Welk hout en hoe eventueel voor te behandelen?


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Gisteren dit stuk hout gekregen, we vinden het beide mooi. Gaan we binnenkort een keer bij de verbouwing van de bak erin zetten. Zal een goeie ~40 cm zijn :)

Weet iemand wat voor soort hout dit is en hoe we dit het beste kunnen voorbehandelen?



 
Laatst bewerkt:
In een emmer met water leggen, en dan telkens het water verversen, totdat het water schoon is.

Mooi stuk hout, overigens.:thumbs:
 
Als je een bruine kleur wilt in je bak kan je het eerst afspoelen en vervolgens in je bak leggen totdat het zinkt.
Wil je geen bruine kleur in je bak, doe dan zoals Ruben zei.
 
Je kan het met heet water afspoelen maar niet uitkoken. Inwateren kan in een emmer of je bak maar het zal vaak de eerste tijd drijven.
 
Oke, dankjewel. Dan ga ik het zo vast in water zetten. Kan het wat bruine kleur afgeven en zich volzuigen met water. :)
Kan er in de emmer ook al 'schimmel' op komen, of is dit alleen pas als ik deze in het aquarium leg? Deze eventuele 'schimmel' is toch niet schadelijk? Is er nog een mogelijkheid om - mocht deze zich laten zien - te verwijderen / minimaliseren?

Is het met zo'n groot stuk hout aan te raden om garnalen of een 'algeneter' aan te schaffen ivm het onderhoud van het hout? Of maakt dit niets uit?
 
Schimmel kan geen kwaad hoor en ik ken dat niet in een emmer maar wel in de bak. Dat hoeft er ook lang niet altijd op te komen hoor. Voor het "onderhoud"hoef je niet een speciale bewoner aan te schaffen. de schimmel verwijderen heeft weinig nut aangezien het dan weer terugkomt. Lekker laten gaan dus;)
 
Schimmel kan geen kwaad hoor en ik ken dat niet in een emmer maar wel in de bak. Dat hoeft er ook lang niet altijd op te komen hoor. Voor het "onderhoud"hoef je niet een speciale bewoner aan te schaffen. de schimmel verwijderen heeft weinig nut aangezien het dan weer terugkomt. Lekker laten gaan dus;)

Oke bedankt! Ik ga er dadelijk mee aan de slag, ben benieuwd of het veel afgeeft :)
 
Wel altijd even checken of er zachte plekken of gemakkelijk afbrokkelende delen aan zitten.
 
Als het kan wel ja ook als je er met je vingers makkelijk stukjes af kunt breken. Het hout is dan rottende. Geen probleem voor een heuse zwartwater bak. Maar ik ga er vanuit dat je die niet wilt ?
 
Als het kan wel ja ook als je er met je vingers makkelijk stukjes af kunt breken. Het hout is dan rottende. Geen probleem voor een heuse zwartwater bak. Maar ik ga er vanuit dat je die niet wilt ?

Nee, we willen liefste niet teveel verkleuring :)
 
Daarom, meestal zit het wel goed hoor maar een volgende keer zou ik het in de winkel voor inspecteren.
 

Terug
Bovenaan