Tja.. ik heb momenteel ook zo'n 2213 draaien op een bakkie.
Met binnenfilters heb ik weinig ervaring.. maar ik heb soms de neiging om deze potfilter eens te gaan vervangen door een goede kwaliteit binnenfilter.. ok, kost je wat ruimte, ok, tis misschien lelijk in je bak, maar als ik (onhandige Harry) weer eens aan het kloten ben met de slangen en de pot naar de gootsteen aan het slepen ben.. dan lijkt me een (goede) interne pomp prettiger te onderhouden, schoonmaken etc..
Ik heb wel een klein intern filterpompje in gebruik op een nano-bak en dat vind ik qua onderhoud toch best eenvoudig.. vooral geen gepruts met slangen, aanzuigbuizen, uistroombuizen etc.. ervaar ik als voordeel.
Maar goed, ik ben dus onhandige Harry 😉
Doorstroming wordt voornamelijk bepaald door het vermogen van de pomp, hoeveelheid vuil en het gebruikte filtermedium.. Dat kleine interne pompje wat ik momenteel heb draaien heb ik gevuld met allerlei filtermedium en een mini-laagje spons (maar dus vooral weinig spons).. en stroomt perfect, heb 'm nu 3 maanden in gebruik en sindsdien nog niet hoeven uitspoelen.
Als je toch voor intern gaat.. ik lees toch voornamelijk positieve geluiden over die aquaballs van Eheim.. google daar even op, lees ervaringen etc..