die kranen zou ik helemaal met mijn handen in het haar zitten 😉

Susanne zei:
En door dit soort verhalen ga ik dus weer heel erg twijfelen, ik ben namelijk ook niet bepaald handig haha.
Irritant he? 😉
Je zal verschillende verhalen/ervaringen horen.. meestal ervaren mensen (ook de onhandigen onder ons) een externe pot (met dubbele kraantjes als die er niet bijzitten) als handiger.. ik ben blijkbaar nog onhandiger dan de onhandigen 😉

Ik heb dus alleen een nano-bakje met een Superfish Aquaflow 100, eenvoudig pompie.. standaard geleverd met spons, heb ik (met uitzondering van een 1 cm of zoiets) vervangen met gesinterde glasballetjes.. substrat-pro van Eheim.
Maar je zou ook ceramische hulsjes kunnen gebruiken, of siporax.. dat soort filtermedium verstopt niet snel, tot nooit, is in mijn 2213-potfilter na een jaar of 3/4 nog nooit verstopt geweest.
Sponzen lopen snel vol.

Weet je wat de ellende is.. wat je ook kiest, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen 😉

Susanne zei:
Hoe weet je dan hoe dat koppelen van de kranen moet en hoe ziet dat er dan uit? Heb je er een foto van?
uFIIR9aIKIej9whw-XspKqVhUb6Fqkh-.jpeg

Zoals je ziet is dat gewoon schroefdraad en die draai je dus net zo los als dat je een fles opent.
Het is echt heel eenvoudig hoor.

Is jammer dat ik niemand ken met een buitenfilter, anders zou ik eens kunnen kijken hoe het eruit ziet en werkt.

Maar als ik toch voor een binnenfilter wel gaan dan begrijp ik dat ik beter het standaard filterhuis met filter kan laten zitten ipv een ander binnenfilter kopen? Ook als dat nieuwe binnenfilter een stuk kleiner is dan het grote filterhuis van Juwel?

Susanne zei:
Is jammer dat ik niemand ken met een buitenfilter, anders zou ik eens kunnen kijken hoe het eruit ziet en werkt.
Is er geen forumlid dat bij je in de buurt woont?

Mascha&Ivo zei:
Susanne zei:
Is er geen forumlid dat bij je in de buurt woont?

Ik woon in Zoetermeer, geen idee of er een ander forumlid ook hier woont...

Laat de filter in de LFS demonstreren, daar zijn ze voor..toch?

Weten ze daar dan ook hoe dat werkt met die kraantjes? Kan het altijd vragen bij Romberg, ga het aquarium waarschijnlijk daar kopen.

Werkt net zoals wat je ziet bij van die Gardena tuinslangen.
Aan beide slangen een kraantje, en die kun je dan eenvoudig aan- afkoppelen 😉

Is toch duidelijker als ik het kan zien, ik ga kijken of ik contact kan krijgen krijgen met Willem Wezel.

https://www.youtube.com/watch?v=e6dJdFOgnX0

Hier zie je een beetje hoe en wat en op Google kun je wel meer video s vinden nog.
Ik snap dat het moeilijk lijkt maar het is echt waar kinderlijk eenvoudig. Ik krijg amper een spijker recht in de muur en snap alles nog.
Er is eigenlijk niks aan te snappen zou ik bijna zeggen 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan