Welk materiaal is het best om achterwanden te snijden?


dvbs

Well-known member
Lid geworden
21 december 2019
Berichten
102
Gegroet iedereen,

Leuke site hebben jullie!

Heb al heel wat jaren aquariums in het bezit, maar nog geen ervaring met achterwanden. Bij het opzoeken van wat ideeën voor een nieuwe Lido 120, kwam ik deze thread tegen: https://aquaforum.nl/threads/visbestand-lido-120.74686/
. Toevallig was hier het materiaal gebruikt dat ik nu liggen heb. Omdat ik merk dat hier de afwerking rond het filter wel heel mooi past: Hoe snijd ik de achterwand van Juwel het beste? Doen jullie dat met een breekmes (cutter), een zaagje, of nog iets anders? (de buitenhoek van het filter zou ik echt wel mooi recht willen)
Alvast dank voor jullie tips,

groeten,

dvbs
 
ik zou dat doen met een tafelzaag met fijne vertanding. Deze kan je mooi op 45°zetten en heeft een langsgeleiding waardoor je een rechte zaagrand hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dat is inderdaad een goed idee.

Dank je voor deze tip.
 
Om af te sluiten een foto. De bak draait nu al 3 dagen in. Tamelijk tevreden over de achterwand, maar vrees wat voor de bodem. (voor het eerst JBL Manado gebruikt) Die is wel heel licht.
DSC02769.JPG
 
Goedemorgen,

Helaas is de afwerking rond de filter helemaal losgekomen. ALs lijm had ik "Silikonkleber - Hobby" van Dohse Aquaristik gebruikt. Heeft iemand hiermee ervaring? (Misschien heb ik de lijm iets te weinig laten drogen alvorens het water toe te voegen. Als iemand kan bevestigen dat het aan deze silicone ligt, dan weet ik dat ik best iets anders aanschaf voor ik het opnieuw probeer.)

Alvast dank voor jullie reacties.

btw: De bodem gaat er uit. Veel te licht. Zelfs na wortelvorming is het delicaat om de bodem te reinigen zonder de planten los te trekken. Deze wordt vervangen door een fijn grind. (misschien met een voedingsbodem onder, maar daar ben ik nog niet uit)

Groeten,

dvbs
 
Goedemorgen,

Helaas is de afwerking rond de filter helemaal losgekomen. ALs lijm had ik "Silikonkleber - Hobby" van Dohse Aquaristik gebruikt. Heeft iemand hiermee ervaring? (Misschien heb ik de lijm iets te weinig laten drogen alvorens het water toe te voegen. Als iemand kan bevestigen dat het aan deze silicone ligt, dan weet ik dat ik best iets anders aanschaf voor ik het opnieuw probeer.)

Alvast dank voor jullie reacties.

btw: De bodem gaat er uit. Veel te licht. Zelfs na wortelvorming is het delicaat om de bodem te reinigen zonder de planten los te trekken. Deze wordt vervangen door een fijn grind. (misschien met een voedingsbodem onder, maar daar ben ik nog niet uit)

Groeten,

dvbs
Ik heb zelf Juwel Silexo gebruikt voor het plakken van mijn achterwand. Is van zichzelf al een beetje dik, wat al gelijk een aardige hechting geeft.
En als je een donkere bodem wilt nemen zou ik nog eens goed nadenken over die voedingsbodem. Eén keer planten er uit halen en je voedingsbodem komt omhoog. Zeker bij een donkere bodem zie je dit heel erg. Ik ben blij dat ik er sinds vorig weekend van af ben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank voor jouw reactie Leon,

Wat mijn bodem betreft... Beste resultaat wat ik boekte was met voedingsbodem, daraboven substraat en daarboven dikke laag grind. Maar idd na een jaar of twee kun je dan herbeginnen.

Liefst wil ik terug Coridoras. Die eisen een zandbodem. En dan denk ik aan bijv. filterzand. Maar dat is dan weer licht en moeilijk te reinigen.. Zit echt wel met een dilemma..

Dus: Welke plantenbodem (die zwaar genoeg is) is geschikt voor Coridoras?

Groeten,

Marc
 
Ik heb 1-2mm zwart grind met voedingscapsules voor de planten. Het draait nu pas een week, dus ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik heb mijn bak vol staan met planten dus bewust geen coridoras.
 
Zeg je nu dat die niet samengaan?

Ben wel benieuwd naar jouw verdere bevindingen over combi 1-2mm zwart grind met voedingscapsules voor de planten.

groeten,

dvbs
 
Nee, ik bedoel dat er bij mij geen ruimte is voor een coridoras om door het grind te gaan. Er is bijna geen plekje zonder planten.
Het gras op de voorgrond moet nog verder groeien tot een dichte mat. Dus een coridoras zal niet gelukkig worden in mijn bak.
AD820B5B-31D8-4326-85CB-251897CC83C2.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Ik gebruik om de achterwand te snijden het zaagblad van een ijzerzaag. Aquarium kit laat ik eerst een dag uitharden voordat ik er water in doe.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Nee, ik bedoel dat er bij mij geen ruimte is voor een coridoras om door het grind te gaan. Er is bijna geen plekje zonder planten.
Het gras op de voorgrond moet nog verder groeien tot een dichte mat. Dus een coridoras zal niet gelukkig worden in mijn bak.
Bekijk bijlage 289662
Wow, da's een heel mooie bak.

Voeg je CO2 toe? Zo ja, hoe heb je de diffusor weggewerkt in het decor?
 
Ik gebruik om de achterwand te snijden het zaagblad van een ijzerzaag. Aquarium kit laat ik eerst een dag uitharden voordat ik er water in doe.
Dank voor de reactie. Meen mij te herinneren dat ik toch zeker 24 uur gewacht heb. Misschien is dat dan net ietsje te weinig?
 
Wow, da's een heel mooie bak.

Voeg je CO2 toe? Zo ja, hoe heb je de diffusor weggewerkt in het decor?
Dank je! Ik voeg Inderdaad Co2 toe. Alleen doe ik dat met een reactor ipv een diffusor. Ik wil zo min mogelijk zichtbare techniek in mijn aquarium hebben (En zoveel mogelijk er buiten :D)
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Ah ja zo kan het ook. Zelf heb ik niets tegen de opstijgende belletjes, maar de slang en sommige diffusors wil ik toch niet zichtbaar.
 

Terug
Bovenaan