Welk magneetventiel?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hoi allemaal.

Ik heb meerdere problemen maar wil het voor meelezers, Helpende handen en mezelf overzichtelijk houden dus beperk me hier tot 1 onderwerp.

Mijn magneetventiel sluit niet meer goed af. Heb al geprobeerd om de magnetische spoel los te maken met wat tikjes maar dat helpt niet. Zal te maken hebben met de jaren van gebruik.

Heb de CO2 fles dicht gedraaid omdat zelfs met de stroomvoorziening verbroken hij toch open blijft en CO2 blijft druppelen.

Mijn vraag...
Er zijn goedkope en duurdere magneetventielen. Waar moet ik op letten bij aanschaf van een nieuwe? Is er verschil in kwaliteit?
 
IMG20221127120319.jpg
 

Bijlagen

  • IMG20221127120235_BURST003.jpg
    IMG20221127120235_BURST003.jpg
    129 KB · Weergaven: 49
Op reserve heb ik ook een goedkope van Ali maar zag bij het leveren dat dit met een los stekkertje was op de behuizing en dat vond ik weer jammer.
Maar ik denk dat er best goede zijn voor niet teveel geld.
 
Hoi allemaal.

Ik heb meerdere problemen maar wil het voor meelezers, Helpende handen en mezelf overzichtelijk houden dus beperk me hier tot 1 onderwerp.

Mijn magneetventiel sluit niet meer goed af. Heb al geprobeerd om de magnetische spoel los te maken met wat tikjes maar dat helpt niet. Zal te maken hebben met de jaren van gebruik.

Heb de CO2 fles dicht gedraaid omdat zelfs met de stroomvoorziening verbroken hij toch open blijft en CO2 blijft druppelen.

Mijn vraag...
Er zijn goedkope en duurdere magneetventielen. Waar moet ik op letten bij aanschaf van een nieuwe? Is er verschil in kwaliteit?
Zelf kocht ik mijn magneetventielen graag bij Aliexpress. Ze zijn daar niet duur. Ze zijn er in de 230 Volt versies maar ook voor 12 Volt. Sommige magneetventielen kunnen erg heet worden. Dat kan leiden op den duur tot vastzitten van de "plunjer". Dat is een buisje welke voor de afsluiting zorgt. Door het heet worden krimpen en rekken de metalen delen vaak wat tot problemen kan leiden. Gelukkig kan men tegenwoordig ventielen maken die wel wat warm worden maar niet heet. Daar zou je op kunnen letten bij de aankoop.
 
die op 220 volt worden erg warm en branden op den duur door heb ik gemerkt
die op 12 volt gaan hier althans langer mee
 
Ik had zelf problemen met mn JBL advanced set, de drukregelaar (incl 500grams fles) gaf naar mijn idee niet voldoende druk om een fatsoenlijke constante bel te krijgen, icm een inline diffusor.
Als hij op juiste aantal bellen ingesteld stond, liep het bellenaantal langzaam terug totdat hij geen bel meer gaf. Moest het aantal bellen zo hoog zetten dat het niet meer gezond was voor de vissen.
Heb nu bij de Maanvis in Nijmegen een 2kg fles gekocht met een drukregelaar van het merk AquaNoa en een magneetklep van volgens mij hun eigen merk. Wordt dit weekend geinstalleerd, maar ik vond 35,- een redelijke prijs voor de klep: https://www.maanvisshop.nl/c-5428214/maanvis/

Misschien heb je er wat aan. Kan je nog niet vertellen of het een toppertje is of niet, sorry.
 
Ik had zelf problemen met mn JBL advanced set, de drukregelaar (incl 500grams fles) gaf naar mijn idee niet voldoende druk om een fatsoenlijke constante bel te krijgen, icm een inline diffusor.
Als hij op juiste aantal bellen ingesteld stond, liep het bellenaantal langzaam terug totdat hij geen bel meer gaf. Moest het aantal bellen zo hoog zetten dat het niet meer gezond was voor de vissen.
Heb nu bij de Maanvis in Nijmegen een 2kg fles gekocht met een drukregelaar van het merk AquaNoa en een magneetklep van volgens mij hun eigen merk. Wordt dit weekend geinstalleerd, maar ik vond 35,- een redelijke prijs voor de klep: https://www.maanvisshop.nl/c-5428214/maanvis/

Misschien heb je er wat aan. Kan je nog niet vertellen of het een toppertje is of niet, sorry.
Niks mis met de prijs! Ook bekende merken die je hebt. Vandaag komt mijn bestelling aan op het pickup adres. Ik heb het via Azaqua.
 
Erg vreemd dat met een gesloten en nieuw magneetventiel hij niet goed sluit. Je mag toch aannemen dat zo n nieuw magneetventie goed werkt.
 
Ik dacht dat een werkdruk van 1 bar genoeg is, correct me if I'm wrong.
Bij de inline atomizer van plantedbox noemt men 2 bar.

 
Heb ook eens een "Aqua-Noa CO2 Drukregelaar PROFI met geïntegreerd magneetventiel + terugslagklep" gehad die niet deugdelijk was bij aankomst.
Terug gestuurd en netjes een nieuwe gekregen. Het komt dus voor.

2 bar lijkt me ook normaal.
"Maximale voordruk: 5,5 bar"

Stroomrichting goed aangesloten neem ik aan? Staat een pijl op het apparaatje als het goed is.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het baseerde op mijn eigen drukregelaar.
20221206_111908.jpg
 
Heeft een lagere werkdruk invloed op de werking van de inline diffuser?
Bij mijn atomizer van Azaqua staat "Een druk van 1,5 bar is al voldoende om er CO2 uit te persen"
Heb hem dan iets hoger gezet dan dat, maar binnen de grenzen van wat de rest van de apparatuur kan.. Heb het idee dat je dan iets kleinere bellen krijgt, maar dat is puur gevoel. Niet onderzocht.
Meer kleinere bellen is beter dan minder, maar grotere bellen. Lost beter op.

De meeste apparatuur komt wel met specs en een handleiding hoor mensen. Behalve bij Ali dan misschien. Lijkt me verstandig om gewoon daar me te beginnen en dan verder te kijken als het niet werkt...
 
Bedankt allebei, ik heb te grote bellen co2 dus ga het in ieder geval proberen!
 
En nu nog wil hij niet goed sluiten. Zou gisteren om 21:00 moeten stoppen met CO2 maar vanmorgen lekt er nog steeds CO2. Zelfs met de stekker van het magneetventiel uit het stopcontact.
Erg vreemd dat met een gesloten en nieuw magneetventiel hij niet goed sluit. Je mag toch aannemen dat zo n nieuw magneetventie goed werkt.
Denk er wel aan dat wanneer je ventiel sluit er nog steeds Co2 binnenkomt. Namelijk datgene wat nog in de slang zat. Er is dus altijd een na-ijl effect. En net zo komt er niet meteen CO2 binnen doordat de slang zich eerst weer vult en druk opbouwt.
 
Heb ook eens een "Aqua-Noa CO2 Drukregelaar PROFI met geïntegreerd magneetventiel + terugslagklep" gehad die niet deugdelijk was bij aankomst.
Terug gestuurd en netjes een nieuwe gekregen. Het komt dus voor.

2 bar lijkt me ook normaal.
"Maximale voordruk: 5,5 bar"

Stroomrichting goed aangesloten neem ik aan? Staat een pijl op het apparaatje als het goed is.
Koop altijd afzonderlijke artikelen. Gekoppelde producten zijn altijd duurder en wanneer een deel het laat afweten moet het geheel vervangen worden.
 
Denk er wel aan dat wanneer je ventiel sluit er nog steeds Co2 binnenkomt. Namelijk datgene wat nog in de slang zat. Er is dus altijd een na-ijl effect. En net zo komt er niet meteen CO2 binnen doordat de slang zich eerst weer vult en druk opbouwt.
Klopt helemaal Ben maar ja na bijna 12 uur zou dat niet mee mogen kunnen lijkt me.
 
Koop altijd afzonderlijke artikelen. Gekoppelde producten zijn altijd duurder en wanneer een deel het laat afweten moet het geheel vervangen worden.
Helemaal waar. En dat zijn het ook, maar dan netjes compact aan elkaar gebouwd door de webshop met afdichtingsmiddel op schroefkoppelingen. Wist ik zeker dat het allemaal op elkaar past en niet lekt. Ofwel garantie wanneer het niet werkt :LOL: Mocht zelfs de fles op hun kosten laten vullen bij eender welke andere winkel vanwege het gelekte CO2.
Dezelfde delen zijn daar ook los verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan