Welk L nummer?


D

Dannysluierstaart

Guest
Iemand enig idee welk L nummer dit is? In de dierenwinkel zeiden ze dat hij ong 10 tot 15 cm wordt
 

Bijlagen

  • 51CB17AD-AAB3-4534-BE22-3BFEB47DBD15.jpeg
    51CB17AD-AAB3-4534-BE22-3BFEB47DBD15.jpeg
    82.3 KB · Weergaven: 72
  • D98EAEE4-32C6-4BF8-AFB5-7A449D0D1658.jpeg
    D98EAEE4-32C6-4BF8-AFB5-7A449D0D1658.jpeg
    38.7 KB · Weergaven: 75
  • A96F48B4-61BC-44D3-B697-347895D5196A.jpeg
    A96F48B4-61BC-44D3-B697-347895D5196A.jpeg
    35.9 KB · Weergaven: 69
  • 207EEEA7-2685-4511-87DF-3EC7599BFA88.jpeg
    207EEEA7-2685-4511-87DF-3EC7599BFA88.jpeg
    30.4 KB · Weergaven: 58
lijkt me de standaard huis en tuin ancistrus cf cirrhosus.
In vele gevallen zal die nier boven de 10cm gaan.

Ps. hij is een zij ;)
 
ancistrus cf cirrhosus wordt makkelijk 16 cm hoor!
 
ancistrus cf cirrhosus wordt makkelijk 16 cm hoor!
Dat zijn eerder uitzonderingen dan veel voorkomend, de gemiddelde lengte van deze ancistrus ligt tussen de 10-12 cm

Dat het een vrouw is kun je zien omdat zij geen borstelneus heeft (dat is de bijnaam van deze soort omdat de mannen een mooie borstel op hun snuffert krijgen, bijgaande foto is een man met jonkies (in dit geval een rio tocantins ancistrus, maar alle ondersoorten van de ancistrussen hebben zo'n borstel)
 

Bijlagen

  • papsen-metgrut-dec2018.jpg
    papsen-metgrut-dec2018.jpg
    106 KB · Weergaven: 67
Dat zijn eerder uitzonderingen dan veel voorkomend, de gemiddelde lengte van deze ancistrus ligt tussen de 10-12 cm

Dat het een vrouw is kun je zien omdat zij geen borstelneus heeft (dat is de bijnaam van deze soort omdat de mannen een mooie borstel op hun snuffert krijgen, bijgaande foto is een man met jonkies (in dit geval een rio tocantins ancistrus, maar alle ondersoorten van de ancistrussen hebben zo'n borstel)
Daar zou ik persoonlijk niet vanuitgaan maar iederee heeft een eigen mening he
 
Ga wel met Nicolientje mee. 16cm is eerder uitzonderlijk dan standaard.

aan de hand van degene die ik heb mogen zien zitten ze doorgaans op +/- 12cm.
 
Maar je moet er toch altijd rekening mee houden:cool:
 
Maar je moet er toch altijd rekening mee houden:cool:
Waarom? die kans dat je ancistrus jouw genoemde grootte haalt is net zo groot als de kans dat je bak klapt, dan moet je ook maar een tweede bak in huis halen want ojee, je bak kan klappen, ook dan maar een veiligheidshelm dragen en een steekvest want wie weet is er wel een verward persoon die je neersteekt in het winkelcentrum of een klap met een hamer op je kop wil geven. Oftewel: onzin
 
Dat moet jij weten, ik zou er rekening mee houden dat ie 16cm kan worden.
 
Dat moet jij weten, ik zou er rekening mee houden dat ie 16cm kan worden.

Het is denk ik een beetje vergelijkbaar met zwaarddragers. Die kunnen in theorie ook de 15 cm halen of zelfs nog iets groter. Maar gebeurt in de praktijk zelden. Je hebt er zelfs relatief veel die de 10 cm niet eens halen. (Of dat nou genetisch is of door suboptimale groeiomstandigheden....) Je houdt met het theoretische maximum eigenlijk dus al geen rekening meer...
 
Het is denk ik een beetje vergelijkbaar met zwaarddragers. Die kunnen in theorie ook de 15 cm halen of zelfs nog iets groter. Maar gebeurt in de praktijk zelden. Je hebt er zelfs relatief veel die de 10 cm niet eens halen. (Of dat nou genetisch is of door suboptimale groeiomstandigheden....) Je houdt met het theoretische maximum eigenlijk dus al geen rekening meer...
Je zegt het zelf al. Theoretisch.
 
Probleem bij Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval) is dat het géén soort is.

De aanduiding "cf." betekent niets meer of minder dan "lijkend op". Het gaat om op elkaar lijkende vissen waarvan vooralsnog niet zeker is of ze tot dezelfde (onder-)soort behoren. Ofwel, het is redelijk waarschijnlijk dat het om meerdere soorten gaat. En die kunnen dus ook verschillende groottes hebben.

Het is dus best mogelijk dat je een jonge vis koopt die uiteindelijk de 16 cm gaat halen, maar de kans dat je vis niet groter dan 10 tot 12 cm wordt is aanzienlijk groter.
Maar meestal is dat niet heel belangrijk, omdat het geen actieve zwemmers zijn die niet heel veel ruimte nodig hebben. Ik ken de afmetingen van de bak van TS niet, maar als het om minstens 80 cm gaat is de kans vrij groot dat elke A. cf. cirrhosus er prima in kan leven.

Overigens is aan de gestippelde tekening te zien dat het om een jong exemplaar gaat, dus aan een uitspraak over het geslacht van de vis zou ik me niet wagen .....
 

Terug
Bovenaan