Welk (groot) buitenfilter?


D.vdvoet

Well-known member
Lid geworden
26 mei 2020
Berichten
247
Leeftijd
30
Goedenavond,

Ik wil 1 van mijn Tetra EX1200 filters vervangen voor een betere. De filters waar ik zelf op uitkwam zijn de FX6 van Fluval & de Biomaster 600 van Oasen. Graag hoor ik jullie meningen over deze of alternatieve filters. Denk zelf dat een filter van JBL geen meerwaarde heeft ten op zichtte van de Tetra maar ook hier hoor ik graag meningen over. Belangrijk punt is dat hij in het kastje van mijn Juwel 450 moet passen!
 
eheim 2080 (1200XL) als je meer nog meer door stroming wil zou ik voor een fx6 gaan.
 
Jbl1902 perfect en elk jbl is een meerwaarde tov tetra. Imo
 
Het gaat me voornamelijk om het wegfilteren van zweefvuil. Iets waar de Tetra’s wat problemen mee hebben. Extra stroming wil je niet in deze bak (450l). Leuk dat de meningen zo verdeeld zijn. Bij mij komt er alleen nooit een JBL filter in (sorry?.)

ik trek zelf naar het Oasen filter toe ook ivbm het voorfilter wat super makkelijk te reinigen is zonder het filter open te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf de kleine versie van de oase de 250 en ben er tot op heden zeer tevreden over. Makkelijk te reiningen. Erg stil. Tot nu toe geen klachten. En er zit een verwarming in scheelt weer zo een staaf in je bak.
 
Ik heb zelf de kleine versie van de oase de 250 en ben er tot op heden zeer tevreden over. Makkelijk te reiningen. Erg stil. Tot nu toe geen klachten. En er zit een verwarming in scheelt weer zo een staaf in je bak.
Ik zou dan gaan voor de variant zonder verarming omdat ik een titanium heater gebruik. Goed om te horen ??
 
Merk maakt uit eindelijk niet uit.. als je zelf een goed gevoel er bij heb en er zijn genoeg onderdelen beschikbaar en blijven ook beschikbaar. Het gaat veel meer om de hoeveelheid biologische en mechanische fikter vulling er in zit en welk soort.

Ik heb zelf eheim en jbl omdat onderdelen tientalen jaren beschikbaar blijven en ik al jaren ervaring heb met deze merken.

Iedereen heeft een eigen voorkeur, er is niet zoiets als de beste elke filter heeft voordelen en nadelen
 
Ik zou sws als je een ander filter besteld altiid wel de rubbere onderdelen en de rotor en as extra bij bestellen. Dat als er wat gebeurd je altijd op voorraad hebt. Dan zit je nooit extra.
Gebeurt zo vaak dat een asje kapot gaat op een zondag avond...
 
Als het je vooral om het zweefvuil gaat, Eheim Classic serie.
Omdat dit filter gaan mandjes gebruikt, kan het zweefvuil nergens anders heen dan in de witte watten te blijven zitten.

Gaat het je echt om debiet, FX6, alhoewel ik twijfel of deze in een kastje van een RIo450 past.
 
Als je aan een FX6 denkt kijk dan ook is naar de Eheim Classic 1500XL. Ik denk dat die in de praktijk een hogere flow zal halen dan die FX6 en is gewoon lekker simpel, zoals een Eheim hoort te zijn. Met zijn 65W verbruik t.o.v. de 43W van de FX6 mag het debiet ook wel iets hoger liggen. (Ik weet niet of die in je kast past want het is ook een monster)

Een vergelijking die ik op het forum ooit tegen kwam, wellicht heb jij hier nog iets aan:
 

Terug
Bovenaan