Welk filter voor garnalen voor groot aquarium


K

KiMmi

Guest
Beste forumleden,

:help:
Zit hier met een filter probleem. Ik heb een juwel rio 240 aquarium waar ik graag vuurgarnaaltjes in wil houden. Nu zat er een standaard juwel binnenfilter in. Maar de stroming was erg hard en al snel werden de garnalen in het filter gezogen. Dus ben ik met gaasjes aan de slag gegaan en had die voor de inlaat en uitlaat geplakt. Was dus ook geen succes. Resultaat pomp deed raar en kreeg te weinig water en als nog garnalen in de pomp. Gisteren dus de pomp eruit gerukt. En er 2 filters ingehangen van superfish. Een van aqua flow xl en een van aqua flow 300. Grote lelijke aanwezige dingen, maar dat moet dan maar. Filtermateriaal gebruik van de juwel. Maken iets meer herrie dan de juwel, maar daar moeten we het maar mee doen als dat veiliger is voor de garnalen. Maar vandaag zijn beide pompen al heel veel kracht verloren. Water opervlakte beweegt nog iets maar doet niet meer zo heel veel. Baal er onwijs van.

Kunnen jullie mij helpen? Hebben jullie misschien wijze raad, tips of ervaringen. Welk filter is nou een goede veilige garnalen filter? En geschikt voor een groot aquarium. Wil wel graag een binnenfilter hebben. En zwemmen ook nog vissen in misschien moet daar ook rekening mee worden gehouden. Voorheen in mijn kleine aquarium een eheim aquaball gehad, maar vond die toen ook snel kracht verliezen. En heb toen ook gekozen voor een superfish aqua flow 100. Was daar toen wel tevreden over en makkelijk in gebruik. Maar kan nu niet zeggen dat ik hiermee tevreden ben.

Alvast super bedankt voor de hulp.:thumbs:
 
ja... interne filters voor bakken van dit formaat word wel wat lastig.

paar sponsfilters aangedreven met een luchtpomp een idee? heb je wel weer het geluid van bubbels maar 100% garnalen veilig.
 
Bedankt voor de reacties:thumbs:

Had inderdaad al gelezen over sponsfilters en hamburger matten (geloof ik) maar dat die geschikt zijn voor kleine aquaria.
En vind dat die luchtpompen enorm herrie maken :D

Buitenfilter kan ik hier niet kwijt. En vind de buiterfilters er ingewikkeld uitzien. En ben bang voor lekkage. Maar buiten dat kan ik hem nergens kwijt.

En eventueel 2 goede binnenfilters ofzo? Iemand een idee? Misschien wel 2 eheim aquaball maar dan van die grote?

Bedankt weer!
 
Ik ben ook geen techneut maar wees vooral niet bang. Het is echt erg eenvoudig en lekken doen ze niet zomaar als je een goede filter hebt. Je kan met binnenfilters werken maar optisch is dat niet het mooiste. kan hij niet onder de bak staan of naast de bak?
 
Wat Alwin zegt is een optie maar zoals ik al eerder zei is een aantal binnenfilters in de bak niet het mooiste om naar te kijken. Ik gebruik die mini pat ook maar dan op de 30 liter nano s. Die zou ik niet snel gebruiken voor een flinke bak.
 
Klopt. Ik zou wel op een bak van 240 liter een filter nemen die rond de 750 capaciteit heeft want die getallen zijn zonder belasting.
 
Bedankt weer voor de tips.

Maar idd wil ook niet mijn aquarium vol met filters hebben. Vind 2 nu ook wel de max.
 
Weet iemand of heeft iemand ervaring met de Eheim pompen of die goed zijn? De aquaball, pick up of power line?
 
ik heb zelf een pickup 2008 in gebruik in de kreeften-bak maar deze is standaard niet garnalen/kreeftenproof. Daar moet je dan wel voorzieningen voor treffen.
 
Dat ze niet garnalenproof zijn is zeker een nadeel van die binnenfilters.

@Alwin
Het gaat hier om een grote bak van 240 liter dus daarom dat ik voor een buitenfilter zou kiezen;). In een kleine bak kan vaak een binnenfilter wel volstaan.
 
@Alwin
Het gaat hier om een grote bak van 240 liter dus daarom dat ik voor een buitenfilter zou kiezen;). In een kleine bak kan vaak een binnenfilter wel volstaan.

Ik zou ook zeker voor een buitenfilter gaan maar dat is volgens TS niet mogelijk. 240 liter is ook wel HUGE! voor vuurgarnalen vind ik maar ok.
 
Ja het is niet ideaal met binnenfilters want daar gaan vaak ook makkelijk de garnalen, en zeker de kleine, inzitten. maar goed als het echt niet anders kan dan houdt het inderdaad op.
 
Sorry zie gewoon dat ik over een aantal reacties heen gelezen heb. :sorry:

Maar een buitenfilter kan inderdaad niet. Onder de bak kan niet, omdat de kast helemaal vol gepropt zit met speelgoed. En naast de kast kan ook niet. Hij staat naast de bank en staat ook speelgoed naast de kast. :DHeleboel speelgoed dus haha. En ben ook bang dat mijn zoontje de pomp veel te interessant vind. En eraan gaat zitten peuteren. Slechte combi dus.
Maar dacht eigelijk ook dat de garnaaltjes ook in een buitenpomp terecht komen.

Maar blijft lastig dus. Maar ben toch niet de enige die garnaaltjes houd in een groot aquarium lijkt mij. Of hebben die allemaal een buitenfilter? Of ben ik gewoon raar met mijn grote garnalen aquarium? :D
Is niet alleen garnalen hoor zitten ook nog 10 corydoras panda in en 3 honing goerami's ;) en nog wat slakken haha
 
je bent niet de enige die garnalen in een grote bak heeft hoor, alleen grote bakken filteren met interne filters word altijd wat lastig, helemaal als ze ook nog is garnaal veilig moeten zijn.

en ja er zijn mensen met een buitenfilter, deze vissen de jonge garnaaltjes eens in de zoveel tijd uit het filter :) geen plek met zoveel eten voor garnaaltjes als in het filter :D

overigens maken luchtpompjes niet zo heel gek veel lawaai hoor. de bubbels zul je eerder horen.

wat je ook kan doen, is een hamburger mattenfilter maar ipv met een luchtpomp gewoon met een klein opvoerpompje werken.
 
Onder de bak kan niet, omdat de kast helemaal vol gepropt zit met speelgoed


Nou sorry dat ik het zeg maar het is een kast die bij het aquarium hoort en ik weet uit ervaring dat kids veel spullen hebben. Maar ik zou dan desnoods dat speelgoed in een plastictas ergens neerzetten en toch voor een buitenfilter gaan. Zo n bak van 240 liter heeft wel goede filtering nodig en je kan veel ellende krijgen als dat straks niet goed op orde is. Het is natuurlijk mijn persoonlijke mening maar het speelgoed zou in dit geval dan wel wijken want je wilt vast ook dat je bak straks er mooi bijstaat;). Maar laat ik duidelijk zijn en dat is mijn persoonlijke mening hoor en je bent natuurlijk baas in eigen huis:deal:;).

Maar ik begrijp dat het lastig is voor je hoor. Maar ik ben van mening dat je het beter goed kan doen dan achteraf weer veel te moeten aanpassen met de eventuele problemen.
 
Bedankt voor de tips en meningen.:thumbs:

Maar komt er dus eigelijk op neer dat er voor z'n groot aquarium geen goed garnalen binnenfilter is. En dat je dus voor een buitenfilter moet gaan.

Bedankt voor de hulp in ieder geval.
 
Na lang nadenken.... Toch besloten om voor een buitenfilter te gaan. Maar nu dus de vraag wat is een goed buitenfilter? Zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie :S Ben dus een leek en vind het stiekem toch ook wat spannend. Maar hij moet dus ook makkelijk in gebruik zijn. Wie kan mij daarbij helpen.... Alvast bedankt!
 
Je bak is 240 liter bruto dus deze zal 1.20 zijn denk ik. Als je uitgaat van 2x netto de inhoud van je bak dan is dat zo n 4x bruto en dan kom je uit op een filter van rond de 100 liter capaciteit. Je kan dan denken aan bv de JBL 901 en ook de Eheim zijn prima filters. Wat je ook kan doen om kosten te drukken is ens op marktplaats kijken voor een buitenfilter.
Daarbij kun je dan om de korf van de afzuiging een filterspons doen en er zijn ook aparte korfjes die garnalenproof zijn te koop.
 
Bedankt. Toevallig vandaag ook op mp rond gekeken. Maar vind het wel spannend om dan 2e hands z'n pomp op te halen. Omdat ik er zelf nog geen kaas van heb gegeten. Maar nu kwam ik een compleet aquarium tegen met eheim buitenfilter erbij. Heb toen mijn juwel rio ook van mp af gehaald maar zat uiteindelijk vol met krassen die enorm storen. En de verlichting is ook niet helemaal ok. Dus zat al een tijdje met de gedachten een ander aquarium aan te schaven. Dus denk dat ik die vanavond ga ophalen. Dan heb ik een krasvrij aquarium met goede verlichting en een buitenpomp :thumbs:
 
Dat zou mooi zijn voor je maar let nu dan wel even goed op eventuele krasen;)
 
Ja was een beetje dom. Had mijn man en zwager hem op laten halen. Maar die hadden niet gezien dat hij zo bekrast was. Weer een wijze les voor de volgende keer haha.
 
IMG_0094.JPG

Ik ben verbaast dat niemand de aquael turbo 500 of 1000 noemt.
Krachtige binnenfilter met bio-kamer en spons.
Voor 25 euro zijn ze te vinden. Ik heb er zelf 2.
 
Bekijk bijlage 14886
Ik ben verbaast dat niemand de aquael turbo 500 of 1000 noemt.
Krachtige binnenfilter met bio-kamer en spons.
Voor 25 euro zijn ze te vinden. Ik heb er zelf 2.

Heb deze (de 500) ook voor in een 60 cm bak.
Bevalt me wel goed, alleen vind ik wel dat de stroming vrij vaak ineens minder is.
Als je dan even wat rommelt doet hij het weer goed.
 
Bekijk bijlage 14886
Ik ben verbaast dat niemand de aquael turbo 500 of 1000 noemt.
Krachtige binnenfilter met bio-kamer en spons.
Voor 25 euro zijn ze te vinden. Ik heb er zelf 2.

Voor een nano zijn ze weer een slag groter dan de mini pat en ze zijn een stukje duurder. Dat zal denk ik vaak de weegschaal naar een mini pat laten doorslaan:)
 
Bedankt. Toevallig vandaag ook op mp rond gekeken. Maar vind het wel spannend om dan 2e hands z'n pomp op te halen. Omdat ik er zelf nog geen kaas van heb gegeten. Maar nu kwam ik een compleet aquarium tegen met eheim buitenfilter erbij. Heb toen mijn juwel rio ook van mp af gehaald maar zat uiteindelijk vol met krassen die enorm storen. En de verlichting is ook niet helemaal ok. Dus zat al een tijdje met de gedachten een ander aquarium aan te schaven. Dus denk dat ik die vanavond ga ophalen. Dan heb ik een krasvrij aquarium met goede verlichting en een buitenpomp :thumbs:

Eheim is echt top kwaliteit. Z'n pomp kan je met vertrouwen ook tweedehands kopen. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die deze filter makkelijk 10 jaar of meer draaien.

Hij is al eerder gelinked maar hier veel goedkoper en gratis verzending (wel een paar weken levertijd) Schuif je zo op de inflow en je garnalen zijn veilig.
https://nl.aliexpress.com/item/12-1...lgo_pvid=a0da9726-8b4a-49af-881f-f637e6668181
 
Voor een nano zijn ze weer een slag groter dan de mini pat en ze zijn een stukje duurder. Dat zal denk ik vaak de weegschaal naar een mini pat laten doorslaan:)

Maar in de eerste post ging het om een rio 240. Niet echt een nano dacht ik zo En het verschil is maar een tientje, heb je ook een extra filterkamer er bij. Hou je altijd 1 van de 2 bacteriën in tact bij het uitknijpen. Dat vond ik het fijne er aan.

Ik heb de mijne in een home 40 hangen, precies genoeg en safe voor de crystals. Waar bij mij juist de pat mini snel dichtslibde. Waarschijnlijk verschil in sponzen denk ik. Ik heb 2 turbo's en heb 2 verschillende sponzen erbij gekregen.

Ik ben nu iets anders aan het proberen. Via AliExpress zo'n dubbel sponsfiltertje voor 1,50 gekocht en deze op de pat mini motor gezet. Doet het lekker en naar mijn mening iets sterker dan zon Bob-filter.
 
Dat klopt Karen maar ik bedoelde meer dat de mini pat eigenlijk voor de nano bedoeld is. De fijne spons bij de mini pat slibt inderdaad snel dicht en ik gebruik daarom ook de grovere.
 
Ik heb dezelfde bak en probleem,

Maar waarom de outlet bedekken?
Die power dan die Jewel filter zwemt niks tegenin volgens mij.
En als ze er voor kiezen, who cares. #suicidalshrimp
Het gaat erom dat de dappere baby garnaaltje niet onvrijwillig de filter in wirden gezogen.

Ik ga zelf iets doen aan de on board filter. Ding is gemaakt voor de bak.
En goeie qualiteit
Moet een oplossing voor zijn.
Mijn eerste plan is simpel.
Ik maak een gaasje voor de filter met panty en een rekje.
Het rekje zodat ik de panty kan schoonmaken en vervangen.
Nu hoop ik dat dit geen al te groot nadelig effect gaat hebben op de filter.
 

Terug
Bovenaan