Welk klein aquarium voor garnalen


C

Cassandra87

Guest
Hallo,

Ik overweeg toch om te starten met een klein aquarium voor garnalen. Misschien kunnen jullie tips of andere inzichten geven? Ik heb alleen geen idee of dit het juiste subforum is of dat het topic verplaatst dient te worden naar garnalen. Er komen echt alleen garnalen in. Wel wil ik aquascapen, met bijv. een zelfgemaakt bonsaiboompje, dus volgens mij is een rechthoekige bak het mooiste.
Tussen de 20-30 liter. Budget voor de bak inclusief filter, pomp en verlichting is ongeveer 100-150. Is een verwarming noodzakelijk?
Nou heb ik er een aantal gezien:
* Fluval Edge 1. Ik zie alleen vooral op tegen het onderhoud door de kleine opening, maar w�t een mooie bak!
* Superfish Home 25. Ik begreep alleen dat het filter niet geschikt is voor babygarnaaltjes. Dan moet er een andere filter in, of volstaat een panty?
* Dennerle aquacube 20 of 30. Je hebt hier een complete set van inclusief grind en filter etc. maar ook alleen de bak. Ik twijfel of ik een kale bak zou willen, en dan bijv. een sponsfilter apart aanschaffen en de overige benodigdheden ook.

Ik ben benieuwd :D
Over 2,5 week ben ik jarig, en weet normaal nooit wat te vragen. Nu dus wel :D
 
Bij die bakjes van Dennerle zit zo'n hoekfiltertje die als 'garnalen-veilig' wordt beschouwd.
Voor aquascaping is dat misschien wel het beste, aangezien een luchtaangedreven sponsfilter weliswaar fijn is voor de dieren maar ook wat co2 doet uitdrijven.
Persoonlijk vind ik die Dennerle-bakken errug mooi, ik heb er alleen niet genoeg centen voor ;)
 
Trouwens.. als ik denk aan aquascapen dan denk ik al snel aan bakjes waarbij het toch primair draait om de beplanting, met (zoals Dennerle meeleverd) voedingsbodems, co2-toevoeging en een hele rits andere te doseren voedingsstoffen.. veelal niet direct in het belang van kwetsbare dieren als garnalen, al kan het wel.
Als ik denk aan een mooi ingericht mossenbakje waarbij het welzijn van de garnalen voorgaat dan denk ik aan bv dit.. Garnalenbakkie van Crash
 
Inderdaad het is mogelijk om te scapen en garnalen e houden, enkel moet je uitkijken met alle middeltjes dat de garnalen niet achteruit gaan.
 
Ooh die eerste vis in die link heb ik ook, alleen dan grijs! :D

Ja ik ben me er nog in aan het verdiepen :) Ik wil graag een mooie bak, maar de garnalen zijn belangrijker dan de beplanting, dus het was maar een idee. Anders zet ik het idee van scapen aan de kant :)
 
Nee dat hoeft niet, scapen en garnalen gaan perfect samen enkel moet je opletten dat je ook geen giftige planten zoals anubias,cacombe,.. erbij plaatst.
 
Dit is ons bakje voor de TB garnalen:

789287_0_82_bakken_op_20_12_15_004.jpg

671996_0_82_bakken_op_20_12_15_005.jpg
 
Cassandra87 zei:
Ooh die eerste vis in die link heb ik ook, alleen dan grijs! :D

Ja ik ben me er nog in aan het verdiepen :) Ik wil graag een mooie bak, maar de garnalen zijn belangrijker dan de beplanting, dus het was maar een idee. Anders zet ik het idee van scapen aan de kant :)
Dat was de bedoeling nu ook weer niet ;)
Je moet inderdaad even zoeken naar wat je mooi vind, qua garnalen, qua beplanting..
Ik vind dat bakkie van Crash prachtig.. maar bij mijn weten voegt ie geen voeding toe voor de planten, geen voedingsbodem (wel ph-verlagend dacht ik omdat ie cr-garrnaaltjes heeft) geen gerommel met co2 etc.. En dan kan je met de meeste gangbare mossen al heel ver komen qua scaping zoals je ziet. Die verlangen geen bijzondere maatregelen om prima te groeien.

De bakjes die John net plaatste is ook zonder plantenvoedingen etc.. John?
 
Ja daar voeg ik niks toe omdat dit cr/cb zijn met het Taiwan Bee gen. Alleen een ph verlagende bodem dus.
 
Ik zat inderdaad te denken aan simpel scapen met mos. Ik zag bijv. een bonsai boompje van Dennerle met netjes waarop je mos kan binden.
Het hoeft ook niet hoogstaand te zijn haha.

Mijn voorkeur gaat uit naar de complete set van Dennerle Aquacube 30. Google levert echter op dat er lelijke condens verschijnt op de afdekplaat. Wat zijn daar de ervaringen mee?
De Superfish Home 25 vind ik ook heel stijlvol, maar de filter staat me een beetje tegen.

Bedankt voor de reacties!
 
juwel vio 40 is misschien ook nog wat voor je, is een rechthoekige bak en goedkoper dan de fluval edge
 
Apisto zei:
Nee dat hoeft niet, scapen en garnalen gaan perfect samen enkel moet je opletten dat je ook geen giftige planten zoals anubias,cacombe,.. erbij plaatst.
Waarom noem je die planten giftig als je weet dat het anders zit? Je zet hier mensen simpelweg mee op het verkeerde been.
 
Toch zijn er geluiden dat de Anubia s gif bevat en dat bij het snoeien dit vrij kan komen. Daarnaast is er nog het verhaal dat Cabomba gif kan opslaan.
In hoeverre beiden kloppen durf ik niet te zeggen maar ik denk dat Apisto hier op doelt ;).
 
Dat zal vast, maar het is lang niet het hele verhaal.

Er geldt dat als het gaat om opslaan van gif dat dus Cabomba zelf niet het giftige is en bij Anubias dat het zou gaan om het snoeien, waarmee het hebben van Anubias in het aquarium an sich ook niet het gevaar is.

We kennen allemaal garnalenbakjes met Cabomba en met Anubias. Om dan te stellen dat die giftig zijn zoals het is gesteld is gewoon te kort door de bocht. Daar is niemand mee geholpen.
 
RichD1011 zei:
juwel vio 40 is misschien ook nog wat voor je, is een rechthoekige bak en goedkoper dan de fluval edge

Ik heb zelf een Juwel Vio 40 en ben erg tevreden . Ik houd er zelf vuurgarnaaltjes in. Ook kan ik je de superfish qubie25 aanraden. Een klein compact bakje maar wel met stijl. Groter is natuurlijk altijd beter dus ik zou voor minimaal een 25 liter bakje gaan.


Veel succes

Mvg
Rennie
 
renniehahahahaha zei:
RichD1011 zei:
juwel vio 40 is misschien ook nog wat voor je, is een rechthoekige bak en goedkoper dan de fluval edge

Ik heb zelf een Juwel Vio 40 en ben erg tevreden . Ik houd er zelf vuurgarnaaltjes in. Ook kan ik je de superfish qubie25 aanraden. Een klein compact bakje maar wel met stijl. Groter is natuurlijk altijd beter dus ik zou voor minimaal een 25 liter bakje gaan.


Veel succes

Mvg
Rennie
Heb jij foto's van je Vio 40?
Op het eerste gezicht ben ik er nog niet weg van.

Ik kom nou na een hele ochtend googlen (ik heb ook weer een hobby hoor.. haha) op de Aquael 30 Shrimp Set. Vind ik ook wel mooi.
Hm toch niet.. techniek is wel heel erg in beeld..
 
Cassandra87 zei:
Mijn voorkeur gaat uit naar de complete set van Dennerle Aquacube 30. Google levert echter op dat er lelijke condens verschijnt op de afdekplaat.
Wil je die er perse op dan?
 
kellemes zei:
Cassandra87 zei:
Mijn voorkeur gaat uit naar de complete set van Dennerle Aquacube 30. Google levert echter op dat er lelijke condens verschijnt op de afdekplaat.
Wil je die er perse op dan?
Wordt dat niet sowieso aangeraden ivm eruit springen?
Maar wij hebben twee katten dus dat is wel handig :)
 
Ik heb ook last van een beetje condens op de afdekruit maar dat valt best nog wel mee hier.
Met katten zou ik die dus zeker wel gaan gebruiken.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat zal vast, maar het is lang niet het hele verhaal.

Er geldt dat als het gaat om opslaan van gif dat dus Cabomba zelf niet het giftige is en bij Anubias dat het zou gaan om het snoeien, waarmee het hebben van Anubias in het aquarium an sich ook niet het gevaar is.

We kennen allemaal garnalenbakjes met Cabomba en met Anubias. Om dan te stellen dat die giftig zijn zoals het is gesteld is gewoon te kort door de bocht. Daar is niemand mee geholpen.
Tot ze 1 keer de schaar in de anubias zet, staat er een ander topic bovenaan "garnalen verstijven en vallen dood"
 
Geen zorgen, best kans dat de bak nog drie weken droog staat, ik wil mij goed inlezen en voorbereiden :)

Ik denk dat het de complete set van Dennerle wordt
 
Apisto zei:
Mascha&Ivo zei:
Dat zal vast, maar het is lang niet het hele verhaal.

Er geldt dat als het gaat om opslaan van gif dat dus Cabomba zelf niet het giftige is en bij Anubias dat het zou gaan om het snoeien, waarmee het hebben van Anubias in het aquarium an sich ook niet het gevaar is.

We kennen allemaal garnalenbakjes met Cabomba en met Anubias. Om dan te stellen dat die giftig zijn zoals het is gesteld is gewoon te kort door de bocht. Daar is niemand mee geholpen.
Tot ze 1 keer de schaar in de anubias zet, staat er een ander topic bovenaan "garnalen verstijven en vallen dood"
Maar waarom dan hier in eerste instantie zo kort door de bocht? Nergens voor nodig. Niemand mee geholpen.
Geef dan meteen aan dat het snoeien van Anubias voor alle veiligheid buiten de bak gebeurt raad aan bij Cabomba aan om goed voor te weken.
Dan is meteen duidelijk hoe en wat. Heeft iedereen meer aan dan berichten die de planten onterecht in een kwaad daglicht stellen ;)
 
Nou man wilde geen aquarium, maar als hij een aquarium in huis moet hebben, dan een met vissen.
Dus dan vallen mijn eerdere keuzes af.
Wegens ruimtegebrek op dit moment mag de bak niet breder zijn dan 60 cm.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar de SF Home 60.

Ik zit nu alleen te twijfelen om dat te doen, of pas volgend jaar een aquarium aanschaffen als de woonkamer verbouwd is..
Stiekem hoop ik dat als ik voor het eerste kies, hij het zelf ook leuk gaat vinden, en we een 2e bak aanschaffen hihi
 
Kijk ook eens anders bij de SF Expert 70. Bij de Home heb je die binnenfilter erin zitten en zelf vindt ik dat niet erg mooi en erg gaan snel garnalen inzitten.
 
Tnx!
Grappig, ik lees allemaal klachten over de verlichting van de Expert. Maar is dat niet een zelfde ledstrip als in de andere bakken van SF?

Voldoet een panty om het filter, of een sponsfiltertje voor niet al te veel? Of past die weer niet in de ombouw van het filtersysteem van de Home 60.
Ik vond het design namelijk wel erg mooi :)
 
Ik heb geen klachten over de verlichting van SF. Ik heb 2x de Expert 30 staan en een aantal lossen leds voor de nano.

In de garnalenbakken heb ik een stukje panty onder het dekseltje van de Aquaflow binnenfilter en dat werkt verder prima. Wel de stroming in de gaten houden maar ik spoel hem i denk om de 3 weken even uit. Wellicht kun je voor de spijlen van dat filterhuis iets maken van filterspons.
 
Ik heb zelf de Superfish home 60 en erg tevreden erover.
Ik heb ook de Superfish Expert 30 en dat is ook een prima bakje.

Het grote verschil, behalve het uiterlijk, vind ik dat de Home echt veel en veel mooiere verlichting heeft. Daarbij kun je ook nog nachtverlichting aan doen.

Het filterhuis heb ik er uit gesloopt, gaat heel makkelijk.

Condens op de dekglaasjes heb ik eigenlijk helemaal niet.
 
Ik heb zelf de SF expert 70, schitterende bak!
Verlichting is prima, niks mis mee.

Mocht je nog een kleiner bakje zoeken voor garnalen, ik heb nog een SF Aqua 30 staan van 3 weken oud. Mag voor een leuk prijsje van eigenaar wisselen.
 
Zelf heb ik de beste ervaringen met de nano qubes of de Expert bakjes waar geen filterhuis in zit. Deze zou je anders er weer uit moeten halen omdat er snel garnalen in kunnen komen.
Er zijn er ook die ze wel gebruiken met garnalen dus mijn smaak is natuurlijk erg persoonlijk. De Expert 30 bevalt me ook prima en ook qua verlichting.
Een Home zou ik zelf dus niet weer kopen voor de garnalen.
 
Ben ik nou heel vervelend als ik zeg dat op nummer een de Juwel Primo 70 staat hihi :D
Ik ga vanavond even rustig de andere opties bekijken :)
 
Hij zou op een besta kast komen te staan, verder is er op dit moment nog niet echt paus in huis tot of de boekenkast weg gaat of tot de woning verbouwd is. Ben ineens huiverig om m op een ikea kastje te plaatsen..
 
Monoloog hihi sorry.
Met man overlegd, die wilde geen garnalen bak en volgend jaar weer geld uitgeven voor een grote.
Nu een compromis gesloten, ik heb een merkloos 20l aquarium via marktplaats gevonden welke ik inricht als garnalen bak.
Volgend jaar als alles af is mag ik deze vervangen maar dan voor een meter bak.

Hij is alleen licht teleurgesteld dat in het kleine aquarium geen vissen kunnen (want die en die hebben sluierstaarten in een nog kleiner aquarium en dat gaat ook goed. Ja schat goed schat nee schat..)

Er zit een rena filter bij en een tetra verwarming. Als ik de aquael pat 500 aanschaf is die dan compleet, of zit daar geen luchtpomp bij? Zijn er nog goedkopere garnalen vriendelijke oplossingen voor?
 
wat je zou kunnen doen is met een spons filter werken, is voor garnalen prima.

dat is een filter die je maakt met een luchtpomp, zoek maar even op google.
 

Terug
Bovenaan