Welk magneet ventiel?


Aquanick120L

Active member
Lid geworden
5 januari 2021
Berichten
43
Leeftijd
30
Hallo beste mensen!

Telkens stel ik mijn CO2 set in op de juiste hoeveelheid. Vervolgens komen er bellen uit mijn diffusor, allemaal heel normaal. Maar dan even later komt er bijna geen CO2 meer uit. het volgende wat ik doe is de fles dicht draaien en weer open draaien en dan doet die het weer. Even later zie ik dat die weer geen CO2 geeft. Ik denk dat mijn magneet ventiel niet goed is. Iemand ervaring mee? En als die stuk is, welk magneetventiel raden jullie aan? Iemand die nog een goede over heeft?
 
Probeer het magneetventiel er eens tussenuit te halen en kijk wat er dan gebeurt?
Ik zou dit eens proberen, bij een kapot magneet ventiel verwacht je dat hij dicht blijft of niet goed sluit. Maar niet dat hij half open blijft wanneer hij open moet zijn
 
Er hoeft niet wat mis te zijn met je magneetventiel. Dat is zelfs niet waarschijnlijk. Wat vaak vergeten wordt, ik zeg dus niet dat jij dit nu doet, dat een CO2 stroom tijd nodig heeft om zich in te stellen op een bepaalde waarde. Wanneer je de drukregelaar opendraait volgt er een plotselinge harde gas duw die je ziet als een bellenstroom. Wanneer nu eenmaal de gasstroom je slangen vult komt er een constante druk die onvoldoende kan zijn; je bellen verdwijnen dan. De oplossing kan zijn: Draai je drukventiel open totdat je de bellenstroom ziet. Wanneer je geen bellen meer ziet geef dan wat meer druk, dus niet overnieuw beginnen, totdat je weer bellen ziet. Dan weer afwachten, is de stroming te sterk draai je iets terug zie je nog steeds geen bellen geef je meer druk enz. Tussendoor wacht je dus elke keer een kwartier af. Fijn regelen doe je tenslotte met je naald.
 
Er hoeft niet wat mis te zijn met je magneetventiel. Dat is zelfs niet waarschijnlijk. Wat vaak vergeten wordt, ik zeg dus niet dat jij dit nu doet, dat een CO2 stroom tijd nodig heeft om zich in te stellen op een bepaalde waarde. Wanneer je de drukregelaar opendraait volgt er een plotselinge harde gas duw die je ziet als een bellenstroom. Wanneer nu eenmaal de gasstroom je slangen vult komt er een constante druk die onvoldoende kan zijn; je bellen verdwijnen dan. De oplossing kan zijn: Draai je drukventiel open totdat je de bellenstroom ziet. Wanneer je geen bellen meer ziet geef dan wat meer druk, dus niet overnieuw beginnen, totdat je weer bellen ziet. Dan weer afwachten, is de stroming te sterk draai je iets terug zie je nog steeds geen bellen geef je meer druk enz. Tussendoor wacht je dus elke keer een kwartier af. Fijn regelen doe je tenslotte met je naald.
Ik probeer het te begrijpen, maar dat lukt mij nog niet helemaal. Ik snap nog niet hoe helemaal opendraaien een probleem zou kunnen zijn. Met de druk regelaar draai je de gaskraan open, dat is mechanisch. Dus open is open lijkt me. Dan vervolgens ga je finetunen met de andere draaiknop totdat je op je gewenste hoeveelheid zit. Toch?

Ik ben een beetje aan het klooien met de co2 op het moment. Ik heb de druk regelaar helemaal naar links én rechts gehad, de naald neem ik aan dat daarmee bedoeld wordt het "finetunen" die staat op het moment volop open. Maar op een of andere manier blijft die CO2 geven. My mind is blown op het moment en begrijp er echt niks van😂
 
Zet eens een foto van je systeem hier, dat kan soms ook wel wat opleveren.
 

Bijlagen

  • 16108875507595488503812208763822.jpg
    16108875507595488503812208763822.jpg
    344.1 KB · Weergaven: 87
  • 16108875766263806520011267844266.jpg
    16108875766263806520011267844266.jpg
    374.9 KB · Weergaven: 94
Ik zie op het magneetventiel dat de maximale druk 5 bar is. Misschien dat ik teveel druk geef?
 
Ik probeer het te begrijpen, maar dat lukt mij nog niet helemaal. Ik snap nog niet hoe helemaal opendraaien een probleem zou kunnen zijn. Met de druk regelaar draai je de gaskraan open, dat is mechanisch. Dus open is open lijkt me. Dan vervolgens ga je finetunen met de andere draaiknop totdat je op je gewenste hoeveelheid zit. Toch?

Ik ben een beetje aan het klooien met de co2 op het moment. Ik heb de druk regelaar helemaal naar links én rechts gehad, de naald neem ik aan dat daarmee bedoeld wordt het "finetunen" die staat op het moment volop open. Maar op een of andere manier blijft die CO2 geven. My mind is blown op het moment en begrijp er echt niks van😂
De fles afsluiter draai je helemaal open. Dan ga je met de tweede drukregelaar je CO2 toevoer afregelen. Het fijn afregelen doe je met je naald ventiel. Het gaat er even om dat je CO2 altijd moet "aflezen" na verloop van een bepaalde tijd.
 
Het is de dennerle Carbo start, deze heeft geen meters waarmee je de flesdruk en de werkdruk mee af kan lezen.
Volgens mij regel je bij deze types het aantal bellen met een inbus schroef die op je regelaar zit.
Misschien heb je iets aan de gebruiksaanwijzing? (of je hebt hem al?).
Carbo Start | Dennerle
Ik heb hier geen ervaring mee, maar lees wel vaker dat het niet altijd even gemakkelijk is om deze af te stellen. Maar ik twijfel of het aan je magneetventiel ligt, maar alles is mogelijk natuurlijk.
Dat kan je testen door je magneetventiel er tussenuit te halen, dan zouden de bellen constant moeten gaan.
Of je luistert of als er stroom op je magneetventiel komt of hij tikt, als hij tikt betekent het dat het magneetventiel open gaat.

succes.
 
Ik zie op het magneetventiel dat de maximale druk 5 bar is. Misschien dat ik teveel druk geef?
Die 5 bar is idd de max. werkdruk die aangegeven wordt voor het magneetventiel, maar zoveel stel je eigenlijk nooit in, meestal is die rond de 1.5 a 2 bar.
 

Terug
Bovenaan