Welk filter voor mijn nano (30L) blackwater?


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedemorgen allemaal,

Op mijn slaapkamer heb ik een blackwater nano bakje van 45x30x30 met op dit moment alleen 5 vuurgarnalen. (Op den duur wil ik 10 Boraras Briggittae toevoegen)
Het bakje draait inmiddels bijna 8 weken en alle waardes zijn goed. Het enige punt waar ik nog ontevreden over ben is het filter;

Voorheen had ik een Dennerle Nano Eckfilter in dit bakje. Het filter was muisstil, maar ik vond dit toch zonde van de ruimte die dit kost in het (al kleine) aquarium.
In een ver verleden heb ik op Aliexpress een goedkoop HOB filtertje aangeschaft, welke ik een tijdje op dit bakje heb gezet. Dit filter werkte op zich prima, maar was simpelweg niet stil genoeg voor op mijn slaapkamer.

Nu zit ik een beetje te wikken en wegen wat ik nou moet doen; ik wil een goed filter voor mijn bakje met voldoende filtercapaciteit en stroming, maar deze moet wel stil genoeg zijn voor op de slaapkamer.
Aangezien ik een open bak heb (ivm planten die uit de bak groeien) is het geluid ook meer aanwezig dan wanneer ik een afdekplaat of deksel dicht zou kunnen doen.
De volgende opties heb ik voor mezelf op een rijtje gezet, en ik hoop dat jullie hier voor- en/of nadelen over kunnen benoemen;

- Dennerle Nano Eckfilter:
Voordelen: Het filter is muisstil en filtert naar behoren.
Nadelen: Het filter neemt ruimte in de bak in beslag en het schoonmaken van de filtermodule is niet echt handig.

- HOB filter:
Voordelen: Filtert goed, goede stroming en neemt geen ruimte in beslag.
Nadelen: Te lawaaierig voor op de slaapkamer. Wanneer de stroom eraf is geweest start deze niet automatisch op.

- Sponsfilter (Aquaell Pat-Mini): (geen ervaring, dus verbeter me als ik iets verkeerds zeg)
Voordelen: Ideaal voor garnalen en makkelijk schoon te maken.
Nadelen: Intern, dus neemt weer ruimte in de bak in beslag. Met luchtpompje schijnt die te lawaaierig te zijn, met elektromotor (Aquael Pat-Mini volgensmij) schijnt het filter snel dicht te slibben en vacuüm te zuigen.

- Extern filter (Eden 501): (wederom geen ervaring mee, dus verbeter me als ik iets verkeerds zeg)
Voordelen: Extern dus geen onnodige ruimte kwijt in de bak. Compact en veel ruimte voor filtermedia.
Nadelen: Redelijk prijzig, en weet niet of deze stil genoeg is voor op de slaapkamer.

Op dit moment twijfel ik het meeste tussen de Dennerle Nano Eckfilter, Aquaell Pat-Mini en de Eden 501. Een HOB-filter lijkt me nou eenmaal niet stil genoeg voor op de slaapkamer.
Het verschil zit hem op dit moment bij mij in de aanschafprijs. Helaas groeit het geld niet aan de bomen bij mij, dus het zou wel een investering zijn om weer een nieuw filter te kopen a 40 euro.
Het Dennerle Nano Eckfilter heb ik al thuis liggen, dus weet niet of het echt het geld waard is om een nieuw filter te kopen (ofwel Aquaell ofwel Eden). tenzij jullie mij volledig weten te overtuigen voor een van deze 2 ten opzichte van de Dennerle.

Mocht iemand ervaringen willen delen of tips voor me hebben, dan hoor ik het graag!
Mvg, De Leidse Glibber
 
Jarenlang deze naar volle tevredenheid gebruikt
1641634215295.png
 
@Nicolientje-W
Erg mooi filter, en fijn dat deze ook extern is!
Mag ik vragen waar je deze hebt aangeschaft? Ik kan hem namelijk alleen vinden op de site van All Pond Solutions.
Is deze ook stil en fijn in gebruik? Het filter zal namelijk op ongeveer 1 meter van mijn bed te staan, dus het feit dat die echt heel stil moet zijn is voor mij het belangrijkste! En is dit filter een beetje makkelijk schoon te maken, of eigen filtermateriaal te gebruiken?

Alvast bedankt!
 
Ps. Is dit filter met 500 L/U ook niet wat te sterk voor een bakje van 30 a 40L?
 
Ik weet dat enkele leden naar tevredenheid de Eden 501 gebruiken.
Bedankt voor je reactie John!

Ja heb inderdaad meerdere positieve verhalen hierover gehoord. Echter heb ik ook verhalen gehoord dat dit filter wel stil is, maar niet muisstil (voor op de slaapkamer).
Ook speelt het feit dat dit filter zo'n 40 euro kost wel een rol, aangezien ik thuis dus ook nog gewoon mijn Dennerle Nano Eckfilter heb liggen.
 
@Nicolientje-W
Erg mooi filter, en fijn dat deze ook extern is!
Mag ik vragen waar je deze hebt aangeschaft? Ik kan hem namelijk alleen vinden op de site van All Pond Solutions.
Is deze ook stil en fijn in gebruik? Het filter zal namelijk op ongeveer 1 meter van mijn bed te staan, dus het feit dat die echt heel stil moet zijn is voor mij het belangrijkste! En is dit filter een beetje makkelijk schoon te maken, of eigen filtermateriaal te gebruiken?

Alvast bedankt!
Die van de foto is te koop op amazon, zelf heb ik hem van dennerle toentertijd gekocht https://www.azaqua.nl/externe-aquariumfilter/scapers-flow-hang-on-filter
 
Bedankt!

Erg mooi filter van Dennerle, echter is €80,- wel echt ver boven mijn budget.
Ik denk dat ik voorlopig verder ga met het Dennerle Nano Eckfilter aangezien ik deze al in de kast heb liggen, en erg stil was.
Het schoonmaken/vervangen van de filtermedia vind ik wel echt superonhandig, dus als ik mijn loon binnen heb ga ik kijken naar een Eden 501 ;)
 
Haha oke ik heb de Eden 501 besteld
Kraste mijn decemberkalender open, en met 30 euro gewonnen krasgeld kon ik die Eden niet laten liggen 😁

En met die Dennerle Nano filter die ik nu nog heb liggen, heb ik een mooi excuus om in de toekomst een garnalenbakje op te starten 😝

Hij komt maandag binnen, ik laat weten hoe die bevalt!
 

Terug
Bovenaan